Newsroom

Newsroom

Προπόνηση" ανέργων το πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας, λιγότερο από το 2% βρίσκει μόνιμη δουλειά

Το πρόγραμμα της κοινωφελούς εργασίας επαναπροκηρύσσεται το Σεπτέμβριο, αλλά εάν εξετάσουμε τί έγινε τα τρία τελευταία χρόνια τα πράγματα είναι…

anergoi 0

Το πρόγραμμα της κοινωφελούς εργασίας επαναπροκηρύσσεται το Σεπτέμβριο, αλλά εάν εξετάσουμε τί έγινε τα τρία τελευταία χρόνια τα πράγματα είναι ιδιαιτέρως αποκαλυπτικά.

Το πρόγραμμα αυτό υλοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2012-2013 για 50.000 θέσεις εργασίας σε συνεργασία των ΜΚΟ (δικαιούχοι) και τους Δήμους (Συμπράττοντες εταίροι) δίνοντας για λειτουργικό κόστος της διαχείρισης 3-5 % στους δικαιούχους μη κερδοσκοπικούς φορείς.

 Στην ουσία ήταν μια μεταφορά το προγραμμάτων stage που διαχειριζόταν μέχρι τότε το δημόσιο στους κοινωνικούς φορείς. Το μεγαλύτερο μέρος περίπου 65 % το διαχειρίστηκαν συνδικαλιστικοί φορείς εργαζομένων όπως το ΙΝΕ ΓΕΣΕΕ και εργοδοτών όπως η ΠΑΣΕΓΕΣ. Ένα μικρότερο κομμάτι ξέφυγε από τον έλεγχο των lobbies που ελέγχουν διαχρονικά του πόρους του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου. Τότε άνοιξαν οι ουρανοί της ιερής αγανάκτησης των Media και του πελατειακού πολιτικού συστήματος ότι λεφτά πάνε για αρπαχτές στις ΜΚΟ. Η ιστορία όμως στη συνέχεια έδειξε, ότι με ένα τέτοιο μικρό ποσοστό για λειτουργικό κόστος ποτέ άλλοτε  δεν πέτυχε το ελληνικό κράτος για παρόμοια προγράμματα και ποτέ άλλοτε δεν ενσωμάτωσε έτσι τον εθελοντισμό και το μεράκι των εθελοντικών οργανώσεων να πετύχουν πράγματα στις τοπικές κοινωνίες. Οι ΜΚΟ τελικά  όχι μόνον δεν κέρδισαν οικονομικά αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις μπήκαν μέσα. Κέρδισαν όμως την εμπιστοσύνη σε πολλούς Δήμους που έκτοτε ανεξάρτητα από τα προγράμματα αυτά συνεργάζονται μαζί τους.

Το κατεστημένο όμως  διαχείρισης αυτών των προγραμμάτων όχι μόνον δεν αξιολόγησε το σύνολο αυτής της θετικής εμπειρίας αλλά στάθηκε  υποκριτικά στη περιρρέουσα ατμόσφαιρα κατά των ΜΚΟ γενικώς.  Απομόνωσε ορισμένες αρνητικές περιπτώσεις που  αντικειμενικά υπάρχουν στο χώρο αυτό όπως και σε κάθε δημόσιο ή ιδιωτικό χώρο και πολλές φορές με ευθύνη της ίδιας της γραφειοκρατίας και εισηγήθηκε  την επαναφορά στη διαχείριση  αυτού του προγράμματος στο κράτος ως μια νέα μορφή stage και συγκεκριμένα στον ΟΑΕΔ.

Η υλοποίηση όμως του προγράμματος κοινωφελούς εργασίας μέσω του ΟΑΕΔ στους Δήμους τον τελευταίο χρόνο ήταν άκρως αποτυχημένη και απογοητευτική. Κανείς δεν υπήρχε να τους κατευθύνει και να τους παρακολουθήσει στο έργο τους. Οι μόνιμοι υπάλληλοι  αρνήθηκαν στις περισσότερες περιπτώσεις να συνεργαστούν μαζί τους  καθώς η συνδικαλιστική ηγεσία  ΠΟΕ ΟΤΑ έχει κηρύξει το πόλεμο στους πενταμηνίτες και  τους θεωρεί απειλή για τους μόνιμους υπαλλήλους. Έτσι δεν ήξεραν τι να κάνουν και το χειρότερο δεν υπήρχε κανένας έλεγχος με αποτέλεσμα κάποιο να μην πηγαίνουν καθόλου στη δουλειά και να βάζουν μόνον υπογραφές.

Με αυτά τα δεδομένα πλέον και τα συγκριτικά στοιχεία τα οποία δύσκολα μπορούν να αμφισβητηθούν αποκαλύπτεται το μέγεθος της υποκρισίας και η στρέβλωση των κριτηρίων με τα οποία παίρνονται οι αποφάσεις για να πηγαίνουν οι πόροι στους διαμεσολαβητές και να σπαταλούνται ασκόπως από τη γραφειοκρατία. Είναι ενδεικτικό άλλωστε ο θόρυβος και η κατασυκοφάντηση των μη κερδοσκοπικών εταιρειών για το 5% που θα έπαιρναν για τη διαχείριση της κοινωφελούς εργασίας και η απόλυτη σιωπή για το 40% των πόρων που πηγαίνει στους διαμεσολαβητές για το πρόγραμμα (voucher). Να πως οι σύγχρονοι υποκριτές διυλίζουν τον κώνωπα και καταπίνουν τη κάμηλο.

Ο σκοπός αυτών των προγραμμάτων που υλοποιούνται αυτή τη περίοδο από το Υπουργείο Εργασίας και τις Περιφέρειες είναι η προετοιμασία «προπόνηση» ανέργων να μπουν στη αγορά εργασίας η να δημιουργήσουν προϋποθέσεις αυτοαπασχόλησης με κοινωνικούς συνεταιρισμούς.

Ο σκοπός ασφαλώς συνάδει με τις κοινοτικές οδηγίες και τους σκοπούς του Ευρωπαϊκού Kοινωνικού Tαμείου που χρηματοδοτεί τελικά τα προγράμματα αυτά και ενισχύει δράσεις κοινωνικής οικονομίας και κοινωνικής επιχειρηματικότητας. Το πρόβλημα πάλι εδώ είναι ποιους φορείς και ποιες δαπάνες χρηματοδοτεί το πρόγραμμα στην εφαρμογή του.

 Η κατανομή των δαπανών έχει ως εξής: το 40% των δαπανών πηγαίνει και εδώ  για κατάρτιση στα ΚΕΚ, το 40% για συμβουλευτική – ενημέρωση δικτύωση το 10% για τον συντονισμό του έργου και μόνον περίπου το 10% για ενίσχυση των ωφελουμένων και μάλιστα στη κατάρτιση. Με αυτή τη κατανομή των δράσεων και δαπανών το πρόγραμμα ήδη σημειώνει παταγώδη αποτυχία ως προς τους στόχους του, Λιγότεροι από το 2% των ωφελουμένων με τα μέχρι τώρα δεδομένα πρόκειται να εξασφαλίσουν εργασία μέσα από αυτή τη διαδικασία. Για να σώσουν τα προσχήματα οι μανδαρίνοι σχεδιαστές αυτών των προγραμμάτων πρότειναν στη πολιτική ηγεσία και πέτυχαν να περάσει και να υλοποιηθεί νέο πρόγραμμα που θα προσλάβει 10.000 ανέργους που θα έχουν παρακολουθήσει και θα το πιστοποιητικό ΤΟΠΕΚΟ ΚΑΙ ΤΟΠΣΑ. Τόσο καλά σχεδιάζουν τα αυτά τα προγράμματα οι μανδαρίνοι και αναντικατάστατοι ειδήμονες του Υπουργείου οι οποίοι ας σημειώσουμε κάνουν την επιβεβλημένη διαβούλευση από την Ε.Ε κατόπιν εορτής αφού έχουν προκηρυχθεί πρώτα τα προγράμματα.

 

Ρέθυμνο – δόγμα Άδωνι στο ΕΣΥ: Κάλεσαν 80χρονο ιδιώτη γιατρό να καλύψει εφημερίες (video)

γιατρος

Ρέθυμνο – δόγμα Άδωνι στο ΕΣΥ: Κάλεσαν 80χρονο ιδιώτη γιατρό να καλύψει εφημερίες (video)

Ανησυχία προκαλεί η προχειρότητα με την οποία η κυβέρνηση επιχειρεί να καλύψει τα κενά στα…

Σκόπελος: Μαγαζί έβγαλε… «νόμιμα» ξαπλώστρες πάνω στο δρόμο – Εισαγγελική παρέμβαση

limnonari 696x513 1

Σκόπελος: Μαγαζί έβγαλε… «νόμιμα» ξαπλώστρες πάνω στο δρόμο – Εισαγγελική παρέμβαση

Η κτηματική υπηρεσία της Μαγνησίας φέρεται να έδωσε σε επιχείρηση άδεια στην οποία συμπεριλαμβάνεται και…

Ο αντιπρόεδρος της… αντιπροέδρου: Τα ονόματα που ακούγονται για το «δεύτερο βιολί» της Κάμαλα Χάρις

AP24204029916145

Ο αντιπρόεδρος της… αντιπροέδρου: Τα ονόματα που ακούγονται για το «δεύτερο βιολί» της Κάμαλα Χάρις

Η νέα υποψήφια των Δημοκρατικών καλείται πλέον να επιλέξει ποιος άλλος, ή ποια άλλη, θα…