Νέο αλαλούμ από το Υπουργείο Παιδείας - Τι περιμένει τους φετινούς υποψηφίους Πανελλαδικών

Μεγάλες αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση - Η πιο σημαντική αλλαγή για φέτος είναι η εισαγωγή των συντελεστών βαρύτητας.

NewsRoom 17/11/2021 | 16:23

Μεγάλες αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σε ένα εντελώς καινούργιο τοπίο θα κληθούν να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις οι φετινοί υποψήφιοι.

Οι δύο βασικότερες αλλαγές αφορούν τους συντελεστές βαρύτητας στα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα και τον περιορισμό στις δηλώσεις τμημάτων στο Μηχανογραφικό.

Μέσα στο πλαίσιο των αλλαγών περιλαμβάνεται η υποβολή διπλού μηχανογραφικού δύο φάσεων και μάλιστα με περιορισμό δηλωθέντων τμημάτων, η αντικατάσταση της Κοινωνιολογίας από τα Λατινικά, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), καθώς και οι νέοι συντελεστές βαρύτητας που θα ορίζουν τα ίδια τα τμήματα.

Οι δύο βασικότερες αλλαγές αφορούν την ΕΒΕ και τους συντελεστές βαρύτητας των εξεταζόμενων μαθημάτων.

Υπενθυμίζουμε τις δραματικές εξελίξεις που είχαμε πέρυσι για πρώτη φορά, με την εφαρμογή του μέτρου της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, όταν αποκλείστηκαν χιλιάδες υποψήφιοι ακόμα και με πολύ υψηλές βαθμολογίες από την εισαγωγή τους στα Πανεπιστήμια. Η εφαρμογή του μέτρου αυτού, άφησε εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης περίπου 35.000 μαθητές από τους 92.000.

Ως εκ τούτου, το υπουργείο Παιδείας «αναγκάστηκε» να καλέσει  τα πανεπιστημιακά τμήματα -υπό την απειλή του λουκέτου ή της συγχώνευσης- να επαναπροσδιορίσουν τις ΕΒΕ.

Οι ΕΒΕ προκύπτουν από τις μέσες επιδόσεις των υποψηφίων ανά Επιστημονικό Πεδίο-Τομέα σε συνδυασμό με τους συντελεστές που ορίζουν οι ίδιες οι πανεπιστημιακές σχολές, δηλαδή μια σχολή μπορεί να έχει επιλέξει ως Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής το 80% ή το 120% της μέσης επίδοσης των υποψηφίων ή οποιαδήποτε από τις ενδιάμεσες τιμές. Συνπώς, αρκετά είναι τα τμήματα εκείνα που αναμένεται να αναθεωρήσουν προς τα κάτω τις ΕΒΕ, χωρίς βέβαια να λείπουν και οι περιπτώσεις κεντρικών, περιζήτητων σχολών που θα αυξήσουν τον εν λόγω συντελεστή.

Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής θα ανακοινωθεί μετά την ολοκλήρωση των πανελληνίων και την ανακοίνωση των βαθμολογιών των υποψηφίων, όπως και την προηγούμενη σχολική χρονιά.

Ωστόσο, η πιο σημαντική αλλαγή για φέτος είναι η εισαγωγή των συντελεστών βαρύτητας. Μέχρι πέρσι, το υπουργείο Παιδείας όριζε συντελεστές βαρύτητας σε δύο από τα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, οι βαθμοί στα οποία πολλαπλασιάζονταν με 1,3 και 0,7, ενώ στα άλλα δύο μαθήματα δεν υπήρχαν συντελεστές. Βάσει αυτών υπολογιζόταν ο μέσος όρος του υποψηφίου στην εισαγωγή του σε όλες τις σχολές του επιστημονικού πεδίου της επιλογής του. Αυτό, όμως, ανατρέπεται φέτος.

Τα ΑΕΙ καλούνται μέχρι τέλος Μαΐου να ορίσουν τα ίδια τους συντελεστές βαρύτητας ανά μάθημα βάσει του γνωστικού τους αντικειμένου, κάτι το οποίο αναμένεται να αλλάξει ριζικά τον τρόπο υπολογισμού των μορίων.

Και παρόλο που την περσινή χρονιά, οι υποψήφιοι με έναν μέσο όρο διεκδικούσαν την εισαγωγή τους σε όλες τις σχολές και τα τμήματα του εκάστοτε επιστημονικού πεδίου, από φέτος ο μέσος όρος θα μεταβάλλεται ανάλογα με τη σχολή ή το τμήμα που θα διεκδικούν.

Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με πληροφορίες που διέρρευσαν στον Τύπο:

● της Νομικής Αθηνών, που όρισε η βαθμολογία σε κάθε μάθημα (Αρχαία, Γλώσσα, Ιστορία, Λατινικά) να μετράει κατά 25% την ίδια ώρα που η Νομική του ΑΠΘ όρισε 30% σε Γλώσσα και Αρχαία και 20% σε Ιστορία και Λατινικά

● του τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΟΠΑ, που όρισε 25% για τα Μαθηματικά, ενώ το αντίστοιχο τμήμα της Θράκης όρισε τον συντελεστή του μαθήματος στο 28%

● των Ιατρικών του ΕΚΠΑ και του ΑΠΘ, όπου φαίνεται να υπάρχει σύμπνοια, αφού και οι δύο σχολές έθεσαν το 25% για όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα

● του ΕΜΠ, όπου, παρόλο που οι υποψήφιοι διεκδικούν τις θέσεις των εννέα τμημάτων/σχολών του εξεταζόμενοι στα ίδια μαθήματα, οι διδάσκοντες σε κάθε τμήμα επέλεξαν διαφορετικούς συντελεστές

Τέλος, σε όλα τα παραπάνω, έρχεται να προστεθεί και η εφαρμογή της ρύθμισης για περιορισμένο αριθμό σχολών που θα μπορεί να δηλώσει κάποιος κατά την πρώτη φάση υποβολής μηχανογραφικών, καθώς οι διαφορετικοί συντελεστές βαρύτητας για ομοειδή τμήματα δημιουργούν έναν δυσεπίλυτο γρίφο στους υποψηφίους που θα δουν να συγκεντρώνουν διαφορετικά μόρια για κάθε τμήμα, καθιστώντας έτσι την επιλογή λίγων τμημάτων εξαιρετικά δύσκολη.