TOP 10 ελληνικής δισκογραφίας 2019 - Νο 2: Θέμος Σκανδάμης «Χειμερία Νάρκη»

Στο Νο 2 η «Χειμερία Νάρκη» του Θέμου Σκανδάμη, ενός σύγχρονου τροβαδούρου που θα τολμούσα να τον χαρακτηρίσω «Έλληνα Nick Drake»

Αντώνης Μποσκοΐτης 30/12/2019 | 23:33

Έτυχε να ακούσω τη «Χειμερία Νάρκη» του Θέμου Σκανδάμη από βινύλιο, αμέσως μετά απ' άλλη μία ακρόαση του «Bryter Layter» του Βρετανού Nick Drake. Διαπιστώνοντας πως η αίσθηση ήταν ίδια μεταξύ αυτών των δύο άλμπουμ, εξαιρουμένης της γλώσσας, έκανα ένα μικρό πείραμα: Τα ξανάκουσα εναλλάξ, πρώτα ένα κομμάτι του Drake, μετά ένα του Σκανδάμη, ξανά Drake, ξανά Σκανδάμης κλπ. Από το «Hazy Jane II» στο «Θαύμα» κι από το «At the chime of a city clock» στο «Πρέπει να πονέσεις». Μπαλάντες κατά βάση κινούμενες πάνω σ' ένα νήμα εσωστρέφειας, χιούμορ και ιδιοφυΐας. Κι αν στο άλμπουμ του Nick Drake υπήρχαν πλούσιες ενορχηστρώσεις παρά το κιθαροκεντρικόν του πράγματος, με τη συμμετοχή θρυλικών Άγγλων και Αμερικανών μουσικών, στη «Χειμερία Νάρκη» του Σκανδάμη βασικό όργανο είναι η κιθάρα με την προσθήκη σε κάποια κομμάτια των πλήκτρων του Κώστα Στεργίου, του κοντραμπάσου του Διονύση Μακρή και της ηλεκτρικής κιθάρας του Αλέξανδρου Δανδουλάκη. Αυτό όμως, το ηχητικό background, εδώ δεν έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς τα μεγέθη είναι μη συγκρίσιμα, αλλά επαναλαμβάνω πως οι προθέσεις των δύο δημιουργών - με απόσταση πενήντα χρόνων κιόλας - είναι ταυτόσημες! 

Στη «Χειμερία Νάρκη» ο Θέμος Σκανδάμης παίζει με τα blues περισσότερο απ' ότι άλλες φορές («Νυχτερινό», «Άγρια παιδιά»), με δυνατά ρεφρέν («Πρέπει να πονέσεις»), με στοιχειωμένα βαλς («Μικρός Ερωτικός» με την πρόζα της Χάτυ), με γκαραζο-λαϊκότροπες μπαλάντες («Χειμερία Νάρκη») και με συνθέσεις που εκπορεύονται από το πνεύμα των λυρικών ποιητών Nick Drake - Leonard Cohen («Θαύμα»«Μάμα Γκρεκ», «Τραγούδι του Παρόντος»). 

Και από στιχουργικής άποψης, όμως, το επίπεδο είναι ιδιαίτερα υψηλό. Ένα κράμα σουρεαλισμού και ποίησης, που φτάνει στο απόγειο του με τα «Άγρια παιδιά», τη «Χειμερία Νάρκη» και το «Τραγούδι του Παρόντος»! Δεν ξέρω τι έχει κάθε φορά μεσ' στο κεφάλι του ο Θέμος Σκανδάμης και το μετουσιώνει σε ακριβή τραγουδοποιητική τέχνη, ξέρω σίγουρα πάντως πως το ένα από τα εκατό βινύλια που έκοψε στην B-otherside records, με τα σχέδια του SAM3 και το design του Νίκου Δερβίση, είναι ένας από τους καλύτερους δίσκους της χρονιάς που μας αφήνει σε ένα 24ωρο