Το ΥΠΠΟΑ υπονομεύει την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα

Ανακοίνωσε τον δανεισμό θραύσματος της ζωφόρου του Παρθενώνα που βρίσκεται στο αρχαιολογικό μουσείο του Παλέρμο - Τι κρύβεται πίσω από την ανακοίνωση;

Γλυπτά Παρθενώνα 0

Εξαιρετικά προβληματικές χαρακτηρίζουν τις ανακοινώσεις του υπουργείου Πολιτισμού, αναφορικά με τον δανεισμό θραύσματος της ζωφόρου του Παρθενώνα που βρίσκεται στο αρχαιολογικό μουσείο του Παλέρμο, η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, Σία Αναγνωστοπούλου και ο πρώην υφυπουργός Πολιτισμού, Κώστας Στρατής.

Με ανακοίνωσή τους σημειώνουν ότι ο δανεισμός του θραύσματος της ζωφόρου του Παρθενώνα υπονομεύει στην ουσία την πάγια επιχειρηματολογία της Ελλάδας ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα που βρίσκονται σε διάφορα μουσεία του κόσμου θα πρέπει να επιστρέψουν σε μόνιμη βάση στη χώρα. 

Παράλληλα, προσθέτουν ότι το ΥΠΠΟ ξεχνά να αναφέρει ότι το εν λόγω θραύσμα έχει ξαναέρθει στην Ελλάδα, για τα εγκαίνια του μουσείου της Ακρόπολης.

Σταθερή στρατηγική της χώρας πρέπει να είναι ενιαία σε όλες τις επιμέρους κινήσεις που γίνονται, τονίζει η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ και ο πρώην ΥΦΥΠΠΟ, προσθέτοντας ότι στόχος οφείλει να είναι η οριστική επανένωση του συνόλου του εμβληματικού μνημείου μοναδικής παγκόσμιας αξίας και συμβόλου της δημοκρατίας στον φυσικό του χώρο.

«Οι ανακοινώσεις του υπουργείου Πολιτισμού όχι μόνο δεν είναι υποστηρικτικές στο μεγάλο στόχο για τα Γλυπτά του Παρθενώνα αλλά τον αντιστρατεύονται κιόλας. Θεωρεί το υπουργείο Πολιτισμού στη σημερινή συγκυρία ότι το αίτημα για δανεισμό με ημερομηνία λήξης ενισχύει τη θέση της χώρας μας για τα Γλυπτά που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο; Υιοθετούμε ως χώρα ότι τα Γλυπτά μπορούν να είναι μοιρασμένα σε διάφορα μουσεία του κόσμου και να επανενώνονται μόνο περιστασιακά και όχι σε μόνιμη βάση; Αποδεχόμαστε, επικαλούμενοι το νομικό πλαίσιο άλλων χωρών, ότι νομικά ζητήματα είναι πάνω από μέγιστο το πολιτιστικό και ηθικό ζήτημα για την ακεραιότητα ενός μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς με βάση τις αρχές της UNESCO;

»Έχει συναίσθηση η υπουργός Πολιτισμού και ο πρωθυπουργός τι θα σημάνει για το ζήτημα αλλά και για το ηθικό στο εσωτερικό της χώρας, όταν θα έρθει η στιγμή να δώσουμε πίσω, για δεύτερη φορά, το συγκεκριμένο θραύσμα; Αδιαφορούν γιατί ξέρουν ότι δεν θα είναι κυβέρνηση; Ή μήπως επανέρχεται «μέσω Παλέρμο» το ζήτημα του προσωρινού δανεισμού των Γλυπτών από το Βρετανικό Μουσείο, όπως είχε δηλώσει ο πρωθυπουργός αμέσως μετά τις εκλογές το 2019, και μάλιστα με ανταλλάγματα;», σημειώνουν χαρακτηριστικά η Σ. Αναγνωστοπούλου και ο Κ. Στρατής.

Παράλληλα, η Σ. Ανανγωνστοπούλου και ο Κ. Στρατής προτείνουν διεθνή επιτροπή προσωπικοτήτων κύρους, με διακομματική στήριξη, που θα προωθήσει σε παγκόσμια κλίμακα το μεγάλο στρατηγικό στόχο της οριστικής επανένωσης του συνόλου των Γλυπτών του Παρθενώνα στον φυσικό τους χώρο, με βάση τις θεμελιώδεις αρχές της UNESCO για λογαριασμό της ανθρωπότητας.

Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Πολιτισμού με ανακοίνωση του γνωστοποίησε μεταξύ άλλων ότι «το Museo Archeologico Antonino Salinas προτίθεται να δανείσει για 4 συν 4 χρόνια το παραπάνω θραύσμα στο Μουσείο Ακρόπολης. Η διάρκεια του δανεισμού απορρέει από την ιταλική νομοθεσία».

Στην ίδια ανακοίνωση σημειώνεται ότι «ως αντιδάνειο, η Ελλάδα θα διαθέσει στο Museo Archeologico Antonino Salinas, ακέφαλο αγαλμάτιο Αθηνάς, το οποίο στη συνέχεια θα αντικατασταθεί από ένα πρωτογεωμετρικό αγγείο. Τα δύο αρχαία έργα που δανείζονται από το Μουσείο της Ακρόπολης δεν θα εκτίθενται ταυτόχρονα στο Μουσείο του Παλέρμο, αλλά θα εναλλάσσονται».

Τέλος η Σ. Αναγνωστοπούλου και ο Κ. Στρατής σχολιάζουν αναφερόμενοι στην κυβέρνηση ότι «με “ξαναζεσταμένο φαγητό” πηγαινοφέρνουν θραύσματα του Παρθενώνα με δανεισμό που έχει ημερομηνία λήξης, για να αποπροσανατολίσουν από την πανδημία και την ακρίβεια, αδιαφορώντας για τις βαθύτερες στρατηγικές επιπτώσεις».

Αναλυτικά η κοινή ανακοίνωση της Σ. Αναγνωστοπούλου και του Κ. Στρατή

«Οι ανακοινώσεις του υπουργείου Πολιτισμού για το θραύσμα της ζωφόρου του Παρθενώνα που βρίσκεται στο αρχαιολογικό μουσείο του Παλέρμο είναι εξαιρετικά προβληματικές σε δύο κεφαλαιώδη σημεία.

Πρώτον, πουθενά δεν αναφέρεται ότι δεν είναι η πρώτη φορά που το θραύσμα θα έρθει στη χώρα μας. Μαζί με άλλο θραύσμα που βρίσκεται στο μουσείο του Βατικανού είχαν εκτεθεί στο Μουσείο της Ακρόπολης στο πλαίσιο δανεισμού τους με αφορμή τα εγκαίνια του μουσείου. Παρά τις μεγάλες προσδοκίες που καλλιεργήθηκαν τότε, τελικά τα θραύσματα επιστράφηκαν από τη χώρα μας στα δύο μουσεία. Αυτό θα ξαναγίνει και τώρα.

Δεύτερον και σημαντικότερο, οι ανακοινώσεις του υπουργείου Πολιτισμού όχι μόνο δεν είναι υποστηρικτικές στο μεγάλο στόχο για τα Γλυπτά του Παρθενώνα αλλά τον αντιστρατεύονται κιόλας. Θεωρεί το υπουργείο Πολιτισμού στη σημερινή συγκυρία ότι το αίτημα για δανεισμό με ημερομηνία λήξης ενισχύει τη θέση της χώρας μας για τα Γλυπτά που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο; Υιοθετούμε ως χώρα ότι τα Γλυπτά μπορούν να είναι μοιρασμένα σε διάφορα μουσεία του κόσμου και να επανενώνονται μόνο περιστασιακά και όχι σε μόνιμη βάση; Αποδεχόμαστε, επικαλούμενοι το νομικό πλαίσιο άλλων χωρών, ότι νομικά ζητήματα είναι πάνω από μέγιστο το πολιτιστικό και ηθικό ζήτημα για την ακεραιότητα ενός μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς με βάση τις αρχές της UNESCO; Έχει συναίσθηση η υπουργός Πολιτισμού και ο πρωθυπουργός τι θα σημάνει για το ζήτημα αλλά και για το ηθικό στο εσωτερικό της χώρας, όταν θα έρθει η στιγμή να δώσουμε πίσω, για δεύτερη φορά, το συγκεκριμένο θραύσμα; Αδιαφορούν γιατί ξέρουν ότι δεν θα είναι κυβέρνηση; Ή μήπως επανέρχεται «μέσω Παλέρμο» το ζήτημα του προσωρινού δανεισμού των Γλυπτών από το Βρετανικό Μουσείο, όπως είχε δηλώσει ο πρωθυπουργός αμέσως μετά τις εκλογές το 2019, και μάλιστα με ανταλλάγματα;

Ο πρωθυπουργός και η κυβέρνησή του φτάνουν στο σημείο να πηγαινοφέρνουν με «ξαναζεσταμένο φαγητό» θραύσματα του Παρθενώνα με δανεισμό που έχει ημερομηνία λήξης. Επιχειρούν να αποπροσανατολίσουν την κοινή γνώμη από την έξαρση της πανδημίας με τους δεκάδες νεκρούς καθημερινά και την ακρίβεια που μειώνει το διαθέσιμο εισόδημα, αδιαφορώντας για τις βαθύτερες στρατηγικές επιπτώσεις.

Σταθερή στρατηγική της χώρας, η οποία πρέπει να είναι ενιαία σε όλες τις επιμέρους κινήσεις που γίνονται, οφείλει να είναι η οριστική επανένωση του συνόλου ενός εμβληματικού μνημείου μοναδικής παγκόσμιας αξίας και συμβόλου της δημοκρατίας στον φυσικό του χώρο, τονίζοντας την οικουμενική διάσταση του ζητήματος με βάση την ακεραιότητα που είναι θεμελιώδης αρχή της UNESCO.

Στο πλαίσιο αυτό και προκειμένου να επιτευχθεί η εμβάθυνση της διεθνοποίησης, προτείνουμε να αφεθούν στην άκρη τα επικοινωνιακά πυροτεχνήματα και με κλίμα ενότητας και διακομματική συνεννόηση να οριστεί μια διεθνής επιτροπή προσωπικοτήτων κύρους, η οποία, σε συνεργασία με τις εθνικές επιτροπές που υπάρχουν σε διάφορες χώρες, να θέτει το ζήτημα και να το προχωρά στη διεθνή κοινή γνώμη, τις κυβερνήσεις και τους διεθνείς οργανισμούς για λογαριασμό όχι απλά της χώρας αλλά της ανθρωπότητας».

Η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού

«Σε ερώτηση δημοσιογράφων για το περιεχόμενο του θέματος υπ΄ αριθμ. 27 της Ημερήσιας Διάταξης της υπ΄ αριθμ. 48 συνεδρίασης του ΚΑΣ, την Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2021, το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού διευκρινίζει τα εξής:

Η επιστροφή ενός θραύσματος της ζωφόρου του Παρθενώνα στην Ελλάδα και στο Μουσείο της Ακρόπολης, δρομολογείται με την εισαγωγή, για την κατά νόμον γνωμοδότηση από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, στην προσεχή συνεδρίαση του.

Πρόκειται για το θραύσμα του λίθου VI της ανατολικής ζωφόρου του Παρθενώνα (Ν.Ι. 1546), το οποίο βρίσκεται στο Museo Archeologico Antonino Salinas στο Παλέρμο της Ιταλίας.

Το Museo Archeologico Antonino Salinas προτίθεται να δανείσει για 4 συν 4 χρόνια το παραπάνω θραύσμα στο Μουσείο Ακρόπολης. Η διάρκεια του δανεισμού απορρέει από την ιταλική νομοθεσία.

Με προϋπόθεση τη θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, το θραύσμα προγραμματίζεται να φθάσει στο Μουσείο της Ακρόπολης εντός του 2021, με τη διαδικασία του μακροχρόνιου δανεισμού. Ως αντιδάνειο, η Ελλάδα θα διαθέσει στο Museo Archeologico Antonino Salinas, ακέφαλο αγαλμάτιο Αθηνάς, το οποίο στη συνέχεια θα αντικατασταθεί από ένα πρωτογεωμετρικό αγγείο. Τα δύο αρχαία έργα που δανείζονται από το Μουσείο της Ακρόπολης δεν θα εκτίθενται ταυτόχρονα στο Μουσείο του Παλέρμο, αλλά θα εναλλάσσονται. Σύμφωνα με τον ιταλικό νόμο, η διάρκεια του αντιδανείου είναι τέσσερα συν τέσσερα χρόνια.

Η επικοινωνία μεταξύ της Περιφερειακής Κυβέρνησης της Σικελίας και της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη, καθώς και μεταξύ των δύο Μουσείων, για τον μακροχρόνιο δανεισμό του θραύσματος ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2021».

Πηγή: avgi.gr