Τα πνευματικά δικαιώματα στην εποχή του streaming

Διαδικτυακή, ανοιχτή συζήτηση αύριο στις 6.30 μ.μ. από το ΣΕΗ με αφορμή τις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις μέσω Ίντερνετ λόγω πανδημίας.

Μάνια Ζούση 21/01/2021 | 13:49

ο θέμα των νέων δεδομένων της ψηφιακής εποχής στο θέατρο, με σειρά παραστάσεων που μεταδίδονται live streaming και τα συγγενικά και πνευματικά δικαιώματα που ισχύουν γι’ αυτές, θα αναπτυχθεί μέσω ανοιχτής συζήτησης που διοργανώνεται αύριο το απόγευμα στις 6.30 μ.μ. στο ΣΕΗ και θα μεταδοθεί ζωντανά από τη σελίδα του σωματείου στο Facebook.

Στη συζήτηση θα συμμετέχουν ο πρόεδρος και ο γενικός γραμματέας Σπύρος Μπιμπίλας και ο  Άρης Λάσκος καθώς και η ηθοποιός και δικηγόρος Καλλιόπη Παναγιωτίδου, γραμματέας Οπτικοακουστικού Τομέα του ΣΕΗ.

«Η καταμέτρηση παραστάσεων που μεταδίδονται διαδικτυακά και δεν τηρούν τις ισχύουσες νομοθεσίες είναι δύσκολη» ομολογεί και προσθέτει πως «ό,τι προκύπτει αποστέλλεται στον ‘Διόνυσο’, τον Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων Ελλήνων Ηθοποιών. Πρέπει συνεχώς να είμαστε ετοιμοπόλεμοι και να ψάχνουμε, καθώς καθημερινά ανακοινώνονται νέες παραστάσεις που μεταδίδονται ψηφιακά. Το ΣΕΗ συγκεντρώνει στοιχεία και απαντά σε ερωτήσεις συναδέλφων για το πώς μπορούν να κινηθούν.  Έτσι χαρτογραφούνται οι συνθήκες που επικρατούν».

Αναφερόμενη στη νέα εποχή σχολιάζει πως η πανδημία και το πρώτο lockdown «γέννησαν το live streaming, που στην αρχή έγινε εθελοντικά για να μπορέσει να αισθανθεί καλύτερα και ο κόσμος που κλείστηκε στα σπίτια του. Και επειδή κανένας δεν φανταζόταν πως θα διαρκούσε τόσο πολύ, το live streaming κατέληξε να επεκταθεί για να έχουν ένα έσοδο οι θεατρικές επιχειρήσεις. Κάτι τέτοιο όμως πρέπει να συμβαίνει με τους όρους που έχουν καθοριστεί από τον νόμο» σημειώνει.

Η Κ. Παναγιωτίδου υπογραμμίζει πως «δεν αναγνωρίζεται το δικαίωμα της αποζημίωσης για τον μετασχηματισμό της παράστασης σε οπτικοακουστικό μέσο» και επιρρίπτει ευθύνες στο υπουργείο Πολιτισμού λέγοντας πως «δεν θα έπρεπε να αποτάξει την ευθύνη χωρίς να οριοθετήσει το πλαίσιο των live streaming»

Αναφέρει πως άρχισε να μεταδίδεται υλικό αρχείων χωρίς την άδεια των συμμετεχόντων.  Ή, όπως λέει, υπήρχαν συμφωνητικά που είχαν υπογραφεί για βιντεοσκοπημένες παραστάσεις προ πανδημίας και οι συντελεστές παραχωρούσαν τα δικαιώματα στους παραγωγούς.

«Αυτό δημιούργησε ένα χάος, καθώς η συντριπτική πλειονότητα των παραγωγών δεν αναγνώριζαν και ήθελαν να αποφύγουν ότι υπάρχει συγγενικό δικαίωμα. Πολλοί είναι και οι ηθοποιοί, κυρίως των νεότερων γενιών, που δεν ξέρουν τι σημαίνει κάτι τέτοιο. Ούτε παρατηρούσαν τι υπέγραφαν ούτε ήξεραν τα δικαιώματά τους. Τώρα τελευταία έχουν αρχίσει να αλλάζουν κάπως τα πράγματα» διευκρινίζει.

Ο γενικός γραμματέας του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων Ηθοποιών «Διόνυσος» Ρήγας Αξελός τονίζει πως «οι ηθοποιοί πλέον εξεγείρονται και αρνούνται να συμμετέχουν σε παραστάσεις live streaming».

Παραδέχεται πως το τοπίο αλλάζει, ίσως με αργούς ρυθμούς, καθώς ο «Οργανισμός συνεχίζει να κάνει τον χωροφύλακα και να αναζητά τους παραγωγούς που πρέπει να καταβάλλουν δικαιώματα.  Όλοι ξέρουν και καταλαβαίνουν ότι πρέπει να πληρώσουν. Υπογράφονται συμβάσεις και υπάρχει γενική συμμόρφωση. Οι αμοιβές ωστόσο των ηθοποιών παραμένουν ελάχιστες» υπογραμμίζει.

Η αυριανή συζήτηση θα είναι ανοιχτή σε όλους τους ενδιαφερόμενους και θα απαντηθούν τυχόν απορίες, που μπορούν να αποστέλλονται γραπτά στη σελίδα του ΣΕΗ στο Facebook.

Πηγή: avgi.gr