Η Νέα Αριστερά, το κόμμα που γεννήθηκε μέσα από τη μεγαλύτερη εσωκομματική κρίση που γνώρισε ο ΣΥΡΙΖΑ μετά την ήττα του 2023, διασπάστηκε και επίσημα, επιβεβαιώνοντας ένα τέλος που εδώ και μήνες έμοιαζε προδιαγεγραμμένο. Επτά από τους έντεκα βουλευτές της Κοινοβουλευτικής Ομάδας αποχώρησαν, οδηγώντας στη διάλυσή της και ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο ανακατατάξεων στον χώρο της Κεντροαριστεράς.
Η εξέλιξη δεν έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία. Οι διαφωνίες για τη στρατηγική, οι διαφορετικές προσεγγίσεις απέναντι στις πολιτικές συνεργασίες και, κυρίως, η επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα στο πολιτικό προσκήνιο με την ίδρυση της ΕΛ.Α.Σ., είχαν δημιουργήσει εδώ και καιρό δύο διακριτά στρατόπεδα στο εσωτερικό του κόμματος.
Την Τρίτη, οι Αλέξης Χαρίτσης, Έφη Αχτσιόγλου, Νάσος Ηλιόπουλος, Δημήτρης Τζανακόπουλος, Θεανώ Φωτίου, Μερόπη Τζούφη και Χουσεΐν Ζεϊμπέκ κατέθεσαν επιστολή αποχώρησης στον πρόεδρο της Βουλής Νικήτα Κακλαμάνη. Παράλληλα, μαζί με ακόμη 143 στελέχη, γνωστοποίησαν στον Γαβριήλ Σακελλαρίδη την αποχώρησή τους από το κόμμα.
Στο κείμενο που απέστειλαν έδωσαν ξεκάθαρα το πολιτικό τους στίγμα. «Το σημερινό καθεστώς δεν πρέπει να έχει τρίτη θητεία, με ή χωρίς τον Μητσοτάκη. Ακούμε αυτή την απαίτηση», αναφέρουν χαρακτηριστικά, συνδέοντας την αποχώρησή τους με την ανάγκη συγκρότησης ενός ευρύτερου μετώπου απέναντι στη Δεξιά και την Ακροδεξιά.
Η διάσπαση αποτελεί το τελευταίο επεισόδιο μιας πορείας που ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2023. Τότε, η εκλογή του Στέφανου Κασσελάκη στην ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ προκάλεσε βαθύ ρήγμα στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Έντεκα βουλευτές της λεγόμενης ομάδας των «6+6» αποχώρησαν από την Κουμουνδούρου, συγκρότησαν νέα Κοινοβουλευτική Ομάδα και λίγους μήνες αργότερα ίδρυσαν επίσημα τη Νέα Αριστερά.
Το νέο εγχείρημα φιλοδοξούσε να εκφράσει τη σύγχρονη, οικολογική, φεμινιστική και ριζοσπαστική Αριστερά. Ωστόσο η πρώτη εκλογική δοκιμασία αποδείχθηκε ιδιαίτερα δύσκολη. Στις ευρωεκλογές του 2024 το κόμμα έμεινε κάτω από το όριο του 3% και εκτός Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, γεγονός που άνοιξε από νωρίς τη συζήτηση για την πολιτική του αποτελεσματικότητα.
Οι εσωτερικές αντιθέσεις κορυφώθηκαν τον Μάρτιο του 2026, όταν ο Αλέξης Χαρίτσης παραιτήθηκε από την προεδρία. Η σύγκρουση αφορούσε τη στρατηγική των συνεργασιών. Ο ίδιος υποστήριζε την ανάγκη ευρύτερων πολιτικών συγκλίσεων, ενώ η πλειοψηφία του κόμματος επέμενε σε μια πιο αυτόνομη πορεία.
Τη θέση του ανέλαβε ο Γαβριήλ Σακελλαρίδης. Όμως η ίδρυση της ΕΛ.Α.Σ. από τον Αλέξη Τσίπρα λειτούργησε ως καταλύτης. Στελέχη που ήδη αμφισβητούσαν τη στρατηγική της κομματικής ηγεσίας άρχισαν να βλέπουν στο νέο εγχείρημα του πρώην πρωθυπουργού έναν πιθανό χώρο πολιτικής έκφρασης.
Η ηγεσία της Νέας Αριστεράς δεν έκρυψε την ενόχλησή της. Στην ανακοίνωσή της συνέδεσε ευθέως τις αποχωρήσεις με το νέο κόμμα του Αλέξη Τσίπρα, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για έναν προσωποπαγή και αρχηγικό σχηματισμό που δεν μπορεί να εκφράσει το μοντέλο του «Λαϊκού Μετώπου» που η ίδια υποστήριζε.
Παρά τη διάλυση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, στη Βουλή παραμένουν ως ανεξάρτητοι βουλευτές η Πέτη Πέρκα, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, ο Θοδωρής Δρίτσας και η Σία Αναγνωστοπούλου. Ωστόσο, η απώλεια του απαιτούμενου αριθμού βουλευτών στερεί από το κόμμα τα προνόμια και τα δικαιώματα κοινοβουλευτικής ομάδας.
Το μεγάλο ερώτημα πλέον δεν είναι αν διασπάστηκε η Νέα Αριστερά. Αυτό έχει ήδη συμβεί. Το ερώτημα είναι αν μπορεί να επιβιώσει πολιτικά μετά τη φυγή των βασικών στελεχών που τη δημιούργησαν ή αν η επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα θα απορροφήσει οριστικά ένα σημαντικό κομμάτι της εκλογικής και κομματικής της βάσης.
Διαβάστε επίσης:
Παραιτήθηκε από βουλευτής η Έφη Αχτσιόγλου
«Τίτλοι τέλους» για την ΚΟ της Νέας Αριστεράς: Αποχωρούν 143 στελέχη και 7 βουλευτές
Tα σχόλια στο site έχουν απενεργοποιηθεί. Μπορείτε να σχολιάζετε μέσα από την επίσημη σελίδα στο Facebook
Σχόλια