Η Βένια Σταματιάδη στο koutipandoras.gr για την παράσταση "Η Τελευταία Μαύρη Γάτα"

"Τελευταία Μαύρη Γάτα"

venia stamatiadi

Η “Τελευταία Μαύρη Γάτα”, το όσο ποτέ επίκαιρο διεθνές μπεστ σέλερ του Ευγένιου Τριβιζά, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο θέατρο, με τη σφραγίδα μιας δυνατής σκηνοθετικής ομάδας (Kώστας Γάκης, Αθηνά Μουστάκα, Κωνσταντίνος Μπιμπής). Μια παράσταση που αντλεί έμπνευση από διάφορα είδη θεάτρου, από το θέατρο σκιών, το μαύρο θέατρο και χρησιμοποιεί την τεχνική του 3D mapping, θεαματικές προβολές που κατακλύζουν μαγικά όλο τον σκηνικό χώρο και αλληλεπιδρούν με τους ηθοποιούς με παιχνιδιάρικο τρόπο. Η Βένια Σταματιάδη υπογράφει τη σκηνική προσαρμογή του έργου (με τη συνεργασία του ίδιου του συγγραφέα) και μας περιγράφει με περισσότερες λεπτομέρειες τι πρόκειται να δούμε στο θέατρο Χορν από τις 22 Νοεμβρίου.

“Σας τα λέω όλα αυτά γιατί εδώ στο νησί μας,

όπως κι αλλού,

οι γάτες ξεχνάνε, οι άνθρωποι ξεχνάνε

και η τρέλα δεν θέλει πολύ

να φουντώσει πάλι

φτου ξανά κι απ’ την αρχή…”.

– Η παράσταση ξεκίνησε από μία δική σου ιδέα. Γιατί διάλεξες το συγκεκριμένο βιβλίο;

Απάντηση: Ήδη από πρόπερσι που συστάθηκε η ομάδα μας “Πεδίο Τέχνης” προκρίναμε την ανάγκη ενασχόλησης με το παιδικό- εφηβικό θέατρο με πολιτικό- κοινωνικό περιεχόμενο. Γι’ αυτό και η πρώτη μας δουλειά, ήταν το “Όταν ο ήλιος…” της Ζωρζ Σαρή στο οποίο  υπέγραφα και τη διασκευή. Ήταν μία δουλειά που εγώ στ’ αλήθεια αγάπησα όσο δεν έχω αγαπήσει άλλη μέχρι τώρα. Όταν λοιπόν τέθηκε το θέμα της επόμενης παράστασης μου ήρθε αμέσως στο μυαλό “Η τελευταία μαύρη γάτα” του Ευγένιου Τριβιζά, ένα “παιδικό” μυθιστόρημα (αν και δεν βρίσκω πως η λέξη “παιδικό” του ταιριάζει απόλυτα) που εγώ διάβασα σε αρκετά μεγάλη ηλικία, όταν ήμουν δηλαδή ήδη 20 χρονών. Καθώς το στοίχημα της μεταφοράς πολυαγαπημένων λογοτεχνικών κειμένων στο θέατρο με αφορά ιδιαίτερα το βάλαμε μπρος και να που τα καταφέρνουμε. Το κείμενο που έχει χαρακτηρισθεί ως ένα δριμύ «κατηγορώ» ενάντια στην προκατάληψη, τη δεισιδαιμονία και τον φασισμό που οδηγεί τελικά στη γενοκτονία. Πρόκειται για θέματα που, δυστυχώς, είναι περισσότερο από ποτέ επίκαιρα στους καιρούς που ζούμε.

– Τα παιδιά πιστεύεις ότι μπορούν να αντιληφθούν τα αντιρατσιστικά μηνύματα του βιβλίου;

Απάντηση: Κατά τη γνώμη μου τα παιδιά στο θέατρο αντιλαμβάνονται πολύ περισσότερα από τους μεγάλους. Έχουν ακόμα την ικανότητα να πιστεύουν στα παραμύθια. Και μιλάω σκόπιμα για ικανότητα. Η ίδια η ζωή είναι ένα παραμύθι κι όταν χάνεις την ικανότητά σου να πιστεύεις σ’ αυτά χάνεις και την πίστη σου στη ζωή. Τα παιδιά λοιπόν αυτή την πίστη την διατηρούν ακόμα, ευτυχώς, ανέπαφη. Και καθώς το θέατρο “παίζει” στα όρια αλήθειας και παραμυθιού, τα παιδιά γίνονται με πολύ μεγάλη φυσικότητα κομμάτι του. Ανάλογα με την ηλικία τους άλλα μπορεί να καταλαβαίνουν άμεσα τα μηνύματα του έργου και άλλα, πιο μικρά, να τα διαισθάνονται, πράγμα το οποίο μπορεί να είναι και σημαντικότερο μιας και μ’ αυτόν τον τρόπο εγγράφονται δια παντός μέσα τους.

– Πώς προσεγγίζουν το κείμενο οι σκηνοθέτες της παράστασης;

Απάντηση: Νοιώθω τεράστια χαρά για την καλλιτεχνική συνάντηση με τον Κώστα, την Αθηνά και τον Κωνσταντίνο. Η δουλειά τους είναι γεμάτη ενέργεια και φρέσκες ιδέες. Το κείμενο προσεγγίζεται με φαντασία και ζωντάνια και η παράσταση σίγουρα θα παρασύρει μικρούς και μεγάλους σε ένα μαγικό και μη αναμενόμενο ταξίδι. Γέλιο που μεταμορφώνεται σε δάκρυ μέσα σε μια στιγμή και πάλι ξανά απ’ την αρχή. Και βέβαια τίποτα από όλα αυτά δεν θα γινόταν χωρίς 10 εξαιρετικούς ηθοποιούς που κάνουν τη σκηνή να λάμπει με την παρουσία τους.

– Τον τελευταίο καιρό βλέπουμε αρκετές θεατρικές ομάδες να επιλέγουν πολιτικές παραστάσεις. Για ποιους λόγους;

Απάντηση: Ο καλλιτέχνης ως κοινωνικό ον  οφείλει από τη θέση που βρίσκεται να ασχολείται με αυτό που απασχολεί. Πολλές φορές έχει γίνει και θα γίνει η συζήτηση “τέχνη για την τέχνη” ή “τέχνη για τον άνθρωπο”. Συμπέρασμα δεν βγαίνει ποτέ και ο καθένας κρατάει τη δική του άποψη. Εγώ λοιπόν πιστεύω ακράδαντα στην “τέχνη για τον άνθρωπο” και την “τέχνη για την κοινωνία”. Και απ’ ό,τι φαίνεται υπάρχουν πολλοί που συμμερίζονται αυτή τη γνώμη. Και σε καιρούς σαν τους τωρινούς αυτό είναι ιδιαιτέρως σημαντικό.

-Πώς επηρέασε η κρίση την κατάσταση στο θέατρο; Υπάρχει ελπίδα για τους νέους ηθοποιούς αυτή την εποχή;

Απάντηση: Η κρίση δημιούργησε συνθήκες επαναπροσδιορισμού του θεατρικού τοπίου. Πολλές νέες πρωτοβουλίες δημιουργήθηκαν, ενώ αρκετοί άνθρωποι μπήκαν στη διαδικασία να κάνουν δικά τους πράγματα. Με λίγα λόγια, έστρωσε το έδαφος για να γεννηθούν νέες οπτικές και πολλές αξιόλογες δουλειές. Μέσα σ’ αυτή την εποχή της κρίσης δημιουργήσαμε κι εμείς την ομάδα μας “Πεδίο Τέχνης” με σκοπό πραγματικά να θέσουμε δικούς μας όρους. Και είναι πραγματικό ευτύχημα να βλέπεις πόσο ανοιχτή είναι σήμερα η κοινωνία σε τέτοιου είδους προτάσεις. Απαιτείται σκληρή δουλειά, θάρρος, υπομονή ακόμα και συγκρούσεις αλλά το αποτέλεσμα είναι ανεκτίμητο. Τόσο όσον αφορά τις καλλιτεχνικές συναντήσεις με ανθρώπους όσο και την υποδοχή από τους θεατές.

Περισσότερα…

Η Βένια Σταματιάδη, είναι ηθοποιός, απόφοιτος του θεάτρου Τέχνης- Καρόλου Κουν, και έχει υπογράψει τη θεατρική διασκευή στο έργο “Όταν ο ήλιος” (μυθιστόρημα της Ζωρζ Σαρρή) που ανέβηκε με μεγάλη επιτυχία πέρσι και πρόπερσι από την ομάδα “Πεδίο Τέχνης” στο θέατρο “Τζένη Καρέζη” και στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν. Σήμερα κάνει μεταπτυχιακό στην υποκριτική στη σχολή του Εθνικού Θεάτρου της Γαλλίας (C.N.S.A.D.) και εργάζεται ως ηθοποιός στο Παρίσι.

Συντελεστές:

Σκηνική προσαρμογή: Βένια Σταματιάδη

Σκηνοθεσία: Κώστας Γάκης, Αθηνά Μουστάκα, Κωνσταντίνος Μπιμπής
Σκηνικά-video: Μικαέλα Λιακατά
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Μουσική: Κώστας Γάκης
Κίνηση: Κική Μπάκα
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Μουσική Παραγωγή-σχεδιασμός ήχων: Στέφανος Τορτόπογλου
Παίζουν (αλφαβητικά): Άρτεμις Γρύμπλα, Αμαλία Καβάλη, Γιώργος Κισσανδράκης, Κλείτος Κωμοδίκης, Φώτης Λαζάρου, Κώστας Μαγκλάρας, Σωτηρία Μαράθου, Αλκιβιάδης Μπακογιάννης, Νικόλας Παπαδομιχελάκης, Βίκτωρας Πέτσας

Μουσικός επί σκηνής-live electronics: Στέφανος Τορτόπογλου

Παραγωγή: Γιώργος Λυκιαρδόπουλος-Ηλίας Λάτσης

Οργάνωση παραγωγής: Κατερίνα Μπερδέκα

Συντονισμός παραγωγής: Ανζελίκα Καψαμπέλη

Βοηθός σκηνοθετών: Αγάπη Ηλιάδου

Βοηθός παραγωγής: Μαριάνθη Μπαϊρακτάρη

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ: Από 22 Νοεμβρίου 2014

ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ
Σάββατο 15.45, Κυριακή 11.00 & 15.00, Καθημερινές για σχολεία

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση.

Συνέντευξη στην Ηλέκτρα Ζαργάνη

 

 

Μελέτη: Νέες προκλητικές δηλώσεις για το ξέπλυμα Κασιδιάρη – «Έπρεπε να πω κάτι καλό… ήταν καλεσμένος» (video)

Ελεονώρα Μελέτη

Μελέτη: Νέες προκλητικές δηλώσεις για το ξέπλυμα Κασιδιάρη – «Έπρεπε να πω κάτι καλό… ήταν καλεσμένος» (video)

Μάλιστα η Ελεονώρα Μελέτη ανέφερε πως δεν... γνώριζε τι ήταν η Χρύση Αυγή

Ιερώνυμος: «Δεν θα μας πει ο Βελόπουλος τι θα κάνουμε ή οποιοσδήποτε άλλος πολιτικός» (video)

Ιερώνυμος

Ιερώνυμος: «Δεν θα μας πει ο Βελόπουλος τι θα κάνουμε ή οποιοσδήποτε άλλος πολιτικός» (video)

Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος έστειλε οργισμένο μήνυμα στην πολιτική τάξη της χώρας - Η ερώτηση των…

Φρίκη στην Ημαθία: Μαθήτριες έπεσαν θύματα σεξουαλικής επίθεσης από ιδιοκτήτη στάβλου

viasmos 10

Φρίκη στην Ημαθία: Μαθήτριες έπεσαν θύματα σεξουαλικής επίθεσης από ιδιοκτήτη στάβλου

Οι δύο μικρές μαθήτριες στην Ημαθία δέχτηκαν σεξουαλική επίθεση ενώ έκαναν ιππασία σε σχολική εκδρομή

Τροχαίο στη Βουλή: Ένοχος για ανθρωποκτονία από αμέλεια ο αστυνομικός για τον θάνατο του Ιάσονα

ιάσονας τροχαίο

Τροχαίο στη Βουλή: Ένοχος για ανθρωποκτονία από αμέλεια ο αστυνομικός για τον θάνατο του Ιάσονα

Το δικαστήριο αυτή τη στιγμή έχει διακόψει για να αποφασίσει επί του ελαφρυντικού και να…

Καλλιάνος: Η απάντηση του καθηγητή αγγειοχειρουργικής για τον πατέρα του – «Η εισαγωγή ασθενών στην ΜΕΘ διέπεται από ιατρικούς κανόνες»

6084787 1

Καλλιάνος: Η απάντηση του καθηγητή αγγειοχειρουργικής για τον πατέρα του – «Η εισαγωγή ασθενών στην ΜΕΘ διέπεται από ιατρικούς κανόνες»

«Όλοι οι ιατροί προσπάθησαν να αντιμετωπίσουν τα πολλαπλά προβλήματα της υγείας, που είχε ο αποθανών»,…