Το τριπλό στοίχημα στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας

ΗΠεριφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας, μία κάποτε ακμάζουσα περιφέρεια, πλήττεται τα τελευταία χρόνια από φτώχεια, ακρίβεια και ανεργία.

ΚΜ 1

Η άκριτη στήριξη των κυβερνητικών επιλογών από τον σημερινό περιφερειάρχη Απόστολο Τζιτζικώστα και η απουσία της παραμικρής διεκδίκησης από πλευράς του όρων που να διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον και το κοινό καλό, απέναντι σε μια πολιτική που κάνει τους φτωχούς φτωχότερους και τους πλούσιους πλουσιότερους, οδηγεί την περιφέρεια σε οικονομική ύφεση και σε ραγδαία φτωχοποίηση. Η αναγκαστική μετανάστευση χιλιάδων νέων κάθε χρόνο για την Αθήνα ή για το εξωτερικό με σκοπό την επαγγελματική αποκατάσταση είναι ενδεικτική της παρακμής της δεύτερης σε πληθυσμό περιφέρειας της χώρας.

Από την άλλη, οι συστηματικές ιδιωτικοποιήσεις με σκοπό την εκμετάλλευση από επιχειρηματικά συμφέροντα δημόσιων αγαθών, δημόσιας γης και ευαίσθητων και σπάνιων οικοσυστημάτων, που μέχρι πρότινος προστατεύονταν από ευρωπαϊκές συνθήκες, καθώς και η μη ανάληψη πρωτοβουλιών και η μη άσκηση δημόσιων πολιτικών για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και για την προσαρμογή στις νέες δυσμενείς συνθήκες των συχνών φυσικών κινδύνων, έχουν συμβάλει στη σημαντική υποβάθμιση του περιβάλλοντος. Μια υποβάθμιση με αρνητικές συνέπειες και για την ανάπτυξη, η οποία ούτως ή άλλως στηρίζεται στα δημόσια αγαθά, στους φυσικούς πόρους, στο κλίμα και στο περιβάλλον.

Η διάλυση των υποδομών και των δικτύων, τέλος, του σιδηροδρομικού πρώτα και των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης το καλοκαίρι, ως αποτέλεσμα ενός μοντέλου μαζικού τουρισμού που υπερβαίνει τη φέρουσα ικανότητα της μακεδονικής γης, έχουν δυσχεράνει πολύ την ποιότητα της ζωής με επιπτώσεις στην ανάπτυξη και κυρίως στον τουρισμό. Η αδικαιολόγητη καθυστέρηση του μετρό της Θεσσαλονίκης και η μη διεκδίκηση των επεκτάσεών του δυτικά και μέχρι το αεροδρόμιο, που από το 2019 περιμένουν με έτοιμο σχεδιασμό, είναι δύο ενδεικτικά παραδείγματα της αδιαφορίας και της καθυστέρησης στο πεδίο του εκσυγχρονισμού των δικτύων μεταφορών στην περιφέρεια.

Είναι σαφές ότι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας χρειάζεται επανεκκίνηση και αλλαγή πολιτικής, στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης των μεγάλων κρίσεων της εποχής με πνεύμα αποκέντρωσης, αυτοδιοίκησης και κοινωνικής ευαισθησίας και με εργαλεία την άσκηση δημόσιων πολιτικών και την εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογιών.

Το στοίχημα των επικείμενων περιφερειακών εκλογών είναι τριπλό, καθώς αναφέρεται σε επίπεδο θεσμικό, αναπτυξιακό και τεχνολογικό.

Στο θεσμικό επίπεδο, η Περιφέρεια πρέπει να πάψει να είναι παρακολούθημα της κυβέρνησης.

Η ολοκληρωτική εφαρμογή των κυβερνητικών πολιτικών των ιδιωτικοποιήσεων, της υποβάθμισης των δημόσιων πολιτικών και της κατάργησης των ελέγχων στις αγορές τείνει να ερημοποιήσει την περιφέρεια, να υποβαθμίσει το περιβάλλον και να φτωχοποιήσει τους πολίτες.

Η περιφερειακή αυτοδιοίκηση είναι ένας διακριτός θεσμός της Δημοκρατίας που οφείλει να λειτουργεί σαν θεσμικό αντίβαρο στο κράτος και σαν ανάχωμα στις σαρωτικές και επιβλαβείς για την περιφέρεια κυβερνητικές πολιτικές, ειδικά όταν αυτές ευνοούν επιλεκτικά μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα.

Το πολιτικό πεδίο πρέπει να ισορροπήσει και το πρόταγμα αυτό είναι το μεγάλο διακύβευμα των αυτοδιοικητικών εκλογών. Αλλιώς κινδυνεύουμε να γίνουμε ένα ολοκληρωτικό και συγκεντρωτικό κράτος, σε βάρος των βασικών πυλώνων της Δημοκρατίας.

Το δεύτερο επίπεδο της αλλαγής που χρειάζεται η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι το αναπτυξιακό. Οι αρχές της Βιώσιμης Ανάπτυξης, με ισόρροπη έμφαση στην Οικονομία, την Κοινωνία και στο Περιβάλλον και με ίσες ευκαιρίες για όλους, πρέπει να αντικαταστήσουν τις καταστροφικές πολιτικές που επιδιώκουν αποκλειστικά το κέρδος των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων, σε βάρος της κοινωνίας και των δημόσιων αγαθών.

Η προστασία μέσω δημόσιων πολιτικών των δημόσιων αγαθών, όπως το νερό, αλλά και η διατήρηση ευαίσθητων οικοσυστημάτων, όπως οι ακτές, τα δάση, οι λίμνες και τα ποτάμια, πρέπει να γίνουν υψηλές προτεραιότητες του νέου αναπτυξιακού μοντέλου.

Στο ίδιο πνεύμα η προσαρμογή στις συνθήκες της κλιματικής κρίσης και ο μετριασμός των συνεπειών των φυσικών καταστροφών πρέπει να εγκατασταθούν στη δημόσια ατζέντα ως υψηλές προτεραιότητες.

Σε μια χώρα που πλήττεται από την κλιματική κρίση δεν είναι δυνατόν από τα δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ του ταμείου Ανάκαμψης να δίνονται μόλις 187 εκατ. ευρώ για την κλιματική κρίση, τη στιγμή που η μερίδα του λέοντος κατευθύνεται σε μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους.

Κι ακόμη, δεν είναι δυνατόν τον Ιούλιο από τα 187 εκατ. ευρώ να έχουν απορροφηθεί μόλις 950.000 ευρώ για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.

Τέλος, το τρίτο στοίχημα είναι το τεχνολογικό και το στοίχημα των υποδομών. Το μετρό πρέπει κάποτε να τελειώσει, όσο κι αν οι εργολάβοι ωφελούνται από τις καθυστερήσεις. Οι επεκτάσεις του πρέπει άμεσα να υλοποιηθούν. Και τέλος η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας χρειάζεται ένα δίκτυο Μέσων Σταθερής Τροχιάς, με τραμ και μετρό για τη Θεσσαλονίκη και με προαστιακό σιδηρόδρομο που θα συνδέει το Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και τον Σιδηροδρομικό Σταθμό της Θεσσαλονίκης με όλη την περιφέρει, που θα στηρίξει τον τριπλό στόχο της οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής ανάπτυξης.

Στις 8 Οκτωβρίου αναμετριέται το χτες της παρακμής για την περιφέρεια, με το αύριο της Αλλαγής στην κατεύθυνση της Πράσινης Μετάβασης με ίσες ευκαιρίες για όλους.

Πηγή: Efsyn

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr