Το υπουργείο Μεταφορών επιβεβαιώνει το Documento για την αφαίρεση της τηλεδιοίκησης από το Ταμείο Ανάκαμψης

Όπως αποκαλύπτει το κυριακάτικο φύλλο του Documento, στο προσχέδιο αλλαγών που προώθησε η απελθούσα κυβέρνηση στην Κομισιόν στις 24 Μαΐου εξαφανίζονται οι δεσμεύσεις που -μεταξύ άλλων- αφορούν την τηλεδιοίκηση στα τρένα.

treno j 56

Στην πλήρη επιβεβαίωση της αποκάλυψης του Dοcumento για την απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη να απαλείψει από τα προαπαιτούμενα του Ταμείου Ανάκαμψης την ολοκλήρωση στον σιδηροδρομικό άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη) του συστήματος ERTMS (Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας), το οποίο περιλαμβάνει τα συστήματα ETCS (τηλεδιοίκηση) και G-SMR (τηλεπικοινωνίες), όπως επίσης της διαγραφής των τμημάτων Πειραιάς – Αθήνα – Θεσσαλονίκη και Αεροδρόμιο Αθηνών – Κιάτο από τις «παρεμβάσεις αναβάθμισης και αναδιάταξης», προχώρησε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μέσω ανακοίνωσης – απάντησης.

Όπως αποκαλύπτει το κυριακάτικο φύλλο του Documento, στο προσχέδιο αλλαγών που προώθησε η απελθούσα κυβέρνηση στην Κομισιόν στις 24 Μαΐου εξαφανίζονται οι δεσμεύσεις που -μεταξύ άλλων- αφορούν την τηλεδιοίκηση στα τρένα. Το γεγονός αυτό εκθέτει τόσο τον Κυρ. Μητσοτάκη όσο και τους συναρμόδιους υπουργούς του που -μετά το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών- δεσμεύονταν ότι το συγκεκριμένο έργο θα έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη Σεπτεμβρίου.

Η επιβεβαίωση του ρεπορτάζ της εφημερίδας δεν σημαίνει πως η απάντηση του υπουργείου δεν συνοδεύεται από μισές αλήθειες και βολικές παραλείψεις που συγκροτούν ολόκληρα ψέματα. Ειδικότερα, το υπουργείο αν και δεν απάντησε στα ερωτήματα που προωθήσαμε την Παρασκευή στον υπηρεσιακό υπουργό, Ιωάννη Γκόλια, ισχυρίζεται τα εξής:

«Η δράση του Ταμείου Ανάκαμψης (ΤΑ), από την οποία αφαιρέθηκε η δέσμευση της χώρας σε σχέση με το σύστημα ERTMS, χρηματοδοτεί το έργο της θεσμικής μεταρρύθμισης του σιδηροδρομικού τομέα της χώρας (των εταιρειών ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ) και όχι την υλοποίηση έργων υποδομής. Τα έργα υποδομής που αφορούν στο ERTMS (ETCS και G-SMR) είναι ενταγμένα για κατασκευή σε άλλους ευρωπαϊκούς πόρους (π.χ. ΕΣΠΑ, CEF).

»Σε ό,τι αφορά στο έργο του ΤΑ για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου στη βόρεια, την κεντρική και την νότια Ελλάδα διαπιστώθηκαν, κατά τη διαδικασία ωρίμανσης του έργου, αυξημένες ανάγκες για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου της βόρειας Ελλάδας, συγκριτικά με το δίκτυο κεντρικής και νότιας Ελλάδας, όπου υπάρχουν ενεργές συμβάσεις αναβάθμισης σε εξέλιξη. Για το λόγο αυτό, το σύνολο των διαθέσιμων πόρων για την ανάταξη ανακατευθύνθηκε στο δίκτυο της βόρειας Ελλάδας. Η διασφάλιση της συντήρησης του συνόλου του δικτύου εξακολουθεί να υφίσταται στο σχεδιασμό του ΟΣΕ με αυξημένη σχετική χρηματοδότηση κατά 50 εκατ. ευρώ ετησίως από εθνικούς πόρους.

»Είναι φανερό, ότι οι παραπάνω τροποποιήσεις δεν επηρεάζουν τις δεσμεύσεις της Ελληνικής Πολιτείας σχετικά με την ολοκλήρωση των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης τον Σεπτέμβριο του 2023 στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Τα σχετικά χρονοδιαγράμματα τηρούνται αυστηρά με συστηματική παρακολούθηση. Αντιθέτως, έχει προταθεί η χρηματοδότηση ενός επιπλέον έργου από το Ταμείο Ανάκαμψης που αφορά στην αναβάθμιση των Υποδομών Ασφαλείας σιδηροδρομικών σηράγγων με χρήση έξυπνων συστημάτων, με προϋπολογισμό άνω των 30 εκατ. ευρώ».

Ψέμα 1ο

Ενώ το υπουργείο παραδέχεται πως «αφαιρέθηκε η δέσμευση της χώρας σε σχέση με το σύστημα ERTMS», ισχυρίζεται παράλληλα ότι το Ταμείο Ανάκαμψης χρηματοδοτεί το έργο της θεσμικής μεταρρύθμισης του σιδηροδρομικού τομέα της χώρας (των εταιρειών ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ) και όχι την υλοποίηση έργων υποδομής. Ακόμα κι αν κάποιος παραλείψει την εύκολη κριτική σύμφωνα με την οποία θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι το Ταμείο χρηματοδοτεί τη μη πρόσληψη ακατάλληλων σταθμαρχών, όπως ο μοιραίος στη Λάρισα, ή τη διακοπή των ρουσφετιών, όπως αυτά που κάνουν μέλη των διοικήσεων των αρμόδιων οργανισμών, εξόφθαλμη είναι η «λαθροχειρία» του υπουργείου για τις προηγούμενες δεσμεύσεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Ειδικότερα, προσπερνά σκόπιμα την αρχική δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης για ολοκλήρωση του συστήματος ERTMS στο τέταρτο τρίμηνο του 2023, κάτι που σημαίνει πως είναι απολύτως ψευδής ο ισχυρισμός που αφορά τη μη υλοποίηση έργων υποδομών.

Ψέμα 2ο

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η διαγραφή των τμημάτων Πειραιάς – Αθήνα – Θεσσαλονίκη και Αεροδρόμιο Αθηνών – Κιάτο από τις «παρεμβάσεις αναβάθμισης και αναδιάταξης». «Το σύνολο των διαθέσιμων πόρων για την ανάταξη ανακατευθύνθηκε στο δίκτυο της βόρειας Ελλάδας», είναι η αναφορά που εξίσου επιβεβαιώνει το ρεπορτάζ, όμως, το υπουργείο παραβλέπει πως η κυβέρνηση Μητσοτάκη αφαιρεί τα συγκεκριμένα υποέργα και διατηρεί μόνο το τμήμα Μακεδονία – Θράκη διότι «οι προηγούμενες συμβάσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη και οι εργασίες που εκτελούνται δεν μπορούν να ολοκληρωθούν εγκαίρως ώστε να ξεκινήσουν τα έργα σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό και να επιτευχθούν οι προθεσμίες». Ό,τι βρίσκεται εντός εισαγωγικών εμπεριέχεται στο προσχέδιο αλλαγών που απέστειλε η κυβέρνηση Μητσοτάκη στην Κομισιόν στις 24 Μαΐου. Άρα, η απελθούσα κυβέρνηση έλεγε ψέματα και στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, ενώ το ίδιο κάνει και τώρα το υπουργείο Υποδομών και Μεταοφορών.

Ψέμα 3ο

«Είναι φανερό, ότι οι παραπάνω τροποποιήσεις δεν επηρεάζουν τις δεσμεύσεις της Ελληνικής Πολιτείας σχετικά με την ολοκλήρωση των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης τον Σεπτέμβριο του 2023 στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη» ισχυρίζεται το υπουργείο, κάτι που αποτελεί το μεγαλύτερο και χειρότερο ψέμα. Διότι για τον σιδηροδρομικό άξονα του ΠΑΘΕ, ο οποίος περιλαμβάνει και το τμήμα των Τεμπών, η απελθούσα κυβέρνηση ενημέρωσε στις 24 Μαΐου τις Βρυξέλλες για τα εξής: «Το ERTMS στη (σ.σ. σιδηροδρομική) γραμμή υλοποιείται μέσω πολλαπλών συμβάσεων, ορισμένες από τις οποίες βρίσκονται υπό υλοποίηση, για ορισμένες βρίσκεται σε εξέλιξη η διαγωνιστική διαδικασία και για άλλες δεν έχει ξεκινήσει ακόμη η διαγωνιστική διαδικασία». Κοντολογίς, λόγω του μπάχαλου που επικρατεί με τις υπαρκτές ή προς δρομολόγηση συμβάσεις». Μάλιστα, η κυβέρνηση Μητσοτάκη τόνισε προς την Κομισιόν: «Δεδομένου ότι το χρονοδιάγραμμα αυτών των συμβάσεων θα μπορούσε να φθάσει τα τέσσερα χρόνια, το ERTMS δεν θα αναπτυχθεί πλήρως εντός του χρονοδιαγράμματος του RRF». Οπότε, πώς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπό τον υπηρεσιακό υπουργό κ. Γκόλια ισχυρίζεται πως τον Σεπτέμβριο του 2023 το σύστημα της τηλεδιοίκησης θα είναι έτοιμο τη στιγμή που ο ισχυρισμός αυτός δεν αποτελεί τίποτα παραπάνω από έναν ακόμα συλλογικό εμπαιγμό. Και εν προκειμένω, τον πιο μακάβριο.

ΥΓ. Με ενδιαφέρον αναμένουμε την αντίδραση των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Εκτός κι αν φοβούνται τυχόν κριτική ή βάζουν πλάτη στη ΝΔ και τον Κυρ. Μητσοτάκη.

Μητέρα 11χρονης Βασιλικής: Η ψυχή του κοριτσιού μου θα δικαιωθεί όταν θα πάρει το ίδιο μάθημα ο δολοφόνος

Hleia 1

Μητέρα 11χρονης Βασιλικής: Η ψυχή του κοριτσιού μου θα δικαιωθεί όταν θα πάρει το ίδιο μάθημα ο δολοφόνος

Εξοργισμένη η μητέρα της άτυχης 11χρονης ξέσπασε κατά του παιδοκτόνου συγγενή της

Τραγωδία στη Θεσσαλονίκη: Νεκρός ανασύρθηκε 77χρονος λουόμενος στην περιοχή της Νέας Καλλικράτειας

thalassa 3

Τραγωδία στη Θεσσαλονίκη: Νεκρός ανασύρθηκε 77χρονος λουόμενος στην περιοχή της Νέας Καλλικράτειας

Ο 77χρονος μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο όχημα του ΕΚΑΒ στο Κέντρο Υγείας Νέων Μουδανιών Χαλκιδικής, όπου…