Η παγκόσμια κοινότητα παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα την αθόρυβη αλλά ραγδαία κυριαρχία των κέντρων δεδομένων πάνω στα εθνικά συστήματα ενέργειας. Σύμφωνα με αποκαλυπτικά στοιχεία του Guardian, οι υποδομές που τροφοδοτούν το διαδίκτυο και την Τεχνητή Νοημοσύνη απορροφούν πλέον το 6% της συνολικής ηλεκτρικής ενέργειας στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο. Η αύξηση αυτή, που αγγίζει το 15% σε παγκόσμια κλίμακα την τελευταία διετία, δεν αποτελεί απλώς ένα τεχνικό στατιστικό στοιχείο, αλλά μια περιβαλλοντική πρόκληση που πυροδοτεί ήδη τις πρώτες έντονες κοινωνικές αντιδράσεις.
Η ενεργειακή ασφυξία και οι «υπηρεσίες-ζόμπι»
Οι αριθμοί που φέρνει στο φως η Διεθνής Ένωση Κέντρων Δεδομένων (IDCA) περιγράφουν μια κατάσταση που τείνει να γίνει ανεξέλεγκτη. Οι επενδύσεις στον κλάδο αγγίζουν το 1 τρισεκατομμύριο δολάρια, αντιπροσωπεύοντας το 1% της παγκόσμιας οικονομίας, όμως το τίμημα σε φυσικούς πόρους είναι δυσβάσταχτο. Στη Βρετανία, οι κατασκευαστές βρίσκονται σε λίστες αναμονής πολλών ετών για μια απλή σύνδεση στο δίκτυο, ενώ στις ΗΠΑ ένα συγκλονιστικό 13% της κατανάλωσης αυτών των κέντρων σπαταλάται σε «υπηρεσίες-ζόμπι» -εφαρμογές που παραμένουν ενεργές χωρίς να προσφέρουν καμία απολύτως υπηρεσία.
Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και η δίψα για νερό
Η περιβαλλοντική οργάνωση Greenpeace UK κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, επισημαίνοντας ότι η ανεξέλεγκτη εξάπλωση της AI αποτελεί «σανίδα σωτηρίας» για τα ορυκτά καύσιμα. Πέρα από το ρεύμα, το μείζον ζήτημα είναι η κατανάλωση νερού που απαιτείται για την ψύξη των χιλιάδων επεξεργαστών. Οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι χωρίς αυστηρές περιβαλλοντικές μελέτες και διαφάνεια, το ψηφιακό όνειρο μπορεί να μετατραπεί σε οικολογικό εφιάλτη. Είναι χαρακτηριστικό πως, όπως αποκάλυψε ο Guardian, ακόμη και έργα που συνδέονται με κολοσσούς όπως η Google έχουν βρεθεί να υποτιμούν σημαντικά το αποτύπωμα άνθρακα που αφήνουν στο πέρασμά τους.
Η ελληνική πραγματικότητα: 18 data centers σε μια χώρα που διψά
Για την Ελλάδα, τα στοιχεία αυτά λειτουργούν ως σοβαρή υπενθύμιση των προκλήσεων που συνοδεύουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Στο πλαίσιο του 14ου Athens Energy Summit, που πραγματοποιήθηκε πριν από περίπου 15 μήνες, ο τότε υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, είχε προδιαγράψει τον οδικό χάρτη για την ανάπτυξη 18 κέντρων δεδομένων στη χώρα έως το 2030. Σύμφωνα με εκείνον τον σχεδιασμό, οι εγκαταστάσεις θα επικεντρώνονταν στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη, με επεκτάσεις στη Δυτική Μακεδονία, τη Θεσσαλία και την Κρήτη.
Σε μια χώρα που αντιμετωπίζει οξυμένα προβλήματα λειψυδρίας, η υλοποίηση αυτών των υποδομών, οι οποίες απαιτούν τεράστιες ποσότητες νερού για συστήματα ψύξης, καθιστά την περιβαλλοντική θωράκιση επιτακτική. Ο κ. Κυρανάκης είχε ήδη από τότε επισημάνει ότι οι ενεργειακές τιμές συνιστούν μεγάλο κίνδυνο, ενώ η παραδοχή της Google ότι δεν έχει καταφέρει να λειτουργήσει κέντρα δεδομένων αποκλειστικά με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, υπογραμμίζει το χάσμα ανάμεσα στις επενδυτικές φιλοδοξίες και την οικολογική βιωσιμότητα.
Διαβάστε επίσης:
Guardian: «Κρυφό» παραμένει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των data centers
Μαζικό «Μπλακ άουτ» σε Amazon και Microsoft – Χάος στο διαδίκτυο από διπλό «κρασάρισμα» cloud
Τραμπ: Θερμή υποδοχή στο Πεκίνο ενόψει κρίσιμης συνόδου με τον Σι Τζινπίνγκ
Μακρόν: Το SMS πίσω από το χαστούκι της Μπριζίτ – «Σε βρίσκω πολύ όμορφη»
Tα σχόλια στο site έχουν απενεργοποιηθεί. Μπορείτε να σχολιάζετε μέσα από την επίσημη σελίδα στο Facebook
Σχόλια