Το χρονικό της πρώτης αερομαχίας μετά από πολύ καιρό μεταξύ ελληνικών και τουρκικών μαχητικών στη Ρω

Η πρώτη εικονική αερομαχία-εμπλοκή, εδώ και πολύ καιρό, σημειώθηκε το μεσημέρι της Τετάρτης στην περιοχή ανατολικά της Ρόδου και συγκεκριμένα στην νησίδα Ρω.

571db07b1dc524c5388b46c8

Του Μαρίνου Γκασιάμη

Συνολικά η Τουρκία έστειλε χθες 3 σχηματισμούς των δύο αεροσκαφών, εκ των οποίων οι δύο στην περιοχή ανατολικά της Ρόδου, στο πλαίσιο της αμφισβήτησης της ελληνική κυριαρχίας στην περιοχή με σχετικές ΝΟΤΑΜ αλλά και αυξημένη αεροπορική δραστηριότητα τις τελευταίες ημέρες.

Πως έγινε όμως η πρώτη αερομαχία μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα αποχής των τούρκων από τέτοιες προκλήσεις; Καταρχήν αξίζει να σημειωθεί ότι η τελευταία εμπλοκή σημειώθηκε πριν το αποτυχημένο πραξικόπημα στην Τουρκία στις 15 Ιουλίου.

Έκτοτε η τουρκική πολεμική αεροπορία λόγω των μαζικών συλλήψεων και απομακρύνσεων χειριστών της με την κατηγορία ή την υποψία εμπλοκής στο πραξικόπημα ήταν φειδωλή στην αποστολή μαχητικών της στο Αιγαίο και απέφευγε σε κάθε περίπτωση προκλήσεις που θα κατέληγαν σε εμπλοκή.

Χθες όμως μετά και την ανταλλαγή ΝΟΤΑΜ, τις προηγούμενες ημέρες, μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας, με την τελευταία να αμφισβητεί την κυριαρχία της Ελλάδας στην περιοχή του Καστελόριζου, ζητώντας την αποστρατικοποίηση, η Τουρκία αποφάσισε να θυμίσει τον παλιό κακό εαυτό της.

Αφού είχε ήδη στείλει το πρωί ένα ζεύγος F-16 στο κεντρικό Αιγαίο το οποίο αποχώρησε γρήγορα μόλις το πλησίασαν ελληνικά μαχητικά στις 15:32 στέλνει ένα ακόμα ζεύγος στην περιοχή ανατολικά της Ρόδου, προκειμένου να υλοποιήσει και την άκυρη ΝΟΤΑΜ με την οποία δέσμευε περιοχή μέσα στο FIR Αθηνών.

Αμέσως απογειώθηκαν ελληνικά μαχητικά F-16 από το Καστέλι της Κρήτης και πλησίασαν στην περιοχή τάχιστα.

Τα τουρκικά μαχητικά αποχώρησαν μόλις πλησίασαν τα ελληνικά μαχητικά ωστόσο από τα ραντάρ αεράμυνας είχε ήδη παρατηρηθεί κινητικότητα στην περιοχή στο εσωτερικό της Τουρκίας και έτσι αποφασίστηκε τα ελληνικά μαχητικά να παραμείνουν στην περιοχή σε περιπολία.

Λίγο αργότερα οι υποψίες του ελληνικού κέντρου επιχειρήσεων επιβεβαιώθηκαν.

Στις 15:38 ένα άλλο ζεύγος μαχητικών F-16 της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας μπήκε στο FIR Αθηνών και στον ελληνικό εναέριο χώρο στην περιοχή της νησίδας Ρω.

Τα ελληνικά μαχητικά τους πλησίασαν και τους ζήτησαν να αποχωρήσουν καθώς εκείνη την στιγμή παρανομούσαν.

Οι τούρκοι χειριστές τότε αντί να αποχωρήσουν αντέδρασαν και άρχισε ευθύς η εμπλοκή.

Τα «g», δηλαδή οι επιβαρύνσεις στα σώματα των χειριστών από τις στροφές με μεγάλη ταχύτητα, άρχισαν να αυξάνουν. Σύμφωνα όμως με τα όσα δήλωσαν στο koutipandoras.gr πηγές του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, οι τούρκοι χειριστές μετά από δύο-τρεις στροφές μέσα από τις οποίες οι Έλληνες χειριστές τους «πήραν» την ουρά, δηλαδή τους έβαλαν στα σκοπευτικά τους, αποχώρησαν.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις αυτό έγινε είτε γιατί οι τούρκοι αποδέχθηκαν την ήττα τους, κάτι που παλαιότερα δεν συνέβαινε ειδικά όταν επρόκειτο για πεπειραμένους χειριστές με αποτέλεσμα να συνεχίζουν την εμπλοκή, είτε γιατί οι τούρκοι δεν θέλησαν να δώσουν συνέχεια.

Σε κάθε περίπτωση αυτά που έμειναν στην περιοχή ήταν τα ελληνικά μαχητικά επιβεβαιώνοντας τα αυτονόητα σχετικά με την νομιμότητα και το καθεστώς στην περιοχή.

Γεγονός ωστόσο παραμένει ότι η Άγκυρα αυξάνει σταδιακά την προκλητικότητά της μετά το πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου επαναφέροντας τις διεκδικήσεις της και την αμφισβήτηση ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων, καταδεικνύοντας παράλληλα ότι ο μόνος πυλώνας σταθερότητας στην περιοχή είναι η Ελλάδα και ότι η Τουρκία ως χώρα εξακολουθεί να είναι αστάθμητος παράγοντας.

Τραγωδία με δεκάδες νεκρούς στην Κίνα: Κατέρρευσε τμήμα αυτοκινητοδρόμου (videos)

GMfZiA3WMAAvUty

Τραγωδία με δεκάδες νεκρούς στην Κίνα: Κατέρρευσε τμήμα αυτοκινητοδρόμου (videos)

Για «φυσική γεωλογική καταστροφή», οφειλόμενη στις πρόσφατες «συνεχείς ισχυρές βροχοπτώσεις», κάνει λόγο το δίκτυο CCTV