Ο σχεδιασμός του εξώφυλλου ενός βιβλίου δεν είναι απλή υπόθεση. Είναι η δυναμική πρώτη εικόνα που τραβάει εξαρχής το μάτι, αφήνει το στίγμα της πάνω στο περιεχόμενο και μας προσελκύει σε σχέση με το τι πρόκειται να διάβασουμε. Παρακάτω, παρουσιάζουμε μία λίστα με χαρακτηριστικά εξώφυλλα βιβλίων (κάποια απλά, κάποια πιο εκκεντρικά και καποια κακόγουστα), τα οποία με τον τρόπο τους καθόρισαν και διαμόρφωσαν τον τρόπο με τον οποίο εξελίχθηκε το design στο βιβλίο μέσα στον χρόνο.
A Clockwork Orange, 1972
Το εξώφυλλο του βιβλίου για το “Κουρδιστό Πορτοκάλι” από τον David Pelham έγινε πολύ γρήγορα κλασικό. Τα ζωηρά χρώματα και οι τολμηρές αντιθέσεις, θεωρήθηκαν από αρκετούς “επαναστατικές” εκείνη την περίοδο, με δεδομένο και το “ενοχλητικό” περιεχόμενο του βιβλίου. Η πιθανή χρήση μιας εικόνας από την ταινία του Stanley Kubrik στις πιο σύγχρονες εκδόσεις του βιβλίου, αποκλείστηκε από τον ίδιο τον σκηνοθέτη υπό τον φόβο της μιμητικής βίας που θα μπορούσε να προκαλέσει.
Psycho, 1959
Ο Tony Palladino που σχεδίασε το εξώφυλλο του “Psycho” είχε παρατηρήσει κάποτε πως τίποτα δεν θα μπορούσε να αποτελέσει μία καλύτερη εικόνα για αυτό το βιβλίο από μία και μοναδική λέξη. Με αυτόν τον τρόπο απέδειξε πως στα σωστά χέρια μπορεί να επιτευχθεί ένα δυνατό αποτέλεσμα με ελάχιστους πειραματισμούς, αφήνοντας στον αναγνώστη διάχυτη την αίσθηση της ανησυχίας και της αγωνίας που θέλει να δημιουργήσει το βιβλίο.
Everything Is Illuminated, 2003
Τα μπολνταρισμένα γράμματα έχουν γίνει βασικό στοιχείο της σύγχρονης σχεδίασης βιβλίου τα τελευταία χρόνια. Το εξώφυλλο του Jon Gray αποτελεί το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα, καθώς προσδίδει στο βιβλίο μία ανεπιτήδευτη ποιότητα την οποία προσπάθησαν αρκετοί αργότερα να μιμηθούν.
To the Lighthouse, 1927
Η μεγαλύτερη αδελφή της Virginia Woolf, η Vanessa Bell, δημιούργησε το εξώφυλλο αυτού του βιβλίου. Η ημιτελής εικόνα που κοσμεί το εξώφυλλο μπορεί να ερμηνευτεί με πολλούς τρόπους και προσδίδει μία εσωτερική ένταση στις γραμμές που μπορεί να κρύβονται πίσω από αυτό.
Prejudices: A Selection, 1958
Ο αμερικανός designer Paul Rand ήταν ο καλύτερος στο να συμπυκνώνει μια ιδέα και να την οπτικοποιεί, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα όλη τη δυναμική της. Με επιρροές από τους Ευρωπαίους μοντερνιστές τα έργα του ξεχώριζαν από τα υπόλοιπα στα ράφια των βιβλιοπωλείων με μεγάλη διαφορά. Μέσα από τα βιβλία του, βλέπουμε την πιο παιχνιδιάρικη και εκφραστική πλευρά της δημιουργίας του, παρ’ όλο που έγινε για ένα διάστημα ο αγαπημένος των αμερικανικών εταιρειών σχεδιασμού.
The Far Pavilions, 1979
Ένα εξώφυλλο που σηματοδότησε τη στροφή στις πιο γνώριμες εμπορικές εικόνες της δεκαετίας του ’70, σχεδιασμένο από τους Dave Holmes και Peter Goodfellow. Τα τμήματα μάρκετινγ των εκδοτικών οίκων, είχαν ξεκινήσει να έχουν όλο και περισσότερο λόγο στα θέματα σχεδιασμού και προσπαθούσαν να ελέγξουν τα περιεχόμενα και τα μηνύματα με βάση τους κανόνες της αγοράς εκείνη την περίοδο. Αυτή η τάση οδήγησε πολλούς αξιόλογους σχεδιαστές να εγκαταλείψουν τον κλάδο τους με αποστροφή και να αναζητήσουν αλλού πιο ποιοτικές διεξόδους.
Insel Bücherei (Island Library), 1912
Οι γερμανικές εκδόσεις Insel Bücherei μπορεί να μην γεμίζουν τόσο το μάτι, υπήρξαν ωστόσο πρωτοπόρες καθώς πάτησαν στην ανάγκη ενός ελκυστικού, προσεκτικού σχεδιασμού που να απευθύνεται σε αναγνώστες με περιορισμένους οικονομικούς πόρους. Αυτά τα σχέδια σε μικρά βιβλία εξακολουθούν να παράγονται ακόμα και σήμερα και έχουν συνέπεια στο σχεδιασμό, υψηλό επίπεδο παραγωγικότητας, ενώ δημιουργούν μία πιο κοινωνικοποιημένη αλληλεπίδραση εξαιτίας της εκλεπτυσμένης λαϊκότητας που τα χαρακτηρίζει.
The Marber grid, 1961
Το 1961 ένας πολωνός γραφίστας με το όνομα Romek Marber έγινε διάσημος καθώς σχεδίασε εξώφυλλα που έγιναν από τα πιο αναγνωρισμένα όλων των εποχών, διατηρώντας τους ειδικούς κώδικες και τους συμβολισμούς που χαρακτήριζαν την αισθητική του μεγάλου εκδοτικού οίκου Penguin.
Πηγή: cnn.com