TOP 10 ελληνικής δισκογραφίας 2019 - Νο 9: Βιβή Βουτσελά «Καρδιοκλέφτρα»

Κάθε μέρα, μέχρι την εκπνοή του 2019, θα αναρτάται το ΤΟΠ 10 της ελληνικής δισκογραφίας από τον Αντώνη Μποσκοΐτη για το Κουτί της Πανδώρας. Στο Νο 9 μια σειρά διασκευασμένων ρεμπέτικων από τις 78 στροφές που εντυπωσιάζουν με την ερμηνευτική και την ενορχηστρωτική τους πρόταση  

Αντώνης Μποσκοΐτης 23/12/2019 | 20:06

Δίσκοι με το ρεπερτόριο της «Καρδιοκλέφτρας» έχουν κυκλοφορήσει και θα εξακολουθούν να κυκλοφορούν, εφόσον πρόκειται για μία ανεξάντλητη πηγή που συνεχώς ανακαλύπτεται και προσφέρεται για επανεκτελέσεις, διασκευές κλπ. Το αποτέλεσμα φυσικά δεν είναι πάντα καλό ή ενδιαφέρον, ειδικά όταν προσεγγίζεται με «νεοτερίστικες» διαθέσεις, εκ των οποίων άλλες έχουν σκοπό να συστήσουν τα τραγούδια στις νεότερες γενιές και άλλες απλά να ικανοποιήσουν το δημιουργικό οίστρο των διασκευαστών και μόνον αυτών. Εδώ δεν έχουμε τίποτα απ' τα δύο, παρά μόνο ένα αυθεντικό καλλιτεχνικό έργο που βασίζεται κατά ένα 50% στην ενορχήστρωση και κατά το υπόλοιπο 50% στην ερμηνεία - τοποθέτηση της φωνής

Υπό αυτή την έννοια, θα έλεγα ότι το άρτιο αποτέλεσμα το χρεώνονται εξ ημισείας η τραγουδίστρια Βιβή Βουτσελά και ο βιολιστής Κυριάκος Γκουβέντας, που υπογράφει την ενορχήστρωση και την επιμέλεια της όλης παραγωγής. Έντεκα τραγούδια, γραμμένα από το 1928 έως το 1947, δημιουργών όπως ο Κώστας Σκαρβέλης, ο Δημήτρης Σέμσης, ο Ευάγγελος Παπάζογλου, ο Γιώργος Λαύκας, ο Σπύρος Περιστέρης, ο Αντώνιος Σακελλαρίου, ο Ιωάννης Δραγάτσης και ο Δημήτρης Μπαρούσης. Μεταξύ αυτών, το «Μαρικάκι», «Η φωνή του αργιλέ» (εννοείται δίχως «αναπαράσταση» εκείνης της φοβερής πρόζας του πρωτότυπου), το «Θαλασσινό μεράκι» (τραγούδι από τη ζωή των ψαράδων), το σπαρακτικό «Στα ξένα μ' άφησες», η «Καρδιοκλέφτρα», το ομότιτλο κομμάτι του CD, αλλά και οι αριστουργηματικές «Σεβιλλιάνες» του Λαύκα - στα δύο τελευταία έχω την αίσθηση πως η θητεία του Γκουβέντα στους «ethnic» Primavera en Salonico της Σαβίνας Γιαννάτου είναι η αιτία που τους προσέδωσε έναν πολυπολιτισμικό ήχο συγγενή με το μπολερό και την αιγυπτιακή και ισπανική παράδοση. Ειδικά οι «Σεβιλλιάνες» με το διάλογο, στην εισαγωγή, του βιολιού με το πιάνο, προτού ο ήχος εμπλουτιστεί με το ακορντεόν και τα υπόλοιπα όργανα, είναι μία εξαιρετική ηχογράφηση, σπάνια για ανάλογο σύγχρονο δισκογραφικό εγχείρημα, στην οποία συμμετέχει κιόλας η «Ορχήστρα βιολιστών της στέγης του Κόσμου»

Έχει μιαν αρχοντιά ο δίσκος αυτός σαν άκουσμα: Οι εικόνες που δημιουργούνται στον ακροατή δεν είναι ρεμπέτικων ρετρό καταστάσεων, λίγο λούμπεν ενδεχομένως, αλλά αυτές από ένα σταυροδρόμι διαφορετικών πολιτισμών που ανέκαθεν υπήρξε η Ελλάδα. Η «Καρδιοκλέφτρα», ακόμη, δεν στερείται ενός δυνατού team δεξιοτεχνών μουσικών, αφού με προεξάρχοντα τον Κυριάκο Γκουβέντα στο βιολί, ακούμε και τους Στέλιο Βαρβέρη στο ούτι, Ιφιγένεια Ιωάννου στο κανονάκι, Βασίλη Σμάνη στο λαούτο, Βαγγέλη Πασχαλίδη στο σαντούρι, Κώστα Τσεκούρα στην κιθάρα, Γιάννη Πλαγιαννάκο στο κοντραμπάσο, Χάρις Τσαλπαρά στο πιάνο, Δήμο Βουγιούκα στο ακορντεόν. Το αίσθημα που αναδύεται θυμίζει τον τρόπο της κλασικής σχολής της πειραιώτικης κομπανίας, της πολίτικης ορχήστρας και της νησιώτικης ζύγιας και, μάλιστα, όλο αυτό ζωντανά, φυσικά, χωρίς στουντιακές επεξεργασίες - μπορεί να πέφτω έξω για το στούντιο, αλλά εγώ αυτό που εισέπραξα είναι η καταγραφή μιας ανάγλυφης και ανεπιτήδευτης παρουσίασης των τραγουδιών.

Όσο για τη Βιβή Βουτσελά, εφόσον πρόκειται για προσωπική της εργασία και εκείνη είχε την ωραία ιδέα να αναθέσει τις ενορχηστρώσεις στον έμπειρο Γκουβέντα, είναι μία καταπληκτική ερμηνεύτρια του σμυρναίικου τραγουδιού! Η φωνή της διαθέτει όλα τα «γυρίσματα» των ερμηνευτριών προκατόχων της, αλλά ταυτόχρονα με ένα δικό της ηχόχρωμα που δεν «κουράζει» τον ακροατή καθώς ρέουν τα τραγούδια. Καταφέρνει παραδόξως να τραγουδάει αφενός με όλη τη γνώση, που φαίνεται νά'χει κατακτήσει και αφετέρου με την αποστασιοποίηση της σύγχρονης τραγουδίστριας, που μας μεταφέρει σ' ένα παρελθόν ιδιαιτέρως ελκυστικό.

Για όλα αυτά, θα συμφωνήσω με τον Παναγιώτη Κουνάδη, ο οποίος χαρακτηρίζει την «Καρδιοκλέφτρα» ως τη «σημαντικότερη επαναφορά που γνωρίσαμε τα τελευταία χρόνια» και θα χαρακτηρίσω κι εγώ το CD σαν το πιο καλόγουστο και «ψαγμένο» που άκουσα στο πεδίο των επανεκτελέσεων σμυρναίικου και ρεμπέτικου

* Το CD «Καρδιοκλέφτρα» της Βιβής Βουτσελά κυκλοφορεί από τη GENERAL MUSIC και είναι μια παραγωγή του 2019