Newsroom

Newsroom

Τα προπαγανδιστικά δίκτυα της Νέας Δημοκρατίας

Σε ένα αποκαλυπτικό ρεπορτάζ προχώρησε η ΑΥΓΗ για το πώς τα τρολς της ΝΔ χρησιμοποιούν το διαδίκτυο ως εργαλείο προπαγάνδας

troll2

Την ώρα που έχουμε μπει για τα καλά σε προεκλογική περίοδο, ολοένα εντείνεται ο πόλεμος των τρολ στο διαδίκτυο που γίνεται όλο και πιο σκληρός. Ηδη ο πόλεμος στο διαδίκτυο μαίνεται για τα καλά, τείνοντας να πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις με τους χρήστες να γίνονται μάρτυρες ενός ανελέητου πολέμου από πληρωμένα – συνήθως- τρολ- που χρησιμοποιώντας ως ασπίδα ασφαλείας την ανωνυμία, εξαπολύουν μύδρους με ανυπόστατες κατηγορίες, ενίοτε ακόμα και με ευθείες βολές ή και απειλές. Όμως σε αποκλειστικό της ρεπορτάζ της η ΑΥΓΗ, φέρνει στο φως…την «Υπόγα» η αλλιώς την μονταζιέρα των social media που δεν γίνεται τελικά από τόσο ανώνυμα (πληρωμένα) τρολ, αλλά από επώνυμους που έχουν σχέση με το κυβερνών κόμμα δημιουργώντας ένα μηχανισμό δημιουργίας ψευδών εντυπώσεων στην κοινή γνώμη, με απτότερο σκοπό να πλήξουν την εικόνα και τις θέσεις του Σύριζα.

Όλα όσα αποκαλύπτει η ΑΥΓΗ προέρχονται από δημόσια προσβάσιμες πηγές. Τα ονόματα και οι λογαριασμοί κοινωνικών δικτύων που αναφέρει αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο από τα ίδια τα πρόσωπα στα οποία αναφέρονται.

Να σημειωθεί ότι ο μηχανισμός αυτός γνωστός και ως Troll farm, εμφανίστηκε στην Ελλάδα στις εκλογές του 2015 όταν η ΝΔ με επικεφαλής τον Αντώνη Σαμαρά, κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ ότι χρησιμοποιεί τρολ για την αποδόμηση και την πτώση της κυβέρνησης και στη συνέχεια, όπως αποδείχθηκε, ήρθαν για να μείνουν.

Ακολουθεί η έρευνα από τους Σπύρο Ραπανάκη – Νίκο Σβέρκο

Η «Υπόγα» του Συνεδρίου της ΝΔ

 

Μια μέρα μετά την αποκάλυψη της ΑΥΓΗΣ για τις χρυσές δουλειές του ιδιοκτήτη της Opinion Poll με το Δημόσιο, η δημοσκοπική εταιρεία παρουσίασε νέα έρευνά της. Η έρευνα δημοσιεύθηκε στις 06.45 το πρωί στην ιστοσελίδα mononews.gr.

 

Στις 10.37 της ίδιας ημέρας, η ιστοσελίδα Ellada24.gr αναδημοσίευσε την έρευνα.

 

Στις 11.04, η «Ομάδα» του Ellada24 είχε ετοιμάσει και προωθητικό video, το οποίο ανήρτησε στο Twitter. Το ανήρτησε μάλιστα μέσω του λογαριασμού της στο Twitter Ads, δηλαδή ως πληρωμένη διαφήμιση.

 

Στις 11.09, ο πασίγνωστος χρήστης του Twitter @GeorghyZhukov (με 22,7 χιλιάδες ακολούθους) δημοσίευσε το video του Ellada24. Σχεδόν αμέσως, δεκάδες χρήστες έκαναν retweet (αναδημοσίευσαν) το βίντεο μέσω του @GeorghyZhukov. Ανάμεσά τους, συναντά κανείς τους εξής «απλούς χρήστες» του κοινωνικού δικτύου:

 

  • @elenasagiadinou (elenasagiadinou)
  • @Johnnyhoston_2 (JohnnyHoston)
  • @AnAthenianToLDN (Leonidas ToEat)
  • @Greek_praitor (Πραιτωριανός)
  • @peristeraRa (peristeraRa.)
  • @klarinodoctor (ΚΛΑΡΙΝΟΓΙΑΤΡΟΣ)
  • @VarouxiLou (Βαρουξή Λουκία)
  • @myrtozax (Zaxariadou Martha)
  • @MisanthropaxR (Misanthropax_remana)

Για να κατανοήσουμε το συνδετικό ιστό όλων των παραπάνω, θα πρέπει να γυρίσουμε λίγο πίσω στον χρόνο.

 

Στις 7 Μαΐου 2022, στον χώρο Metropolitan Expo, έλαβε χώρα ένα «know us better event» (συνάντηση γνωριμίας), με διοργανωτή το στέλεχος της ΝΔ και δραστήριο χρήστη του Twitter Νίκο Σωτηρόπουλο (@NIKSOTIROPOYLOS). Συμμετείχαν 30 άτομα, τα οποία σύμφωνα με μία από τις συμμετέχουσες, αυτοαποκαλούνται μέλη μιας κάποιας «Υπόγας».

thumbnail YpogaFull2

 

 

thumbnail YpogaFull3
thumbnail YpogaFull4

Το ενδιαφέρον εδώ είναι τι άλλο ελάμβανε χώρα την ίδια στιγμή, στο ίδιο μέρος: Το 14ο Συνέδριο της Νέας Δημοκρατίας.

 

Δηλαδή: ένα στέλεχος της ΝΔ διοργάνωσε κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου του κυβερνώντος κόμματος συνάντηση γνωριμίας με 30 άτομα της (αποκαλούμενης από τους ίδιους τους συμμετέχοντες) «Yπόγας».

 

Ας δούμε λοιπόν τι είδους «Υπόγας» προΐσταται ο κ. Σωτηρόπουλος.

 

Τον Μάιο του 2019, το documento δημοσίευσε φωτογραφία (screenshot) από μια κλειστή ομάδα του Twitter, η οποία ονομάζονταν «ΑΝΤΙΣΥΡΙΖΑ TEAM 4».

thumbnail ANTISYRIZATEAM4

Στη φωτογραφία – η γνησιότητα της οποίας ουδέποτε διαψεύστηκε – ο κ. Σωτηρόπουλος φέρεται να δίνει οδηγίες στα μέλη της Ομάδας να επιτεθούν στον δημοσιογράφο Κώστα Βαξεβάνη (τον οποίο χαρακτηρίζει ως «πίθηκα») και να διαδώσουν άρθρο που ασκούσε κριτική στη Ρένα Δούρου.

 

Στην εν λόγω ανάρτηση, δεν φαίνεται ποιοι άλλοι είναι μέλη της Ομάδας, πέραν του επιχειρηματία και υποψηφίου με τη ΝΔ το 2015, Αλφρέντο Σαλτιέλ (@AlfredoSaltiel), καθώς και ενός ανώνυμου λογαριασμού (@klaftamana), ο οποίος έχει απενεργοποιηθεί πλέον γιατί παραβίασε τους κανόνες χρήσης του Twitter.

 

Μολαταύτα, υφίσταται πληθώρα δημόσιων στοιχείων που μας επιτρέπει να συνάγουμε ποιοι άλλοι συνεργάζονται διαδικτυακά με την «Υπόγα» ή «ΑΝΤΙΣΥΡΙΖΑ TEAM» του κ. Σωτηρόπουλου.

 

Καταρχάς ας δούμε ποιοι συμμετείχαν στη συνάντηση γνωριμίας: Μεταξύ άλλων, επιβεβαίωσαν σε δημόσια ανάρτηση την συμμετοχή τους οι εξής:

 

–          Η φαρμακοποιός και στέλεχος της ΝΔ Λουκία Βαρουξή (@VarouxiLou), την οποία είδαμε παραπάνω ως «απλό χρήστη» του Μέσου.

 

–          Η τηλεπερσόνα Άννα Μαρία Λογοθέτη, η οποία λίγες μέρες αφού γνωρίστηκε με τα υπόλοιπα μέλη της «Υπόγας», άνοιξε λογαριασμό στο twitter (@AMLogotheti),  αποκτώντας μεγάλο αριθμό ακολούθων (5.000), καθώς ανέπτυξε έντονη δραστηριότητα. Έχει δημοσιεύσει σε 4 μόλις μήνες 11.200 tweets, δηλαδή περίπου 112 (!) tweets ανά εργάσιμη (sic) ημέρα.

 

–          O Γιώργος Βλαχάκης, στέλεχος της ΝΔ και συνεργάτης του Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη.

 

–          Και η Ελίζα Νεοφύτου, μουσειολόγος, στέλεχος της ΝΔ Περιστερίου και από τον Ιούνιο του 2022 υπάλληλος του Δήμου Αθηναίων.

 

Εκτός από αυτούς, υπήρξαν και άλλα μέλη της «Υπόγας» τα οποία δεν προσεκλήθησαν. Ένας πρώην δημοσιογράφος και νυν brand manager εστιατορίων, ο οποίος στο Twitter γράφει υπό τον λογαριασμό @kidon_W, αλλά και η αρχιτεκτόνισσα – πρώην εκδότρια θεματικού περιοδικού Μαρία Κιτσίκη (@mkitsiki) διαμαρτυρήθηκαν ότι δεν τους ήρθε ποτέ πρόσκληση για το event – και έλαβαν διαβεβαιώσεις ότι την επόμενη φορά θα προσκληθούν.

 

Μάλιστα, στην περίπτωση της κ. Κιτσίκη, συνέβη το εξής ευτράπελο: ο κ. Σωτηρόπουλος απέστειλε πρόσκληση, αλλά σε λάθος λογαριασμό – σε ένα account της κ. Κιτσίκη που το Facebook είχε κατεβάσει, λόγω ρατσιστικού περιεχομένου!

 

Πώς λειτουργεί ο μηχανισμός της προπαγάνδας

 

Μία από τις πιο κλασικές μεθόδους προπαγάνδας των οργανωμένων ομάδων στο Twitter, είναι αυτή των Twitter Storms («Καταιγίδες του Twitter»). Στις δράσεις αυτές, πολλοί χρήστες δημοσιεύουν απανωτά tweets με το ίδιο hashtag, προκειμένου αυτό να ανέβει ψηλά στα «δημοφιλή» του κοινωνικού δικτύου.

 

Στις 20 Φεβρουαρίου 2021 η κυβέρνηση Μητσοτάκη βρισκόταν σε δύσκολη θέση. Ο Λιγνάδης έχει παραιτηθεί από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, ενώ η αρμόδια Υπουργός κ. Μενδώνη είχε μόλις δώσει μια συνέντευξη τύπου, προσπαθώντας να δικαιολογήσει την έως τότε προστασία του εκλεκτού της κυβέρνησης και πλέον καταδικασμένου βιαστή.

 

Στις 17.49, ένας από τους προαναφερθέντες «απλούς χρήστες» του Twitter, ο Λ.Χ., ο οποίος διατηρεί τον λογαριασμό @AnAthenianToLDN (Leonidas ToEat), αναδημοσιεύει ένα ανυπόγραφο άρθρο της ιστοσελίδας tomanifesto.gr, το οποίο τιτλοφορείται «Ο ψευτοτσίπρας, οι άθλοι του και η αντιπολίτευση βούρκος!».

 

«Τι Τσίπρας – τι ψεύτης. Το ίδιο πράγμα. Ψέματα συνέχεια, ασταμάτητα. Για τα πάντα!» σχολιάζει ο Λ.Χ. – και προσθέτει το hashtag #Συριζα_βουρκος.

 

Εντός των επόμενων 10 λεπτών, έχουν υιοθετήσει το hashtag οι:

 

  • @GeorghyZhukov
  • @NIKSOTIROPOYLOS (Νίκος Σωτηρόπουλος)
  • @Harhalas (George Lee)
  • @theliberal82 (Libertarian)

Αλλά και ο Σερραίος οπαδός του Μητσοτάκη και του… Μουσολίνι, ο οποίος χειρίζεται τον λογαριασμό @Matzyian (IVAN – STAND WITH UKRAINE).

υπόγα νδ
Οι διαδικτυακοί υποστηρικτές του Μητσοτάκη δεν κρύβουν την ακροδεξιά τους ιδεολογία

 

 

Επιπλέον, στο Twitter Storm συμμετείχαν και τα εξής επώνυμα μέλη ή στελέχη της ΝΔ:

 

–          Γιάννης Βαμνιές (ΔΑΠ Οδοντιατρικής – ΕΚΠΑ)

 

–          Ευάγγελος Σουσουρογιάννης (Μέλος Εκτελεστικού Γραφείου ΟΝΝΕΔ)

 

–          Γιώργος Μανόπουλος (Πρόεδρος ΟΝΝΕΔ Βοιωτίας)

 

–          Γιώργος Στρατηγέλης (Πρόεδρος ΟΝΝΕΔ Λέσβου)

 

–          Κωνσταντίνος Στραβογιάννης (Φοιτητής – ΟΝΝΕΔ Πιερίας)

 

–          Μένιος Κορομηλάς (Οργανωτικός Γραμματέας Αυτοδιοίκησης & Διαχείρισης Κρίσεων στη ΝΔ)

 

–          Ρωμανός Ζερβός (ΔΑΠ Οδοντιατρικής)

 

Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι οι μηχανισμοί της ΝΔ έχουν διαρκείς και ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας με την «Υπόγα» του κ. Σωτηρόπουλου – δεν περιορίζονται, δηλαδή, στο να φιλοξενούν τα events της στα συνέδρια του κόμματος Μητσοτάκη.

 

Αντίστοιχη ήταν η πρακτική που ακολουθήθηκε στις 10 Μαρτίου του 2021, όταν στις 21.26 ο χρήστης του λογαριασμού George Lee (@Harhalas) ανεβασε το hashtag #ευθύνη_Τσίπρα.

 

Με το κινητό στο χέρι περίμεναν για να συμμετάσχουν στην «καταιγίδα» οι: Νίκος Σωτηρόπουλος (@NIKSOTIROPOULOS), ο Λ.Χ. (@AnAthenianToLDN), οι χειριστές των λογαριασμών @peristeraRa και @theliberal82, η Κερκυραία πολιτεύτρια της ΝΔ Έλενα Σαγιαδίνου (@elenasagiadinou), αλλά και οι:

 

–          Ορφέας Γεωργίου (Πρόεδρος της ΟΝΝΕΔ)

 

–          Μένιος Κορομηλάς (βλ. παραπάνω)

 

–          Χρήστος Παπαχαβιάρης (Γραμματέας της ΝΟΔΕ Ξάνθης)

 

–          Γιώργος Μανόπουλος (βλ. παραπάνω)

 

–          Ευαγόρας Φαλιέρος (υπεύθυνος ΔΑΠ-ΝΔΦΚ Θεσσαλονίκης)

 

–          Ευάγγελος Τασούλας (Διευθυντής Συντονισμού Εκτελεστικού Γραφείου ΟΝΝΕΔ)

 

–          Γιάννης Κάσδαγλης (Υπεύθυνος Στρατηγικού Σχεδιασμού και Επικοινωνίας ΟΝΝΕΔ Θεσσαλονίκης)

 

–          Αργύρης Ζακυνθινός (ΔΑΠ Οδοντιατρικής)

 

Η έρευνα της Αυγής έχει εντοπίσει πλείστες όσες περιπτώσεις οργανωμένης προπαγάνδας σαν και τις παραπάνω. Οι πλέον πρόσφατες ήταν μέσω των hashtags #προδοτη_Μπουρνους (9 Ιουνίου 2022) και #παιδομαζωμα (13 Μαίου 2022). Η πρακτική όμως έρχεται από την εποχή που η ΝΔ ήταν αντιπολίτευση. Εντελώς ενδεικτικά ας αναφερθεί η περίπτωση του #ηθικες_μιζες (28 Απριλίου 2018) στην οποία μεταξύ άλλων συμμετείχαν με τους λογαριασμούς τους ο πρώην Υπουργός Γιάννης Βρούτσης αλλά και ο δημοσιογράφος Πέτρος Κουσουλός.

thumbnail Network %23%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%B6%CF%89%CE%BC%CE%B1

 

 

thumbnail Network %23%CE%9E%CE%91%CE%9D%CE%91%CE%95%CE%A1%CE%A7%CE%95%CE%A4%CE%91%CE%99
thumbnail Network %23%CF%83%CF%85%CF%81%CE%B9%CE%B6%CE%B1 %CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%B1 %CF%80%CF%84%CF%89%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1
thumbnail Network %23%CF%83%CF%85%CF%81%CE%B9%CE%B6%CE%B1 %CF%83%CE%B5 %CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%B3%CE%BD%CF%89%CF%83%CE%B7%20%281%29

Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, το κοινό στοιχείο είναι ότι το hashtag αναρτάται από κάποιον «απλό πολίτη» και συνεργάτη της «Υπόγας» του κ. Σωτηρόπουλου. Ακολουθεί βομβαρδισμός τόσο από τους «συνυπόγειους» όσο και από στελέχη του κομματικού μηχανισμού της ΝΔ. Έτσι, το hashtag ανεβαίνει στα «δημοφιλή» του κοινωνικού δικτύου και αποκτά μεγάλη ορατότητα, φτάνοντας σε χρήστες που είναι εντελώς άσχετοι με τις ομάδες προπαγάνδας της ΝΔ.

 

Οι «Υπόγειοι» και οι εκλεκτικές συγγένειες

 

Η δράση της «Υπόγας» δεν περιορίζεται στη οργάνωση σποραδικών δράσεων προπαγάνδας όπως οι προαναφερθείσες. Τα μέλη της είναι καθημερινά δραστήρια στα κοινωνικά δίκτυα, αναρτώντας ασταμάτητα «ειδήσεις», οπτικοακουστικό υλικό και απαντώντας σε άλλους χρήστες του μέσου.

 

Ενδεικτικά, το τελευταίο διάστημα ο ίδιος ο Νίκος Σωτηρόπουλος έγραφε κατά μέσο όρο «μόλις» 11 tweets την ημέρα, εκ των οποίων περίπου το 1/10 ήταν απαντήσεις στην Α.Μ. Λογοθέτη. Η Έλενα Σαγιαδίνου (@elenasagiadinou) δημοσιεύει τον εξωφρενικό αριθμό των 110 tweets/ημέρα.  Ο χειριστής του λογαριασμού @Johnnyhoston_2 (JohnnyHoston), περίπου 62/ημέρα. O Λ.Χ. (@AnAthenianToLDN) περίπου 100/ημέρα, καθώς τις τελευταίες ημέρες – ως κάτοικος Λονδίνου – ανέλαβε την κάλυψη της κηδείας της Βασίλισσας Ελισάβετ. Ο χειριστής του λογαριασμού @Greek_praitor (Πραιτωριανός), περίπου 17/ημέρα, εκ των οποίων 200 (!) γράφτηκαν στο διάστημα μόλις τριών ωρών, το μεσημέρι της Παρασκευής 2 Σεπτεμβρίου 2022.

 

Πρωταθλητής στην παραγωγικότητα βέβαια είναι ο χειριστής (ή οι χειριστές) του λογαριασμού @peristeraRa, ο οποίος δημοσιεύει γύρω στα 280 tweets/ημέρα, με ιδιαίτερη προτίμηση στις ώρες από 13.00 – 23.00, στις οποίες η παραγωγή φτάνει έως και τα 60 tweets/ώρα, δηλαδή ένα tweet ανά λεπτό!

 

Αντίστοιχη είναι η παραγωγικότητα και των υπόλοιπων συνεργατών της «Υπόγας». Ενίοτε, δε, δεν τους αρκούν οι υπερ-παραγωγικοί «απλοί χρήστες» του twitter, αλλά έχουν στη διάθεσή τους και λογαριασμούς των οποίων η συμπεριφορά έχει όλα τα χαρακτηριστικά των bots. Πλαστών δηλαδή λογαριασμών των οποίων η διαχείριση γίνεται κεντρικά και επ’ αμοιβή. Εάν πράγματι αποδειχθεί ότι οι λογαριασμοί αυτοί είναι όντως bots, τίθεται εκ των πραγμάτων το ερώτημα του πώς απλοί οπαδοί της ΝΔ βρίσκουν τους πόρους για να αγοράζουν και να χρησιμοποιούν bots. Και δεύτερο ερώτημα, το πώς «έτυχε» η ίδια ακριβώς ομάδα λογαριασμών οι οποίοι προσιδιάζουν σε bots να ενεργοποιείται για να διαδώσει tweets  τόσο του Νίκου Σωτηρόπουλου, όσο και του «απλού χρήστη» Νίκου Μιχαήλ αλλά και του ψευδώνυμου λογαριασμού @commonsense491 (Κοινή Λογική).

 

 

thumbnail Bots
thumbnail bots2
thumbnail bots3
thumbnail bots4

Αντίστοιχα, ενδιαφέρον αλλά και ερωτηματικά γεννά και η παρατήρηση των πηγών από όπου αντλούν το προπαγανδιστικό τους υλικό οι προαναφερθέντες «απλοί χρήστες».

 

Διαχρονικά αγαπημένη τους είναι η περιλάλητη «Ομάδα Αλήθειας». Από τον Σεπτέμβριο του 2021 έως και αυτές τις ημέρες, ο Νίκος Σωτηρόπουλος ανήρτησε 16 βίντεο και κάρτες της ΟΑ σε Facebook και Twitter. Η – κατά δήλωση του ιδίου του Σωτηρόπουλου – «αγαπημένη του φίλη» και μέλος της ΝΔ Δ. Γαλανοπούλου 18, μόνο στο Facebook. 16 βίντεο έχει αναρτήσει και ο @GeorghyZhukov. 11 ο @klarinodoctor. 19 ο @MisanthropaxR. Και ούτω καθεξής.

 

Όμως δεν είναι η Ομάδα Αλήθειας η μόνη πηγή οπτικοακουστικού υλικού για την «Υπόγα» και τους συνεργάτες της.

 

Έως και το καλοκαίρι του 2021, οι λογαριασμοί που συνδέονται με την Ομάδα του Νίκου Σωτηρόπουλου έδειχναν μια ιδιαίτερη προτίμηση στο περιεχόμενο της ιστοσελίδας Timeline.gr. Τον Μάιο του 2021 όμως ιδρύεται μια ιστοσελίδα της οποίας το περιεχόμενο πολύ σύντομα θα αγκαλιάσει η παρέα της «Υπόγας». Πρόκειται για τη σελίδα Ellada24.gr.

 

Η Ellada24.gr θα ανοίξει λογαριασμό στο twitter τον Νοέμβριο του 2021. Οι πρώτοι που θα την ακολουθήσουν – λες και περίμεναν την άφιξη της σελίδας στο κοινωνικό δίκτυο – είναι οι προαναφερθέντες «απλοί χρήστες» του κοινωνικού δικτύου. Μέσα σε λίγες ημέρες, θα αρχίσουν να διαδίδουν το περιεχόμενό της, κυρίως βίντεο αλλά και κάρτες. Παράλληλα με την προώθηση των βίντεο της Ομάδας Αλήθειας, ο Νίκος Σωτηρόπουλος θα διανείμει 8 φορές υλικό του Ellada24. O χειριστής του λογαριασμού George Lee, 20. H Δήμητρα Γαλανοπούλου, 16. Η Έλενα Σαγιαδίνου, 37 βίντεο.

 

Το ενδιαφέρον εδώ είναι πως πολλά από τα βίντεο που αναρτούν οι «Υπόγειοι» δεν προέρχονται από διαμοιρασμό (share), αλλά τα ανεβάζουν απευθείας στο προσωπικό τους προφίλ ή λογαριασμό τους. Ωσάν κάποιος ή κάποιοι να τους τα έστειλαν – ή να τους έχουν δώσει πρόσβαση σε έναν κοινό αποθηκευτικό χώρο όπου μπορούν να τα βρουν και να τα αναρτήσουν.

 

Από τη σκοπιά της ιστοσελίδας Ellada24.gr, πάλι, είναι απορίας άξιον πώς επιτρέπει να περιέρχεται στην κατοχή «απλών χρηστών» οπτικοακουστικό υλικό το οποίο παράγει δαπανώντας χρήματα και εργατοώρες. Συνήθως οι παραγωγοί βίντεο διαφυλάσσουν ως κόρην οφθαλμού την πνευματική τους ιδιοκτησία, μεριμνώντας ώστε το υλικό τους να διανέμεται αποκλειστικά από τις επίσημες σελίδες τους στα κοινωνικά δίκτυα.

 

Αυτό είναι ένα από τα πολλά «μυστήρια» τα οποία περιβάλλουν την Ellada24.gr.

Πηγή: Aygi