«Ο άνθρωπος σε πτώση»: Η ιστορία πίσω από την εμβληματική εικόνα της 11ης Σεπτεμβρίου 

Με αφορμή τη συμπλήρωση 19 χρόνων από το τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτέμβρη 2001 στους Δίδυμους Πύργους στη Νέα Υόρκη, παρουσιάζουμε μία από τις πιο εμβληματικές ιστορικές φωτογραφίες με τίτλο “Ο Άνθρωπος σε πτώση”. 

AP 849122869395

Η μέρα της 11ης Σεπτέμβρη και το τρομοκρατικό χτύπημα στους Δίδυμους Πύργους λέγεται ότι είναι εκείνη η ιστορική στιγμή που έχει φωτογραφηθεί και καταγραφεί με οπτικοακουστικά μέσα περισσότερο από κάθε άλλη μέρα στη μέχρι τώρα ιστορία. Αν αναλογιστεί κανείς πως η δεύτερη επίθεση πραγματοποιήθηκε  και αναμεταδόθηκε λάιβ στους τηλεοπτικούς μας δέκτες, λίγα λεπτά μετά την πρώτη επίθεση, προκύπτει ότι όντως εκείνο το τραγικό γεγονός ήταν καινοφανές και από την άποψη της δημοσιογραφικής του κάλυψης. Κάνοντας το τρομοκρατικό του αντίκτυπο να μπορεί να διαχυθεί πολύ πιο εύκολα

«Ο Άνθρωπος σε Πτώση» (The Falling Man) είναι μια εμβληματική πανίσχυρη και αμφιλεγόμενη φωτογραφία που τραβήχτηκε εκείνη τη μέρα στις 9.41.15am από το φωτογράφο του Associated Press,  Ρίτσαρντ Ντρου. Είναι μια «ήσυχη» φωτογραφία που απεικονίζει την ελεύθερη πτώση ενός άνδρα από το Βόρειο Πύργο του συγκροτήματος, μάλλον στην προσπάθειά του να σωθεί από τις φωτιές και τους καπνούς που κατακλύζουν τον όροφο στον οποίο βρίσκεται (πιθανότατα στον 106ο όροφο). Αν και έχουν γίνει πολλές έρευνες για να βρεθεί η ταυτότητα του άνδρα, το εγχείρημα εγκαταλείφθηκε, καθώς υπολογίζεται ότι γύρω στα 200 άτομα αντέδρασαν με τον ίδιο τρόπο στην προσπάθειά τους να σωθούν από τις φλόγες και από τα δύο υπό κατάρρευση πανύψηλα κτίρια. Η αστυνομία, η πυροσβεστική και τα σωστικά συνεργεία, μπροστά σε αυτή την τεράστιας κλίμακας καταστροφή δεν μπορούσαν να ταυτοποιήσουν τις σωρούς όλων των θυμάτων. 

Το όνομα «Ο Άνθρωπος σε Πτώση» δόθηκε στη φωτογραφία δύο χρόνια αργότερα, το 2003 από ένα άρθρο με τον ίδιο τίτλο γραμμένο από το δημοσιογράφο του Esquire, Τομ Τζενό. Θεωρήθηκε από τις ελάχιστες φωτογραφίες που αποτυπώνουν τόσο δυνατά την ανθρώπινη διάσταση αυτής της τραγωδίας. Μια φωτογραφία ορόσημο στην ιστορία αντίστοιχη με εκείνη του φωτογράφου Εντυ Άνταμς που απεικονίζει την εκτέλεση ενός Βιετναμέζου αιχμαλώτου στη Σαιγκόν από έναν στρατηγό το 1968. Παρόλο που και οι δύο αυτές εικόνες μπορούσαν να προκαλέσουν τόσο πανίσχυρα συναισθήματα στο θεατή, ή μαλλον, ακριβώς επειδή ήταν σα μια γροθιά στο στομάχι, πολλοί αντιδρούν στη δημοσίευση και κυκλοφορία τους. Πολλοί Αμερικανοί ισχυρίζονταν ότι δεν ήθελαν να βλέπουν κάτι τόσο βίαιο στο τραπέζι με τα πρωινά δημητριακά. Τελικά, η φωτογραφία του “Ανθρώπου σε Πτώση” δημοσιεύτηκε την επόμενη μέρα στις 12 Σεπτέμβρη 2001 στην εφημερίδα και ο φωτογράφος Ρίτσαρντ Ντρου κέρδισε το βραβείο Word Press Photo καλύτερης αποτύπωσης έκτακτης ειδησεογραφίας. 

Σε αντίθεση με την πλειοψηφία άλλων βίαιων απεικονίσεων με σκληρό περιεχόμενο εν μέσω καταστροφών, πολέμων και ανθρωπιστικών κρίσεων, αυτή η φωτογραφία χαρακτηρίστηκε ως μια “ήρεμη” εικόνα, χωρίς αίμα, χωρίς τραυματισμούς, χωρίς ήρωες, χωρίς πυροβολισμούς. Αυτή η διαφοροποίηση από την πλειοψηφία άλλων παρόμοιων φωτογραφιών, αυτή η βουβή βία που συμπυκνώνεται στην εικόνα στοιχειώνει το θεατή επειδή ο καθένας θα μπορούσε να ταυτιστεί με τον απεικονιζόμενο, και να αντιδράσει με τον ακριβώς πανομοιότυπο τρόπο αν είχε βρεθεί στη θέση του. 

Αυτή η εικόνα δεν αιχμάλωτισε την τελευταία στιγμή κάποιου πριν πεθάνει, αλλά την τελευταία στιγμή που κάποιος ήταν πιο ζωντανός από ποτέ και βρισκόταν μες στην απέλπιδα προσπάθειά του να σωθεί και να συνεχίσει τη ζωή του. Ο άνθρωπος σε πτώση με τη στάση του σώματός του έτσι όπως απεικονίζεται σε αυτή τη λήψη μοιάζει με ένα βέλος που σκίζει και διχοτομεί τους δύο δίδυμους πύργους. Έτσι όπως και το ίδιο το τρομοκρατικό χτύπημα διχοτόμησε την εποχή που ζούμε σε προ 11ης Σεπτέμβρη και μετά- 11ης Σεπτέμβρη εποχή. Και λειτούργησε και ακόμα λειτουργεί ως ορόσημο και καταλύτης στη χάραξη διεθνούς πολιτικής και ασφάλειας. 

«Μακιγιαρίστηκαν και διασύρθηκαν….» – Η «πράσινη» Παπαφωτίου απάντησε στο σεξιστικό δημοσίευμα για τις βολεϊμπολίστριες του Ολυμπιακού (video)

profile player 960x540 24

«Μακιγιαρίστηκαν και διασύρθηκαν….» – Η «πράσινη» Παπαφωτίου απάντησε στο σεξιστικό δημοσίευμα για τις βολεϊμπολίστριες του Ολυμπιακού (video)

Σπουδαίες δηλώσεις από την Αθηνά Παπαφωτίου η οποία υπερασπίστηκε της αθλήτριες του Ολυμπιακού σχετικά με…

Κούγιας: Καρφιά σε Άδωνι για την υπόθεση Καλλιάνου – «Μου έχει κάνει πολύ κακή εντύπωση η συμπεριφορά του» (video)

InCollage 20240426 151036859

Κούγιας: Καρφιά σε Άδωνι για την υπόθεση Καλλιάνου – «Μου έχει κάνει πολύ κακή εντύπωση η συμπεριφορά του» (video)

«Εδώ έχουμε μια ακραία υπεράσπιση του συστήματος και αγνοείται το τι συνέβη», τόνισε ο Αλέξης…

Φρανκ Τάισον: «Δεν μπορώ να αναπνεύσω» – Σοκάρει η νέα ρατσιστική δολοφονία από τις αρχές των ΗΠΑ (Video)

AP24116535072336

Φρανκ Τάισον: «Δεν μπορώ να αναπνεύσω» – Σοκάρει η νέα ρατσιστική δολοφονία από τις αρχές των ΗΠΑ (Video)

Στο σοκαριστικό βίντεο από τις κάμερες σώματος των ενστόλων φαίνεται ο 53χρονος να αντιστέκεται στη…

Αρζόγλου: Αλλαγή στάσης για τον Κώστα Κωστόπουλο μετά τη μαρτυρία της Διδασκάλου – «Θλίβομαι για τον έως τότε φίλο μου και οικτίρω τον εαυτό μου»

2257373

Αρζόγλου: Αλλαγή στάσης για τον Κώστα Κωστόπουλο μετά τη μαρτυρία της Διδασκάλου – «Θλίβομαι για τον έως τότε φίλο μου και οικτίρω τον εαυτό μου»

«Η εικόνα άλλαξε εντελώς από τη μαρτυρία της κυρίας Κατερίνας Διδασκάλου και την επικοινωνία μας»,…

Μας μπέρδεψε ο Καλλιάνος: Στην Καινούργιου «κανένα θέμα με τον Άδωνι» – Στον Λιάγκα… «να βγει ο Άδωνις να πει ότι έχω δίκιο» (video)

InCollage 20240424 163106834

Μας μπέρδεψε ο Καλλιάνος: Στην Καινούργιου «κανένα θέμα με τον Άδωνι» – Στον Λιάγκα… «να βγει ο Άδωνις να πει ότι έχω δίκιο» (video)

Λίγο μπερδεμένα τα είπε ο Γιάννης Καλλιάνος σχετικά με τον υπουργό υγείας Άδωνι Γεωργιάδη