Newsroom

Newsroom

"Γυναίκα με Ποδήλατο": 32 μικρά πεζά, διηγήματα και βινιέτες

Νικόλας Σεβαστάκης

gynaika me podilato

Με έντονες αριστερές καταβολές, καθηγητής Πολιτικής Φιλοσοφίας στο ΑΠΘ, ο Νικόλας Σεβαστάκης άρχισε να εκδίδει  ποίηση από το 1987, αλλά τον γνωρίσαμε κυρίως  από τα πολλά θεωρητικά του κείμενα, στην Αυγή, την «παλιά» Ελευθεροτυπία, την Εφημερίδα των Συντακτών και το Red Notebook. Έτσι, δίπλα στις τέσσερις ποιητικές συλλογές υπάρχουν αρκετές μελέτες, και εδώ και λίγο καιρό τα 32 μικρά πεζά, διηγήματα και βινιέτες υπό τον τίτλο, Γυναίκα με Ποδήλατο.

Και είναι ακριβώς οι τρεις παραπάνω κατηγορίες που δημιουργούν ένα είδος προσωπικού βιογραφικού στον χρόνο και τον χώρο καθώς φαίνεται να δένουν η μία με την άλλη. Είναι ως ο συγγραφέας να συνθέτει αναμνήσεις και εικόνες, διαλόγους και  φιγούρες, σπαράγματα αναμνήσεων εμπλουτισμένα με φίξιον χαρακτήρες και φανταστικές καταστάσεις σε ένα δημιουργικό παιγνίδι που προσφέρει απόλαυση. Προσφέρει επίσης και ένα είδος σασπένς καθώς ποτέ δεν είμαστε βέβαιοι για όσα συμβαίνουν ή για τα συναισθήματα των πρωταγωνιστών.  Ο συγγραφέας φαίνεται να βρίσκεται παντού – αφηγείται, περιγράφει, ενίοτε μονολογεί, κριτικάρει. Όλα ξεκινούν το ’70 από το νησί του, τη Σάμο, από εκεί πηγαίνει στις σπουδές και στο Παρίσι και ξανά πίσω στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη -ιστορίες μικρές και μεγάλες με εμβόλιμες απόψεις του αφηγητή για το πώς συμβαδίζουν άτομο και συλλογικότητα.

Χαρακτηριστικά είναι τα διηγήματα, Γκριγκόρ, ένα Φάντασμα, με τον ηλικιωμένο σαλό αριστερό, Αναγνώστης ένα Πρωί στο Κέντρο της Πόλης, με την παράξενη ανάλυση για τις δυο κατηγορίες φανατικών της ανάγνωσης, τους ψυχαναγκαστικούς και τους αδηφάγους, Η Μουσική της Αναχώρησης,που παρακολουθεί την μεγάλη πορεία ενός παλιού φίλου, τις περιπέτειές του και τις τελευταίες στιγμές της ζωής του με την παράθεση ενός εκπληκτικού σάουντρακ με αποκορύφωμα το Sleeps With Fishes ( Pieter Nooten – Michael Brook), Γυναίκα με Ποδήλατο (Δώρα), αλληγορία για το πώς η γυναίκα, ήτοι το νησί, δόθηκε βορά στα οικονομικά συμφέροντα και τέλος, Ναϊλά (Σκηνές  μιας Ιστορίας από τη Λυών), με την συναισθηματική εμπλοκή του αφηγητή με την Παλαιστίνια Ναϊλά, θυγατέρα στελέχους του Λαϊκού Μετώπου του Ζορζ Χαμπάς και ο δύσκολος χωρισμός τους.

Ο Σεβαστάκης -σαν «Έλληνας μικροαστός διανοούμενος με ροπή στη μελαγχολική αδηφαγία»– γράφει ποιητικά πεζά, παίζει με τις εικόνες και τις λέξεις, γοητευτικά ξεδιπλώνει τις απόψεις του, τις φιλοσοφικές του θεωρήσεις για την Αριστερά, την κοινωνία και τους ανθρώπους, αμφισβητεί βεβαιότητες ενώ οι χαρακτήρες του, τρόπω τινά μπεκετικοί, περνάνε παντού την αίσθηση της αμφιβολίας και γενικώς την έλλειψη κάθε παλαιοκομματικής σιγουριάς. Μινιμαλιστής στις περιγραφές του, ελλειπτικός στις σκηνές του, απαιτεί από τον αναγνώστη  νοητική εγρήγορση.

Αντώνης Ν. Φράγκος

Πηγή: toperiodiko.gr

Ασλανίδης: Οργή κατά Μητσοτάκη – «Ας έρθει να μας τα πει κατάμουτρα και να μην πηγαίνει στο κανάλι που μυρίζει βόθρο» (video)

Ασλανίδης

Ασλανίδης: Οργή κατά Μητσοτάκη – «Ας έρθει να μας τα πει κατάμουτρα και να μην πηγαίνει στο κανάλι που μυρίζει βόθρο» (video)

«Όχι κύριε Πρωθυπουργέ, θα κάνετε άρση της βουλευτικής ασυλίας και θα πάνε να καταθέσουν στον…

Ο ανεκδιήγητος Τραμπ εξισώνει τους διαδηλωτές υπέρ της Παλαιστίνης με τους νεοναζί της Σάρλοτσβιλ

5a621d8a1dc5248e048b4573 1

Ο ανεκδιήγητος Τραμπ εξισώνει τους διαδηλωτές υπέρ της Παλαιστίνης με τους νεοναζί της Σάρλοτσβιλ

«Η Σάρλοτσβιλ δεν ήταν τίποτε απολύτως, τίποτε σε σύγκριση με το επίπεδο μίσους που έχετε…