Newsroom

Newsroom

Σοφία Μαυραγάνη στο koutipandoras.gr "Η περίοδος δέους για το ευρωπαικό εγχείρημα έχει φτάσει στο τέλος της"

Η χορογράφος, εκπαιδεύτρια και concept designer, Σοφία Μαυραγάνη, αναζητά το νόημα της ευρωπαϊκής ταυτότητας και τα χαμένα οράματα και «αισθάνεται» τα υπόγεια κύματα που αναδιαμορφώνουν και αλλάζουν τον κόσμο που ξέρουμε μέχρι σήμερα.

576d33f11dc52445148b456d

Με αφορμή την παράσταση Σάλος που παρουσιάζεται στο Φεστιβάλ Αθηνών, η Σοφία Μαυραγάνη απαντάει στις ερωτήσεις μας για τις χαμένες προσδοκίες, τις καινούργιες αναζητήσεις, αλλά και για τον ρόλο που επιτελεί η Ευρώπη σήμερα. Και όλα αυτά, με εκφραστικό εργαλείο τον χορό και τη μαγεία που δημιουργεί η κίνηση του σώματος.

«Σάλος» αποκαλείται το βουβό κύμα, κοινώς η αποθαλασσιά, ένα κύμα δηλαδή που υπάρχει χωρίς να αιτιολογείται από τις παρούσες καιρικές συνθήκες, αλλά οφείλεται σε ανέμους που έχουν προηγηθεί χρονικά ή που συνέβησαν σε άλλες περιοχές.

Όσα ζούμε σήμερα είναι απόρροια του παρελθόντος και η τωρινή μας δράση θα επηρεάσει το μέλλον.

Το έργο εμπλέκει τρεις χορευτές σε ένα σχήμα εναλλαγής και ανατροπής της αιτιότητας και του χρόνου. Ο σάλος χρησιμοποιείται ως βάση για τη δημιουργία μιας ποιητικής αλληγορίας που αναμετράται με αγωνίες του σήμερα σε ένα πλαίσιο ελεύθερου συνειρμού και φαντασιακής πρόκλησης.

Η Σοφία Μαυραγάνη συνεχίζει την έρευνά της πάνω στη ταυτότητα του παραστατικού δρώμενου και σε συνεργασία με τη Μπέττυ Δραμισιώτη δημιουργεί μια παράσταση που εντάσσει τη δυνατότητα της κίνησης και της σωματικής εκφραστικότητας σε ένα παιχνίδι δυναμικής και ανατρεπόμενης χορογραφικής σύνθεσης.

– Ο «Σάλος» είναι το βουβό κύμα που οφείλεται σε ανέμους που προηγήθηκαν χρονικά. Τι συμβολισμοί υπάρχουν σε σχέση με τον τίτλο της παράστασης και το περιεχόμενο;

O Σάλος είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση κύματος. Ένα απόλυτα φυσικό φαινόμενο που ταυτόχρονα ανατρέπει τους λογικούς συσχετισμούς γεγονότων στο χρόνο και το χώρο. Αυτό το φαινόμενο του βουβού κύματος μας γοήτευσε από τη πρώτη στιγμή και παράλληλα μας δυσκόλεψε πάρα πολύ. Είναι ένα τόσο ευρύ και πολύπλευρο θέμα με άπειρες αναφορές και δυνατότητες ερευνητικής προσέγγισης που πραγματικά προκάλεσε σάλο στη σκέψη και στο σώμα. Με κάποιο φυσικό τρόπο, η διαδικασία δημιουργίας του έργου, ως ένα άλλος κυματισμός, οδήγησε την έννοια του σάλου στο πεδίο της ιστορικής πραγματικότητας και τον εναπόθεσε στο χώρο της Ευρώπης, στο χρόνο που διανύουμε. Η παράσταση συμβολίζει την εν εξελίξει πορεία της ευρωπαικής Ένωσης από τη δημιουργία της έως τις μέρες μας.

Ποιοι είναι κατά τη γνώμη σας σήμερα οι “άνεμοι” που διεμβολίζουν την κίνηση της Ευρώπης;

Νομίζω ότι η περίοδος δέους ως προς το Ευρωπαϊκό εγχείρημα έχει φτάσει στο τέλος της και τώρα που η ιδέα δε τροφοδοτεί την ύπαρξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα προβλήματα άρχισαν να βγαίνουν σαρωτικά στην επιφάνεια. Δεν έχει νόημα να αναφέρει κανείς ποια είναι τα συγκεκριμένα προβλήματα γιατί τα βλέπουμε και τα διαβάζουμε καθημερινά. Το σίγουρα είναι ότι δεν εμφανίστηκαν από το πουθενά, οφείλονται σε “ανέμους” που όπως είπαμε προηγήθηκαν χρονικά.

– Πρόκειται για μία χορογραφική σύνθεση με στοιχεία ποιητικής αλληγορίας που έχει σκοπό να μεταφέρει εικόνες και συναισθήματα. Πώς δουλέψατε σκηνοθετικά πάνω σε αυτό το κομμάτι;

Η δομή της παράστασης στηρίζεται σε μια επαναλαμβανόμενη σύνθεση. Κάθε νέα επανάληψη ανατρέπει την προηγούμενή της. Χωρίς να ήταν αυτή η αρχική πρόθεση, η δομή εμφανίζει στοιχεία από την επαναληπτικότητα των κυμάτων. Κάθε επανάληψη αποτελεί μια φάση της εξέλιξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως εμείς την αντιλαμβανόμαστε, διαισθητικά. Η αποτύπωση της πορείας σηματοδοτείται και από τις αντίστοιχες αλλαγές στην εκφραστικότητα και στη ποιότητα του σώματος. Αυτό άλλωστε είναι το μέσο μας για τη μεταφορά εικόνων και συναισθημάτων.

– Τρεις άνθρωποι αφηγούνται την “αίσθηση” για την πορεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την ίδρυση της έως σήμερα. Πόσο έχει αλλάξει μέσα στα χρόνια αυτή η αίσθηση;

Κατά την αίσθησή μας, η πορεία της Ε.Ε. έχει αλλάξει πολύ. Τώρα βέβαια που το σκέφτομαι αυτό που βλέπουμε να αλλάζει ή να μένει στάσιμο είναι η εικόνα της επιφάνειας. Τα υπόγεια βουβά κύματα ακόμα δε ξέρουμε τι ρόλο παίζουν και πότε θα ξεσπάσουν.

– Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας;

Αν και είμαι σχεδόν απόλυτα αφοσιωμένη στην τρέχουσα παράσταση, τα σχεδιά μου για το μέλλον περιλαμβάνουν τη συνέχιση του εκπαιδευτικού-καλλιτεχνικού προγράμματος που κάνω τα τελευταία 4 χρόνια σε διαφορετικές πόλεις. Λέγεται playforPALCE και επόμενοι σταθμοί είναι το Πόρτο/Πορτογαλία και η Σεβίλλη/Ισπανία. Επίσης, θα συνεχίσει τις εμφανίσεις του «ο Ήρωας», το προηγούμενο έργο. Τέλος υπάρχει η ιδέα για επανάληψη μέσα στο 2016 μιας από τις πρώτες και αγαπημένες μου δουλειές αλλά ακόμα η φύση δεν μας έχει εγγυηθεί τη συνωμοσία της, οπότε δε μπορώ να μιλήσω περαιτέρω.

Συντελεστές

Ιδέα: Σοφία Μαυραγάνη, Μπέττυ Δραμισιώτη

Δημιουργία – Σύνθεση: Σοφία Μαυραγάνη

Καλλιτεχνικός συνεργάτης: Μπέττυ Δραμισιώτη

Μουσική Σύνθεση: Αντώνης Παλάσκας

Σύμβουλος Δραματουργίας: Μιράντα Μανασιάδη

Κοστούμια – Σκηνικός Χώρος: Παύλος Θανόπουλος

Φωτισμοί: Bασίλης Κλωτσοτήρας

Συντονισμός Παραγωγής – επικοινωνία: Γιώργος Κατσώνης

Ερμηνεία – συν-δημιουργία: Νώντας Δαμόπουλος, Χαρά Κότσαλη, Σάνια Στριμπάκου

Διάρκεια 50′

Πειραιώς 260, Ε

Ημερομηνία: 4-5 Ιουλίου 2016, στις 22:30

Τιμές εισιτηρίων: 15€

5€ (Φοιτητικό-Άνεργοι- A.μεΑ.)

Πληροφορίες – κρατήσεις: Τηλ.: 210 9282900, 210 3272000

www.greekfestival.gr

Συνέντευξη στην Ηλέκτρα Ζαργάνη

Ασλανίδης: Οργή κατά Μητσοτάκη – «Ας έρθει να μας τα πει κατάμουτρα και να μην πηγαίνει στο κανάλι που μυρίζει βόθρο» (video)

Ασλανίδης

Ασλανίδης: Οργή κατά Μητσοτάκη – «Ας έρθει να μας τα πει κατάμουτρα και να μην πηγαίνει στο κανάλι που μυρίζει βόθρο» (video)

«Όχι κύριε Πρωθυπουργέ, θα κάνετε άρση της βουλευτικής ασυλίας και θα πάνε να καταθέσουν στον…

Ο ανεκδιήγητος Τραμπ εξισώνει τους διαδηλωτές υπέρ της Παλαιστίνης με τους νεοναζί της Σάρλοτσβιλ

5a621d8a1dc5248e048b4573 1

Ο ανεκδιήγητος Τραμπ εξισώνει τους διαδηλωτές υπέρ της Παλαιστίνης με τους νεοναζί της Σάρλοτσβιλ

«Η Σάρλοτσβιλ δεν ήταν τίποτε απολύτως, τίποτε σε σύγκριση με το επίπεδο μίσους που έχετε…