Βέττας: "Ο Μητσοτάκης να… μαλώσει πρώτα τον Σόιμπλε και μετά να ζητά αναδιανομή του πλεονάσματος"

Στο koutipandoras.gr μιλά ο Δημήτρης Βέττας, σε μία συνέντευξη εφ' όλης της ύλης. Ο βουλευτής Φθιώτιδας με τον ΣΥΡΙΖΑ συγκεκριμενοποιεί ποιες ομάδες βάλλονται περισσότερο από τα μέτρα που θα επέλθουν το 2019 και το 2020, υποστηρίζοντας πως θα αναδιανεμηθεί μερίδιο του υπερπλεονάσματος που επετεύχθη το 2016, όταν η κυβέρνηση επιλέξει «τον χρόνο, τις ανάγκες και τις κοινωνικές ομάδες που έχουν περισσότερο ανάγκη».

NewsRoom 10/05/2017 | 18:14

Ο κ. Βέττας ξεκαθάρισε ότι το αίτημα χρηματοδότησης από την Παγκόσμια Τράπεζα δεν έχει απορριφθεί, αναφέροντας παράλληλα πως εξετάζονται κι άλλα προγράμματα, όπως αυτά της Ευρωπαϊκής Επενδυτικής Τράπεζας. 

«Ο Μητσοτάκης αν δεν πίστευε στα συσσίτια, δεν θα έπρεπε να τα φέρει...» τόνισε, όταν κλήθηκε να σχολιάσει τις πρόσφατες δηλώσεις του αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, και χαρακτήρισε τον κ. Μητσοτάκη ως εκπρόσωπο της ακραίας Δεξιάς. 

Παράλληλα, προέτρεψε τον πρόεδρο της ΝΔ, αντί να ψηφίσει «παρών» όπως έπραξε η ΝΔ κατά τη ψήφιση του εφάπαξ επιδόματος στους χαμηλοσυνταξιούχους, να... τραβήξει το αυτί του γερμανού υπουργού Οικονομικών, Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, σε περίπτωση που ο τελευταίος διαφωνεί με το μοίρασμα του πλεονάσματος. 

Συνέντευξη στον Άγγελο Προβολισιάνο

Μετά το Eurogroup του Φεβρουαρίου, όταν τέθηκε το ευρύτερο πλαίσιο της συμφωνίας, πρωτοκλασάτα κυβερνητικά στελέχη μετέφραζαν το σχήμα μέτρα – αντίμετρα ως «ένα ευρώ μπαίνει, ένα ευρώ βγαίνει από την τσέπη του πολίτη». Τώρα, με την τελική συμφωνία, αυτό το αφήγημα εγκαταλείφθηκε. Τελικά, υπάρχουν κοινωνικές ομάδες που μόνο πλήττονται από αυτή τη συμφωνία; Και ποιες είναι αυτές;

Η πρόθεσή μας για το σχήμα «ένα ευρώ μέτρα, ένα ευρώ αντίμετρα» στο τέλος θα ικανοποιηθεί. Υπάρχει, όμως, μια αντικειμενική δυσκολία εδώ, και δεν θέλω να μπω σε μία διαδικασία σύγκρισης απόψεων με άλλους συντρόφους μου, γιατί η πρόθεση της κυβέρνησης για την τελική συμφωνία είναι ακριβώς αυτό: Να υπάρξουν πραγματικά αντίμετρα που θα ισοβαθμήσουν τα όποια ελλείμματα προκληθούν από τα μέτρα. Τώρα αν τα ελλείμματα μπορούν να καλυφθούν στη βάση που δημιουργούνται και στις ομάδες που δημιουργούνται, τότε εδώ ίσως θα υπάρχει ένα πρόβλημα. Και αυτό γιατί εμείς στοχεύουμε σε δύο κατηγορίες. Συγκεκριμένα, τη μεσαία τάξη και αυτό εντοπίζεται στην πρόθεσή μας να μειώσουμε τους φορολογικούς συντελεστές επιχειρήσεων, αλλά κυρίως στα κοινωνικά στρώματα που έχουν πάρα πολύ μεγάλες ανάγκες είτε μέσω των μέτρων για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς και τα σχολικά γεύματα είτε μέσω των μέτρων για την ενίσχυση του εισοδήματός τους. Νομίζω ότι η τελική συμφωνία θα είναι πραγματικά ισοβαρής και αυτή είναι η πρόθεσή μας. Εκεί που, όμως, υπάρχει πρόβλημα είναι ότι η χώρα δεν έχει εκείνα τα εργαλεία, τα οποία θα μας βοηθούσαν να αποδώσουμε εκείνο το ευρώ που λείπει στην κοινωνική ομάδα που το έχει ανάγκη. Ωστόσο, έχουμε τον χρόνο για να δημιουργήσουμε μέχρι το 2019 μία δημόσια διοίκηση που θα έχει τα εργαλεία, τους μηχανισμούς και τους ανθρώπους έτσι ώστε να μειώσουμε το ρίσκο αυτής της προσπάθειας στο ελάχιστο.

Έχει η κυβέρνηση πλήρη εικόνα για το ποιες είναι οι κοινωνικές ομάδες που βάλλονται περισσότερο;

Εισοδηματικά είναι οι κατηγορίες μέχρι 12.000 ευρώ και από εκεί και πάνω νομίζω ότι, δυστυχώς το λέω αυτό, πρόκειται για τη μεσαία τάξη. Και λέω δυστυχώς γιατί εκεί έχει φτάσει η κατάρρευση της μεσαίας τάξης. Είναι μία δύσκολη συμφωνία και για αυτό προσπαθούμε και στις δυο πλευρές, δηλαδή στα ευάλωτα κοινωνικά στρώματα αλλά και στη μεσαία τάξη, να ισοβαθμήσουμε τη χαμένη πλευρά. Ειδικά, δε, για τη μεσαία τάξη, που έχει στα χέρια της τη μικρή και τη μεσαία επιχειρηματικότητα, που τόσο πολύ την έχουμε ανάγκη και στην οποία θα βασιστεί σε έναν ικανοποιητικό βαθμό η αύξηση των θέσεων εργασίας.

Μιας και κάνετε λόγο για αύξηση των θέσεων εργασίας, τι έγινε με εκείνο το πρόγραμμα που θα χρηματοδοτούσε η Παγκόσμια Τράπεζα;

Χρειάζονται επενδύσεις για να μιλήσουμε για μείωση της ανεργίας. Κάναμε ό,τι καλύτερο μπορούσαμε για να τελειώσουμε το κομμάτι των επενδύσεων, οι οποίες είναι αρκετές αν και δεν έχουν αποτυπωθεί εξαιτίας κάποιων θεσμικών ζητημάτων. Υπάρχουν επενδύσεις σε όλους τους τομείς, είτε στο χώρο της πρωτογενούς παραγωγής είτε στον κλάδο των υπηρεσιών και αυτό που πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας είναι πως έχουμε συγκεκριμένα εργαλεία. Αυτά τα εργαλεία είναι μεν μικρά, αλλά παράλληλα ικανά για να μας βάλουν σε μια καινούρια ρότα. Πρέπει να ενισχύσουμε τα προγράμματα ενεργούς απασχόλησης, να βοηθηθούν μέσω του ΕΣΠΑ οι επιχειρήσεις που παράγουν προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας και να γίνουμε μία εξωστρεφής οικονομία.

Με το συγκεκριμένο πρόγραμμα όμως τι γίνεται;

Είναι μία δύσκολη προσπάθεια. Δεν θα πω ότι εγκαταλείφθηκε, θα πω ότι βρίσκεται υπό διαβούλευση. Μακάρι να γίνει αυτό…

Δηλαδή δεν έχει απορριφθεί το αίτημα;

Δεν έχει απορριφθεί. Ωστόσο, δεν είναι μόνο η Παγκόσμια Τράπεζα, σκεφτόμαστε και τα επενδυτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Επενδυτικής Τράπεζας. Είναι κάποια από τα εργαλεία που μπορούμε να αξιοποιήσουμε και εδώ μπορούμε να προσθέσουμε τον αναπτυξιακό νόμο, όπως επίσης το νόμο περί συνεταιρισμών. Είναι μικρά πράγματα που βάζουν την πορεία της οικονομίας σε νέα κατεύθυνση. Αυτό που περιμένουμε είναι η ενίσχυση του τραπεζικού συστήματος, μέσω της ποσοτικής χαλάρωσης, για να μπορέσουν και οι τράπεζες από την πλευρά τους να δώσουν ανταγωνιστικά δάνεια στη μικρή και μικρομεσαία επιχείρηση.

Είναι πρόθυμοι οι πολίτες να σηκώσουν ακόμη μια βαριά συμφωνία;

Κανένας πολίτης δεν είναι πρόθυμος από την άποψη ότι κανένας πολίτης δεν έχει φοροδοτική ικανότητα. Πραγματικά, υπάρχουν οικογένειες οι οποίες σφαδάζουν απ’ το βάρος όχι μόνο των φόρων, αλλά και από το βάρος των αναγκών της ζωής τους. Αυτό που κάναμε εμείς ήταν να φέρουμε μια συμφωνία που για πρώτη φορά περικλείει μέσα της και το ζήτημα του χρέους, αλλά κυρίως βάζει και το ζήτημα των πλεονασμάτων. Για να είμαστε απολύτως ειλικρινείς, η κουβέντα ξεκίνησε με την κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου, οι οποίοι είχαν θέσει στην πολιτική τους ατζέντα τα πλεονάσματα της χώρας να είναι αρκετά υψηλά για τα επόμενα χρόνια, ενώ εμείς βάζουμε στην ατζέντα μας -και το λένε ευθέως ευρωπαίοι εταίροι και αξιωματούχοι- πως η Ελλάδα δεν μπορεί να αντέξει υψηλά πλεονάσματα για περισσότερα από τρία ή τέσσερα χρόνια. Αυτός είναι ο στόχος μας και αυτό προσπαθούμε να κερδίσουμε. Κι αν το καταφέρουμε, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα την απομείωση του χρέους, δηλαδή τα απτά μεσοπρόθεσμα αλλά και μακροπρόθεσμα μέτρα για τη ρύθμιση του, τότε θα μπορούμε να πούμε πως έχουμε τελικά μία βιώσιμη συμφωνία.

Σχετικά με το χρέος και την παραμετροποίηση των μεσοπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσής του, σας ανησυχεί το γεγονός πως οι πιστωτές έχουν αποδείξει κατά το παρελθόν ότι δεν έχουν κανένα πρόβλημα να ψεύδονται και να υπόσχονται μέχρι να πάρουν αυτό που θέλουν;

Δεν ξέρω αν είναι επαγγελματίες ψεύτες, ξέρω ότι είναι δανειστές κι όλοι μας έχουμε κάποιο δάνειο και ξέρουμε πως είναι να συναναστρέφεσαι με δανειστές και τράπεζες. Δουλειά μας δεν είναι να ψάξουμε να βρούμε αν είναι ψεύτες, αλλά να τηρηθεί και να αποτυπωθεί η συμφωνία. Ο κ. Τσίπρας ήταν ξεκάθαρος ως προς αυτό, λέγοντας πως θα εφαρμόσουμε αυτά τα δύσκολα μέτρα μαζί και με τα αντίμετρα, με την προϋπόθεση πως θα οριστικοποιηθούν και τα μέτρα για την ελάφρυνση του δημόσιου χρέους.

Στην πρόσφατη Κοινοβουλευτική Ομάδα σημειώθηκε ένταση μεταξύ του Νίκου Φίλη και του υπουργού Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτου. Υπάρχει περίπτωση να σημειωθούν κοινοβουλευτικές απώλειες κατά τη ψήφιση των μέτρων;

Έχω συγκεκριμένη άποψη γι’ αυτό. Όποια διαφωνία έχει ο καθένας μας, οφείλει να την εκφράζει. Είμαστε ένα σύνολο πολιτικών ανδρών και γυναικών και όπως κάθε πολιτική ομάδα έτσι κι εμείς πρέπει να εκφράζουμε τις διαφωνίες μας για να τις επεξεργαστούμε και να τις συζητήσουμε. Βεβαίως και υπάρχουν απορίες και διχογνωμίες που εκφράζουμε στα συλλογικά μας όργανα και -για όνομα του Θεού- αυτό είναι το λίκνο της δημοκρατίας. Από εκεί και πέρα, δεν νομίζω ότι θα προκύψουν προβλήματα, καθώς και ο κ. Φίλης το έχει δηλώσει πως θα στηρίξει αυτή τη συμφωνία. Οπότε, δεν διακρίνω καμία ρήξη στο σώμα της Κοινοβουλευτικής μας Ομάδας.

Η ΝΔ θα καταψηφίσει το σύνολο των αντιμέτρων. Πρόσφατα, στο twitter, ο κ. Μητσοτάκης υποστήριξε πως η ΝΔ πιστεύει στην ιδιωτική οικονομία και όχι στα συσσίτια, εννοώντας τα σχολικά γεύματα. Ποιο το σχόλιό σας;

Ο Μητσοτάκης αν δεν πίστευε στα συσσίτια, δεν θα έπρεπε να τα φέρει... Άλλωστε, η κυβέρνηση της ΝΔ έφερε σε αυτή τη χώρα τα συσσίτια. Τώρα, όσον αφορά την πρόθεση και την άποψή του, ότι πιστεύει δηλαδή στην ιδιωτική πρωτοβουλία, νομίζω το ξέρουμε όλοι τι σημαίνει ακριβώς… Θυμίζω πως ήταν αυτοί που έβαλαν λουκέτο στο χώρο της δημόσιας Τεχνικής Εκπαίδευσης και ειδικά στο χώρο της Παιδείας, ο κόσμος έχει νιώσει στο πετσί την πολιτική των απολύσεων του κ. Μητσοτάκη. Έχει δώσει τα διαπιστευτήριά του ο πρόεδρος της ΝΔ και όταν έρθει η ώρα, ο κόσμος δεν θα τα ξεχάσει αυτά.

Θεωρείτε πως η τακτική της καταψήφισης θα επιφέρει νέους εσωκομματικούς τριγμούς στις τάξεις της ΝΔ από τα καραμανλικά στελέχη;

Ήδη έχει προκαλέσει… Ο κ. Μητσοτάκης πλέον νομίζω πως εκπροσωπεί μία ακραία δεξιά, την οποία δεν έχει ανάγκη ο τόπος. Προφανώς και υπάρχουν δημοκράτες στη Νέα Δημοκρατία, όπως επίσης υπάρχουν στελέχη της που τηρούν μία φιλελεύθερη πολιτική στάση και νομίζω πως σε πολλές περιπτώσεις έχουν πατριωτική στάση. Νομίζω, όμως, πως ο κ. Μητσοτάκης δεν μπορεί να εκπροσωπήσει τη Νέα Δημοκρατία στο σύνολό της, οπότε και τον κόσμο ή τον απλό πολίτη, ο οποίος ψήφιζε ή πίστευε στη Νέα Δημοκρατία.

Ο κ. Μητσοτάκης καλεί την κυβέρνηση ν’ αναδιανείμει το πλεόνασμα του 2016. Έχει την πολιτική βούληση η κυβέρνηση να κάνει κάτι τέτοιο;

Όταν κάναμε την αναδιανομή του πλεονάσματος -απ’ όσο θυμάμαι- ο κ. Μητσοτάκης δεν τη ψήφισε. Τώρα, μας προκαλεί για να το μοιράσουμε… Εμείς, αυτό το πλεόνασμα θα το δώσουμε πίσω στον κόσμο γιατί είναι δικό του χρήμα. Θα επιλέξουμε, λοιπόν, τον χρόνο, τις ανάγκες και τις κοινωνικές ομάδες που έχουν περισσότερο ανάγκη να πάρουν αυτό το κοινωνικό μέρισμα. Θα το κάνουμε, όπως το κάναμε και στο 2016. Νομίζω πως τέτοιου είδους υποδείξεις μόνο ο κ. Μητσοτάκης θα μπορούσε να κάνει σ’ εμάς…

Μήπως, όμως, η ΝΔ θα ψηφίσει πάλι «παρών», αν ο Σόιμπλε ή το ΔΝΤ διαφωνήσουν με το όποιο εφάπαξ επίδομα προκύψει απ’ αυτό το «υπερπλεόνασμα»;

Ο κ. Μητσοτάκης θα έπρεπε πρώτα να… μαλώσει τον κ. Σόιμπλε, με την έννοια ότι αν καλεί την κυβέρνηση να μοιράσει αυτό το πλεόνασμα, ξέροντας ότι ίσως ο κ. Σόιμπλε διαφωνεί, τότε πρώτα θα έπρεπε να μαλώσει τον κ. Σόιμπλε και μετά να σταθεί στο πλευρό της χώρας. Εμείς, ως κυβέρνηση, ξέρουμε τι θα κάνουμε και δεν χρειαζόμαστε την άποψη του κ. Μητσοτάκη. Και να είναι απολύτως σίγουρος ο πρόεδρος της ΝΔ πως εκείνο το πλεόνασμα θα πάει στη διατήρηση των δημόσιων σχολείων και όχι της ιδιωτικής εκπαίδευσης για την οποία διατείνεται ο πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Το άνοιγμα των καταστημάτων της Κυριακές συγκρούεται με τον πυρήνα της πολιτικής στόχευσης μιας αριστερής κυβέρνησης, ενώ και η νεολαία του ΣΥΡΙΖΑ έχει εκφράσει τη διαφωνία της με το μέτρο. Ποια η άποψή σας;

Δεν χρειάζεται να το κρύβουμε πως είναι ένα σημαντικό πρόβλημα. Όλοι καταλαβαίνουν πως αναγκαστήκαμε να συμφωνήσουμε σε αυτόν τον αριθμό Κυριακών και αυτό είναι μια πραγματικότητα. Αυτό, όμως, που κάναμε και νομίζω πως είναι ένα σημαντικό κέρδος, είναι ότι δεν επιτρέψαμε να ανοίγουν όλα τα καταστήματα της χώρας τις Κυριακές. Ξέρει ο κόσμος ότι θα λειτουργήσει αυτό το μέτρο στο παραλιακό μέτωπο Αθήνας – Θεσσαλονίκης και στα μεγάλα τουριστικά σημεία. Ας κρατήσουμε όμως κάτι στο μυαλό μας, γιατί ως άνθρωπος της αγοράς γνωρίζω πως πρέπει να στηρίξουμε τον κόσμο της εργασίας, αφού οι εργοδοτικές «ατασθαλίες» εντάθηκαν τα τελευταία χρόνια. Καλώς ή κακώς χρειαζόμαστε το άνοιγμα των καταστημάτων σε κάποιες περιοχές εξαιτίας του τουρισμού. Είμαστε μια σύγχρονη χώρα και δεν μπορούμε να χαράζουμε μέλλον με όρους παρελθόντος. Ας μη λέμε μεγάλα λόγια. Ας δούμε πρώτα πώς θα λειτουργήσει το άνοιγμα των καταστημάτων και πώς θα ισορροπήσει στο τέλος.

Με αφορμή την τελευταία σας φράση, συμφωνείτε με τα λεγόμενα του υπουργού Οικονομίας πως αυτό το μέτρο είναι εκσυγχρονιστικό;

Σε κάποια τουριστικά σημεία, πιστεύω πως θα έχει τέτοιο χαρακτήρα. Νομίζω πως οι τουρίστες όταν επισκεφτούν αυτά τα σημεία, ταυτόχρονα θα καταναλώσουν και πως η ίδια η αγορά θα ισορροπήσει στο τέλος και θα φέρει τα πράγματα εκεί που πρέπει να είναι. Η οικονομία της περιοχής θα αποφασίσει τελικά, αν αποδίδει αυτό το μέτρο. Εμείς, δώσαμε αυτή την ευχέρεια και ας δούμε πώς -εν τέλει- θα λειτουργήσει.

Αναφορικά με τα έκτροπα πριν τον τελικό Κυπέλλου, θεωρείτε πως υπάρχουν πολιτικές ευθύνες πίσω από το προγραμματικό έλλειμμα;

Δεν θα μιλήσω για πολιτικές ευθύνες, αλλά για έναν λαβύρινθο αποφάσεων, οι οποίες πρέπει να ξεκαθαριστούν. Οι αποφάσεις πρέπει να είναι μόνο σε έναν άνθρωπο και γι’ αυτό πρέπει να δημιουργήσουμε όλες εκείνες τις συνθήκες ώστε να διασφαλίζεται πάνω απ’ όλα η ζωή των ανθρώπων και των φιλάθλων που πάνε στα γήπεδα. Στα γήπεδα δεν πρέπει να πηγαίνουν αυτοί που έχουν ως αυτοσκοπό την πρόκληση επεισοδίων και σαφώς δεν τιμά το ποδόσφαιρο και την κοινωνία μας η παρουσία αυτών των ανθρώπων στις κερκίδες. Είμαι ξεκάθαρος σ’ αυτό γιατί είμαι φίλαθλος και δεν υπήρξα ποτέ χούλιγκαν. Η Πολιτεία πρέπει να πάρει πιο σκληρά μέτρα και να βάλει στο «παιχνίδι» τις ευθύνες των ηγεσιών των ομάδων. Οπότε, πρέπει να θεσπιστούν σκληρές ποινές και όπου χρειάζεται σκληρά μέτρα. Όλοι πρέπει να αναλάβουμε τις ευθύνες που μας αναλογούν. 

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.