Ο Βαξεβάνης στον ΣΚΑΪ και ο Πορτοσάλτε στο Documento, γίνεται; Δε γίνεται!

Αχός βαρύς ακούστηκε: “Σκουπίδια το σποτ του ΣΥΡΙΖΑ”, “Δεν έπρεπε να παίξουμε στον ΣΚΑΪ το κατάπτυστο βίντεο του ΣΥΡΙΖΑ”, “Η τιμή και η υπόληψη του δημοσιογραφικού κόσμου θίγεται συλλήβδην”, ξεσηκώθηκε αστραπιαία με αντανακλαστικά Μάικλ Τζόρνταν η κοιμωμένη ΕΣΗΕΑ σφυρίζοντας επί εβδομάδες αδιάφορα για το εν κρυπτώ πέτσινο τάισμα των ΜΜΕ.

Μαθηματικός 23/06/2020 | 11:26

Οι αντιδράσεις πολλές ένθεν- κακείθεν. Το σποτ ήταν επιτυχημένο διότι έπαιξε το ρόλο του: Έβαλε, μετ’ επιτάσεως, στην ημερήσια διάταξη ζητήματα όπως: τη μουγκή “δημοσιογραφία”, τον πλουραλισμό στην ενημέρωση, τη διαπλοκή μεταξύ μεγαλο-ιδιοκτητών ΜΜΕ και κυβερνώντων, το ρόλο των λογής-λογής “νταβατζήδων” στην πολιτική ζωή του τόπου, το έλλειμμα δημοκρατίας και την προσπάθεια επιβολής της σιωπής των αμνών.

Στις καταστατικές αρχές της δημοσιογραφίας είναι ο έλεγχος της εξουσίας. Κάθε εξουσίας. Τί γίνεται στην πράξη; Ποιό είναι το τοπίο στην “τέταρτη” εξουσία;

1. Οι ιδιοκτήτες των κυρίαρχων ΜΜΕ στη χώρα είναι οι γνωστοί και μη εξαιρετέοι. Εφοπλιστές και ιδιοκτήτες ποδοσφαιρικών ομάδων και μεγαλοεπιχειρηματίες και καναλάρχες και κυρίως ...... καπιταλιστές. Που σημαίνει ότι η έχουν ως ιδεολογία το κέρδος. Ποιός τους κάνει τη δουλειά; Αυτόν στηρίζουν με θεμιτά και αθέμιτα μέσα. Με επιλεκτική πληροφόρηση, με απόκρυψη γεγονότων, με διαστρέβλωση και ψευδείς ειδήσεις, με προβολή και λιβάνισμα της αγαπημένης τους κυβέρνησης με το αζημίωτο (δανεικά κι αγύριστα με “αέρα”, φοροαπαλλαγές, τάισμα με κρατικό χρήμα, εργολαβίες δημοσίων έργων, ασύδοτη δράση, τσάμπα χρήση ραδιοτηλεοπτικών συχνοτήτων, κ.ά.). Ούτε καν υπερασπίζονται το παλιό σλόγκαν της “Ελευθεροτυπίας”: “Στηρίζουμε τη κυβέρνηση, ελέγχουμε την εξουσία”.

Εδώ έχουμε “στηρίζουμε την εξουσία μας και τα κέρδη μας στηρίζοντας την κυβέρνηση της αρεσκείας μας. Η κυβέρνηση μας οφείλει. Εμείς είμαστε τα αφεντικά, οι ιδιοκτήτες του τόπου. Οι κυβερνώντες, οι κατασκευασμένοι Μωυσήδες, οι λάτρεις του νεοφιλελευθερισμού το δικό μας κοινωνικο-οικονομικό μοντέλο οφείλουν να υπηρετούν...αλλιώς θα τους πάρει και θα τους σηκώσει ”.

Ποιός δε θυμάται τη διαπλοκή (που έλεγε ο συγχωρεμένος πρώην πρωθυπουργός και πατέρας του σημερινού) μεταξύ κυβέρνησης τότε της ΝΔ και του συγκροτήματος του ΣΚΑΪ; Η ιδιοκτησία του ομίλου χρηματοδοτούσε τη ΝΔ (με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν επισήμως) και μόλις χάλασε το “κονέ” ο Κώστας Μητσοτάκης χαρακτήριζε τον εσχάτως “μεταλλαγμένο” αντιπολιτευόμενο ΣΚΑΪ ως “χαμετυπείο”. Μήπως τάχα άλλαξε ο Αλαφούζος κόμμα και ιδεολογία; Φυσικά και όχι. Τα συμφέροντά του εξυπηρετούσε τότε και τώρα, είτε ως “φιλοκυβερνητικός” ή ως “αντιπολιτευόμενος”. Αυτούς τους διαπλεκόμενους - κατά Μητσοτάκη -  δείχνει το σποτ.

2. Οι δημοσιογράφοι, οι εργαζόμενοι στα ΜΜΕ, οι επαγγελματίες της ενημέρωσης; Υπάρχουν, κατά τη γνώμη μας, τρεις βασικές κατηγορίες:

- Οι “μεγαλοσχήμονες”, οι τηλεπερσόνες, οι μπροστινοί, οι “ναυαρχίδες” των αφεντικών οι οποίοι καθορίζουν τη γενική γραμμή των μέσων όπως αυτή απορρέει από τα γενικότερα συμφέροντα και τις επιδιώξεις των ιδιοκτητών. Αυτοί είναι οι ακριβοπληρωμένοι υπάλληλοι που κάνουν τη βρώμικη δουλειά και, όχι λίγες φορές, έχουν άμεση ή πολλά υποσχόμενη σχέση με κυβερνητικές ή κρατικές θέσεις (βλ. πόσοι είναι σήμερα βουλευτές ή σε κυβερνητικά πόστα και σε pay roll υπουργείων και οργανισμών!!!). Και αυτούς δείχνει το σποτ.

- Οι χιλιάδες δημοσιογράφοι που συμπληρώνουν τα θέματα και τις σελίδες των ΜΜΕ στα οποία δουλεύουν, οι ρεπόρτερς που κάνουν ευσυνείδητα και αξιοπρεπώς τη δουλειά τους, οι μεροκαματιάρηδες, οι κατ’ αποκοπή εργαζόμενοι, οι οποίοι ωστόσο δεν μπορούν να αλλάξουν, ούτε κατά διάνοια, τη γενική πολιτική κατεύθυνση του μέσου στο οποίο εργαζόνται, ακόμα κι αν κάποιοι από αυτούς είναι ιδεολογικά απέναντι στα συμφέροντα του αφεντικού. Το σποτ δε δείχνει αυτούς.

- Οι δημοσιογράφοι εκείνοι που υπηρετούν τη μαχόμενη - ερευνητική δημοσιογραφία, που αναζητούν την αλήθεια χωρίς να την κρύβουν στο “μαξιλάρι” τους προκειμένου να εξυπηρετήσουν συμφέροντα. Αυτούς θα τους βρεις κυρίως σε ανεξάρτητες ιστοσελίδες, σε έντυπα χαμηλής και μεσαίας κυκλοφορίας, σε εκδοτικές πρωτοβουλίες που αντιτίθενται στην κυρίαρχη βαβέλ των εκδοτικών δεινοσαύρων. Θα τους βρεις στον αντίποδα της νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας και πολιτικής, στον αντίποδα της χειραγώγησης των ΜΜΕ και του εκμαυλισμού των πολιτών. Είναι οι  δημοσιογράφοι που δεν κρύβουν την ταξική τους μεροληψία υπέρ των πολλών, των εργαζομένων, των κοινωνικά αδυνάτων. Δεν κρύβουν την αντίθεσή τους στο σκοταδισμό, στη φαλκίδευση των κοινωνικών και δημοκρατικών δικαιωμάτων και ελευθεριών. Είναι αυτοί που δεν “πουλάνε” σκάνδαλα, αίμα και κλειδαρότρυπες. Το σποτ δε μιλάει γι’ αυτούς.               

 Παρά τον ορυμαγδό που ξεσηκώθηκε από τα κυρίαρχα ΜΜΕ ότι τάχα το σποτ τσουβαλιάζει το σύνολο του δημοσιογραφικού κόσμου, τα πράγματα είναι ξεκάθαρα. Όπως ακριβώς δεν έχει καταργηθεί η θεμελιώδης αντίθεση εργασίας και κεφαλαίου, έτσι δεν καταργήθηκε και η διαπάλη, μέσω και του τύπου, των ιδεών και της πληροφορίας που υπηρετεί αυτήν την αντίθεση. Το τοπίο είναι απολύτως διακριτό.

Ως εκ τούτου το ερώτημα αν θα μπορούσε ο Βαξεβάνης να είναι στον ΣΚΑΪ ή ο Πορτοσάλτε στο  Documento ή στον Ριζοσπάστη μόνο ως αστείο θα μπορούσε να τεθεί. Γίνεται; Δε γίνεται...

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr