Τι θα περιέχει η πρωτοχρονιάτικη μαραθώνια εκπομπή της δημόσιας τηλεόρασης;

Στο koutipandoras.gr, από τον Αντώνη Μποσκοΐτη, που έχει την καλλιτεχνική επιμέλεια της πρωτοχρονιάτικης εκπομπής της ΕΡΤ, ένα χορταστικό review από τα γυρίσματα! 

48337183 10157128707499668 6946956163573350400 n

Φτάσαμε στα στούντιο της ΕΡΤ στην Κατεχάκη την Παρασκευή 14/12 στις 9.30 το πρωί. Την προηγούμενη είχε γύρισμα η Ναταλία Ρασούλη με το επιτελείο της και με είχε ενημερώσει για το πόσο όμορφο είναι το εορταστικό ντεκόρ που έχει φτιαχτεί. Πραγματικά, όταν εισήλθαμε στο χώρο του γυρίσματος εντυπωσιαστήκαμε όλοι από ένα χειροποίητο σκηνικό που θα ζήλευαν και τα μεγαλύτερα ιδιωτικά κανάλια: Ένα προκάτ χωριό που θα μπορούσε να είναι των Άλπεων ή και του νομού Ευρυτανίας. Παντού έλατα, ξύλινα παγκάκια και από πάνω ένας απλωμένος έναστρος νυχτερινός ουρανός! Για την κατασκευή του σκηνικού αυτού, η προσφορά που είχε δοθεί στην ΕΡΤ ήταν πολλών χιλιάδων ευρώ. Επειδή όμως δεν υπήρχε ο χρόνος – και βασικά χρήμα για ξόδεμα- οι τεχνικοί δούλεψαν μόνοι τους. Αγοράστηκαν μεγάλα ξύλινα τελάρα και μέσα σε δύο 24ωρα το ντεκόρ ήταν ετοιμοπαράδοτο για τα γυρίσματα. Περίπου 1.200 ευρώ ξοδεύτηκαν, όπως ενημερώθηκα, θυμίζοντας όλη η φάση την αμιγώς καλλιτεχνική σκηνογραφική εργασία για μια low budget κινηματογραφική ταινία! Στα υπ’ όψιν, το στούντιο D της ΕΡΤ ήταν μέχρι πρότινος το υπ’ αριθμ. 1 μεγαλύτερο στούντιο στην Ευρώπη. Αξίζουν συγχαρητήρια στην Ελένη Νανοπούλου για την όλη σύλληψη του σκηνικού, όπως και στον Γιάννη Λαζαρίδη που επιμελήθηκε όλο τον φωτισμό του! 

Επί ένα μήνα σχεδόν συνομιλούσα καθημερινά με τον ραδιοφωνικό παραγωγό, δημοσιογράφο και συγγραφέα Πάνο Χρυσοστόμου της ΕΡΑ, ο οποίος «έτρεχε» την εσωτερική παραγωγή της δημόσιας τηλεόρασης για την Πρωτοχρονιά, κρατώντας και τον ρόλο του συμπαρουσιαστή της βραδιάς μαζί με τη Σόνια Φίλη. Δύο έμπειροι και άκρως επικοινωνιακοί άνθρωποι – ο έξω καρδιά Χρυσοστόμου από το ραδιόφωνο και η λαμπερή Φίλη από την τηλεόραση – με το μεγάλο προνόμιο όχι μόνο να είναι χαλαροί οι ίδιοι, αλλά και να δημιουργούν ένα κλίμα χαλαρότητας και ευγένειας με τους καλεσμένους τους. Και δεν μιλάμε για έναν – δυο καλεσμένους! 

Δεν ήταν εύκολο και για μένα να «κλείσω» τραγουδιστές για ένα γύρισμα που θα διαρκούσε από το πρωί ως το βράδυ – όπως είθισται δηλαδή στα τηλεοπτικά γυρίσματα. Κάποιοι αρνήθηκαν με χιούμορ! Άλλοι δεν απάντησαν καν, ενώ υπήρχαν και μερικοί που επίσης αρνήθηκαν με το επιχείρημα των τακτικών εμφανίσεων τους στον Σπύρο Παπαδόπουλο. Αυτό πάλι δεν το κατάλαβα! Στην αρχή τουλάχιστον, διότι στην πορεία συνειδητοποίησα πόσο ανταγωνιστικά δουλεύει η τηλεόραση και καλά κάνει. Όταν τα πάντα περιστρέφονται γύρω από τη διαβόητη διαφημιστική «πίτα», τι καλύτερο και για μια ΕΡΤ να θέλει να είναι ανταγωνιστική, προσφέροντας ταυτόχρονα ένα ποιοτικό ψυχαγωγικό πρόγραμμα που θα δουν όλοι οι Έλληνες ανά τον κόσμο; 

Επέλεξα τραγουδιστές με τη δική τους ιστορία, μάλλον «άκαους» από την τηλεόραση, που ενώ είναι ενεργοί συναυλιακά και δισκογραφικά, σίγουρα λείπουν από ένα μεγάλο κομμάτι του ευρέος κοινού: Πρώτον κάλεσα τον Ηλία Λιούγκο, την πιο ζεστή φωνή του Μάνου Χατζιδάκι, να μας τραγουδήσει τα δύο πιο δημοφιλή λαϊκά χατζιδακικά τραγούδια. Μαζί μ’ αυτά, ο Λιούγκος ζήτησε να τραγουδήσει κι έναν Τσιτσάνη που τον αγαπά ιδιαιτέρως. Θυμήθηκα μοιραία μιαν άλλη Πρωτοχρονιά στη δημόσια τηλεόραση, αυτήν του 1988, τότε που ο Μάνος Χατζιδάκις παρουσίαζε τα παιδιά του από τον Σείριο, το ΖΟΟΜ της Πλάκας, προτείνοντας στους Έλληνες να διασκεδάσουν με Nino Rota, Astor Piazzolla και «τα εξαίσια όργανα του μυστικού θιάσου» του. Τελευταία στιγμή κάλεσα ακόμη έναν αυθεντικό τραγουδιστή του Χατζιδάκι, τον νεότερο Βασίλη Γισδάκη, στον οποίο έδωσα έναν Θεοδωράκη, έναν Λοΐζο και ένα κανταδόρικο του Βαμβακάρη που θα πήγαινε στη φωνή του. 

Ο τραγουδοποιός και ερμηνευτής Μίλτος Πασχαλίδης επίσης ανταποκρίθηκε άμεσα, καλύπτοντας έτσι το ρεπερτόριο των άλλων μεγάλων συνθετών μέσα σ’ ένα αμιγώς λαϊκό – ρεμπέτικο πρόγραμμα. Τραγούδησε Θάνο Μικρούτσικο και Άλκη Αλκαίο, Δήμο Μούτση και Μάνο Ελευθερίου, Μάνο Λοΐζο και Λευτέρη Παπαδόπουλο, Χρήστο Λεοντή και Δημήτρη Λέντζο. Ο Πασχαλίδης είναι ένα τραγουδιστικό στυλ από μόνος του, επομένως δεν παίζουν συγκρίσεις με τις αρχικές φωνές αυτών των κομματιών. 

Στο ίδιο γκρουπ με τον Πασχαλίδη γυρίστηκαν και τα κομμάτια με τις ερμηνεύτριες Ηρώ Σαΐα και Αργυρώ Καπαρού. Η Σαΐα που απέδειξε πως άπαξ και τραγουδάει καλά τα δημοτικά τραγούδια, είναι σε θέση να τραγουδήσει τα πάντα, δέχτηκε πρόθυμα τις επιλογές μου: Να μας τραγουδήσει δηλαδή ένα παραδοσιακό της στεριανής Ελλάδας, Σταύρο Ξαρχάκο – Νίκο Γκάτσο, Μανώλη Χιώτη και ένα σμυρναίικο. Εξαιρετική, πραγματικά! Το ίδιο και η Αργυρώ Καπαρού που αν ζούσε στο εξωτερικό θα ήταν μια μεγάλη τραγουδίστρια της jazz και των blues. Επειδή ωστόσο είμαστε στην Ελλάδα και ο λαός θέλει γλέντι για την Πρωτοχρονιά, της έδωσα Δήμο ΜούτσηΝίκο Γκάτσο, Μαρίζα Κωχ και Σταμάτη ΚραουνάκηΛίνα Νικολακοπούλου

Στο δεύτερο γκρουπ, αυτό του μεσημεριανού όρντινο, μπήκαν η Καλλιόπη Βέττα, ο Σταύρος Σιόλας, η Εβελίνα Αγγέλου και οι ΛιούγκοςΓισδάκης. Η πάντα λυρική, μα και ευέλικτη ως τραγουδίστρια, Καλλιόπη Βέττα πρόσφερε μια διαφορετική ενδιαφέρουσα βερσιόν ενός τραγουδιού από το «Ρεμπέτικο» των Σταύρου ΞαρχάκουΝίκου Γκάτσου, ενώ τραγούδησε δύο ακόμη κομμάτια του Μίκη Θεοδωράκη και έναν Τσιτσάνη. Στο τέλος, αφού ευχήθηκε «ειρήνη και αγάπη για μια νέα χρονιά χωρίς φασισμό», έκανε δεύτερη φωνή στον Βασίλη Γισδάκη. Ο Σταύρος Σιόλας αμέσως μετά, «ο πιο συγκινητικός Έλληνας τραγουδιστής» όπως τον χαρακτήρισε ο Μίλτος Πασχαλίδης, μας τραγούδησε Γιώργο Μητσάκη, Μάρκο Βαμβακάρη, Μάνο Χατζιδάκι και το «Ένα βράδυ πού’βρεχε» των Νίκου ΓούναρηΑλέκου Σακελλάριου. Το τελευταίο, αν και το φοβόταν, το «έσκισε» κυριολεκτικά! Όσο για την Εβελίνα Αγγέλου, το έτερον καλλιτεχνικόν ήμισυ του Στέλιου Βαμβακάρη, με τον πρώτο της μεγάλο δίσκο στα σκαριά σε μουσική Δάφνης Αλεξανδρή και στίχους Λίνας Νικολακοπούλου, μας χάρισε τα μοναδικά σμυρναίικα γυρίσματα της φωνής της σε τραγούδια των Σταύρου ΚουγιουμτζήΜάρκου Βαμβακάρη και Παναγιώτη Τούντα

Υπήρχε τρομερή πίεση χρόνου: Ο Σιόλας έπρεπε, ας πούμε, να αποχωρήσει μια συγκεκριμένη ώρα καθώς είχε προγραμματισμένη πτήση. Η Καπαρού και η Σαΐα το ίδιο, λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων τους. Ευτυχώς την κατάσταση έσωσαν ο ενορχηστρωτής – μαέστρος – κιθαρίστας Μανώλης Ανδρουλιδάκης που είχε «βγάλει» όλα τα κομμάτια σε παρτιτούρες και φυσικά οι μουσικοί του. Δεν φάγαμε δηλαδή όλο το χρόνο στο προβάρισμα και στο soundcheck. Λίγο πριν καταφτάσει το τελευταίο γκρουπ τραγουδιστών, έπρεπε ν’ αποχωρήσει και ο πιανίστας Νεοκλής Νεοφυτίδης. Επιστρατεύθηκε ως αντικαταστάτης του ο Μάρκος Κώτσιας, που μέσα σε μία ώρα μελέτησε τις παρτιτούρες των δέκα υπόλοιπων τραγουδιών και τα έπαιξε άψογα! 

Το γύρισμα ολοκληρώθηκε λίγο μετά τις 9 το βράδυ με την Αφροδίτη Μάνου, τον Παντελή Θεοχαρίδη και την Ευτυχία Μητρίτσα. Η συμμετοχή της Μάνου με ένα και μοναδικό τραγούδι, μάλλον απρόβλεπτο για το ρεπερτόριο της, απέκτησε χαρακτήρα happening, σκηνοθετημένο από την ίδια. Ας μην αποκαλύψω λεπτομέρειες…Η Μητρίτσα στη συνέχεια, από τις καλύτερες νέες ερμηνεύτριες, φωνή με «προσωπικότητα», τραγούδησε Γιώργο ΜητσάκηΒασίλη Τσιτσάνη, Άκη Πάνου, ενώ αφιέρωσε το λυρικό «Ξενιτεμένο μου πουλί» των Χρήστου ΛεοντήΓιώργου Αρμένη «στους Έλληνες σε κάθε γωνιά του πλανήτη». Ο Θεοχαρίδης – σταθερή αξία – που ήρθε από τη Θεσσαλονίκη ειδικά για το πρωτοχρονιάτικο πρόγραμμα της ΕΡΤ ξεκίνησε με Μάνο ΧατζιδάκιΝίκο Γκάτσο, πέρασε σε δύο δημοφιλή τραγούδια του Απόστολου Καλδάρα και έκλεισε με Μανώλη Χιώτη

Παρά την κούραση, νομίζω πως όλοι φύγαμε ευχαριστημένοι από το studio D της ΕΡΤ. Το γύρισμα είχε αποπερατωθεί με απόλυτη επιτυχία και χωρίς μεγάλη απόκλιση από το χρονοδιάγραμμα. Οι δύο παρουσιαστές ήταν «ετοιμοπόλεμοι» και διαβασμένοι χωρίς πολλά λόγια και περιττές φιοριτούρες. Στη βραδιά άλλωστε θα κυριαρχήσει το τραγούδι απ’ όλο το φάσμα της ελληνικής μουσικής: Η εκπομπή θα ξεκινήσει ακριβώς στις 10 το βράδυ με το πρόγραμμα που επιμελήθηκε ο γράφων. Θα διακοπεί λίγο πριν τα μεσάνυχτα για την αλλαγή του χρόνου και για πρωτοχρονιάτικα κάλαντα απ’ όλη την Ελλάδα. Θα συνεχιστεί μέχρι τη μία περίπου. Θα ακολουθήσει ένα πρόγραμμα – αφιέρωμα στον Μανώλη Ρασούλη, που επιμελήθηκε η μοναχοκόρη του: Στο «κομμάτι Ρασούλη» τραγουδούν ο Δημήτρης Κοντογιάννης (από την εποχή της «Εκδίκησης της γυφτιάς»), ο Θοδωρής Κοτονιάς, η Σοφία Παπάζογλου, η Αγγελική Τουμπανάκη, ο Μάνος Πυροβολάκης, ο Κωνσταντίνος Στεφανής και η Ναταλία Ρασούλη. Τις ενορχηστρώσεις ανάλαβε ο Τάκης Φραγκούς, ενώ μπουζούκι παίζει ο Βαγγέλης Λιόλιος, συνεργάτης του Ρασούλη και του Νίκου Παπάζογλου. Ο Στέλιος Βαμβακάρης με την ορχήστρα του σε τραγούδια δικά του και του πατέρα του θα είναι το τρίτο μέρος του προγράμματος. Ο εορταστικός μαραθώνιος της δημόσιας τηλεόρασης θα τερματιστεί τις πρώτες πρωινές ώρες με παραδοσιακούς χορούς από τον Πόντο μέχρι την Κρήτη και την Ήπειρο, καθώς και με νησιώτικα από τον Βαγγέλη Κονιτόπουλο. Οφείλω στο σημείο αυτό να ευχαριστήσω τον Πάνο Χρυσοστόμου και τη Σόνια Φίλη για την άψογη συνεργασία, τον Θοδωρή Χατζηπαναγιώτη και τη Μαριάννα Ροζάκη στην παραγωγή, τη Νατάσσα Βησσαρίωνος, η οποία εκτέλεσε εκτάκτως καθήκοντα παραγωγής και φυσικά όλους τους τεχνικούς, οπερατέρ και ηχολήπτες, όπως και τον σκηνοθέτη Μιχάλη Νταή, που έδωσαν αγόγγυστα τον καλύτερο εαυτό τους. 

Δημόσια τηλεόραση λέγεται και οφείλει να παρέχει ένα ποιοτικό πρόγραμμα σε βραδιές σαν αυτή της Πρωτοχρονιάς που συνήθως βλέπουμε live μεταδόσεις από μεγάλες πίστες. Όχι τίποτα άλλο, μα ακόμα γελάω με κάτι που μου είπε ένας απ’ τους προσκεκλημένους τραγουδιστές: «Ξέρεις τι ανταγωνισμό θά’χουμε με τα άλλα κανάλια την ίδια ώρα;» Ως απάντηση είχα πως αυτό είναι το λιγότερο που μας ενδιαφέρει, εξ ου και το ζάπινγκ καλά κρατεί ακόμα! Οι άλλοι ας αλλάξουν χρόνο με όποιον τους «πηγαίνει» περισσότερο – περί ορέξεως κολοκυθόπιτα, που λένε – κι εμείς ας υποδεχτούμε το 2019 με Χατζιδάκι, Τσιτσάνη, Θεοδωράκη, Βαμβακάρη, Ρασούλη κ.λπ. Προσωπικά μια τέτοια τηλεόραση επιθυμώ και γι’ αυτό ακριβώς ανέλαβα την επιμέλεια του συγκεκριμένου προγράμματος. Εν αναμονή της καινούργιας χρονιάς, λοιπόν!   

Κολωνός: Η Παιδοψυχιατρική Εταιρεία Ελλάδος παίρνει θέση για την ντροπιαστική εισαγγελική πρόταση

5700685

Κολωνός: Η Παιδοψυχιατρική Εταιρεία Ελλάδος παίρνει θέση για την ντροπιαστική εισαγγελική πρόταση

"Απορριπτέα και επιστημονικά αβάσιμη οποιαδήποτε πρόταση που βασίζεται στο ότι ένα παιδί 12 ετών θα…

ΣΥΡΙΖΑ: «Οι προκλητικές δηλώσεις του Ερντογάν υπονομεύουν και τις ελληνοτουρκικές σχέσεις»

mist erdo

ΣΥΡΙΖΑ: «Οι προκλητικές δηλώσεις του Ερντογάν υπονομεύουν και τις ελληνοτουρκικές σχέσεις»

«Καλούμε την κυβέρνηση, να προβεί άμεσα στις απαραίτητες διπλωματικές ενέργειες απέναντι στη νέα αυτή τουρκική…