Η απενοχοποίηση της μαϊμούς, ως επιθυμία

Στην εποχή των ’60-’70 το να είσαι φτωχός δεν ήταν ντροπή, αλλά μια κατάσταση που χρειαζόταν να αντιμετωπίσεις. Εν ολίγοις δεν υπήρχε ενοχή για την φτώχεια σου, μόνο μόχθος.

τσάντες

Τότε λοιπόν στις κωμοπόλεις λίγα παιδιά κατείχαν δικά τους ποδήλατα, γι΄αυτό η πιο συνηθισμένη φράση στον παιδόκοσμο ήταν «θα μου δώσεις να κάνω λίγο;». Αυτό το καθαρό αίτημα είχε μέσα του μεγάλο φορτίο ειλικρίνειας. Απενοχοποιούσε τη φτώχεια και δεν την άφηνε να γίνει κοινωνική ρετσινιά.

Λίγες δεκαετίες αργότερα, η φτώχεια κρύφτηκε. Με τα in και out (δεν ήταν μόνο ο Κωστόπουλος που ξεβλάχεψε τη χώρα, προηγήθηκαν οι στήλες του περιοδικού Ταχυδρόμος), με τις επώνυμες μπράντες να γίνονται οικόσημα και το ζεστό ρούχο να μην αρκεί να είναι ζεστό αλλά να είναι και φίρμα, η φτώχια, ανεπισήμως, ήταν ανεπίτρεπτη. Ποτέ δεν έπαψαν να υπάρχουν στην Ελλάδα φτωχοί άνθρωποι, απλά το κοινωνικό must  επέβαλε να διαθέτεις και να το δείχνεις. Οι αγορές αγαθών δεν είχαν να κάνουν με την εγγλέζικη αρχή «είμαι φτωχός, αγοράζω ακριβά», δηλαδή παίρνω κάτι καλό για να κρατήσει. Είχε να κάνει με την κοινωνική προμετωπίδα του καθενός. Τότε ήρθαν στη ζωή μας οι  απομιμήσεις των ακριβών επώνυμων αγαθών. Δεν είχε σημασία αν τα αγαθά οφθαλμοφανώς ήταν απομιμήσεις. Αυτό που μετρούσε ήταν η φαντασιακή συμμετοχή στην ευημερία. Ο εξορκισμός της φτώχειας.

Τις απομιμήσεις η καπιταλιστική αγορά, υποτιμητικά, τις αποκάλεσε «μαϊμούδες». Το παρατσούκλι αυτό εξέφραζε την περιφρόνηση του πλούσιου κόσμου προς αυτούς που καταδεχόντουσαν να προσποιούνται κάτι που δεν είναι. Ανεξάρτητα από την κατανοητή εμπορική ζημία των μεγάλων οίκων, υπήρξε μια απαξίωση σε όσους δεν σεβόταν την κοινωνική τους τάξη και «μαϊμούδιζαν». Η οικονομία που επέβαλε τον σιδηρούν κανόνα του φαίνεσθαι και κομμάτι της κοινωνίας που τον ασπάστηκε, κατέκριναν όσους καταδέχονταν τις απομιμήσεις, ανίκανοι να εννοήσουν ότι όλοι οι ενήλικες κουβαλάμε την παιδική επιθυμία: να κάνω κι εγώ λίγο;

Τα χρόνια της ευδαιμονίας έκαναν το κύκλο τους κι η ανέχεια χτύπησε τις πόρτες των ανθρώπων με τον πιο επιθετικό τρόπο. Η φτώχεια αποενοχοποιήθηκε ως κατάσταση και κανείς δεν ντρεπόταν να πει ότι δεν έχει. Όλοι στον ίδιο παρονομαστή. Αλλά οι μαϊμούδες δεν έφυγαν από τη ζωή μας. Συνεχίζουν να υπάρχουν και να αγοράζονται. Αυτή τη φορά ως αναμνηστικά ευμάρειας και μιας ζωής που στηρίχτηκε εν πολλοίς «στην ακριβή εικόνα».

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr

Το… σκέφτεται η Χαμάς για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα, νέοι ισραηλινοί βομβαρδισμοί

gaza 7

Το… σκέφτεται η Χαμάς για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα, νέοι ισραηλινοί βομβαρδισμοί

Κατάρ, Αίγυπτος και ΗΠΑ αναμένουν την απάντηση του παλαιστινιακού ισλαμιστικού κινήματος - «Αν πρέπει να…

Σε κρίσιμη κατάσταση το 5χρονο αγοράκι που παρασύρθηκε από αυτοκίνητο στην Πειραιώς

2ddc1139 418e 49d4 89e5 2ee2952e483b

Σε κρίσιμη κατάσταση το 5χρονο αγοράκι που παρασύρθηκε από αυτοκίνητο στην Πειραιώς

Διασωληνωμένο στη ΜΕΘ του Νοσοκομείου Παίδων - Πιο ελαφρά τραυματίστηκαν τα δύο μεγαλύτερα αδέλφια του

Αποφυλάκιση Μιχαλολιάκου: Οι οργισμένες αντιδράσεις που φέρνουν έφεση στο προκλητικό βούλευμα

4944461

Αποφυλάκιση Μιχαλολιάκου: Οι οργισμένες αντιδράσεις που φέρνουν έφεση στο προκλητικό βούλευμα

Μετά την θύελλα αντιδράσεων ο εισαγγελέας Εφετών Λαμίας αναμένεται να ασκήσει έφεση στο βούλευμα, αναφέροντας ότι ο Νίκος Μιχαλολιάκος δεν πληροί…