Νέο πολεοδομικό πολιτικοοικονομικό σκάνδαλο στο Ελληνικό

Η Lamda Development έκλεισε συμφωνία με τον όμιλο ΤΕΜΕΣ για δύο ξενοδοχεία εκ των οποίων το ένα, το παραλιακό μέτωπο, είναι παράνομο βάσει της σύμβασης του ελληνικού δημοσίου, αλλά η κυβέρνηση έσπευσε να ψηφίσει ανάβοντας πράσινο στην ανέγερση ξενοδοχείων στις ζώνες ανάπτυξης Ελληνικού για να παρακαμφθεί ο νόμος 4422/2016

NewsRoom 16/12/2020 | 18:12

Σοβαρές καταγγελίες από την Επιτροπή για την Υπεράσπιση του Ελληνικού. Η επένδυση που προωθεί με κάθε τρόπο η κυβέρνηση Μητσοτάκη προχωρεί με άλλη μία παραφωνία στα πολεοδομικά.

Όπως αναφέρει η Επιτροπή σε σχετικό δελτίο Τύπου, στις 27-11-2020 η Lamda Development ανακοίνωσε τη σύναψη στρατηγικής συμφωνίας με τον όμιλο ΤΕΜΕΣ. Πρόκειται για την εταιρεία συμφερόντων Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλου (Costa Navarino, Hilton) με την οποία συμφώνησε σε επένδυση ύψους 300 εκατ. ευρώ για την από κοινού κατασκευή δύο σύγχρονων, πολυτελών ξενοδοχείων και των αντίστοιχων τουριστικών-οικιστικών συγκροτημάτων στο παράκτιο μέτωπο του Ελληνικού κατά την πρώτη πενταετή φάση της υλοποίησης του έργου. Το ένα ξενοδοχείο θα κτιστεί στη μαρίνα του Αγίου Κοσμά και το δεύτερο κατά μήκος του παραλιακού μετώπου.

Η επιτροπή σημειώνει όμως ότι σύμφωνα με το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) που εγκρίθηκε με ΠΔ (ΦΕΚ 35 ΑΑΠ 2018) η χρήση ξενοδοχείων επιτρέπεται στη μαρίνα όχι όμως στο παραλιακό μέτωπο, το οποίο με βάση τη Σύμβαση (ν. 4422/2016) πρέπει να μείνει άκτιστο.  Για χρόνια η Lamda αναζητεί ξένους επενδυτές για ξενοδοχειακές επενδύσεις και τελικά βρήκε επενδυτή για δύο ξενοδοχεία εκ των οποίων το ένα είναι παράνομο.

Η κυβέρνηση έσπευσε προς βοήθεια των οικονομικών παραγόντων και της επένδυσης και στις 4.12.2020 ψηφίστηκε από τη Βουλή ότι επιτρέπονται στις Ζώνες Ανάπτυξης του Ελληνικού τα ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας (condohotels) παραβιάζοντας την ισχύουσα πολεοδομική νομοθεσία που απαγορεύει τη σύσταση κάθετης ιδιοκτησίας στις εκτός σχεδίου περιοχές. Σύμφωνα με τον ν. 4276/14 το 40% της δομήσιμης επιφάνειας του ξενοδοχείου συνιδιοκτησίας μπορεί να διαμορφωθεί σε δωμάτια, διαμερίσματα, ή μικρές βίλες με δικό τους οικόπεδο, προς πώληση ή μακροχρόνια μίσθωση, καθώς επιτρέπεται η σύσταση οριζόντιας αλλά και κάθετης ιδιοκτησίας (οριζόντια ιδιοκτησία όπως συμβαίνει στις πολυκατοικίες: δίδεται κυριότητα στο διαμέρισμα, συνιδιοκτησία στο οικόπεδο και κάθετη όταν κάθε κτίσμα  έχει δικό του οικόπεδο).

Λάθρα πολεοδόμηση των εκτός σχεδίου περιοχών  

Η επιτροπή συνεχίζει αναφέροντας ότι οι παραπάνω παρανομίες ωχριούν μπροστά στη λάθρα πολεοδόμηση και κατάτμηση των εκτός σχεδίου περιοχών (Ζωνών Ανάπτυξης και Πάρκου), προκειμένου να πουληθούν ως οικόπεδα. Αποτελούν αντικείμενο των τριών προσφυγών που κατατέθηκαν από μέλη της Επιτροπής για την Υπεράσπιση του Ελληνικού και εκδικάστηκαν στις 4 Νοεμβρίου 2020 από το Ε΄ τμήμα του ΣτΕ. Ελπίζουμε να δικαιωθούμε.

Αρχικά ο ν.4062/12 προέβλεπε ως εφαρμογή του ΣΟΑ για τις Ζώνες Ανάπτυξης την έγκριση ΚΥΑ για την οριοθέτηση όλων των κτιρίων και εγκαταστάσεων και την περιβαλλοντική αξιολόγηση των έργων και δραστηριοτήτων κάθε ζώνης. Αυτό αποτελούσε όρο για να περιέλθει το Ελληνικό στη Lamda Development, συμφερόντων Λάτση.

Όμως, ο αναπληρωτής υπουργός ΥΠΕΝ Σωκράτης Φάμελλος άλλαξε επί υπουργίας του, με νομοθετική ρύθμιση (άρθρο 7 του ν. 4574/18), το περιεχόμενο των ΚΥΑ μέσω της διάταξης των «κτιριακών ενοτήτων», τις οποίες επιχειρεί να εξομοιώσει με ρυμοτομικό σχέδιο, καταλύοντας όλη την πολεοδομική νομοθεσία και το Σύνταγμα.

Πράγματι οι περίφημες ΚΥΑ των Ζωνών Ανάπτυξης: Α-Α1 634 στρ. (βόρεια της Γλυφάδας), ΠΜ-Α1 335 στρ. (στη μαρίνα), ΠΜ-Α2 123 στρ. (δίπλα στο ναυταθλητικό λιμανάκι), περιλαμβάνουν έτσι τη διάταξη των «κτιριακών ενοτήτων» με «δρόμους» ανάμεσά τους.

Αντιμετωπίζουν το κόκκινο περίγραμμα των «κτιριακών ενοτήτων» σαν οικοδομική γραμμή και επιτρέπουν την κατάτμηση τους σαν να ήταν εντός σχεδίου, επικαλούμενοι διατάξεις του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ),  ο οποίος ισχύει για τις εντός σχεδίου περιοχές.

Σε κάθε «κτιριακή ενότητα»  επιτρέπουν άπειρες  χρήσεις.

Ταυτόχρονα παραβιάζουν και την ευρωπαϊκή νομοθεσία γιατί όλα τα παραπάνω αποτελούν σχέδιο που επί της ουσίας τροποποιεί το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) και απαιτεί περιβαλλοντική αδειοδότηση με ΣΜΠΕ και όχι με ΜΠΕ  όπως κάνουν οι ΚΥΑ.

Υπενθυμίζουμε ότι το άρθρο 17 του Πτωχευτικού Κώδικα επί της ουσίας εξομοιώνει το δικαίωμα επιφανείας με το δικαίωμα κυριότητας και επιτρέπει να πουλήσουν το σύνολο της έκτασης (η σύμβαση προβλέπει παραχώρηση του 30% της κυριότητας και του 70% της επιφανείας).

Πλήρης εμπορευματοποίηση του πάρκου

Η ΚΥΑ του Πάρκου, η οποία επίσης αποτελεί αντικείμενο των προσφυγών, επιβεβαιώνει και επαυξάνει τους ισχυρισμούς μας ότι μόνο Πάρκο δεν θα είναι.

Εκτός από τον ουρανοξύστη, η ΚΥΑ προσθέτει 65 κτιριακές ενότητες και εμπορικές χρήσεις πέραν του ΣΟΑ, κλειστά θέατρα, κλειστούς κινηματογράφους, αίθουσες συγκέντρωσης κοινού, μεγάλες και ειδικές αθλητικές εγκαταστάσεις, λυόμενες και προσωρινές κατασκευές, ακόμη και κτίρια στάθμευσης.