Τα μουσεία της Βιέννης «προκαλούν» και ανοίγουν λογαριασμό στο OnlyFans - Όλο το παρασκήνιο

Απάντηση στον πουριτανισμό των αλγορίθμων και στη λογοκρισία του γυμνού στα social media

NewsRoom 21/10/2021 | 17:24

Η παλαιολιθική Αφροδίτη, τα γυμνά του Egon Schiele, οι πίνακες του Modigliani: λογοκριμένα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα έργα αυτά που έχουν χαρακτηρισθεί «18+» στα βιεννέζικα μουσεία ξαναζούν στην πλατφόρμα OnlyFans.

Το εγχείρημα είναι πρωτοβουλία του Οργανισμού Τουρισμού της Βιέννης, που θέλησε με τον τρόπο αυτόν να ανοίξει την συζήτηση για τον ρόλο των αλγορίθμων και των τεχνολογικών κολοσσών στην Τέχνη.

Η τολμηρή πρωτοβουλία, που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο, έχει προσελκύσει εκατοντάδες συνδρομητές στην πλατφόρμα, αλλά βασικός της στόχος είναι η υπεράσπιση της ελευθερίας της Τέχνης.

Οπως εξηγεί ο διευθυντής του Οργανισμού Τουρισμού της αυστριακής πρωτεύουσας Νόρμπερτ Κέτνερ, η ιδέα γεννήθηκε μέσα από τις δυσκολίες που συναντούν τα μουσεία στην προβολή του έργου τους από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με την αυστηρή πολιτική για το γυμνό και την πορνογραφία.

«Γελοίο»

Ας πάρουμε ως παράδειγμα την Αφροδίτη του Willendorf, που εκτίθεται στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας.

«Είναι ένα αγαλματίδιο 30.000 ετών που συμβολίζει την γονιμότητα» και θεωρείται αριστούργημα της Παλαιολιθικής Εποχής. Ωστόσο, «το Facebook το έχει κατατάξει στο πορνογραφικό περιεχόμενο».

«Είναι περίεργο έως και γελοίο στις μέρες μας το γυμνό» να αποτελεί ακόμη αντικείμενο διαμάχης, «την ώρα που θα έπρεπε να θεωρείται φυσικό», λέει ο Κλάους Ποκόρνι, διευθυντής του Μουσείου Leopold.

Τα ερωτικά έργα του Egon Schiele που εκτίθενται εκεί υφίστανται συστηματικά λογοκρισία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σαν τίποτε να μην έχει αλλάξει εκατό χρόνια μετά τον θάνατο αυτής της σημαντικής προσωπικότητας του βιννέζικού Μοντερνισμού που, τότε, είχε προκαλέσει σκάνδαλο.

Σε έναν άλλο εμβληματικό τόπο της Βιέννης, στο Μουσείο Albertina, οι πίνακες του ιταλού καλλιτέχνη Amedeo Modigliani κρίνονται υπερβολικά «τολμηροί».

«Αναγκαστήκαμε να ανοίξουμε έναν λογαριασμό στο OnlyFans», εξηγεί ο Κλάους Ποκόρνι. Διότι οι γνωστότερες διεθνείς πλατφόρμες όπως το TikTok, το Facebook ή το Instagram δεν δέχονταν τους πίνακές μας».

«Αυτολογοκρισία»

Το διακύβευμα ξεπερνά την κλασσική τέχνη, λέει ο Νόρμπερτ Κέτνερ, ο οποίος διαπιστώνει μία «ασυναίσθητη αυτολογοκρισία εκ μέρους των νέων δημιουργών», που δεν μπορούν να στερηθούν την προβολή που προσφέρουν τα μεγάλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Κατηγορούμενες για την αυτόματη απόσυρση εικόνων, οι μεγάλες πλατφόρμες διαβεβαιώνουν ότι οι κανόνες τους έχουν εξελιχθεί και έχουν γίνει περισσότερο διακριτικοί, για να κάνουν εξαιρέσεις στο θέμα του γυμνού, για παράδειγμα, στις περιπτώσεις των έργων τέχνης.

«Είπαν ότι έχουν κάνει προσπάθειες», σχολιάζει ο Olivier Ertzscheid, καθηγητής-ερευνητής στις Επιστήμες της Πληροφορίας του Πανεπιστημίου της Nantes.

«Ομως η πραγματικότητα είναι ότι σε ό,τι αφορά την απεικόνιση σωμάτων (κυρίως γυναικείων), τίποτε δεν έχει αλλάξει, είτε αφορά είτε όχι μία μορφή τέχνης», λέει αναφερόμενος σε ένα είδος μάρκετινγκ της σεμνοτυφίας».

Η Facebook δεν ανταποκρίθηκε σε αίτημα του AFP για σχολιασμό.

Ο διευθυντής του Οργανισμού Τουρισμού της Βιέννης ελπίζει ότι η πρωτοβουλία θα προκαλέσει τουλάχιστον συζητήσεις και υπερασπίζεται χωρίς συμπλέγματα την συνεργασία με την πλατφόρμα OnlyFans που έχει επιβληθεί εδώ και πολλά χρόνια στον χώρο των δημιουργών ερωτικού ή πορνογραφικού περιεχομένου.

«Το θέμα δεν είναι η νίκη μας επί των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά πρόκειται για ζήτημα αρχής», συνοψίζει ο Κλάους Ποκόρνι. «Είναι σαν πόλεμος με άλλα μέσα: πολεμούμε για τα δικαιώματά μας, για την ελευθερία μας, εναντίον ανθρώπων που θέλουν να ρυθμίσουν τις ζωές μας».