Αλέξανδρος Δρυμωνίτης: Το Electric Nights είναι μια γιορτή ηλεκτρονικής μουσικής

Καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, που ασχολούνται με την πειραματική ηλεκτρονική μουσική, τον θόρυβο, τις DIY μουσικές δραστηριότητες και την avant garde, συμπράττουν επί σκηνής, σε performances ηλεκτρονικής μουσικής στο Εlectric Nights, ένα φεστιβάλ που διοργανώνεται από την καλλιτεχνική κολεκτίβα Medea Electronique σε συνεργασία με το Boοze.

56fab2701dc524506c8b4b22

Σε αυτό το μοναδικό δρώμενο, παράγεται με ισχυρή δημιουργική ενέργεια ένα πρόγραμμα καινοτόμου ηχητικού και μουσικού αυτοσχεδιασμού. Ο Αλέξανδρος Δρυμωνίτης, μουσικός και μέλος της ομάδας Medea Electronique εξηγεί στο koutipandoras.gr τι θα έχουν την ευκαιρία να δουν οι επισκέπτες στο φετινό Electric Nights σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές την Παρασκευή 1 και το Σάββατο 2 Απριλίου.

Η κύρια διαφορά με τα προηγούμενα Electric Nights είναι ότι η φόρμα του φεστιβάλ άλλαξε ριζικά. Μέχρι και πέρυσι το Electric Nights ήταν ένα συνεχές 27ώρο, ουσιαστικά ένας μαραθώνιος ηλεκτρονικής μουσικής. Φέτος σπάμε αυτή τη συνεχόμενη ροή σε δύο βραδιές. Μια ακόμη αλλαγή είναι ότι είμαστε πιο ανοιχτοί σε «συμβατικά» ακούσματα. Κάποιοι απ’ τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες παρουσιάζουν μουσική η οποία δεν είναι απαραίτητα στα πλαίσια της noise ή της sound art, αλλά χρησιμοποιούν πολύ περισσότερο το ρυθμό ή άλλα στοιχεία τα οποία ίσως να μην είναι παρόντα σε αυτό που έχουμε στο μυαλό μας ως «πειραματική» ηλεκτρονική μουσική.

Παρόλα αυτά, οι καλλιτέχνες αυτοί έχουν μια ιδιαίτερη προσέγγιση στη δουλειά τους, η οποία τους ξεχωρίζει από το συνηθισμένο. Αυτή η προσέγγιση μπορεί να έχει να κάνει με τον τρόπο που χειρίζονται τα στοιχεία της μουσικής τους (ο τρόπος με τον οποίο «σπάνε» το ρυθμό, για παράδειγμα), ή μπορεί να εστιάζει στα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι καλλιτέχνες (είτε είναι το software και ο προγραμματισμός, είτε είναι το hardware και διάφορα εργαλεία που φτιάχνουν ή στήνουν οι ίδιοι).

Τέλος, φέτος εισάγουμε και δύο εργαστήρια στο φεστιβάλ, ένα στον ηχητικό προγραμματισμό με το περιβάλλον προγραμματισμού SuperCollider, και ένα στο Circuit Bending“.

Ένα πρωτοποριακό long trip, διεύρυνσης οριζόντων, στα όρια τέχνης και επιστήμης. Ένα από τα λιγοστά εγχώρια φεστιβάλ για την τέχνη και την τεχνολογία του ήχου, όπου παρουσιάζονται οι δυναμικές παρουσίες της ηλεκτρονικής σκηνής που υπόγεια ρέουν στην πόλη και στο εξωτερικό. Ένα φεστιβάλ-πλατφόρμα, όπου συγκροτημένος διάλογος και βήμα παρουσίασης της σύγχρονης έρευνας για την τεχνολογία του ήχου και της μουσικής στήνεται.

Σε σχέση με την ερευνητική διάσταση του φεστιβάλ ο Αλέξανδρος Δρυμωνίτης μας λέει:

“Η έρευνα στην ηλεκτρονική μουσική μπορεί να πάρει πολλές διαστάσεις. Αυτό εκφράζεται και από το ποιους και τι παρουσιάζει το Electric Nights. Όταν μιλάμε για ηλεκτρονική μουσική, σίγουρα μιλάμε για τεχνολογία. Αυτό είναι ένα πολύ βασικό κομμάτι έρευνας στο πεδίο της ηλεκτρονικής μουσικής, ο τρόπος δηλαδή έκφρασης μέσω της τεχνολογίας. Ένα άλλο κομμάτι είναι αμιγώς μουσικό και έχει να κάνει με το ηχητικό αποτέλεσμα αυτό καθεαυτό. Αυτό το κομμάτι έρευνας μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλά είδη μουσικής, αφού δεν έχει να κάνει τόσο με το μέσο, όσο με το αποτέλεσμα.

Τα εργαστήρια που εισάγονται φέτος στο φεστιβάλ έχουν σίγουρα ερευνητικό χαρακτήρα. Το ένα εργαστήριο εστιάζει στο software, κάνοντας μια εισαγωγή στον προγραμματισμό, και στο περιβάλλον προγραμματισμού SuperCollider, ένα πολύ ισχυρό περιβάλλον προγραμματισμού το οποίο δίνει μεγάλη ευελιξία στον καλλιτέχνη. Το άλλο εστιάζει στο hardware καθώς οι συμμετέχοντες θα εισαχθούν στο circuit bending και στα ηλεκτρονικά κυκλώματα. Και οι δύο αυτοί τομείς εμβαθύνουν στην έρευνα. Στο σύντομο χρονικό διάστημα των εργαστηρίων βέβαια, θα γίνει μια εισαγωγή σε αυτά τα δύο, μη πεπερασμένα ίσως, θέματα“.

Στην ερώτηση μας για το πως δημιουργείται η έμπνευση για τον κάθε καλλιτέχνη στο πλαίσιο του αυτοσχεδιασμού ο Αλέξανδρος Δρυμωνίτης επισημαίνει:

Ο αυτοσχεδιασμός δε σημαίνει απαραίτητα την παντελή έλλειψη συνέχειας και συνειρμού. Κάποιοι άνθρωποι είναι της άποψης ότι δεν υπάρχει πραγματικός αυτοσχεδιασμός, αλλά ελεύθερος συνειρμός. Ακόμη και ένας πολύ έμπειρος αυτοσχεδιαστής, είναι πολύ πιθανό να επιστρέψει σε μονοπάτια (είτε έχουν να κάνουν με κάποιο μοτίβο, είτε με κάποιον ρυθμό, φόρμα, είτε οτιδήποτε άλλο) τα οποία γνωρίζει πολύ καλά. Ο καθαρός αυτοσχεδιασμός που εστιάζει στο τυχαίο είναι κάτι δύσκολο τόσο στην επίτευξή του, όσο και στο άκουσμά του.

Στο Electric Nights σπάνια παρουσιάζεται κάτι άκρως αυτοσχεδιαστικό, και τα περισσότερα έργα εστιάζουν στη φόρμα και τη συνέχεια“.

Στο φετινό line-up καλλιτέχνες με διαφορετικές καταβολές, και ερευνητές συμπράττουν στο Booze, και παρουσιάζουν το οπτικοακουστικό τους αλφάβητο, με ενοποιητικό στοιχείο τη διάθεση για αυτοσχεδιασμό και πειραματισμό, διευρύνοντας έτσι τα όρια της τέχνης και της μουσικής. Ποιος είναι όμως ο συνδετικός κρίκος για τους καλλιτέχνες;

Οι συμμετέχοντες επιλέγονται μετά από ανταπόκρισή τους σε ένα open call που δημοσιεύουμε. Σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχει και απευθείας ανάθεση σε ορισμένους καλλιτέχνες που γνωρίζουμε και θέλουμε να συνεργαστούμε μαζί τους, αλλά αυτό όλο και λιγοστεύει, και εστιάζουμε όλο και περισσότερο στο open call.

Ο συνδετικός κρίκος/κοινό στοιχείο είναι ο πειραματισμός. Αυτό, όπως ήδη ανέφερα, μπορεί να έχει να κάνει καθαρά με τον ήχο, αλλά μπορεί να έχει να κάνει και με τον τρόπο παραγωγής του τελικού έργου (π.χ. ad hoc δίκτυα επικοινωνίας μεταξύ υπολογιστών, χρήση/”κακομεταχείριση” εξοπλισμού κ.α.). Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να παρουσιάσουμε κάποιους καλλιτέχνες οι οποίοι έχουν κάτι το ιδιαίτερο στη δουλειά τους, και σίγουρα οι οποίοι παράγουν ηλεκτρονική μουσική”, μας εξηγεί ο Αλέξανδρος Δρυμωνίτης.

Το Electric Nights ξεχωρίζει για έναν ακόμα λόγο. Η προσπάθεια που γίνεται κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ βασίζεται στη συνεργασία και το ομαδικό πνεύμα. Όπως αναφέρει ο Αλέξανδρος: “Δεν προωθούμε τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες ξεχωριστά, αλλά προωθούμε το φεστιβάλ σαν ένα κομμάτι. Δε μας νοιάζει να έρθει να παίξει ο τάδε ή ο δείνα, αλλά μας νοιάζει να δημιουργήσουμε ένα σύνολο από αξιόλογους καλλιτέχνες οι οποίοι κατά κάποιον τρόπο θα πράξουν σαν ομάδα, ακόμη κι ας μην είναι αυτή η πρόθεσή τους. Στήνουμε το φεστιβάλ με τέτοιο τρόπο, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι ολιστικό, και όχι σπασμωδικό. Η επιλογή των καλλιτεχνών από το open call γίνεται με ιδιαίτερη προσοχή ούτως ώστε να καταφέρουμε να δημιουργήσουμε ένα φεστιβάλ με την πραγματική του έννοια, και όχι μια σειρά από συναυλίες“.

Tι είναι αυτό που προσελκύει τους περισσότερους επισκέπτες στο Electric Nights;: “Το φεστιβάλ στην ολότητά του είναι ένας απ’ τους λόγους που το κοινό του Electric Nights παραμένει πιστό. Με αυτό εννοώ ότι σαν φεστιβάλ, αυτό που αποκτά σημασία είναι η γιορτή της ηλεκτρονικής μουσικής που δημιουργείται τις δύο αυτές μέρες. Η ατμόσφαιρα που δημιουργείται τόσο από το κοινό όσο και από τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες είναι μοναδικό. Το είδος και ύφος της μουσικής που παρουσιάζει το φεστιβάλ είναι επίσης μοναδικό, και είναι και αυτό λόγος για να έρθει κάποιος να ακούσει. Δεν υπάρχει παρόμοιο φεστιβάλ στην Αθήνα, και ίσως και στην Ελλάδα. Το Electric Nights δημιουργεί μια συνθήκη που δε θα βρεις αλλού”.

Με ένα υφέρπον λογοπαίγνιο – μεταξύ Μήδειας και Media (από τα νέα μέσα) – η Medea Electronique ιδρύθηκε το 2006, και απαρτίζεται από δημιουργούς που μοιράζονται τη διάθεση για πρωτοπορία, κινούμενοι στον ευρύτερο χώρο της σύγχρονης τέχνης.

Για τις υπόλοιπες δραστηριότητες της Medea, o Aλέξανδρος Δρυμωνίτης αναφέρει:

Εκτός απ’ το Electric Nights, η Medea Electronique διοργανώνει το Koumaria Residency, ένα ετήσιο δεκαήμερο residency στο οποίο καλλιτέχνες από Ελλάδα και εξωτερικό συγκατοικούν και συμπράττουν σ’ αυτό το σύντομο και πυκνό χρονικό διάστημα προκειμένου να δημιουργήσουν συνεργατικά έργα τα οποία παρουσιάζονται σε διάφορους χώρους κάθε χρόνο.

Πέραν από τα διοργανωτικά δρώμενα με τα οποία ασχολείται η ομάδα μας, δημιουργούμε διάφορα έργα τα οποία συνδυάζουν τα πεδία των μελών της, όπως βίντεο εγκαταστάσεις, performances, διαδραστικά έργα κ.α. Ένα ακόμη κομμάτι με το οποίο ασχολούμαστε είναι τα εργαστήρια που παραδίδουμε τακτικά, τα οποία είναι και αυτά πάνω στα αντικείμενα των μελών της Medea Electronique, όπως video art, animation, sound design, circuit bending, προγραμματισμός και διάδραση”.

Και πως μία καλλιτεχνική κολεκτίβα καλύπτει τα έξοδα της; “Όσον αφορά το Electric Nights, προς το παρόν τα έξοδα καλύπτονται από τα εισιτήρια που κόβουμε, αφού δεν έχουμε χορηγούς. Σε άλλες περιπτώσεις μπορεί να έχουμε κάποια χορηγία, ανάλογα με το έργο/δραστηριότητα, και τον φορέα με τον οποίο θα συνεργαστούμε. Προσπαθούμε πάντα για το καλύτερο τόσο για μας, όσο και για τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργαζόμαστε, αλλά αυτό δεν είναι το ευκολότερο πράγμα, και δεν είναι πάντα εφικτό”, εξηγεί ο Αλέξανδρος.

Σκοπός του Electric Nights είναι να καθιερωθεί ως γεγονός της πόλης και να προσελκύσει ακόμα περισσότερους επισκέπτες, ακόμα και λιγότερο εξοικειωμένους με την ηλεκτρονική μουσική:

Υπάρχει πολύς κόσμος που δεν το γνωρίζει παρόλο που πιθανότατα να ενδιαφέρεται για το είδος της μουσικής που παρουσιάζουμε. Η καθιέρωση είναι μάλλον κάτι δύσκολο το οποίο θέλει πολύ επιμονή. Σαν ομάδα βέβαια είμαστε επίμονοι και θα δουλέψουμε κι άλλο, μέχρι να πετύχουμε τους στόχους μας.

Από τη φετινή διοργάνωση περιμένουμε να έχουμε περισσότερο κοινό από τις προηγούμενες χρονιές. Αυτό μπορεί να γίνει με δύο τρόπους, με σωστή προώθηση/προβολή του φεστιβάλ, και με σωστή διοργάνωση προκειμένου το κοινό από τις προηγούμενες χρονιές να ξανάρθει”, εξηγεί ο Αλέξανδρος Δρυμωνίτης και προσθέτει: “Η λέξη «πειραματική» μπορεί να έχει πολλές έννοιες, ειδικά όσον αφορά τη μουσική. Η μουσική που παρουσιάζεται στο Electric Nights σίγουρα δεν είναι συνηθισμένη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν είναι ανοιχτή σε οποιονδήποτε. Στο φεστιβάλ αυτό προσπαθούμε να φέρουμε καλλιτέχνες και κοινό όσο πιο κοντά γίνεται, καθώς επίσης να δώσουμε χώρο και χρόνο τόσο σε νέους όσο και σε έμπειρους καλλιτέχνες, προκειμένου να επικοινωνήσουν την τέχνη τους με ένα ευρύτερο κοινό.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι το Electric Nights δεν προσπαθεί να είναι εκλεπτυσμένο όσον αφορά το κοινό της, αλλά ταυτόχρονα να συντηρεί την ποιότητα που το διακρίνει από την πρώτη κιόλας διοργάνωσή του“, εξηγεί ο Αλέξανδρος. 

Σε ερώτηση μας για την πειραματική σκηνή της Ελλάδας αναφέρει: “Η πειραματική ηλεκτρονική μουσική σκηνή της Ελλάδας είναι όντως πολύ αξιόλογη και δραστήρια. Μόνο και μόνο για το δεύτερο (τη δραστηριότητά της) οφείλει κάποιος να πει ότι είναι αξιόλογη. Κι όμως, η συγκεκριμένη σκηνή δεν είναι αξιόλογη μόνο γι αυτό, αλλά και για το έργο το οποίο δημιουργεί. Υπάρχουν αρκετοί καλλιτέχνες στο χώρο με πολύ ψηλό επίπεδο. Το θέμα της προβολής είναι ίσως κάπως λεπτό. Ούσα δύσκολη μουσική, ο τύπος (γενικότερα) μπορεί να μη θέλει να ασχοληθεί μαζί της. Απ’ την άλλη είναι και οι έλλειψη πόρων για τη συντήρηση και προβολή ενός τέτοιου ιδιώματος. Όταν η συγκεκριμένη σκηνή παραμένει στο underground (εκεί είναι ίσως και η θέση της), είναι δύσκολο να προβληθεί μέσω των μεγάλων μέσων επικοινωνίας“.

Medea Electronique

ΒΟΟΖΕ

Terminal Stage & :Upstairs

Κολοκοτρώνη 57, Αθήνα

Τηλ: 211 40 53 733

Ημερομηνίες & Ώρες:

Παρασκευή 1 & Σάββατο 2 Απριλίου

Ώρα έναρξης: 21:00

*Το τελευταίο live act κάθε βράδυ θα ξεκινά στις 02.00, και θα διαρκεί περίπου μία ώρα.

Τιμή εισιτηρίου:

Ημερήσιο εισιτήριο: 5€

Ενιαίο εισιτήριο: 8€ (για τις δύο μέρες)

*Οι τιμές των εισιτηρίων αφορούν μόνο τα live acts και όχι τα εργαστήρια.


Έκτακτη σύσκεψη του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας – Δεκάδες οι ταυτόχρονες φωτιές

kikilias 0

Έκτακτη σύσκεψη του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας – Δεκάδες οι ταυτόχρονες φωτιές

Νωρίτερα ο Βασίλης Κικίλιας έκανε δήλωση για τις φωτιές που ξέσπασαν το τελευταίο 24ωρο, αναφέροντας…

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Tέλος για την περιοδεία του Κασσελάκη στο Αιγαίο – Ικανοποιημένοι με την ανταπόκριση του κόσμου

6205146

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Tέλος για την περιοδεία του Κασσελάκη στο Αιγαίο – Ικανοποιημένοι με την ανταπόκριση του κόσμου

Στην Αθήνα επέστρεψε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Στέφανος Κασσελάκης μετά την οκταήμερη περιοδεία του στα…

Θεσσαλονίκη: Η ΕΛ.ΑΣ επιτίθεται τώρα και σε…ρεμπέτικα γλέντια – Η αλληλεγγύη ποινικοποιείται και πάλι

GMRAAiCWsAAsIeK

Θεσσαλονίκη: Η ΕΛ.ΑΣ επιτίθεται τώρα και σε…ρεμπέτικα γλέντια – Η αλληλεγγύη ποινικοποιείται και πάλι

Η αστυνομοκρατία καλά κρατεί στην Θεσσαλονίκη, φτάνοντας σήμερα στα όρια της γελοιότητας, όταν δεκάδες αστυνομικές…