Υπάρχει ανάπτυξη χωρίς δικαιοσύνη;

Εδώ και μερικά χρόνια προσπαθώ να πείσω τους συνομιλητές μου ότι το πρόβλημα στην ελληνική Οικονομία δεν είναι οι φόροι, είναι η έλλειψη απονομής δικαιοσύνης.

5793b0d21dc524c8038b53af

Του Γιώργου Φλωρά

Όσοι έχουν την υπομονή να με ακούσουν (μειοψηφία ομολογώ) το σκέφτονται. Όσοι δεν έχουν υπομονή, με χαρακτηρίζουν ποικιλοτρόπως. Είμαι «εργάτης» της ανάπτυξης εδώ και δεκαετίες.

Από απλός εργαζόμενος στην οικογενειακή επιχείρηση έως manager με ενασχόληση με διάφορα αντικείμενα επιχειρηματικού ενδιαφέροντος. Αυτό που μου δίνει άποψη για το θέμα της δικαιοσύνης είναι το γεγονός ότι έζησα και ζω πολλά που την αφορούν, ιδίως σε σχέση με το επιχειρηματικό κομμάτι.

Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι εδώ και 20 χρόνια η Ελλάδα επέβαλε φόρο στις επιχειρήσεις 10%. Πιστεύει κανείς ότι με αυτά που βιώσαμε ως επιχειρηματικός κόσμος θα ήμασταν σήμερα μια σπουδαία Οικονομία;

Ας δούμε λοιπόν σε τι περιβάλλον ζούσαμε (και εν μέρει ζούμε ακόμα) για να δούμε κατά πόσο η έλλειψη απονομής Δικαιοσύνης επηρέασε την Ανάπτυξη και την Ευημερία.

1. Για να πάρεις επιστροφή ΦΠΑ έπρεπε να περιμένεις χρόνια, να λαδώσεις τον εφοριακό, να σε περάσουν από σωρεία ελέγχων και ίσως να μην πάρεις ποτέ πίσω τον ΦΠΑ. Είναι αυτό δίκαιο;

2. Η φορολογία ξεπερνούσε συστηματικά το 50%-60% γιατί εκτός από τον συνηθισμένο φόρο θα είχες πάντα και έλεγχο από την Εφορία με βάση τον οποίον έπρεπε να πληρώσεις επιπλέον φόρο, έκρυβες δεν έκρυβες εισοδήματα. Οι ελεγκτές σε εκβίαζαν και αν δεν ήθελες να κλείσεις ή να πάθεις εγκεφαλικό αναγκαζόσουν να συμφωνήσεις. Αυτό οδηγούσε στην συνέχεια να γίνεις κλέφτης, αφού κλέφτη θα σε έβγαζαν έτσι και αλλιώς. Είναι αυτό δίκαιο;

3. Είχαμε 6.500 πορείες που έκλειναν τελείως το κέντρο της Αθήνας, σε διάστημα 2 ετών! Το αν καταστρεφόντουσαν οι επιχειρήσεις του κέντρου ήταν αδιάφορο σε όλους. Είναι αυτό δίκαιο;

4. Το παραεμπόριο οργίαζε υπό την προστασία της Πολιτείας καταστρέφοντας νόμιμες επιχειρήσεις. Είναι αυτό δίκαιο;

5. Όταν πτώχευες ήσουν ένας κατεστραμμένος για μια ζωή. Καμία πρόβλεψη για δεύτερη ευκαιρία στους έντιμους πτωχεύσαντες. Είναι αυτό δίκαιο;

6. Τα λαμόγια έριχναν έξω τις επιχειρήσεις τους με δόλο και εμφανιζόντουσαν σαν να μην συμβαίνει τίποτα με νέες επιχειρήσεις για να ξαναδαγκώσουν. Είναι αυτό δίκαιο;

7. Τα καρτέλ έκαναν πάρτι και διέλυαν κάθε μικρομεσαία ελληνική επιχείρηση. Μόλις μια επιχείρηση σήκωνε κεφάλι με ελπίδες για ανάπτυξη και εξαγωγές απλά την έκλειναν. Οι τιμές προμήθειας για σημαντικούς κλάδους ήταν πανάκριβες (λόγω καρτέλ) και κάθε προσπάθεια για παράλληλες εισαγωγές άκαρπη. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού έπινε καφεδάκια με τα καρτέλ και γέλαγε με τις διαμαρτυρίες της αγοράς. Είναι αυτό δίκαιο;

8. Οι εισφορές στο ΤΕΒΕ δεν είχαν σχέση με το πραγματικό εισόδημα. Είναι αυτό δίκαιο;

9. Η ΑΕΠΙ ερχόταν στα καταστήματα συνοδεία Αστυνομίας και πολλοί επαγγελματίες βρέθηκαν φυλακή για μια αστική διαφορά μαζί της. Η ΑΕΠΙ σε καταδίκαζε στο ποινικό δικαστήριο με ψευδή στοιχεία αφού έστελνε στα δικαστήρια τους ίδιους μάρτυρες που ουδέποτε είχαν έρθει στο κατάστημά σου (ενώ το ισχυριζόντουσαν). Είναι αυτό δίκαιο;

10. Ο κάθε Δήμος εκβίαζε τα περίπτερα και τα καταστήματα εστίασης με παράλογες απαιτήσεις, όρους και προϋποθέσεις για άδεια λειτουργίας. Αν έπρεπε να μεταβιβάσεις κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος ή π.χ. εκπαιδευτήρια και είχαν αλλάξει οι όροι και δεν μπορούσες να τους ικανοποιήσεις, απλά το έκλεινες. Αλίμονό σου δε αν ήσουν προεκλογικά υποστηρικτής του αντιπάλου του Δημάρχου, την είχες βάψει. Είναι αυτό δίκαιο;

11. Όποιος δημόσιος υπάλληλος υπέγραφε μπορούσε και εκβίαζε, αν ήθελε, την επιχείρηση (όχι όλοι αλλά πολλοί). Όλοι γνωρίζουμε ότι ο υπογράφων θα καθυστερήσει (ηθελημένα ή μη) και αν θέλεις να κάνεις τη δουλειά πρέπει να του τα σκάσεις. Είναι αυτό δίκαιο;

12. Για να πάρεις την τελική άδεια για να κάνεις μια επένδυση έπρεπε να περάσουν χρόνια και δεκάδες έως εκατοντάδες υπογραφές (ανάλογα το μέγεθος της επένδυσης), υπογραφές που συνοδευόντουσαν πολλές φορές από μπαξίσι. Είναι αυτό δίκαιο;

13. Για να πάρεις τα χρήματα της επιχορήγησης από το ΕΣΠΑ έπρεπε να λαδώσεις τους ελεγκτές και μια σειρά από δημόσιους υπαλλήλους για να υπογράψουν και να εκταμιεύσουν. Έγινε σωρεία επενδύσεων «φάντασμα», χωρίς να πέσει ένα τούβλο, απλά και μόνο επειδή ήταν «δικός μας άνθρωπος» ο ελεγκτής και ο πολιτικός της περιοχής. Είναι αυτό δίκαιο;

14. Αν είχες μια μουτζούρα στα βιβλία που ήταν προς έλεγχο (π.χ. βιβλίο προσλήψεων) έπεφτε πρόστιμο γιατί εξορισμού ήσουν λαμόγιο που έκανες την μουτζούρα για να κλέψεις. Είναι αυτό δίκαιο;

15. Έπρεπε να λαδώσεις ως και τον υπάλληλο στο λιμάνι για να βγάλεις το εμπόρευμά σου γρηγορότερα από τον (έως και) ένα μήνα που ήθελαν με τις κανονικές διαδικασίες. Είναι αυτό δίκαιο;

16. Η κάθε Siemens κέρδιζε διαγωνισμούς λαδώνοντας και στο τέλος ο κάθε Χριστοφοράκος έφευγε από την Ελλάδα σαν κύριος. Είναι αυτό δίκαιο;

Η απονομή δικαιοσύνης δεν είναι απλή υπόθεση.

Ξεκινάει από την βούληση των δικαστικών και εισαγγελικών λειτουργών και συνεχίζει με το τι νομοθετεί η Βουλή.

Απαραίτητη προϋπόθεση για απονομή δικαιοσύνης είναι η ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης και (κατά τη γνώμη μου) η ανεξαρτησία της 4ης εξουσίας, του Τύπου. Όταν οι δυο αυτοί πυλώνες της Δημοκρατίας λειτουργούν, θα έρθει ανάπτυξη.

Πιστεύω ότι είναι ευτυχία στις ημέρες μας που ο Τύπος, τα ΜΜΕ γενικά, σε μεγάλο βαθμό είναι εναντίον της κυβέρνησης. Αυτή είναι η βασική δουλειά τους. Να κρίνουν τα κακώς κείμενα (όχι βέβαια επειδή χάνουν το μέλι, όπως συμβαίνει με πολλούς σήμερα). Έτσι η εκάστοτε κυβέρνηση αναγκάζεται να προσέχει, να αποφεύγει λαμογιές (τα στελέχη της) και να παράγει έργο (όσο έργο μπορεί).

Και όταν ο Τύπος ανακαλύπτει σκάνδαλα, εκεί επεμβαίνει η ανεξάρτητη Δικαιοσύνη. Όταν για παράδειγμα βγήκε το ηχητικό του Σαμαρά με τον Παναθηναϊκάκια (ενδεχόμενη παρακολούθηση του πρωθυπουργού), αν η Δικαιοσύνη ήταν ανεξάρτητη θα έπρεπε να διατάξει προκαταρκτική εξέταση εντός δέκα λεπτών από τη δημοσιοποίηση του ηχητικού. Αντί αυτού η Δικαιοσύνη σιώπησε, με πρωτεργάτη την κεφαλή της. Αφού σιώπησε το κεφάλι, σιώπησαν και όλοι οι εισαγγελείς της χώρας, φοβούμενοι, προφανώς, τις συνέπειες.

Αυτό εκμεταλλεύονται επί δεκαετίες τα κάθε λογής λαμόγια και η πραγματική ανάπτυξη δεν ήρθε ποτέ. Και ούτε θα έρθει αν η Δικαιοσύνη δεν γίνει απολύτως ανεξάρτητη. Με πλήρη αποκοπή της εκλογής της ηγεσίας της από την πολιτική εξουσία.

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr

«Ανταρσία» στον νέο προϋπολογισμό της ΕΕ – Οι πλούσιες βόρειες χώρες ζητούν βαθύτερες περικοπές

AP25246430199339 2048x1365 1

«Ανταρσία» στον νέο προϋπολογισμό της ΕΕ – Οι πλούσιες βόρειες χώρες ζητούν βαθύτερες περικοπές

Οι διαπραγματεύσεις αποκτούν ιδιαίτερη σημασία, καθώς οι 27 χώρες της ΕΕ επιδιώκουν να καταλήξουν σε…

Guardian: Η αστυνομία είχε ενημερωθεί μήνες πριν για τις ακροδεξιές επιθέσεις στο Μπέλφαστ

AP26161740747787

Guardian: Η αστυνομία είχε ενημερωθεί μήνες πριν για τις ακροδεξιές επιθέσεις στο Μπέλφαστ

Σύμφωνα με την Guardian, ήδη από τον Αύγουστο του 2025 κυκλοφορούσε μεταξύ ακροδεξιών ομάδων μια…

Οι Προτάσεις μας

Έρευνα αλλάζει τα δεδομένα για τις οικόσιτες γάτες: Μπορούν να μεταφέρουν πολλές ασθένειες αν κρατήσουν μια συγκεκριμένη συνήθεια

pexels tranmautritam 4961908 1

Έρευνα αλλάζει τα δεδομένα για τις οικόσιτες γάτες: Μπορούν να μεταφέρουν πολλές ασθένειες αν κρατήσουν μια συγκεκριμένη συνήθεια

Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από περισσότερες από 174.000 γάτες σε 88 χώρες και κατέληξαν σε…

«Εμπορικούς περιορισμούς» επικαλείται η ΣΤΑΣΥ για την άρνηση να βάλει αφίσες του Athens Pride στο Μετρό

3879152

«Εμπορικούς περιορισμούς» επικαλείται η ΣΤΑΣΥ για την άρνηση να βάλει αφίσες του Athens Pride στο Μετρό

Χωρίς να πει τίποτα συγκεκριμένο απάντησε η ΣΤΑΣΥ στην καταγγελία των διοργανωτών του Athens Pride.

Σχετικά με ΑΠΟΨΕΙΣ

Νέο συνταγματικό πραξικόπημα από την κυβέρνηση – Τελευταία ευκαιρία πριν την οριστική συγκάλυψη των υποκλοπών

vouli Medium

Νέο συνταγματικό πραξικόπημα από την κυβέρνηση – Τελευταία ευκαιρία πριν την οριστική συγκάλυψη των υποκλοπών

Όσοι επιμένουν ότι το σκάνδαλο των υποκλοπών φέρνει σύγκρυο στο “σύστημα” Μητσοτάκη επιβεβαιώνονται με την…

Γιατί η ΕΛΑΣ δεν είναι πλειοψηφικός, πολιτικός φορέας της Δημοκρατικής Παράταξης, αλλά απλώς το νέο κόμμα του Τσίπρα

AP26146703531787

Γιατί η ΕΛΑΣ δεν είναι πλειοψηφικός, πολιτικός φορέας της Δημοκρατικής Παράταξης, αλλά απλώς το νέο κόμμα του Τσίπρα

Διαμορφώνεται με την εκλογική φιλοδοξία να διαδεχθεί τον Μητσοτάκη, όχι με τον πολιτικό στόχο να…