Newsroom

Newsroom

Τέλος στην "παράνοια" με το ακριβότερο εισιτήριο εντός λεωφορείου στον ΟΑΣΘ – Όλα τα στοιχεία του μεγάλου "πάρτι"

Μια ακόμη «παράνοια» ετών του ΟΑΣΘ, αυτή με το ακριβότερο εισιτήριο που έπρεπε να πληρώσουν όσοι επέλεγαν να το βγάλουν εντός λεωφορείου, ανήκει πλέον στο παρελθόν.

5932b7301dc52483798b4659

Όσοι κινούνταν με λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη αν εξέδιδαν το εισιτήριο τους εκτός λεωφορείου θα έπρεπε να πληρώσουν 1 ευρώ. Αν πάλι το έβγαζαν μέσα, τότε θα πλήρωναν 1,10 ευρώ! Αναλογικά, το μειωμένο εκτός λεωφορείου στοίχιζε 0,50€ ενώ εντός 0,60€.

Η «παράνοια» αυτή αλλάζει με τους επιβάτες να καταβάλλουν πλέον το ίδιο ποσό είτε αγοράζουν το εισιτήριό τους μέσα στα οχήματα από τα μηχανήματα αυτόματης έκδοσης εισιτηρίων, είτε τα προμηθεύονται προτυπωμένα. Αυτό ισχύει με βάση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) που υπέγραψαν οι υπουργοί Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος και Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης.

Με την τροποποίηση της ΚΥΑ, «μπαίνει οριστικό τέλος σε μία… διεθνή πρωτοτυπία που είχε εγκαθιδρύσει ο ιδιωτικός ΟΑΣΘ», αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωσή από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης υποχρεούται πλέον να διαθέτει εισιτήρια αποκλειστικά και μόνο των 50 λεπτών, του 1 ευρώ και των 2 ευρώ από τα μηχανήματα αυτόματης έκδοσης εισιτηρίων που έχει εγκατεστημένα εντός των λεωφορείων, σε επιβάτες που για οποιονδήποτε λόγο δεν είναι εφοδιασμένοι με προτυπωμένο εισιτήριο.

Με την ΚΥΑ επαναπροσδιορίζονται οι κοινωνικές ομάδες που δικαιούνται μειωμένο κόμιστρο. Αυτές είναι:

• Φοιτητές της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με την επίδειξη της ακαδημαϊκής ταυτότητας.

• Μαθητές της δημόσιας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, άνω των 18 ετών, με την επίδειξη του μαθητικού δελτίου του σχολικού έτους.

• Σπουδαστές δημόσιων ΙΕΚ έως την ηλικία των 22 ετών, με την επίδειξη αστυνομικής ταυτότητας και δελτίου ειδικού εισιτηρίου (πάσο).

• Φοιτητές – σπουδαστές δημοσίων σχολών αρμοδιότητας υπουργείων Πολιτισμού, Άμυνας, Ναυτιλίας, Εργασίας, Υγείας και Τουρισμού, με την επίδειξη ειδικού εισιτηρίου (πάσο).

• Παιδιά ηλικίας επτά έως 12 ετών.

• Νέοι ηλικίας από 13 έως 18 ετών, με την επίδειξη της αστυνομικής ταυτότητας.

• Πολύτεκνοι, με την επίδειξη του ισχύοντος βιβλιαρίου πολυτεκνίας.

• Πολίτες ηλικίας άνω των 65 ετών, εκτός των προφανών περιπτώσεων προσδιορισμού της ηλικίας, με την επίδειξη της αστυνομικής ταυτότητας ή άλλου δημόσιου εγγράφου προσδιορισμού της ηλικίας και της ταυτοπροσωπίας.

• ΑμεΑ με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, με την επίδειξη της χορηγούμενης από τις αρμόδιες υπηρεσίες των Περιφερειών κάρτας ΑμεΑ, από την οποία προκύπτει η ταυτοπροσωπία του δικαιούχου και το ποσοστό αναπηρίας του.


Το τεράστιο πάρτι

Ο ΟΑΣΘ υπήρξε τα προηγούμενα χρόνια βούρκος σκανδάλων, μπροστά στον οποίο οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Μεταφορών έκλειναν τα μάτια τους. Άφηναν έτσι τον Οργανισμό επί δεκαετίες να αιμορραγεί, ενώ η κρατική επιχορήγηση να ρέει άφθονη. Η τελευταία έκθεση του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών του υπουργείου Μεταφορών αποκάλυπτε μεταξύ άλλων περίεργες διαδρομές δημόσιου χρήματος, ελλιπή στοιχεία στις μισθοδοσίες και απευθείας αναθέσεις. Δυστυχώς η λειτουργία του συγκεκριμένου οργανισμού βρωμούσε από παντού. Άλλωστε τα συμπεράσματα της έκθεσης ήταν ξεκάθαρα: τόσο η δομή του ΟΑΣΘ όσο και οι απολαβές των εργαζομένων δείχνουν ότι επί δεκαετίες είχε στηθεί ένας εργασιακός παράδεισος που όμως οδηγούσε τον Οργανισμό στην πλήρη καταστροφή.

Ο ΟΑΣΘ ιδρύθηκε το 1957 ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου και η συμμετοχή του κράτους γινόταν μέσω αντισταθμιστικής καταβολής, όπου εντάσσονταν οι σταθερές δαπάνες του οργανισμού, στις οποίες μεταξύ άλλων περιλαμβάνονταν και τα μισθώματα αμαξοστασίων και γραφείων της διοίκησης. Ενδιαφέρον είναι ότι τα τελευταία χρόνια το επιχειρηματικό κέρδος του Οργανισμού ανερχόταν σε 16,5 εκατομμύρια ευρώ κατ’ έτος, ανεξάρτητα από το αν εξυπηρετούνταν σωστά οι επιβάτες. Τις δε ζημιές που παρουσιάζονταν τις πλήρωναν οι πολίτες συνήθως μέσω των αντισταθμιστικών καταβολών, δηλαδή των επιχορηγήσεων που μοίραζε το κράτος για την κάλυψη της διαφοράς εσόδων – εξόδων. Σκεφτείτε πως σύμφωνα με τον έλεγχο των επιθεωρητών του υπουργείου Μεταφορών, μόνο για το έτος 2010 η συμμετοχή του κράτους ήταν 128.571.215 ευρώ. Τι ακριβώς συνέβαινε όμως με τον ΟΑΣΘ και κόστιζε τόσο;

Γιάννης κερνούσε, Γιάννη έπινε

Σύμφωνα με την έρευνα των επιθεωρητών, για το 2010 η δαπάνη των μισθωμάτων ανερχόταν στο ποσό των 2.206.028. Το μεγαλύτερο ύψος των ενοικίων έχει καταβληθεί στον προμηθευτικό συνεταιρισμό ΗΡΑΚΛΗΣ, ο οποίος είχε στην ιδιοκτησία του όλους τους χώρους στέγασης των γραφείων του οργανισμού και των αμαξοστασίων Φοίνικα και Σταυρούπολης. Ο συνεταιρισμός αυτός δεν είναι τυχαίος, καθώς η μετοχική του σύνθεση κατά ποσοστό 65% ήταν ίδια με τη μετοχική σύνθεση του ΟΑΣΘ. Έτσι, η δαπάνη των μισθωμάτων του ΟΑΣΘ εισπραττόταν ως έσοδο από το συνεταιρισμό, δηλαδή από τους μετόχους του ΟΑΣΘ, και δεύτερον, τα μισθώματα υπολογίζονταν στις σταθερές δαπάνες του οργανισμού, γεγονός που επηρέαζε τον υπολογισμό της συμμετοχής του κράτους.

Άγνωστος ήταν εν τω μεταξύ και ο αριθμός των εργαζομένων του ΟΑΣΘ. Οι ελεγκτές του υπουργείου Μεταφορών δεν μπορούσαν να εντοπίσουν πόσοι εργάζονται και πόσοι έχουν αποχωρήσει. Φαίνεται μάλιστα πως τα αριθμητικά δεδομένα των προσλήψεων διαφοροποιούνταν ανάλογα με την πηγή από την οποία αντλήθηκαν τα στοιχεία. Ταυτόχρονα, δεκάδες επιδόματα, ανθυγιεινή εργασία για όλους και «λανθασμένοι» υπολογισμοί των μηνιαίων αποδοχών, είχαν μετατρέψει τον ΟΑΣΘ σε έναν εργασιακό παράδεισο. Την ώρα δηλαδή που οι μισθωτοί σε όλη τη χώρα μετράνε και το ευρώ, στον ΟΑΣΘ η μισθολογική κατάσταση θύμιζε άλλες εποχές. Η πλειονότητα των καταβαλλόμενων επιδομάτων υπολογιζόταν για παράδειγμα επί του αθροίσματος βασικού μισθού και ορισμένων επιδομάτων και όχι επί του βασικού μισθού. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να πολλαπλασιάζονται οι μηνιαίες αποδοχές. 

Διαβάστε περισσότερα: Ιδού τα στοιχεία του «πάρτι» που οδήγησε τον ΟΑΣΘ στην κατάρρευση

Θεσσαλονίκη: Το «δέντρο της μνήμης» προς τιμήν των θυμάτων των Τεμπών θα τοποθετηθεί στην παλιά παραλία

dentro

Θεσσαλονίκη: Το «δέντρο της μνήμης» προς τιμήν των θυμάτων των Τεμπών θα τοποθετηθεί στην παλιά παραλία

Πάνω του θα ριζώνει ένα μεταλλικό δέντρο με ανοιγμένα τα κλαδιά του προς τον ουρανό

Υπόθεση Παπαντωνίου: Η αποκάλυψη Βαξεβάνη με τη λίστα Λαγκάρντ, οι απειλές και οι διώξεις

βαξ παπ

Υπόθεση Παπαντωνίου: Η αποκάλυψη Βαξεβάνη με τη λίστα Λαγκάρντ, οι απειλές και οι διώξεις

Ο πρώην υπουργός είχε απειλήσει με μηνύσεις και αγωγές για τη δημοσιοποίηση των στοιχείων του…

Οπαδική Βία – Αλεξάνδρας: Τέσσερις «σκληροί» μπράβοι με Καλάσνικοφ μεταξύ των συλληφθέντων

opadoi

Οπαδική Βία – Αλεξάνδρας: Τέσσερις «σκληροί» μπράβοι με Καλάσνικοφ μεταξύ των συλληφθέντων

Tρία από τα μέλη της συμμορίας βρίσκονται στις φυλακές, ενώ από τις έρευνες που έκαναν…