Η επιστροφή της Μαρίας Φαραντούρη στο σύγχρονο τραγούδι διαμαρτυρίας

Το καινούργιο πολιτικό τραγούδι με την κορυφαία ερμηνεύτρια σε μουσική Χρύσας Κωττάκη και στίχους Δημήτρη Λέντζου σε πρώτη μετάδοση από το koutipandoras.gr  

Αντώνης Μποσκοΐτης 22/05/2019 | 09:59

Το τραγούδι αυτό σηματοδοτεί την επάνοδο της Μαρίας Φαραντούρη στο τραγούδι διαμαρτυρίας ή στο κοινωνικό τραγούδι ή στο πολιτικό τραγούδι - χαρακτηρίστε το, όπως θέλετε, ελεύθερα. Έφτασε στα χέρια μου πριν μερικούς μήνες από τον στιχουργό Δημήτρη Λέντζο σε συνεργασία με την πρωτοεμφανιζόμενη συνθέτρια Χρύσα Κωττάκη. Συγκεκριμένα μού εστάλησαν εφτά τραγούδια, τα οποία προορίζονταν για ένα κοινό άλμπουμ των δύο δημιουργών. Μου ζητήθηκε να αναλάβω την επιμέλεια παραγωγής του δίσκου, απάντησα «Σύμφωνοι, αλλά να ακούσω πρώτα», όπως συνηθίζεται δηλαδή στο χώρο αυτό, και έβαλα τα κομμάτια στην άκρη. 

Περνάνε μερικές εβδομάδες και έτυχε να έχω στο σπίτι μου τραπέζι δυο - τρεις φίλους, εικαστικοί όλοι τους. Για να περάσει η ώρα, θυμήθηκα τα τραγούδια των άλλων φίλων και πρότεινα να τα ακούσουμε, μαζί τους κι εγώ πρώτη φορά. Ξεχώρισα αμέσως τον τίτλο του πρώτου: «Silver Alert». Ιδιαίτερος τίτλος, ελκυστικός ομολογουμένως, για να έδινε και τον τίτλο σε ολόκληρο το άλμπουμ! Τι ήθελε να πει ο ποιητής μ' αυτό το «Silver Alert», ποιος να χάθηκε και που να πήγε στο κέντρο της Αθήνας, της πόλης που ζούμε όλοι, ή και αλλού; Η ηχογράφηση ήταν από demo, πιάνο - φωνή, με την εξαιρετική πραγματικά ερμηνεία της ίδιας της συνθέτριας. Ξεκινάει το τραγούδι και παρατηρώ τους φίλους, όπως και μένα τον ίδιο, να αφοσιωνόμαστε. Κανείς δεν σχολιάζει για να μη χαθεί καμία λέξη του Λέντζου απ' τα χείλη της Κωττάκη

Ακούμε την ιστορία ενός 22χρονου παιδιού που θα το έλεγες πλάνητα της ζωής! Φτηνά ρούχα, κανένα εισιτήριο για το μετρό, ούτε στρατιωτική θητεία, μα ούτε καν αστυνομική ταυτότητα. Μόνο τσιγάρο στό'να του χέρι και μια φέτα φεγγάρι στ' άλλο! Τι όμορφη εικόνα! Η ζωή του κινδυνεύει...Από ποιον; Από ποιους; «Άλλοι λένε πως ήταν άγαλμα/ στον περιφερειακό στα Πετράλωνα». Μας πιάνουν τα δάκρυα, ασυναίσθητα. Χρόνια είχα να συγκινηθώ τόσο με τραγούδι! Ξεχάσαμε να τραγουδάμε, βλέπεις, μεσ' στην επικράτηση του θορύβου και τώρα ένα καινούργιο ελληνικό τραγούδι μας κινητοποιεί συναισθηματικά, μας ταράζει και κάνει τα μάτια μας να τρέχουν δίχως να το θέλουμε. Τελειώνει το κομμάτι. Το ξανακούμε και δεύτερη και τρίτη φορά χωρίς κανένα σχόλιο! «Τι έγινε, ρε παιδιά;» ρωτάω τους φίλους μου. «Είναι ένα σπαρακτικό κομμάτι και μου θυμίζει τον Ζακ Κωστόπουλο» λέει ένας απ' αυτούς, που όλως τυχαίως συνδεόταν φιλικά με τον Ζακ

Χρύσα Κωττάκη - Αντώνης Μποσκοΐτης - Δημήτρης Λέντζος - Θανάσης Συλιβός (στούντιο Kyriazis, 17.04.2019)

Τηλεφωνώ κατευθείαν του Λέντζου. Του μιλάω για το «Silver Alert» και για κανένα άλλο τραγούδι. «Με ποια αφορμή το έγραψες αυτό;» τον ρωτάω. «Τον Σεπτέμβριο πέρσι» μου απαντάει, «γυρνώντας απ' την αρχαία Ολυμπία. Λίγες μέρες πριν τη δολοφονία του Ζακ Κωστόπουλου»...Άρχισα να του λέω πως ο άτυχος Ζακ δεν θα φορούσε ποτέ «φθηνά δερμάτινα πέδιλα», δεν θα πήγαιναν με τη glamour περσόνα της Zackie O. Ο ποιητής συμφώνησε. Μπορεί να μην ήξερε τον Ζακ, ο θάνατος του όμως τον είχε εξίσου συγκινήσει και γι' αυτό σε ένα κείμενο του είχε γράψει σχετικά: «Όμορφος, που ''πήγε'' σαν τον Lorca κι αυτός»! Κλείσαμε το τηλέφωνο, αφού του είπα πως εν αγνοία τους ίσως έγραψαν μαζί με την Κωττάκη το πιο πολιτικοποιημένο σύγχρονο ελληνικό τραγούδι! 

Πήρα απάνω μου το θέμα της καλλιτεχνικής επιμέλειας του επερχόμενου CD. Το «Silver Alert» μόνο η Μαρία Φαραντούρη θα μπορούσε να το πει και καμία άλλη! Σκέφτηκα με περισσή κομπορρημοσύνη πως ίσως προτείνουμε τον «Επιτάφιο» του Ρίτσου εν έτει 2019 δια χειρός Λέντζου. Η μάνα στο τέλος του τραγουδιού είναι αυτή που αναζητεί το παιδί της μεσ' στις εργατικές πολυκατοικίες. Το παιδί δεν είχε όνομα, ήταν άγνωστος μεταξύ αγνώστων και μάλλον η ζωή του χάθηκε τελικά από το μαχαίρι ή το λιντσάρισμα φασιστοειδών. Τηλεφωνώ της Φαραντούρη, «Μόνο εσύ μπορείς να το πεις αυτό» της λέω και δίνουμε ραντεβού στο σπίτι της. Το ακούει η Μαρία το ίδιο σιωπηλή και αφοσιωμένη, όπως έκανα κι εγώ με την παρέα μου στο πρώτο άκουσμα. «Θα το πω» αποφασίζει αμέσως, «είναι ένα υπέροχο συγκινητικό τραγούδι»! Όλοι ενθουσιάζονται με την γενναιοδωρία της! Η συνθέτρια, πρώτη - πρώτη, που έχει την ευλογία να κάνει το δισκογραφικό ντεμπούτο της με ερμηνεύτρια τη Φαραντούρη! Έπειτα ο Λέντζος, που ναι μεν τον έχουν αποδώσει οι μεγαλύτεροι Έλληνες ερμηνευτές, τώρα όμως μιλάμε για την εθνική μας τραγουδίστρια, την ερμηνεύτρια της «Μπαλάντας του Μαουτχάουζεν» και του «Εφιάλτη της Περσεφόνης»! Ακόμη κι ο εκδότης του δίσκου, ο Θανάσης Συλιβός του «Μετρονόμου», έτοιμος να δεχτεί κι αυτός στην ταπεινή ανεξάρτητη εταιρεία του «τον καημό της Φαραντούρη», που θά'λεγε και ο Μανώλης Αναγνωστάκης! Όσο για μένα, κάτι σημαντικό αισθάνομαι ότι πάει να γίνει και χαίρομαι που όλα βαίνουν καλώς! 

Παντελής Ντζιάλας - Δημήτρης Λέντζος - Μαρία Φαραντούρη - Θανάσης Συλιβός - Χρύσα Κωττάκη (στούντιο Kyriazis, 17.04.2019)

Δεν περνάνε πολλές μέρες και πηγαίνω τα τραγούδια στη Λένα Πλάτωνος για να τα ακούσει και να μου δώσει τα φώτα της. Η Λένα ξετρελαίνεται, παρατηρεί τις αρμονίες που χρησιμοποιεί η Κωττάκη και εντυπωσιάζεται από το νεανικό βιμπράτο της φωνής της. «Όμορφα τραγούδια, έντεχνα με την έννοια των συνθετών που αγάπησε το πανελλήνιο» σχολιάζει. Τη φέρνω επί τόπου σε επικοινωνία με τη συνθέτρια και τον στιχουργό. Τους δίνει τα συγχαρητήρια της και έχουμε έναν επιπλέον λόγο να είμαστε χαρούμενοι όλοι μας! Ας πω εδώ ότι η Πλάτωνος είναι συνήθως αυστηρή με καινούργια «έντεχνα» ακούσματα. Δεν ήταν λίγες οι φορές που ακούγαμε μαζί δίσκους και τραγούδια, τα οποία παίζονταν ή παίζονται κατά κόρον από τα ραδιόφωνα και που τα χαρακτήριζε «κοινότοπα, χωρίς καμία μελωδική ή ενορχηστρωτική έκπληξη». Εμείς ευτυχώς περάσαμε τις εξετάσεις...

Μπήκαμε στο στούντιο με τη Φαραντούρη τη 17η του περασμένου Απρίλη. Το θέμα δεν ήταν που συγκινηθήκαμε πάλι όλοι μας, όπως ήταν αναμενόμενο: Η Χρύσα που τη διηύθυνε μέσα στο δωμάτιο της ηχογράφησης και στην κονσόλα, πίσω απ' το τζάμι, ο ηχολήπτης μας Θάνος Καλέας, ο Παντελής Ντζιάλας, ο άριστος ενορχηστρωτής μας, ο Λέντζος, ο Συλιβός κι εγώ. Το θέμα ήταν που συγκινήθηκε η Φαραντούρη και την είδαμε να δακρύζει με σκυμμένο το κεφάλι της ενόσω άκουγε τη φωνή της, την ίδια της την ερμηνεία! «Θέλω να το αφιερώσουμε αυτό το τραγούδι στις Μάνες» γυρνάει και μας κάνει. «Ποιες Μάνες;»...«Στις Μάνες του Γρηγορόπουλου, του Φύσσα, του Ζακ. Στη Μάνα του Λουκμάν και όσων έπεσαν θύματα της επανεμφάνισης του φασισμού στην Ελλάδα»...

Σ' αυτές τις Μάνες, λοιπόν, που θρήνησαν εξ αιτίας της φασιστικής θηριωδίας αφιερώνεται το τραγούδι «Silver Alert». Έτσι, γιατί το τραγούδι δεν είναι μόνο για να γίνεται «ασθενική φωνή που πριν λαλήσει να χαθεί μεσ' στον αγέρα», συμφώνως με τον Μάνο Χατζιδάκι. Κυρίως για να σταματήσει μιαν ώρα αρχύτερα ένας αποτρόπαιος κύκλος αίματος για κάθε διαφορετικό συνάνθρωπο μας στη χώρα αυτή και σε ολόκληρο τον κόσμο. 

* Το κείμενο αυτό γράφτηκε για το ένθετο της επερχόμενης δισκογραφικής έκδοσης με τίτλο «Silver Alert». Μουσική: Χρύσα Κωττάκη - Στίχοι: Δημήτρης Λέντζος - Τραγούδι: Μαρία Φαραντούρη, Μάρθα Φριντζήλα, Σοφία Μανουσάκη, Χρύσα Κωττάκη & Παντελής Θεοχαρίδης - Ενορχηστρώσεις: Παντελής Ντζιάλας ( Ενορχήστρωση σε ένα τραγούδι: Στέφανος Κορκολής) - Καλλιτεχνική επιμέλεια: Αντώνης Μποσκοΐτης - Παραγωγός: Θανάσης Συλιβός/ Μετρονόμος 

** Ακούστε σε πρώτη μετάδοση από το koutipandoras.gr το τραγούδι «Silver Alert»:

 

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.