Όλα όσα πρέπει να ξέρουμε για τον «Τιτανικό» – Το πιο πετυχημένο… ναυάγιο

«Αυτό είναι λοιπόν το αβύθιστο πλοίο;». Η παραπάνω φράση ακούγεται στην ταινία λίγο προτού ο «Τιτανικός» ξεκινήσει το παρθενικό ταξίδι του στις 14 Απριλίου 1912 από το Σαουθάμπτον προς τη Νέα Υόρκη.

Screenshot 13

Δεν είναι σεναριακή υπερβολή του Κάμερον. Η φήμη του αβύθιστου πλοίου συνόδευε το επιβατηγό υπερωκεάνιο-κόσμημα της White Star Line σε πολλά ενθουσιώδη πρωτοσέλιδα της εποχής.

Ο Κάμερον θυμάται στην πρώτη συνάντηση που είχε με τα στελέχη της 20th Century Fox για την παρουσίαση της ταινίας του το πάγωμά τους στο άκουσμα της φράσης «Κύριοι, αυτή είναι μια ιστορία αλά “Ρωμαίος και Ιουλιέτα” πάνω στον “Τιτανικό” που δεν θα έχει σίκουελ και θα κοστίσει 150 εκατομμύρια δολάρια». Κάποιος τον ρώτησε αν θα υπάρχει δράση τύπου «Εξολοθρευτή». Το έκοψε αμέσως. «Καμία σχέση» είπε χαρακτηριστικά. Οταν τον ρώτησαν γιατί επέλεξε αυτή την ιστορία ο Κάμερον απάντησε ότι έχει αδυναμία στα ναυάγια και ότι ο «Τιτανικός» είναι το «Εβερεστ των ναυαγίων».

Οι άνθρωποι της Fox δεν πείστηκαν για την επιτυχία του εγχειρήματος αλλά έδωσαν το πράσινο φως για να μη χάσουν τον Κάμερον, βάζοντας όμως συμπαραγωγό την Paramount για να μοιραστούν τη χασούρα.

Εκανε ταινία για να δει το ναυάγιο

Η παραγωγή ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 1995, με τον Κάμερον να τραβά κάποια πλάνα από τον πραγματικό «Τιτανικό» προκειμένου να αρχίσει η ανακατασκευή του πλοίου. Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές άρχισαν να δουλεύουν στο κόκκινο για να σχεδιαστούν τα ειδικά ψηφιακά εφέ για τη στιγμή της σύγκρουσης με το παγόβουνο και το επικό βύθισμα του πλοίου. Ο Κάμερον έχει ομολογήσει ότι η ταινία ήταν το πρόσχημα για να πραγματοποιήσει το όνειρό του να δει από κοντά το ναυάγιο του «Τιτανικού». Η χρηματοδότηση της υποθαλάσσιας αποστολής από το Χόλιγουντ ήταν ο μόνος τρόπος για να το πραγματοποιήσει.

Ο «Τιτανικός» τελικά κόστισε 200 εκατ. δολάρια – ήταν η πιο ακριβή παραγωγή που έγινε ποτέ. Τα γυρίσματα ξεκίνησαν τον Ιούλιο του 1996 και ολοκληρώθηκαν τον Μάρτιο του 1997. Η πρωτοφανής επιτυχία της στις αίθουσες και το κέρδος του 1,8 δισ. δολαρίων την έχρισε μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία όλων των εποχών. Κράτησε τα ηνία για δώδεκα χρόνια, μέχρι το 2010, όταν κυκλοφόρησε η επόμενη ταινία του Κάμερον, το «Avatar».

Για τις ανάγκες των γυρισμάτων φτιάχτηκαν σκηνικά ίδια με τον «Τιτανικό», χρησιμοποιώντας αυθεντικές φωτογραφίες και σχέδια του πλοίου. Η σκάλα πρώτης κατηγορίας κατασκευάστηκε από αληθινό ξύλο, ενώ τα δωμάτια, τα χαλιά, τα έπιπλα, η διακόσμηση, η επένδυση τοίχων, τα μαχαιροπίρουνα και τα πιάτα με το λογότυπο της White Star Line και τα κοστούμια ήταν ίδια με τα πρωτότυπα.

Ο Κάμερον προσέλαβε δύο ιστορικούς, ενώ για τις σκηνές του ναυαγίου κατασκευάστηκε μια οριζόντια δεξαμενή με 17 εκατ. γαλόνια νερό σε μια έκταση 40 παραθαλάσσιων στρεμμάτων στην παραλία Ροζαρίτο στο Μεξικό. Οι δυσκολίες με τραυματισμούς, αρρώστιες –πολλοί ηθοποιοί κρυολόγησαν ή έπαθαν πνευμονία, ενώ η Κέιτ Γουίνσλετ έσπασε ένα κόκαλο του χεριού της– και άλλα απρόοπτα οδήγησαν τους παραγωγούς να χάσουν την πίστη τους στο φιλμ και να πιέζουν τον Κάμερον να μειώσει τη διάρκειά του στις δύο αντί των τριών ωρών. Εκείνος αρνήθηκε και αντιπρότεινε να αποποιηθεί το ποσοστό του επί των κερδών, αρκεί να μην κοπεί η διάρκεια. Οι παραγωγοί σκέφτηκαν μέχρι και την απόλυση του Κάμερον, όμως τα γυρίσματα είχαν προχωρήσει και είχαν ήδη ξοδευτεί πολλά λεφτά. Ετσι, η ταινία ολοκληρώθηκε όπως ακριβώς τη σχεδίασε ο Καναδός σκηνοθέτης. Για καλή του τύχη, δεν τον απέκλεισαν από τα ποσοστά από τα κέρδη επειδή ήταν βέβαιοι ότι η ταινία θα ήταν αποτυχία.

Ο Κάμερον τους έσπασε τα νεύρα

Τα γυρίσματα κράτησαν 160 μέρες, αντί για 138 που ήταν προγραμματισμένα. Η τελειομανία του Κάμερον οδήγησε στη δυσφορία πολλών μελών του σετ όταν τους φώναζε με την ντουντούκα. Του κόλλησαν πολλά παρατσούκλια, ενώ η Γουίνσλετ έχει πει ότι υπήρξαν στιγμές που πραγματικά τον φοβόταν. Μάλιστα αρκετά μέλη του συνεργείου παραιτήθηκαν λόγω της απαράδεκτης συμπεριφοράς του, ενώ φημολογείται ότι κάποιος δυσαρεστημένος έριξε παραισθησιογόνο στη σούπα του! Η απάντηση του Κάμερον σε όλα αυτά ήταν ότι η διαδικασία δημιουργίας μιας ταινίας μοιάζει με πόλεμο.

Ηταν το ίδιο αυστηρός και σχολαστικός και στην επιλογή των δύο σταρ Λεονάρντο ντι Κάπριο – Κέιτ Γουίνσλετ. Για τον ρόλο του 20άχρονου Τζακ ενδιαφέρθηκαν μεταξύ άλλων οι Κρις Ο’Ντόνελ, Μάθιου ΜακΚόναχι και Τομ Κρουζ, αλλά ο Κάμερον τους έβρισκε μεγάλους. Ούτε η προοπτική του μάλλον αδιάφορου Ντι Κάπριο τον ενθουσίαζε, παρότι έβλεπε στο τραβηγμένο παίξιμο του ηθοποιού κάποιες «φωτεινές στιγμές γεμάτες πραγματικό μεγαλείο».

Η Γουίνσλετ, αντίθετα, επιδίωξε να πάρει τον ρόλο έχοντας απέναντί της ηθοποιούς σαν την Γκουίνεθ Πάλτροου και την Κλερ Ντέινς, ζητώντας από τον σκηνοθέτη να τη δοκιμάσει. Εκείνος από την αρχή πίστεψε σε αυτήν («είχε την ποιότητα στο πρόσωπο και την αυθεντικότητα του χαρακτήρα που ήθελα ώστε να κερδίσει με άνεση τον θεατή») παρότι εκείνη δεν ήταν σίγουρη. Μάλιστα σε κάποια δοκιμαστικά που έκαναν η Βρετανίδα ένιωσε ακόμη μεγαλύτερη ανασφάλεια από το τέλειο παίξιμο του Ντι Κάπριο. Εντυπωσιασμένη είπε στον Κάμερον για τον Αμερικανό σταρ: «Ακόμη κι αν δεν με πάρεις εμένα, μην τον χάσεις αυτόν. Είναι καταπληκτικός».

INF0

Με αφορμή την 25η επέτειό της, η remastered έκδοση της ταινίας «Τιτανικός» επιστρέφει στους κινηματογράφους σε 3D στις 9 Φεβρουαρίου σε διανομή Feelgood