Στις 19 Σεπτεμβρίου σε δημοσίευμα του capital.gr αναφέρθηκε ότι ο κ. Τσώνης, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, στην παρέμβασή του στο 7ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών δήλωσε ότι η ΕΕ μέσω του EU Funding (σε αναζήτηση στο διαδίκτυο δεν εντοπίστηκε συγκεκριμένη υπηρεσία της ΕΕ με αυτή την ονομασία) αποφάσισε να συνεχιστεί η χρηματοδότηση και να τεθεί σε επανέναρξη το έργο της επέκτασης του προβλήτα κρουαζιέρας στο νότιο τμήμα του λιμένα Πειραιά. Προηγήθηκαν το καλοκαίρι του 2024 δημοσιεύματα τα οποία ανέφεραν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθετε τέσσερις προϋποθέσεις για να εγκρίνει τη συνέχιση της χρηματοδότησης του νέου λιμένα (136 εκ. ευρώ) μια εκ των οποίων ήταν η υλοποίηση υποδομών ηλεκτροδότησης πλοίων από την ξηρά για τα κρουαζιερόπλοια, χωρίς ωστόσο η απόφαση αυτή της Κομισιόν να δημοσιεύεται.
Σε συνέχεια αυτής της καλλιεργούμενης ασάφειας προέκυψαν τα πρόσφατα δημοσιεύματα ότι «έχουν ξεκινήσει ήδη οι μελέτες για δύο ακόμη θέσεις ηλεκτροδότησης στη νέα επέκταση κρουαζιέρας του ΟΛΠ». Μάλιστα αναφέρουν ότι για τις εννιά θέσεις ηλεκτροδότησης (πέντε στην ακτοπλοΐα και τέσσερις στην υφιστάμενη κρουαζιέρα), εκτός των ανωτέρω δύο, έχουν ήδη κυκλοφορήσει τα τεύχη δημοπράτησής τους.
Να επισημάνουμε εδώ ότι οι προϋποθέσεις της ηλεκτροδότησης και κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης ετέθησαν από την ΕΕ έπειτα από τον πολύχρονο αγώνα των κατοίκων και τις επιστημονικές μελέτες του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής περί αρνητικής πρωτιάς του Πειραιά στην ατμοσφαιρική ρύπανση.
Καθώς όλοι πολύ καλά γνωρίζουμε ότι από τις «μελέτες» μέχρι την υλοποίηση μεσολαβεί άπειρος χρόνος και δεν είναι λίγα τα έργα που εγκαταλείπονται, είτε γιατί οι «μελέτες» δεν εγκρίνονται είτε γιατί δεν βρίσκεται η αναγκαία χρηματοδότηση, το ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΠΕΙΡΑΪΚΗΣ θέτει τα παρακάτω ερωτήματα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως προς την αξιοπιστία των δημοσιευμάτων αφενός. Αφετέρου δε ζητά από τη δημοτική αρχή και την Περιφέρεια Αττικής εκπόνηση σχεδιασμού για μέτρα άμεσης ανακούφισης από τις δυσμενείς επιπτώσεις της κρουαζιέρας οι οποίες θα γίνουν πολλαπλασιαστικά χειρότερες με την κατασκευή του νέου προβλήτα στην Πειραϊκή, γι’ αυτό εναντιωνόμαστε στην κατασκευή του.
Ερωτάται λοιπόν η ΕΕ εγγράφως αν αρκούν μόνο οι «μελέτες» για δύο νέες θέσεις ηλεκτροδότησης στον νέο λιμένα, ενώ με τις προϋποθέσεις που έθετε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς τις αρχές απαιτούνταν η ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ υποδομών για ηλεκτροδότηση στο νέο λιμάνι και όχι απλώς «μελέτες».
Στο τελευταίο MASTER PLAN προβλέπονται θέσεις ηλεκτροδότησης στο κεντρικό λιμάνι για την ακτοπλοϊα και θέσεις ανεφοδιασμού με LNG (ΥΦΑ) για την κρουαζιέρα. Πώς σκοπεύει η ΕΕ να αντιπαρέλθει την εν λόγω πρόβλεψη του MASTER PLAN της COSCO; (βλ.ΜΠΕ Αθήνα 2023, αναλυτικά στο Κεφ. 6.5.)
Να μας απαντήσει η ΕΕ και η Περιφέρεια Αττικής αν έγιναν εκταμιεύσεις χρημάτων από την Περιφέρεια Αττικής προς τον ΟΛΠ ή εργολάβους παρά το γεγονός ότι το ΣτΕ είχε ακυρώσει τον Μάρτιο του 2022 την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, δηλαδή είχε άρει την άδεια κατασκευής του έργου. Τα στοιχεία που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Γεν. Δ/νση Περιφερειακής Πολιτικής και Αστικής Ανάπτυξης έδωσε σε απάντησή της σε έγγραφη ερώτηση του Παρατηρητήριου Πειραϊκής με έγγραφό της (αρθ. Πρωτ. REGIO.G3/GK) αποσαφηνίζουν ότι «Η συνεισφορά της Ένωσης από τα ταμεία συνοχής που έχει εκταμιευθεί μέχρι στιγμής για το συγκεκριμένο έργο ανέρχεται σε περίπου 14,7 εκατ. ευρώ. Τον Μάρτιο του 2022, μετά τη δημοσίευση των Αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας για την ακύρωση της άδειας κατασκευής του έργου, οι ελληνικές αρχές σταμάτησαν να συμπεριλαμβάνουν στις αιτήσεις πληρωμής τους προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οποιαδήποτε περαιτέρω δαπάνη για την επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας στην Πειραϊκή».
Το δημοσίευμα του capital.gr σε πλήρη αντίθεση με την παραπάνω ενημέρωση της Ε.Ε αναφέρει ότι:
«Το έργο είναι συνολικού προϋπολογισμού 136,2 εκατ. ευρώ, που επιδοτείται κατά 95% από την Ευρωπαϊκή Ένωση […] Αυτή τη στιγμή έχει υλοποιηθεί το 25% με 30% του έργου και είχαν απορροφηθεί 40,8 εκατ. ευρώ έως τα τέλη του 2023».
Προκύπτει λοιπόν το ερώτημα αν από τον Μάρτιο του 2022 μέχρι τα τέλη του 2023 έχουν απορροφηθεί 14,7 εκατ. ευρώ ή 40,8 εκατ. ευρώ που δηλώνει ο κ. Τσώνης, κατά το δημοσίευμα του capital.gr;
Εξάλλου η επιδείνωση της ποιότητας ζωής και της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης στον Πειραιά απαιτούν τη λήψη άμεσων μέτρων ανακούφισης όπως:
- Καθημερινοί έλεγχοι από το λιμεναρχείο με drones στις καμινάδες των πλοίων, κοινοποίηση των στοιχείων παραβατών και αυστηρές ποινές στις εταιρείες
- Να δημοσιευτούν αμέσως οι θέσεις ηλεκτροδότησης για τις οποίες έχουν δημοσιευτεί τα τεύχη δημοπράτησης
- Να εκπονηθεί επιτέλους η από διετίας εξαγγελθείσα κυκλοφοριακή μελέτη του Δήμου Πειραιά και της Περιφέρειας Αττικής
- Να αποσυμφορηθούν οι δρόμοι του Πειραιά με την κυκλοφορία των τουριστικών πούλμαν μέσα από τη λιμενική ζώνη, τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς εκ μέρους των επιβατών κρουαζιέρας και τις παρεμβάσεις που θα περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τη δρομολόγηση των πλοιαρίων προς το Τροκαντερό
- Άμεση μελέτη της επιτρεπόμενης φέρουσας ικανότητας που θα συμπεριλαμβάνει τις υπάρχουσες υποδομές των οδικών δικτύων, των υπηρεσιών των πλοίων, τη διαχείριση αποβλήτων, την ηλεκτροδότηση, την παροχή υπηρεσιών και τη συνεχή απομείωση του δημόσιου χώρου από την κατάληψη δρόμων και πεζοδρομίων από τουριστικά οχήματα.
- Να αυξηθεί το τέλος κρουαζιέρας ανά επιβάτη στο λιμάνι του Πειραιά, το οποίο είναι το κυριότερο λιμάνι από πλευράς εισπράξεων κρουαζιέρας με συμμετοχή 47,8% και δεύτερο από πλευράς αφίξεων κρουαζιερόπλοιων με 14,8%.Το εισπραττόμενο ποσό να διατεθεί για τον έλεγχο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της προστασίας της δημόσιας υγείας με συγκεκριμένο πλάνο δράσης, όπως δεντροφυτεύσεις, μετρήσεις ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών κ.λπ.
Ειδήσεις σήμερα:
Συναγερμός στον ΗΣΑΠ: Φωτιά σε συρμό Ηλεκτρικού – Στις γραμμές οι επιβάτες
Σεφερλής: Η είσοδός του στο Ηρώδειο και το χειροκρότημα που στο OPEN… άκουσαν διαφορετικά (video)
Μουρατίδης σε Μπογδάνο: «Να πλένετε το στόμα σας με αγιασμό όταν μιλάτε για την Ακρίτα» (video)
Δείτε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο koutipandoras.gr
.