«Ξεπαρθενών»: Οι συντελεστές της ταινίας απαντούν στην παραπληροφόρηση

«Το Υπουργείο Πολιτισμού κρίνει ότι μεγάλοι οίκοι μόδας, με όλα τους τα στερεότυπα, την οικονομική εκμετάλλευση και ούτω καθεξής είναι αρκετά ηθικοί και άξιοι να λάβουν άδεια για γυρίσματα διαφημίσεων των προϊόντων τους», αναφέρουν μεταξύ άλλων στο κείμενο.

xeparthenon tainia 1080x615 1

H ταινία μικρού μήκους που παρουσιάστηκε τον περασμένο Δεκέμβριο στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με τίτλο «Ξεπαρθενών» άνοιξε μία μεγάλη συζήτηση στον δημόσιο χώρο και στα κοινωνικά δίκτυα, ενώ αντιμετωπίστηκε με ομοφοβία και συντηρητισμό από την πλειοψηφία των ΜΜΕ, καθώς το ταινιάκι μάλλον δεν συμβαδίζει με το κυρίαρχο πρότυπο/ αφήγημα. Το Υπουργείο Πολιτισμού σε ανακοίνωσή του τόνισε πως δεν έχει δώσει καμία άδεια και πως «ο αρχαιολογικός χώρος της Ακρόπολης δεν προσφέρεται για κανενός είδους ακτιβιστική ή άλλη δραστηριότητα, η οποία προσβάλλει και συμπεριφέρεται ασεβώς στο μνημείο», ενώ τις διαφωνίες του εξέφρασε και ο πρόεδρος του ΣΕΗ Σπύρος Μπιμπίλας. Οι δημιουργοί και οι συντελεστές του το περιγράφουν ως εξής, στη σελίδα τους: «Πρόκειται για ένα έργο τέχνης που αποτελεί και πολιτική δράση. Η ιστορία αναφέρεται σε δύο άνδρες που μετά από μία πεζοπορία με την παρέα τους, της αφηγούνται πώς παλιότερα ήταν ζευγάρι. Για τις ερωτικές τους περιπέτειες και το ότι πλέον δεν έχουν το θάρρος και τον ερωτισμό που είχαν παλιότερα».

Οι συντελεστές/τριες/τά της ταινίας δημοσίευσαν ένα κείμενο – όχι ως απάντηση στην κριτική που δέχτηκαν από συγκεκριμένους κύκλους – αλλά ως μία προσπάθεια να συμβάλουν στον συλλογικό διάλογο. Σε αυτό αναφέρονται στον ρόλο των ΜΜΕ τα οποία χαρακτήρισαν το περιεχόμενο της ταινίας πορνογραφικό, εξηγούν τους λόγους που δεν θα ζητούσαν ποτέ άδεια από τη διοίκηση του ΑΠΘ για την προβολή της ταινίας – τα πανεπιστήμια ανήκουν στους φοιτητές και στην κοινωνία – και φυσικά στον διφορούμενο λόγο του Υπουργείου Πολιτισμού το οποίο παραχωρεί με κάθε ευκαιρία άδειες για πολυτελείς εκδηλώσεις σε μνημεία από μεγάλους οίκους μόδας και λαμπερούς χορηγούς. Τέλος, υπερασπίζονται την άποψη ότι η ταινία είχε τόσο καλλιτεχνικό όσο και ακτιβιστικό περιεχόμενο, ενώ κατάφερε να γεννήσει ζυμώσεις γύρω από ζητήματα που έγιναν αντικείμενο συλλογικής επεξεργασίας.

Αναλυτικά το κείμενο για την ταινία «Ξεπαρθενών»

Μετά την αντίδραση κάποιων τμημάτων της κοινωνίας, ίσως στα πλαίσια του δημόσιου διαλόγου – και όχι ως απάντηση σε άτομα που υπηρετούν συγκεκριμένες ιδεολογίες και συμφέροντα και που πάντα θα είχαν έναν αντίλογο – θα άξιζε να δοθούν κάποιες επιπλέον σύντομες απαντήσεις σχετικά με την ταινία μας. Την οποία να σημειώσουμε πως κάναμε χωρίς κάποιο προσωπικό κέρδος ή χρηματοδότηση και χωρίς κάποια προσωπική προβολή, μιας και δημοσιεύτηκε ανώνυμα.

Φυσικά δεν έλειψε η εντελώς αναμενόμενη παραπληροφόρηση από διάφορα μέσα ενημέρωσης με τακτικές όπως ο κιτρινισμός και η αλλοίωση των λεγομένων μας προς υποστήριξη συγκεκριμένων γραφικών θέσεων – συχνά συγκεκαλυμμένων, όπως το να κρύψουν την ομοφοβία ή το συντηρητισμό τους με πρόφαση μια δήθεν νομιμότητα – και προσέλκυση κοινού. Συμπεριφορά γνωστή και ως δημοσιογραφική αλητεία. Ας σταθούμε σε ένα από αυτά τα σημεία: αν και δεν έχουμε τίποτα εναντίον της πορνογραφίας καθαυτής ως είδος τέχνης με τη συναίνεση των συμμετεχόντων, για να μιλάμε με ακρίβεια, μία ταινία η οποία από τη μισή ώρα διάρκειάς της έχει μισό λεπτό σεξουαλικής περίπτυξης, οριακά χωρίς καν γυμνή απεικόνιση, δεν μπορεί να ονομαστεί τσόντα. Η ταινία εκφράζεται με συγκεκριμένους τρόπους σε διάφορα ζητήματα τα οποία έχουν αναφερθεί ξεκάθαρα και στο συνοδευτικό της κείμενο.

Κάμποσα άτομα έχουν θέσει το ζήτημα κατά πόσο ζητήσαμε άδεια από τη διοίκηση του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης για την προβολή της ταινίας και αν αυτή ήταν ενήμερη. Όχι, δε ζητήσαμε καμία άδεια και αλίμονο αν χρειαζόταν να ζητήσουμε άδεια για να προβάλουμε μια ταινία. Ο χώρος του πανεπιστήμιου ανήκει στην κοινότητά του και στην κοινωνία και όχι σε κάποια διοίκηση αποκλειστικά, και οι άνθρωποι μπορούν και πρέπει να συσχετίζονται ελεύθερα σε αυτόν.

Όμοια δε ζητήσαμε άδεια από το υπουργείο πολιτισμού για τη βιντεοσκόπηση της ταινίας. Πέρα από το νομικό της υπόθεσης – σε πείσμα πολλών – όπου για ερασιτεχνικές λήψεις δεν απαιτείται άδεια και που η πράξη μας δεν ήταν ορατή σε κάποιο άτομο εκτός της ομάδας μας ούτε έβλαψε το χώρο με κάποιο τρόπο, η Ακρόπολη είναι κληρονομιά της ανθρωπότητας και των υπόλοιπων έμβιων οργανισμών και δεν ανήκει στη διοίκηση κάποιου υπουργείου, για να αποφασίζει τι είναι ηθικό και τι όχι και τι μπορεί να γυριστεί και τι όχι. Το υπουργείο βέβαια κρίνει ότι μεγάλοι οίκοι μόδας, με όλα τους τα στερεότυπα, την οικονομική εκμετάλλευση και ούτω καθεξής είναι αρκετά ηθικοί και άξιοι να λάβουν άδεια για γυρίσματα διαφημίσεων των προϊόντων τους.

Σε αυτό το πνεύμα δε θεωρούμε ότι άτομα που εργάζονται στο υπουργείο πολιτισμού φέρουν οποιαδήποτε ευθύνη για τις πράξεις μας ούτε πως πρέπει να τιμωρηθούν γι’ αυτές ούτε είχαμε κάποια πρόθεση να τα βάλουμε σε μπελάδες. Δε θα φορτώναμε δικές μας ευθύνες σε άλλα άτομα, πόσο μάλλον σε άτομα που δουλεύουν πολύ και αμείβονται λίγο, όπως αυτά της φύλαξης του χώρου. Και ας ζήτησε το επίσημο συνδικαλιστικό όργανο των αρχαιοφυλάκων τη δική μας τιμωρία αντί για τη δική τους…

Το σεξ στην Ακρόπολη χαρακτηρίστηκε ανήθικο, ασεβές, ντροπιαστικό και με άλλους προσδιορισμούς συνώνυμους του προσβλητικού. Η ερωτική πράξη είναι κάτι που σχετίζεται με το ανθρώπινο σώμα. Για πολλούς ανθρώπους είναι μια φυσική ανάγκη όπως και η τροφή. Για εμάς είναι εντελώς παράλογο και απαράδεκτο να χαρακτηρίζεται μια φυσική ανάγκη ως ανήθικη ή ασεβής. Δεν υπάρχει τίποτα μιαρό στα σώματά μας, μόνο το χυδαίο μυαλό αυτών που βλέπουν την προβολή της δικής τους χυδαιότητας πάνω σε αυτά. Η ντροπή αυτών των ανθρώπων σε σχέση με τη δράση μας είναι παράσημο για μας.

Παράλληλα με όλα αυτά αναπαράχθηκε η άποψη ότι αυτό που κάναμε δεν ήταν τέχνη ούτε ακτιβισμός. Κατά τη γνώμη μας ήταν και τα δύο, μας αρέσει το αποτέλεσμα και μπράβο μας. Δεν θεωρούμε ότι υπάρχει κάποιο άτομο ειδικό να μας υποδείξει τι είναι τέχνη και ακτιβισμός, αν και ακούμε προσεκτικά και στοχαζόμαστε πάνω σε διαφορετικές απόψεις που είναι ευπρόσδεκτες και αν χρειαστεί, με ευχαρίστηση να αλλάξουμε τη γνώμη μας πάνω σε κάποιο θέμα.

Τέλος, για να μην εστιάζουμε μόνο σε αρνητικά, είναι χαρά για εμάς που συμβάλαμε στο να ανοίξει ένας δημόσιος διάλογος γύρω από τον ερωτισμό γενικά και τον ομοερωτισμό ειδικά, τη δημόσια και ιδιωτική διάστασή του, τη σχέση αυτών με τα άτομα και την κοινωνία, το νόμιμο και το ηθικό, το κέρδος, τα στερεότυπα, το τι είναι τέχνη και ακτιβισμός και ούτω καθεξής. Όπως είναι χαρά που αρκετά από τα μηνύματα που βρίσκονται στην ταινία κοινωνήθηκαν και επεξεργάστηκαν από κόσμο και που συνεχίζεται η δια ζώσης συλλογική επεξεργασία τους και μέσα από τις προβολές-συζητήσεις της ταινίας. Και κάποια χιουμοριστικά στοιχεία έγιναν αντιληπτά και κάποιος κόσμος συνέχισε να αστειεύεται με αυτά και κάποιος άλλος σκανδαλίστηκε βέβαια. Αν μη τι άλλο γελάσαμε πολύ και απολαύσαμε τις δημόσιες αντιδράσεις που υπήρξαν.

Συντελεστές/τριες/τά

10/2/2022

Το σενάριο του «Ξεπαρθενών»

Μία παρέα έχει μόλις τελειώσει την πεζοπορία της και αράζει απολαμβάνοντας το ηλιοβασίλεμα. Στη συζήτηση έρχονται μνήμες από προηγούμενα χρόνια των μελών της. Μνήμες περισσότερης ανεμελιάς, αλητείας και τόλμης στον έρωτα. Η παρέα αποφασίζει να μεσολαβήσει ώστε όσα λέγονται να μην είναι μόνο μνήμες.

Ό,τι αξίζει γι’ αυτήν να έχει παρόν και μέλλον επίσης. Μέσα από τη συντροφικότητα, το χιούμορ, το κέντρισμα του αισθησιασμού η παρέα συντροφεύει τα μέλη της να βιώσουν τον ερωτισμό σε δημόσια μέρη, όπως παλιά. Μαζί, ο δημόσιος χώρος που είναι φορτισμένος με τα στοιχεία ενός πατριαρχικού και εθνικιστικού πλαισίου αποχτά ρωγμές, για να αναδυθεί ακριβώς αυτός ο ερωτισμός. Ένα πλάνο αρχικά κάπως τυχαίο που οδηγεί σε μία ταινία μικρού μήκους. Η ταινία είναι ανεξάρτητη παραγωγή. Θα είναι ανοιχτά διαθέσιμη στο διαδίκτυο προς όλα τα άτομα, τις ομάδες και τους χώρους που ενδιαφέρονται να τη δουν και να την προβάλλουν.

Δείτε εδώ την ταινία

Μητσοτάκης: Σε πανικό στη Βουλή – Αντί για απαντήσεις, επίθεση και «δεν ντρέπεστε» στην αντιπολίτευση (video)

6167665

Μητσοτάκης: Σε πανικό στη Βουλή – Αντί για απαντήσεις, επίθεση και «δεν ντρέπεστε» στην αντιπολίτευση (video)

«Ουδέποτε, δόθηκε καμία εντολή για συγκάλυψη», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κοιτώντας τους συγγενείς των θυμάτων

Βουλή: Ο λόγος για τα άδεια έδρανα του ΚΚΕ και της Νέας Αριστεράς στην ομιλία της Κωνσταντοπούλου

6167422

Βουλή: Ο λόγος για τα άδεια έδρανα του ΚΚΕ και της Νέας Αριστεράς στην ομιλία της Κωνσταντοπούλου

Μετά την ολοκλήρωση της ομιλίας της Ζωής Κωνσταντοπούλου, οι βουλευτές των δύο κομμάτων επέστρεψαν στις…

Μητσοτάκης: Όλο το παρασκήνιο για τις εκκαθαρίσεις Μπρατάκου και Παπασταύρου

InCollage 20240328 205245331

Μητσοτάκης: Όλο το παρασκήνιο για τις εκκαθαρίσεις Μπρατάκου και Παπασταύρου

O Κυριάκος Μητσοτάκης φαίνεται πως «παραίτησε» τους δύο στενούς του συνεργάτες προκειμένου να μην απολογηθεί…