Η Thales της υπόθεσης Παπαντωνίου έδινε μίζες και στην Αφρική

Σε σκάνδαλο διαφθοράς και χρηματισμού του πρώην πρόεδρου της Νότιας Αφρικής Τζέικομπ Ζούμα εμπλέκεται η γαλλική εταιρεία Thales Nederland.

Βαγγέλης Τριάντης 11/10/2019 | 16:00

Πρόκειται για την εταιρεία η οποία είχε αναλάβει το εξοπλιστικό πρόγραμμα αναβάθμισης των έξι φρεγατών τύπου S, επί υπουργίας Γιάννου Παπαντωνίου το 2003 και φέρεται σύμφωνα με το κατηγορητήριο να χρημάτισε το Γιάννο Παπαντωνίου.Σε ότι αφορά την Αφρική, οι μίζες αφορούν μία συμφωνία όπλων η οποία υπεγράφη στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Ο Τζέικομπ Ζούμα κατηγορήθηκε για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 2005 μετά και την καταδίκη του πρώην οικονομικού του συμβούλου Schabir Shaik για διαφθορά και απάτη. Ειδικότερα ο Shaik είχε καταδικαστεί «για διεφθαρμένες πληρωμές» προς τον πρόεδρο Ζούμα μεταξύ των ετών 1995 και 2002. Σύμφωνα μάλιστα με δημοσιεύματα, οι πληρωμές προέρχονταν από την γαλλική εταιρεία. H Τhales φέρεται να έδινε χρήματα στον Shaik και αυτός με τη σειρά του τα έδινε στον Ζούμα, με το σκεπτικό ότι δεν θα προχωρούσε καμία έρευνα για τη συμφωνία πώλησης όπλων, καθώς επίσης και ότι θα αντιμετώπιζε ευνοϊκά την εταιρεία σε τυχόν μελλοντικές συμβάσεις. Η αγορά όπλων κόστισε περί τα 2,5 δισ. ευρώ, ενώ ο Ζούμα αρνείται οποιαδήποτε κατηγορία.

Η Thales και ο Γιάννος

Το όνομα της γαλλικής εταιρείας δεν είναι άγνωστο στο ελληνικό κοινό. Όπως είχε αποκαλύψει το Documento από την έρευνα των ανακριτών Ηλιάννα Ζαμανίκα και Γιώργου Ευαγγέλου είχε αποκαλύψει μία σειρά εταιρειών και προσώπων που φρόντιζαν για την απόκρυψη και το ξέπλυμα του παράνομου χρήματος που προερχόταν από την εταιρεία Thales Nederland.

Ο χρηματισμός του Γ. Παπαντωνίου, σύμφωνα με το κατηγορητήριο, γινόταν μέσα από τα προγράμματα αντισταθμιστικών ωφελημάτων που συνόδευαν το βασικό εξοπλιστικό πρόγραμμα. Την υλοποίησή τους είχαν αναλάβει οι εταιρείες του Χ. Μπεκατώρου, αντιπροσώπου της Thales. Αφού έπαιρνε τα κονδύλια, ο Μπεκατώρος τα διοχέτευε σε κυπριακές offshore εταιρείες των οποίων ήταν ιδιοκτήτης και ξεκινούσαν μεταξύ τους συναλλαγές που άλλοτε είχαν τον χαρακτήρα τιμολογήσεων εργασιών και άλλοτε δανειοδοτήσεων οι οποίες ήταν εικονικές. Ζητούμενο ήταν να διοχετευτούν τα χρήματα σε λογαριασμούς του Μπεκατώρου, να γίνουν εκταμιεύσεις και στη συνέχεια να δοθούν στον Γ. Παπαντωνίου.

Ο Ανδρ. Μπάρδης επέλεξε να αποκαλύψει στην ανάκριση τον ρόλο που έπαιξε στη μεταφορά του μαύρου χρήματος της οικογένειας Παπαντωνίου. Γράφεται στο κατηγορητήριο που ξεπερνά τις 830 σελίδες: «Ο Ιωάννης Παπαντωνίου σε άγνωστο κατά την ανάκριση ακριβή χρόνο είχε ενημερώσει τον στενό οικογενειακό του φίλο-επιχειρηματία Ανδρέα Μπάρδη τουλάχιστον σχετικά με το όφελος ύψους 2.645.500 ευρώ, το οποίο αποκόμισε προκειμένου να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα, τουλάχιστον, της ολλανδικής εταιρείας Thales Naval Nederland B.V.

Η κατάθεση Ζοσεράν

Στις 20 Μαΐου 2005 ο πρώην προέδρος της Thales Μισέλ Ζοσεράν κατέθεσε επισήμως στους εισαγγελείς της Νίκαιας της Γαλλίας Gille Accomando και Muriel Fusina σχετικά με μίζες που δόθηκαν στην Ελλάδα σε πολιτικά πρόσωπα.

«Το 2002 και στις αρχές του 2003 κλήθηκα να παρουσιάσω ένα σχέδιο για την ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας. Από εκείνη τη στιγμή πηγαινοερχόμουν συνέχεια στην Ελλάδα και είχα επαφές με τον κ. Ρωμανό (σ.σ.: πρόκειται για τον Λουκά Ρωμανό), πρόεδρο της ΤΗΙΝΤ (Thales International) Ελλάδος. Εκείνος μου υπόδειξε ότι θα έπρεπε να προβλέψουμε μια προμήθεια της τάξης του 7% με 10% για τον υπουργό Αμυνας. Και μου επέδειξε επίσης ότι και στην προηγούμενη αγορά των φρεγατών στην Ελλάδα είχε μεσολαβήσει συμφωνία με τον ίδιο τον υπουργό για την καταβολή των προμηθειών, χάρη στην οποία η εταιρεία Thales κέρδισε τον διαγωνισμό. Στην αγορά του συστήματος για την ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων ανταγωνιστής ήταν μια εταιρεία ονόματι SAIC, την οποία υποστήριζε ευθέως ο πρώην αντιπρόεδρος των ΗΠΑ Ντικ Τσένι. Και κατά τον κ. Ρωμανό χάσαμε αυτή την αγορά επειδή δωροδοκήσαμε χαμηλά, ενώ οι Αμερικανοί στόχευσαν τον υπουργό Εσωτερικών και τον πρωθυπουργό».

Το τραμ της Νίκαιας, οι μίζες και οι καταγγελίες Ζοσεράν

Το 2004, ο διευθύνων σύμβουλος της Thales Engineering and Consulting (THEC) Μισέλ Ζοσεράν περνούσε για τελευταία φορά το κατώφλι της εταιρείας. Αν και ξεκίνησε από διευθυντής πωλήσεων, κατάφερε να αναρριχηθεί και την τριετία 2001-2004 να γίνει διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, θυγατρικής της Thales.

Ένα από τα συμβόλαια της εταιρείας είχε να κάνει και με το τραμ της Νίκαιας. Η εταιρεία φέρεται να χρημάτισε δημοτικό σύμβουλο της Νίκαιας την περίοδο που ο Μισέλ Ζοσεράν βρισκόταν στο τιμόνι της εταιρείας. Ακολούθησαν έρευνες. Η Γαλλική Υπηρεσία Οικονομικού Εγκλήματος προχώρησε σε κατασχέσεις εικονικών τιμολογίων όταν ανακαλύφθηκαν περίεργες διαδρομές χρημάτων σε offshore. Σε βάρος του Μισέλ Ζοσεράν απαγγέλθηκαν κατηγορίες για δωροδοκία. Ο ίδιος παραδέχτηκε ότι δεν ακολουθούσε τίποτε άλλο παρά τη συνήθη εταιρική πρακτική.

Σύμφωνα με αυτή το 2% του τζίρου της εταιρείας δινόταν για μίζες. Η υπόθεση οδηγήθηκε σε δίκη. Κατά την ακροαματική διαδικασία ο Μισέλ Ζοσεράν έκανε λόγο για 80 περιπτώσεις διαφθοράς από την πλευρά της THEC, ενώ περιέγραψε μια εικόνα σύμφωνα με την οποία η καταβολή μιζών ήταν κάτι συνηθισμένο για την εταιρεία.

To 2008 η γαλλική Δικαιοσύνη επέβαλε πρόστιμο ύψους 600.000 ευρώ στην εταιρεία για ενεργητική δωροδοκία και της απαγόρευσε να συμμετέχει σε κρατικές συμβάσεις τα επόμενα δύο χρόνια. Ο Μισέλ Ζοσεράν καταδικάστηκε σε 18 μήνες φυλακή, ενώ σε τέσσερα χρόνια καταδικάστηκε ο Dominique Monleau, ο δημοτικός σύμβουλος που σύμφωνα με τις καταγγελίες του Μισέλ Ζοσεράν είχε χρηματιστεί.

Πηγή: documentonews.gr 

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.