Σαν σήμερα στις 5 Φεβρουαρίου 1991, 63 στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας μας βρίσκουν τραγικό θάνατο σε ένα από τα πλέον ομιχλώδη και μυστηριώδη αεροπορικά δυστυχήματα , τα αίτια του οποίου παραμένουν «Ακρως Απόρρητα».
Το περιοδικό HOT DOC στην προσπάθειά του να ρίξει φώς στο περίεργο αεροπορικό δυστύχημα , σε έρευνα του δημοσιογράφου Μάκη Νοδάρου , είχε αποκαλύψει πριξν από μερικά χρόνια μια σειρά «απόρρητων» εγγράφων αλλά και μαρτυρίες συγγενών των νεκρών στρατιωτικών που δημιουργούν πολλά αναπάντητα έως σήμερα ερωτήματα…
Στη παγωμένη κορυφή «Τσατάλι» του όρους Όθρυς και σε κάποιον διπλοκλειδωμένο στρατιωτικό φοριαμό, κρύβεται επί είκοσι τρία , το μυστικό της συντριβής του μεταγωγικού αεροσκάφους της Πολεμικής Αεροπορίας C-130/748 που είχε σαν αποτέλεσμα το τραγικό θάνατο 63 αξιωματικών, υπαξιωματικών και σμηνιτών.
Οι συγγενείς των θυμάτων αλλά και ο μοναδικός κατηγορούμενος ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας που στο τέλος αθωώθηκε , παρά τις συνεχείς προσπάθειες και τις αγωνιώδεις εκκλήσεις τους προς την Πολιτεία , δεν έμαθαν ποτέ τα πραγματικά αίτια της πτώσης του στρατιωτικού αεροσκάφους καθώς η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας χαρακτήρισε ως «Ακρως Απόρρητο» το πόρισμα της επιτροπής διερεύνησης του ατυχήματος και δεν το έδωσε ποτέ στα δικαστήρια και στην δημοσιότητα.
Με το πρόσχημα το απόρρητο του Πορίσματος οι αρμόδιοι δεν εξήγησαν επίσης ποτέ στους ενδιαφερόμενους και στη κοινή γνώμη , μια σειρά από σοβαρά ερωτήματα που είχαν να κάνουν:
Με τα αίτια της συντριβής του αεροσκάφους, την αργοπορία των σωστικών συνεργείων να το εντοπίσουν, το περιεχόμενο των κιβωτίων που μετέφερε και την ύπαρξη ενός μυστηριώδους στρατιωτικού αεροσκάφους άγνωστης εθνικότητας που πετούσε στην περιοχή του ατυχήματος και το οποίο εντόπισαν τα ραντάρ μερικά λεπτά μετά την εξαφάνιση του μοιραίου C 130.
Πτήση προς τον θάνατο
Το C-130 / 748 είχε απογειωθεί λίγο πριν από το μεσημέρι της Τρίτης 5 Φεβρουαρίου 1991 από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας στο πλαίσιο διατεταγμένης αποστολής που είχε σχέση με την εμπλοκή της χώρας μας στα τότε γεγονότα του Περσικού Κόλπου.
Το πλήρωμα του μοιραίου αεροσκάφους αποτελούνταν από τους: Επισμηναγό (I) Μπίνα Δημήτριο (Κυβερνήτη), Επισμηναγό (I) Τζωρτζακάκη Αντώνιο (Συγκυβερνήτη), Ανθυπασπιστή (Ρ)
Βαρελά Βασίλειο (Ναυτίλο), Ανθυπασπιστή (ΤΜΣ) Ρούσση Μιχαήλ (Μηχανικό) και Σμηναγό (Ρ) Κάβουρα Σωκράτη (Επόπτη Φορτώσεως).
Ο τελικός του προορισμός , σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης , ήταν η Κρήτη. Όμως πριν πάει εκεί έπρεπε πρώτα να πάρει προσωπικό από την 111 ΠΜ (Αγχίαλο) που στη συνέχεια θα μετέφερε στην 115 ΠΜ (Χανιά) και στο Τυμπάκι. Το μεταγωγικό αεροσκάφος βρισκόταν περίπου 38 χιλιόμετρα από την Αγχίαλο όταν ξαφνικά χάθηκε από το ραντάρ χωρίς προηγουμένως να έχει αναφερθεί κάποιο πρόβλημα από τον κυβερνήτη του. Σύμφωνα με τα επίσημα έγγραφα που κατατέθηκαν στα στρατιωτικά δικαστήρια που ακολούθησαν , η τελευταία επαφή του με τον πύργο ελέγχου της 111 ΠΜ ήταν στις 12.55 μ.μ. κι ενώ είχε αρχίσει η διαδικασία προσγείωσης διά οργάνων, λόγω χαμηλής νέφωσης και κακοκαιρίας που επικρατούσε στην περιοχή. Μετά χάθηκε…
Οκτώ αεροσκάφη F-16 , δυο C-130, δυο πυροσβεστικά CL-215, δυο ελικόπτερα Σινούκ, ελικόπτερα του Ναυτικού και αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας άρχισαν να ερευνούν την περιοχή όπου είχε χαθεί το αεροσκάφος . Παράλληλα μεγάλες δυνάμεις καταδρομών και πεζοναυτών άρχισαν να «χτενίζουν» τα πιθανά σημεία πτώσης του, ψάχνοντας κυρίως πάνω από τη νοητή γραμμή της πορείας που θα έπρεπε να είχε ακολουθήσει. Ομως παρά την τεράστια κινητοποίηση, ο εντοπισμός των συντριμμιών του C-130 έγινε ύστερα από 4 ημέρες, στην πλαγιά Τσατάλι του όρους Οθρυς, 60 !!! χιλιόμετρα περίπου μακριά από το σημείο που θα έπρεπε κανονικά να βρίσκεται και σε λάθος γωνία 63 μοίρες…
Το «άγνωστο» στρατιωτικό αεροσκάφος !
Ή μεγαλύτερη ίσως σκιά που καλύπτει την πτώση του C130/748 και τον τραγικό θάνατο 63 ανθρώπων στην κορυφή Τσατάλι του όρους Οθρυς στις 5.2.1991 , είναι το μυστηριώδες στρατιωτικό αεροσκάφος άγνωστης εθνικότητας το οποίο εντοπίστηκε από τα ραντάρ της περιοχής να πετά και να συμπεριφέρεται «περίεργα» πολύ κοντά στο σημείο που συνέβει το δυστύχημα και ελάχιστα λεπτά μετά από αυτό…
Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας και η τότε στρατιωτική και πολιτική ηγεσία της χώρας υποβάθμισε περίεργως το θέμα , ενώ το Αναθεωρητικό Πενταμελές Δικαστήριο απέρριψε το αίτημα του τότε κατηγορούμενου ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας Στέφανου Τίγκα αλλά και των συγγενών των νεκρών για την παροχή συγκεκριμένων πληροφοριών γύρω από την ταυτότητα και τον ρόλο του αγνώστου αεροσκάφους .
Στα πρακτικά της δίκης στην σελίδα 45 , ο μάρτυρας κατηγορίας Υποσμηναγός (ΤΥΑ) Παρασκευόπουλος Ανδρέας αναφέρθηκε εκτενώς στη ύπαρξη του αγνώστου αεροσκάφους καταθέτοντας ενόρκως μεταξύ άλλων τα εξής συγκλονιστικα :
« Την εποχή του ατυχήματος υπηρετούσα στην 111 ΠΜ . Ευρισκόμενος την 5.2.91 στον σταθμό GCA της μονάδας ειδοποιήθηκα περί ώρα 13.05’ ότι ο ελεγκτής προσεγγίσεως της Αγχιάλου έχασε επαφή με το C 130/748. Περί ώρα 13.08’ εμφανίστηκαν 2 ίχνη στην οθόνη. Το πρώτο ερχόταν από νοτιοδυτικά και διευκρινίστηκε ότι ήταν το αεροσκάφος
C 130/ 745 από Ανδραβίδα . Οσον αφορά το δεύτερο ίχνος είχε IFF στο MODE 1/70 . Εμφανίστηκε αρχικά στην R-330 11 ΝΜ με Δυτική πορεία και μικρή ταχύτητα 200-220 κόμβους. Χάθηκε το IFF και ο στόχος την 13.13’ με ΒΑ πορεία στην R-315 13,5 ΝΜ και επανεμφανίστηκε την 13.35’ στη R-350 11 ΝΜ ΜΕ Νότια πορεία και τελικά το χάσαμε στη R-295 R-300 περί ώρα 13.35 στα 39 ΝΜ, αφού βγήκε εκτός εμβελείας .
Ο στόχος αφορά ιπτάμενο αντικείμενο , ακόμα και σήμερα δε πιστεύω, ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση ήταν αεροσκάφος και όχι «ψευδοστόχος» . Οι ψευδοστόχοι έχουν άλλη συμπεριφορά , κινούνται ακτινικά και αμυδρή ακτινοβολία . Ηταν αεροσκάφος διότι είχε έντονο ίχνος και κίνηση προς διάφορες κατευθύνσεις όχι ακτινική. Δεν ξέρω από την εκπομπή τι αεροσκάφος ήταν κι αν έχει η Πολεμική Αεροπορία τηλεκατευθυνόμενα , ηλεκτρονικά, μη επανδρωμένα (χωρίς πιλότο) αεροσκάφη . Ενημέρωσα το ραντάρ Αεράμυνας του Πηλίου γιατί της Λάρισας ήταν κλειστό λόγο χιονιού. Δεν υπήρχε πτητική δραστηριότητα στη Λάρισα και το Στεφανοβικείο. ..Τρείς έμπειροι ελεγκτές πάντως που είμαστε τότε στο GCA , μεταξύ αυτών και ο προϊστάμενος , καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι ήταν στρατιωτικό αεροσκάφος από τον διψήφιο κωδικό του MODE 1».
Διαβάστε εδώ ολόκληρο το ρεπορτάζ του HOT DOC.