"Κάτω από τον ίσκιο του βουνού" του Γιάννη Ρίτσου στο Θέατρο Αργώ

Το ελάχιστα παιγμένο κείμενο του Γιάννη Ρίτσου «Κάτω απ’ τον ίσκιο του βουνού» ανεβαίνει στη σκηνή σε σκηνοθεσία κι ερμηνεία της Νάνας Παπαδάκη.

5a85d0c41dc524c4018b45da

Από τις 17 Φεβρουαρίου και κάθε Σάββατο και Κυριακή το Α Small Argo full of Art (δεύτερη σκηνή του Θεάτρου Αργώ) ανοίγει τις πόρτες του στην ποίηση της «Τέταρτης Διάστασης». Η ευεργετική γραφή του Ρίτσου, κάτω απ’ τον ίσκιο του σήμερα, για ένα πρόσωπο σε ένα σκηνικό οδοιπορικό στο φως και στο σκοτάδι.

Η Υπόθεση του έργου

Φθινοπωριάτικο βράδυ. Σ’ ένα μισογκρεμισμένο αρχοντικό, στους πρόποδες ενός ψηλού βουνού, μια γυναίκα αφηγείται τη ζωή της στην τροφό της, που είναι εκατό χρονών, ίσως και διακοσίων. Το νήμα της μνήμης ξετυλίγεται, ατομικά και συλλογικά πάθη αποχωρίζονται το μυθικό παρελθόν, διατρέχουν την ιστορία και φτάνουν στο σήμερα.

Λίγα λόγια για το έργο

Το «Κάτω απ’ τον ίσκιο του βουνού» ανήκει στους πολύστιχους ποιητικούς μονολόγους της «Τέταρτης Διάστασης» κορυφαίου έργου του Γιάννη Ρίτσου προορισμένο για την θεατρική σκηνή. Ο ίδιος ο ποιητής, πολλαπλά συνδεμένος με το θέατρο, εργάστηκε ως ηθοποιός στα προπολεμικά και κατοχικά χρόνια, στο θίασο της Κατερίνας, του Εθνικού, της Λυρικής Σκηνής, ως κριτικός χορού και περιστασιακά ως μεταφραστής αρχαίας τραγωδίας.

Έγραψε τον μονόλογο «Κάτω απ’ τον ίσκιο του βουνού» το 1960, ο οποίος αν και δεν φέρει το όνομα της μυθικής ηρωίδας Ηλέκτρας, αναφέρεται στον κύκλο των Ατρειδών, όπως και η «Επιστροφή της Ιφιγένειας», ο «Ορέστης», η «Χρυσόθεμις», ο «Αγαμέμνονας». Εδώ ο ποιητής συναντά την ηρωίδα στην ηλικία των εβδομήντα χρόνων να κατοικεί σε ένα ερειπωμένο σπίτι στους πρόποδες ενός ψηλού βουνού και να εξομολογείται στην σιωπηλή τροφό της, που όπως λέει κι ο ίδιος στον πρόλογο «δεν μπορείς να καταλάβεις αν η σιωπή της είναι κούραση, σοφία, άγνοια, ανοχή, κατανόηση, γενική καταδίκη, γενική παραδοχή, στοργή, κατάφαση, άρνηση, εχθρότητα, ηλιθιότητα ή ένα δικό της ξεχωριστό όνειρο». Η δύναμη της ποιητικής φωνής του Ρίτσου υπερβαίνει τα όρια της στείρας αναπαράστασης του μύθου και ανοίγεται σε ερωτήματα που βασανίζουν τον σύγχρονο άνθρωπο.

Με σπάνια συνειρμική εικονοπλασία, λυρισμό, αγωνία, ειρωνεία αποχωρίζεται το μυθικό παρελθόν των πρωταγωνιστών του κι επιχειρεί να θεραπεύσει προσωπικά και συλλογικά τραύματα μαρτυρώντας παράλληλα τη θέση του για την λειτουργία της ποίησης, για τη μοναξιά της δημιουργίας και τον κλειστό χώρο απ’ τον οποίο μιλούν τα πρόσωπα, που όμως οφείλει να ανοίγεται στο φως και στο κέντρο της ζωής. Τρεις αποστάσεις διανύει ο κάθε ήρωας των ποιητικών μονολόγων του Ρίτσου: η πρώτη αφορά τον ίδιο του τον εαυτό, η δεύτερη τον κλειστό χώρο ως το παράθυρο, η τρίτη φτάνει ως τον ορίζοντα- τέταρτη είναι η ίδια η ποίηση. Η σκηνή της ποίησης. Ή η ποίηση της σκηνής.

Λίγα λόγια για τη Νάνα Παπαδάκη

Η Νάνα Παπαδάκη είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης. Έχει συνεργαστεί με το Θέατρο Τέχνης, το Εθνικό θέατρο, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, με ιδιωτικές θεατρικές σκηνές και αρχαιολογικούς χώρους. Ως ηθοποιός έχει δουλέψει με τους σκηνοθέτες Γιώργο Λαζάνη, Μίμη Κουγιουμτζή, Θόδωρο Γράμψα, Στάθη Λιβαθινό, Ιόλη Ανδρέαδη, Έκτορα Λυγίζο, Νίκο Σακαλίδη, Δήμο Αβδελιώδη, Μίρκα Γεμεντζάκη, Σταμάτη Φασουλή, Ρούλα Πατεράκη κ.ά. Σκηνοθέτησε τον πλατωνικό διάλογο Ίων για το Φεστιβάλ των Αισχυλείων, την Κασσάνδρα της Κρίστα Βολφ στη γερμανική γλώσσα και συμμετείχε με ταινία μικρού μήκους σε δική της σκηνοθεσία στο Διεθνές Φεστιβάλ Κιν/κων Σχολών στο Μόναχο. Το «Encore- Γυναίκες της Οδύσσειας» (εκδ. μελάνι) είναι η πιο πρόσφατη ποιητική συλλογή της.

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία-Ερμηνεία: Νάνα Παπαδάκη

Καλλιτεχνική επιμέλεια: Γιώργος Ζορμπάς

Σκηνικά- Κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου

Μουσική σύνθεση: Βασίλης Τζαβάρας

Σχεδιασμός φωτισμών: Γιώργος Ζορμπάς, Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου

Βοηθός σκηνοθέτη: Σπύρος Μπέτσης

Φωτογραφίες: Κατερίνα Τζιγκοτζίδου

Video Trailer: Γιάννης Βολιώτης – Volition Pictures

Συμπαραγωγή: Μαλντορόρ – Θέατρο Αργώ

Curator: Χρύσα Καψούλη

Επικοινωνία: Άρης Ασπρούλης

Διάρκεια παράστασης: 65’

Πρεμιέρα: 17 Φεβρουαρίου

Σάββατο & Κυριακή στις 21:15

A Small Argo full of Art, Θέατρο Αργώ, Eλευσινίων 15, Μεταξουργείο

Eισιτήρια:

€12 | €10 (μειωμένο) | €5 (ατέλειες και ανέργων)

Προπώληση:

www.viva.gr | Ταμείο θεάτρου, τηλ.: 2105201684

Πληροφορίες / Κρατήσεις:

Τηλ.: 2105201684 | www.asmallargofullof.art

Τέμπη: Αιχμηρή ανάρτηση Κοκοτσάκη – «Το φρέον της χαμηλής πτητικότητας θα μπορούσε να τα κάνει αυτά;»

koko tempi

Τέμπη: Αιχμηρή ανάρτηση Κοκοτσάκη – «Το φρέον της χαμηλής πτητικότητας θα μπορούσε να τα κάνει αυτά;»

Η νέα ανάρτηση του εμπειρογνώμονα των συγγενών θυμάτων στα Τέμπη, Βασίλη Κοκοτσάκη, είναι ενδεικτική της……

Οικογενειακή τραγωδία στην Εύβοια: Νεκρό μωρό από ανακοπή -Η οικογένεια είχε χάσει κι άλλο παιδί το 2020

vrefos

Οικογενειακή τραγωδία στην Εύβοια: Νεκρό μωρό από ανακοπή -Η οικογένεια είχε χάσει κι άλλο παιδί το 2020

Τραγωδία σημειώθηκε στην Εύβοια, καθώς ένα μωρό μόλις ενός έτους έχασε τη ζωή του από…

Σοκάρει το νέο ηχητικό για τα Τέμπη: Η περιγραφή αστυνομικού που φτάνει πρώτος στο σημείο του δυστυχήματος

ΠΥΡΟΣΒΕ ΤΕΜΠΗ

Σοκάρει το νέο ηχητικό για τα Τέμπη: Η περιγραφή αστυνομικού που φτάνει πρώτος στο σημείο του δυστυχήματος

Το νέο ηχητικό ντοκουμέντο περιγράφει την εφιαλτική εικόνα που αντίκρυσε αστυνομικός με την δεύτερη μηχανή…

Πάτρα: «Κόλλησε» το γκάζι και έγινε χαμός – ΙΧ παρέσυρε άλλο και το… πέταξε σε καγκελόπορτα!

troxaio patra 2

Πάτρα: «Κόλλησε» το γκάζι και έγινε χαμός – ΙΧ παρέσυρε άλλο και το… πέταξε σε καγκελόπορτα!

Μία γυναίκα οδηγός ενός μικρού ΙΧ επιχείρησε να μπει στο πάρκινγκ, όμως της κόλλησε το…

Θεσσαλονίκη: Συγκλονίζει ο σύζυγος της 50χρονης που σκοτώθηκε σε τροχαίο στον Λαγκαδά – «Είδα να βάζουν τη γυναίκα μου σε σακούλα» (video)

Τροχαιο αρχειο

Θεσσαλονίκη: Συγκλονίζει ο σύζυγος της 50χρονης που σκοτώθηκε σε τροχαίο στον Λαγκαδά – «Είδα να βάζουν τη γυναίκα μου σε σακούλα» (video)

Η νέα τραγωδία στην άσφαλτο συνέβη στον Λαγκαδά την Παρασκευή (21/3) και ο πόνος του…