Στα μέσα της εβδομάδας φαινόταν ότι η συμφωνία ανάμεσα στις ΗΠΑ και το Ιράν ήταν στην τελική ευθεία. Οι τέσσερις βασικοί διαπραγματευτές, δύο από κάθε πλευρά, είχαν φτάσει σε κοινή βάση. Το κείμενο υπήρχε. Αυτό που έλειπε ήταν μία υπογραφή. Και αυτή η μία υπογραφή αποδείχθηκε το μεγαλύτερο εμπόδιο.
Ο νέος Ανώτατος Ηγέτης του Ιράν, Μοτζτάμπα Χαμενεΐ, δεν έχει το έχει επικυρώσει. Εδώ και σχεδόν τρεις μήνες παραμένει σε καθεστώς απόλυτης μυστικότητας, με την επικοινωνία του με τους διαπραγματευτές να γίνεται αποκλειστικά μέσω αγγελιοφόρου.
Αυτή η καθυστέρηση εξόργισε τον Ντόναλντ Τραμπ. Σε δίωρη σύσκεψη στον Λευκό Οίκο την Παρασκευή, έδωσε εντολή να ενημερωθεί η Τεχεράνη ότι εισάγει «διορθώσεις» στο κείμενο, σαφώς σκληρότερη εκδοχή από εκείνη που είχαν διαμορφώσει οι απεσταλμένοι του.
Το υπό διαμόρφωση μνημόνιο περιλαμβάνει έξι άξονες. Τερματισμό εχθροπραξιών που αγγίζει και τον Λίβανο, μεταβατική περίοδο 60 ημερών για την τελική συμφωνία, αποναρκοθέτηση και ελεύθερη ναυσιπλοΐα στα Στενά του Ορμούζ, γενικές ρυθμίσεις για το πυρηνικό, σταδιακή απελευθέρωση ιρανικών πόρων 24 δισεκατομμυρίων δολαρίων και οριστική άρση κυρώσεων συνδεδεμένη με το πυρηνικό ζήτημα.
Σύμφωνα με το Axios, θεώρησε ότι οι ΗΠΑ δεν μπορούν να εξαρτώνται από τους ρυθμούς της ιρανικής ηγεσίας.
Οι νέοι όροι είναι σαφείς. το Ιράν να δεσμευτεί ρητά ότι δεν θα αποκτήσει ποτέ πυρηνικό όπλο, τα αποθέματα υψηλά εμπλουτισμένου ουρανίου, τα οποία ο ίδιος αποκάλεσε «πυρηνική σκόνη», να καταστραφούν από κοινού με τον ΟΑΕΕ, και καμία χρηματική ανταλλαγή «μέχρι νεωτέρας».
Διπλωματικές πηγές εκτιμούν ότι οι νέοι όροι λειτουργούν περισσότερο ως μοχλός πίεσης παρά ως τελεσίγραφο, ο Τραμπ δύσκολα θα απέρριπτε ένα πλαίσιο που έχτισαν οι πλέον έμπιστοι άνθρωποί του, ο Τζάρεντ Κούσνερ και ο Στιβ Γουίτκοφ. Ο ίδιος άλλωστε δήλωσε στο Fox News ότι «δεν βιάζεται», αλλά παραδέχτηκε ότι οι δύο πλευρές βρίσκονται «κοντά σε πολύ καλή συμφωνία».
«Δεν έπρεπε να είμαστε στο Ιράν»
Στο ίδιο παράθυρο, ο Αμερικανός πρόεδρος έκανε κάτι ασυνήθιστο. Μίλησε για πρώτη φορά για λάθος εκτιμήσεις σχετικά με την εμπλοκή του αμερικανικού στρατού στον πόλεμο εναντίον του Ιράν, τονίζοντας παράλληλα και την διπλωματική πίεση για επίτευξη συμφωνίας.
Συγκρίνοντας τους βομβαρδισμούς στο Ιράν με την εισβολή στο Ιράκ, είπε χαρακτηριστικά «δεν έπρεπε να βρισκόμαστε εκεί εξαρχής». Αυτή είναι η πρώτη έστω μερική αυτοκριτική για έναν πόλεμο που δεν εγκρίνουν ούτε οι πιο σκληροπυρηνικοί υποστηρικτές του. Ταυτόχρονα υπερασπίστηκε τους βομβαρδισμούς με B-2, ισχυριζόμενος ότι εμπόδισαν το Ιράν να αποκτήσει πυρηνικό όπλο.
Η λογική του «όποιος βιάζεται σκοντάφτει»
Για τις τρέχουσες διαπραγματεύσεις, ο Τραμπ ξεκαθάρισε ότι «δεν βιάζεται» να κλείσει συμφωνία: «Αν βιάζεσαι, δεν θα κάνεις καλή συμφωνία». Ωστόσο, συμπλήρωσε ότι οι δύο πλευρές βρίσκονται «κοντά σε μια πολύ καλή συμφωνία».
Τα αγκάθια παραμένουν όμως παραμένουν. Στα Στενά του Ορμούζ, η ναυσιπλοΐα παραλύει εδώ και τρεις μήνες και οι τιμές πετρελαίου έχουν ανέβει. Η Ουάσινγκτον θέλει πλήρη διέλευση, η Τεχεράνη επιμένει στον συνελέγχο με το Ομάν.
Διαβάστε επίσης:
Νέα εμπλοκή στις συνομιλίες ΗΠΑ-Ιράν: Ο Τραμπ έστειλε νέα πρόταση εκεχειρίας με αυστηρότερους όρους
Λευκός Οίκος: Χωρίς «τελική απόφαση» για συμφωνία με το Ιράν στη σύσκεψη του Τραμπ
Iράν κατά Τραμπ: «Μείγμα αλήθειας και ψεμάτων» οι όροι της συμφωνίας
ΗΠΑ – Ιράν: Εν αναμονή του «ΟΚ» από τον Τραμπ για παράταση της εκεχειρίας
Tα σχόλια στο site έχουν απενεργοποιηθεί. Μπορείτε να σχολιάζετε μέσα από την επίσημη σελίδα στο Facebook
Σχόλια