Tο «τραύμα» του πολιτισμού με μία νέα μεγάλη εικαστική εγκατάσταση από τον JR

Η μεγάλης διάστασης εικαστική εγκατάσταση στην πρόσοψη του Palazzo Strozzi λειτουργεί ως μια οπτική ψευδαίσθηση πρόσβασης στον εσωτερικό χώρο του υπογραμμίζοντας το τραύμα - την τεράστια ζημιά που έχουν υποστεί όλοι οι πολιτιστικοί χώροι λόγω της πανδημίας.
 

NewsRoom 23/03/2021 | 15:23

Έχουμε ήδη μετρήσει έναν ολόκληρο χρόνο και περισσότερο συντροφιά με τη μεγάλη επιδημία του Covid-19 και τις οδυνηρές για όλους μας συνέπειες. Ο πολιτισμός έχει παύσει να ανασαίνει και ενώ η επιστήμη αναζητά συνεχώς λύσεις και διεξόδους, η τέχνη ακόμα και αν βρίσκεται παγιδευμένη, δεν μπορεί να σιωπήσει. Αφουγκράζεται, ακούει και αποτυπώνει είτε με όσα μέσα έχει ήδη στα χέρια της, είτε παράγοντας και δημιουργώντας νέες μορφές καλλιτεχνικής παραγωγής.

Το Palazzo Strozzi απέκτησε φωνή και αποκάλυψε μια μεγάλης διάστασης εικαστική εγκατάσταση στην πρόσοψή του από τον Γάλλο καλλιτέχνη JR με τίτλο La Ferita, δηλαδή Το τραύμα.

Μέρος της μπροστινής όψης έχει «ντυθεί» με ένα μεγάλο ασπρόμαυρο φωτογραφικό κολάζ που αποκαλύπτει το εσωτερικό του. Ένα είδος οπτικής ψευδαίσθησης αποτελούμενης από στοιχεία φανταστικά κι αληθινά. Ένα εικαστικό που έρχεται να πυροδοτήσει τη συζήτηση για την προσβασιμότητα σε χώρους του πολιτισμού και τέχνης.

Το κολάζ με ύψος 28 μέτρα και πλάτος 33 μέτρα, καλύπτει την κύρια πρόσοψη του Palazzo Strozzi και λειτουργεί ως μια ψευδαίσθηση πρόσβασης στον εσωτερικό χώρο. Δίνει την εντύπωση ότι μέρος της πρόσοψης έχει ένα άνοιγμα για να το θαυμάσεις περνώντας μπροστά του. Η κιονοστοιχία στην αυλή, μια φανταστική αίθουσα έκθεσης που περιέχει μερικά από τα πιο εμβληματικά έργα τέχνης στη Φλωρεντία, όπως το αριστουργηματικό έργο του Botticelli La Primavera (η Άνοιξη), και τo The Birth of Venus (η Γέννηση της Αφροδίτης), καθώς και τη βιβλιοθήκη Istituto Nazionale di Studi sul Rinascimento, όλα ορατά μέσα από ένα άνοιγμα, μια κρυφή ματιά, ένα «τραύμα» του τοίχου.

Το Palazzo Strozzi με αυτή την εικαστική παρέμβαση αποκτά έντονο συμβολικό χαρακτήρα υπογραμμίζοντας τη τεράστια ζημιά που έχουν υποστεί όλοι οι πολιτιστικοί χώροι και τα ιδρύματα όχι μόνο της Ιταλίας αλλά και ολόκληρου του κόσμου. Μουσεία, κινηματογράφοι, θέατρα αναγκάστηκαν να κλείσουν τις πόρτες τους και η πρόσβαση σε αυτά να είναι ανέφικτη. Η εικαστική αυτή εγκατάσταση προσκαλεί σε μια συνωμοτική δράση, να κοιτάξεις μέσα από μια κλειδαρότρυπα, να θαυμάσεις «κρυφά» τον πλούτο ενός χώρου απροσπέλαστου. Μοιάζει με την υπέρβαση μιας λυπηρής και μελαγχολικής πραγματικότητας που σε έχει καταπνίξει.

Ο Γάλλος καλλιτέχνης JR έχει στο παρελθόν δημιουργήσει εντυπωσιακά φωτογραφικά κολάζ που έχουν εμπνεύσει σε διάφορες χώρες. Ξεκίνησε από το Clichy-Montfermeil το 2004, συνέχισε στη Μέση Ανατολή με το Face 2 Face (2007), στη Βραζιλία και την Κένυα με το έργο του Women are Heroes (2008-2011) που παρουσιάστηκε και ως  ντοκιμαντέρ στο Φεστιβάλ των Καννών το 2010 (Εβδομάδα Κριτικών) και πολλές ακόμα εικαστικές εγκαταστάσεις.

Όπως ο ίδιος έχει αναφέρει «έχω τη μεγαλύτερη art gallery που μπορεί κανείς να φανταστεί: τους τοίχους ολόκληρου του κόσμου».  Τα έργα του, εικόνες εντυπωσιακές, καινοτόμες, προκλητικές και πάντα ευρηματικές, φέρουν οικουμενικά μηνύματα, με τεράστιο αντίκτυπο. Τέτοια έργα έχουν στηθεί στις φαβέλες του Rio de Janeiro, στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι αλλά και στο νησί Ellis στη Νέα Υόρκη.

Με αυτό το έργο το Palazzo Strozzi εγκαινιάζει το νέο του εικαστικό εκθεσιακό πρόγραμμα, το Future Art, μια νέα πρωτοβουλία σύγχρονης τέχνης στο πλαίσιο της οποίας τον Οκτώβριο, οργανώνεται έκθεση των έργων του Αμερικανού καλλιτέχνη Jeff Koons που πρόκειται να ανοίξει τον Οκτώβριο.

Κείμενο: Πέπη Νικολοπούλου

Πηγή: elculture.gr