Newsroom

Newsroom

Terrapolis στη Γαλλική Σχολή – Mία έκθεση που έχει κερδίσει το θαυμασμό ξένων ΜΜΕ

Terrapolis

terapolis

Ο NEON και η Whitechapel Gallery παρουσιάζουν στον εκπληκτικό κήπο της Γαλλικής Σχολής, την έκθεση Terrapolis με έργα 37 καλλιτεχνών από 18 χώρες, στη δεύτερη μεγάλη συνεργασία τους στην Αθήνα.

Η έκθεση Terrapolis, σε επιμέλεια της Iwona Blazwick, διευθύντριας της Whitechapel Gallery, παρουσιάζει έργα σύγχρονης τέχνης που συνδέουν το ανθρώπινο με το ζωώδες.

Απηχώντας τους Σάτυρους, τις Σφίγγες, τους Κένταυρους της αρχαιοελληνικής γλυπτικής, 37 Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες παρουσιάζουν γλυπτά, εγκαταστάσεις και φιλμ με στοιχεία από τη μυθολογία, το αρχαίο δράμα και το ζωικό βασίλειο, προτείνοντας μια «βιοηθική» για τον 21ο αιώνα.

Η Γαλλική Σχολή που ξεκίνησε να λειτουργεί το 1846, δεν είναι μόνο το παλαιότερο ξένο ινστιτούτο που ιδρύθηκε στην Αθήνα, μα επίσης το πρώτο ακαδημαϊκό γαλλικό ινστιτούτο εκτός Γαλλίας.

Και σε αυτό το περιβάλλον, παρέχεται το υπόβαθρο για μια βαθιά αρχαιοελληνική έκθεση με 37 καλλιτέχνες, πέντε εξ αυτών Έλληνες που παρουσιάζουν νέα έργα σε παραγωγή του ΝΕΟΝ. Η έκθεση πραγματεύεται με εξαιρετικό τρόπο την έννοια του ατόμου στην κοινωνία, παρουσιάζει μια προοπτική ενός πολίτη του κόσμου, ενός πολίτη της γης (εξού και το terrapolis το οποίο η επιμελήτρια δανείστηκε από την θεωρία της φιλοσόφου Donna Haraway) (terra=γη και πόλη). Οι φιγούρες κάποιων γλυπτών, είναι οι “terraπολίτες” όπως είπε χιουμοριστικά η Βρετανίδα επιμελήτρια. 

Έργα τέχνης, που επανασυνδέουν το ανθρώπινο με το ζώο. Απηχώντας τις εικόνες με σύμβολα όπως είναι οι σάτυροι, οι σφίγγες και οι Κένταυροι της ελληνικής γλυπτικής, σύγχρονα γλυπτά, εγκαταστάσεις και ταινίες αντλούν από τον μύθο, το δράμα και το ζωικό βασίλειο για να υποδείξουν μια «βιοηθική» για τον 21ο αιώνα.

Εξαιρετικά και ιστορικά έργα στην έκθεση αυτή, από γίγαντες του παγκόσμιου εικαστικού στερεώματος όπως η Yayoi Kusama, ο Richard Long, ο Lynn Chadwick και η Sarah Lucas δίπλα με νέους Έλληνες καλλιτέχνες. 

Οι Huma Bhabha και Lynn Chadwick δημιουργούν τοτέμ θεών που συμβολίζουν την ανιμιστική δύναμη, δίνοντας σύγχρονη φόρμα στη μυθολογία. Oι κεραμικές μάσκες της Caroline Achaintre ανακαλούν πρωταρχικές φόρμες και ορμές. Το Hope Hippo των Allora και Calzadilla (2005), ένα γλυπτό από λάσπη που απεικονίζει έναν ιπποπόταμο όπου επάνω του κάθεται ένας άνθρωπος (performer) που διαβάζει εφημερίδα και σφυρίζει με τη σφυρίχτρα του κάθε φορά που εντοπίζει μια ιστορία κοινωνικής αδικίας. Ο performer είναι το κοινό για τον Αθανάσιο Αργιανά που καλεί τους επισκέπτες να χρησιμοποιήσουν διάφορα αντικείμενα ως όργανα παραγωγής ήχου.

Οι μπρούτζινες φιγούρες της Sarah Lucas μεταμορφώνουν αρσενικά και θηλυκά γεννητικά όργανα σε μία νέα οντότητα. Με διαστρωματώσεις από ρετσίνι, ξύλο, ύφασμα και δέρμα ο Κώστας Σαχπάζης δημιουργεί τομάρια, επιφάνειες δέρματος τα οποία λειτουργούν σαν απομεινάρια ζώων, δέρματα φιδιών ή κέλυφη από έντομα -ο καλλιτέχνης παρακινεί να τα μετακινούμε. Η Ελένη Καμμά αναβιώνει το wunderkammer (δωμάτιο θαυμάτων) της Αναγέννησης, παρουσιάζοντας το δικό της ιδιότυπο «cabinet of curiosities», που αποτελείται από οργανικές φόρμες σε ένα αμάλγαμα με το πολιτιστικό σύμπαν της σύγχρονης Αθήνας, γεμάτο με αγαλματίδια από κοχύλια και άλλα κιτς ευρήματα.  Η Αλίκη Παλάσκα (φώτο) φτιάχνει δεκάδες γλυπτά από εκμαγεία γύψου από τις κοιλιές φίλων και οικείων της προσώπων, από διαφορετικά φυσικά υλικά που “κουβαλούν” μαζί τους διαφορετικούς τόπους, παρουσιάζοντας ένα πραγματικά πολύ δυνατό έργο. 

Καθοριστικό έργο όμως αυτής της έκθεσης, είναι το τεράστιο γλυπτό του αδικοχαμένου Angus Fairhurst, ένας μαύρος γορίλλας που κοιτά σιωπηλός και ακίνητος τον εαυτό του στον καθρέφτη. Ο Fairhurst που απασχολούνταν με ζητήματα που αφορούσαν την θέση του σύγχρονου ανθρώπου στην κοινωνία, την έννοια της αρρενωπότητας αλλά και την “γελοιότητα” του γορίλα ως σύμβολο ανδρισμού αλλά και ανοησίας, ή ακόμα ως σύμβολο του πρώιμου/πρωτόγονου ανθρώπου, παρουσιάζει την ευάλωτη ανθρώπινη υπόσταση με έναν βαθιά συγκινητικό τρόπο: της αυτοαναφοράς αλλά και της αυτοκριτικής. 
Μην χάσετε αυτήν την καταπληκτική έκθεση.

Γαλλική Σχολή Αθηνών, Διδότου 6, Αθήνα

Ημερομηνία: Εγκαίνια 26 Μαΐου 2015
Διάρκεια έκθεσης: 27 Μαΐου – 26 Ιουλίου 2015
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Σάββατο: 10πµ-9µµ
Κυριακή: 12µµ-6µµ
Δευτέρα: Κλειστά 

Πηγή: www.huffingtonpost.gr