Newsroom

Newsroom

Ο χορός της μίζας με τις φρεγάτες

Ύστερα από 15 χρόνια δικαστικών ερευνών φθάσαμε στην προφυλάκιση του άλλοτε ισχυρού υπουργού Άμυνας κατηγορούμενος για μίζες 2,8 εκατ. ελβετικών φράγκων που απορρέουν από τη σύμβαση εκσυγχρονισμού έξι φρεγατών εν έτει 2003, με την εταιρεία Thales.

Παπαντωνίου 2

Η προφυλάκιση θεωρείται προπομπός και άλλων εξελίξεων, καθώς πληροφορίες φέρουν τις Αρχές να συνεχίζουν με αμείωτους ρυθμούς την ανάκριση, κλητεύοντας στο άμεσο μέλλον πρόσωπα-κλειδιά, μεταξύ άλλων, αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού, κυρίως όσους συμμετείχαν στις οικείες επιτροπές, και ηχηρά επιχειρηματικά ονόματα που έχουν ήδη εμπλακεί σε υποθέσεις άλλων εξοπλιστικών προγραμμάτων.

Στο ανακριτικό γραφείο υπό έρευνα εξάλλου δεν είναι μόνον οι φρεγάτες, υπολογίζονται περισσότεροι από πέντε φάκελοι για προμήθειες οπλικών συστημάτων από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας. Αθέατος πρωταγωνιστής στην όλη έρευνα για τις φρεγάτες, και όχι μόνο, είναι ο Μισέλ Ζοσεράν, πρώην στέλεχος της εταιρείας Thales, ο οποίος είχε «ταρακουνήσει» την πολιτική ελληνική σκηνή, με την κατάθεση του για μίζες σε πολιτικά πρόσωπα το διάστημα 2002-2003 . 

Εκατό συμβόλαια με μίζες στο εξωτερικό

Οι αποκαλύψεις του Μισέλ Ζοσράν προκάλεσαν την έναρξη προκαταρκτικής έρευνας από την εισαγγελία του Παρισιού, που ανέθεσε τον φάκελο στην εθνική Υπηρεσία Οικονομικού Εγκλήματος. Η μαραθώνια ανάκριση επί εβδομάδες του Ζοσράν έριξε άπλετο φως σε ένα πολυδαίδαλο σκάνδαλο. Όπως έγραψε η Le Monde τον Σεπτέμβριο του 2005, ο Ζοσράν αποκάλυψε ότι δόθηκαν μίζες για την εξασφάλιση περίπου 100 συμβολαίων στη Γαλλία και στο εξωτερικό. «Μίζες για αγορές λεωφορείων στο Μπορντό και στο Ρεινιόν, για εξοπλισμό νοσοκομείων στο Τουρ, αμυντικές συμβάσεις στην Ελλάδα, την Αργεντινή και την Ασία.

Όλα είχαν γίνει με καταβολή δωροδοκίας» έγραφε η γαλλική εφημερίδα. Τεράστια ποσά από τα «μαύρα ταμεία» κατέληξαν σε λογαριασμό στο Γιβραλτάρ και άλλα χρήματα κατευθύνθηκαν σε λογαριασμό της Ελβετίας, αφού πρώτα πέρασαν από θυγατρική της «Thales» στο Καμερούν απ΄ όπου εξεδόθη εικονικό τιμολόγιο για λιβανέζικη εταιρεία.

Ο Ζοσράν αποκάλυψε, ακόμη, απάτες με ευρωπαϊκά κονδύλια, υπεξαίρεση σε σχέση με τα προγράμματα αναπτυξιακής βοήθειας στην Καμπότζη και το Τόγκο -σύμφωνα με τον ίδιο μάλιστα η Thales είχε παραβιάσει το εμπάργκο του ΟΗΕ για να δώσει στρατιωτικό εξοπλισμό στον Σαντάμ Χουσεΐν.

Η Thales κατέθεσε τότε μήνυση κατά της Le Monde και του Ζοσράν για συκοφαντική δυσφήμηση. Το τμήμα επικοινωνιών του Thales επισήμανε ότι «οι κατηγορίες αυτές έγιναν από έναν πρώην επικεφαλής θυγατρικής της εταιρείας, ο οποίος απολύθηκε από τον όμιλο για παρατυπίες σε σύμβαση κατασκευής τού τραμ της Νίκαιας». Όπως έγραψε τότε η Liberation, «η υπόθεση Ζοσράν αναβίωσε αμέσως την παλιά εχθρότητα μεταξύ των δύο αμυντικών βιομηχανιών, της Thales με την EADS. Ο Ζοσράν είχε εγκαταλείψει την Thales τον Δεκέμβριο του 2004 και προσχώρησε στην EADS στις αρχές του 2005. Η ΕΑDS δεν τον απέλυσε μετά την αποφυλάκισή του, όμως ο Ζοσράν δηλώνει ότι η ΕΑDS του ζήτησε προ διμήνου να φύγει από τη Γαλλία, λέγοντας του ότι η παραμονή του στη χώρα είναι επικίνδυνη. Η συνέντευξη τού Ζοσράν στη Le Monde ανάγκασε πάντως και τους δύο έμπορους όπλων να αντιδράσουν υποβάλλοντας μήνυση για δυσφήμιση και οι δύο, καθώς υπονομευόταν το σύνολο της γαλλικής βιομηχανίας

Στο στόχαστρο ο  Γιάννος 

Στις αρχές Οκτωβρίου 2005, η γαλλική Liberation δημοσιεύει αποσπάσματα της κατάθεσης Ζοσράν, ο οποίος κάνει λόγο για συμβόλαιο εκσυγχρονισμού των ελληνικών φρεγατών το διάστημα 2002-2003. Η Thales είχε χάσει τότε το συμβόλαιο για την ανάληψη της ασφάλειας των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 που το πήρε αμερικανική εταιρία SΑΙΚ που πήρε τη μερίδα του λέοντος του συστήματος C-4-I.

 «Το διεκδικούσαμε εμείς (THALES) αλλά και η κοινοπραξία Αμερικανική SAIC – SIEMENS. Ο εκεί εκπρόσωπός μας κ. Ρ με ενημέρωσε ότι για να κερδίσουμε την υπόθεση θα πρέπει να έχουμε κατά νου ότι απαιτείται το «λάδωμα» 7 – 10% του Έλληνα Υπουργού Άμυνας. Σύντομα πληροφορηθήκαμε ότι η υπόθεση αυτή ήταν χαμένη γιατί πίσω από την SAIC ήταν ο Αμερικανός Αντιπρόεδρος . Ο Ρ. με πληροφόρησε ότι οι Αμερικανοί θα διαπραγματευθούν το θέμα με τον Πρωθυπουργό και τον Υπ. Δημ. Τάξεως. Σήμερα, κάτω από τις ίδιες συνθήκες έχουμε κάνει συμφωνία με τον Έλληνα Υπουργό Άμυνας, για τον εκσυγχρονισμό των “S”. Η δαπάνη είναι 380 εκ. ευρώ…»

Ο Γάλλος επισήμως ανέφερε κι άλλες λεπτομέρειες της υπόθεσης. Το νούμερο του εκσυγχρονισμού σχημάτιζε το νούμερο της μίζας να κυμαίνεται μεταξύ 25 – 35 εκ. ευρώ.

Ο κ. Γ. Παπαντωνίου μήνυσε μόνο την LIBERATION για συκοφαντική δυσφήμιση, γιατί δημοσίευσε, ανεξέλεγκτα, τα όσα κατήγγειλε ο κ. MJ. Ο Έλληνας υπουργός μίσθωσε μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες νομικών στο Παρίσι για να υποστηρίξει τις θέσεις του. Το αποτέλεσμα, όμως, ήταν ανούσιο. Η Γαλλική Δικαιοσύνη εξέδωσε μία, σολομώντεια απόφαση η οποία να μη θίγει ούτε την Πολεμική της Βιομηχανία (ότι λαδώνει), ούτε τον πελάτη, Έλληνα Υπουργό, ούτε την εφημερίδα (ότι συκοφαντεί). Καταδίκασε την LIBERATION σε ποινή καταβολής του ποσού των 20.000 ευρώ, διότι «δημοσιοποίησε πληροφορίες εις βάρος του, χωρίς να τις ελέγξει..».

Τον Νοέμβριο του 2002 το ΚΥΣΕΑ είχε αποφασίσει εξαγορές εξοπλιστικών προγραμμάτων συνολικού κόστους 2,1 δισ. ευρώ και ίσης αξίας αντισταθμιστικά. Ανάμεσα σ΄ αυτά ήταν τα ελικόπτερα «NH-90» και η αναβάθμιση 6 φρεγατών με συνεργασία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και της Thales. Υπουργός Εθνικής Άμυνας ήταν τότε ο Γιάννος Παπαντωνίου που είχε διαδεχτεί τον Άκη Τσοχατζόπουλο

Η εφημερίδα «Καθημερινή» και η αείμνηστη συνάδελφος Αριστέα Μπουγάτσου είχαν αποκαλύψει τότε ότι «ο τότε αρχηγός του ΓΕΝ Αντ. Αντωνιάδης, είχε στείλει τρισέλιδο non paper στον υπουργό με τίτλο: “Σκοπιμότης ναυπήγησης νέων φρεγατών αντί του εκσυγχρονισμού των 6 φρεγατών”».

Τα όσα γράφει ο αρχηγός του ΓΕΝ είναι καταλυτικά. Αναφέρει: «Με τα δεδομένα που προέκυψαν μετά τις πρόσφατες διαπραγματεύσεις πρέπει να θεωρηθεί ως επιχειρησιακά μη αποδεκτή και οικονομικά αρκετά δαπανηρή, για το αποδιδόμενο όφελος, λύση που δεν ικανοποιεί τις επιχειρησιακές απαιτήσεις του Π.Ν.».

Προηγουμένως ο κ. Αντωνιάδης χαρακτηρίζει το κόστος δυσανάλογα υψηλό (381,5 εκατ. ευρώ ή 130 δισ. δρχ.) σε σχέση με το αποτέλεσμα και επισημαίνει: «Έχει μεγάλη διάρκεια -79 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης με αναμενόμενο πέρας στα τέλη του 2009- και δεν παρέχεται η ευκαιρία ικανοποιητικής απόσβεσης της επένδυσης στον υπόλοιπο επιχειρησιακό βίο των πλοίων, ο οποίος περιορίζεται δραστικά από την αναμενόμενη διακοπή μεταξύ 2012-2015 της υποστήριξης των K/B RIM 7M/P μέχρι διακοπής αυτού έως το 2017».

Και συνεχίζει: «H διεθνής πρακτική που ακολουθείται σε προγράμματα EMZ πλοίων περιορίζεται στον εκσυγχρονισμό- αντικατάσταση επιλεγμένων συστημάτων, ώστε αυτά να εξακολουθούν να υποστηρίζονται και να είναι λειτουργικά και αξιόπιστα για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο της εικοσαετίας. Στην περίπτωση του εκσυγχρονισμού των φρεγατών “S” περί το τέλος του προγράμματος (2009) τα πλοία θα διάγουν το 30ό έτος της ηλικίας τους και θα χαρακτηρίζονται από περιορισμένο υπόλοιπο επιχειρησιακό βίο».

Ο τότε αρχηγός του ΓΕΝ προτείνει εκσυγχρονισμό αξίας 25 δισ. δρχ., δίχως να αλλαχθούν τα επιχειρησιακά χαρακτηριστικά των φρεγατών, και καταλήγει ότι: «Επιμένοντας για εκσυγχρονισμό μέσης ζωής των “S” εισπράττεται από το Πολεμικό Ναυτικό ελάχιστη ωφέλεια έναντι μεγάλου κόστους. Για τον λόγο αυτό εκτιμάται ότι τα χρήματα του EMZ θα πρέπει να αποτελέσουν τη βάση για τη χρηματοδότηση ενός προγράμματος ναυπήγησης νέων φρεγατών».

Με τη διαφωνία, λοιπόν, του ΓΕΝ, που στη συνέχεια διεμβολίσθηκε, το ΚΥΣΕΑ αποφάσισε έναν πανάκριβο πλην μάταιο εκσυγχρονισμό. Ποιος ωφελήθηκε;

Έτσι στις 12 Φεβρουαρίου 2003 υπεγράφη η σύμβαση 010B/03 για τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής 6 φρεγατών (συν 2 option) ύψους 381.578.580 ευρώ με την ελληνική συμμετοχή να ξεπερνά το 11,2% και το 88,8% να περνάει στη γαλλοολλανδική σύμπραξη, καθώς η Thales είχε εξαγοράσει τη Hollandse Signaalapparten.

Ο τότε υπουργός Άμυνας Γιάννος Παπαντωνίου, σε ανακοίνωση που εξέδωσε, έκανε λόγο για «σκευωρία που κατέρρευσε από το ίδιο το κείμενο της κατάθεσης τού καταγγέλλοντος και κατηγορούμενου Ζοσράν», και για «συκοφαντία από ένα πρώην υπάλληλο που κατηγορείται για διαφθορά» και είπε ότι έχει «ζητήσει από ένα πολύ γνωστό γαλλικό δικηγορικό γραφείο να προχωρήσει αμέσως σε όλα τα νόμιμα ένδικα μέσα για να προστατεύσει την αλήθεια και το πρόσωπό μου».

Φρίκη στο Μάντσεστερ: «Θυμίζει σειρά τρόμου» – Βρέθηκαν κι άλλα ανθρώπινα λείψανα

AP23315613979564

Φρίκη στο Μάντσεστερ: «Θυμίζει σειρά τρόμου» – Βρέθηκαν κι άλλα ανθρώπινα λείψανα

Ο ντετέκτιβ Λιούις Χιουζ είπε ότι εξετάζονται τέσσερις σκηνές εγκλήματος στο Σάλφορντ και την ευρύτερη…

Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος: Η πρώτη κοινή συνέντευξη με τη Κατερίνα Παπακώστα – «Αν είμαστε μαζί όλα είναι δυνατά» (video)

σιδηροπουλος

Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος: Η πρώτη κοινή συνέντευξη με τη Κατερίνα Παπακώστα – «Αν είμαστε μαζί όλα είναι δυνατά» (video)

Συνέντευξη μαζί με τη μητέρα του έδωσε ο υποψήφιος Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος