Συνέβη μια νύχτα...

Μια ταινία την οποία δεν πίστευε κανείς όταν γυριζόταν. Οι πρωταγωνιστές πίστευαν πως ήταν η χειρότερη ταινία στην καριέρα τους. Ο εικονολήπτης της, την είχε «θάψει» σε φίλους και γνωστούς. Τελικά απέσπασε 5 Όσκαρ και σήμερα θεωρείται μια από τις καλύτερες ταινίες του αμερικανικού κινηματογράφου.

Ματριόσκα η Κόκκινη 22/02/2021 | 19:04

Το «Συνέβη μια νύχτα» ή όπως αγγλιστί είναι ο τίτλος της «It happened one night»  γυρίστηκε το 1934 με σκηνοθέτη και παραγωγό τον Φρανκ Κάπρα.
Το σενάριο της ταινίας  υπογεγραμμένο από τον Σάμιουελ Χόπκινς Άνταμς ήταν αρκετά απλοϊκό βασισμένο στην μικρή ιστορία του «Νυχτερινό λεωφορείο».
 Μια πλούσια και άμυαλη δεσποινίς  η Έλεν  ή « Έλι» χαϊδευτικά Άντριους ( Κλοντετ Κολμπερ )  παντρεύεται, παρά τις αντιρρήσεις του πατέρα της, τον προικοθήρα Κινγκ Γουέσλι. Ο πατέρας της επιθυμεί να ακυρώσει τον κρυφό τους γάμο. Η Έλι αποφασίζει να δραπετεύσει από την επιρροή του πατέρα της και να βρει τον σύζυγό της στην Νέα Υόρκη σκάζοντας το από το σπίτι της.

Ο πατέρας   πηγαίνει αμέσως  στην αστυνομία να δηλώσει την εξαφάνιση της δίνοντας αμοιβή σε όποιον την φέρει πίσω.
Εκείνη στο μεταξύ επιβιβάζεται σε ένα λεωφορείο με προορισμό την Νέα Υόρκη. Μέσα σε αυτό , γνωρίζει τον πρόσφατα απολυμένο δημοσιογράφο Πίτερ Γουόρν ( Κλαρκ Γκεϊμπλ )  ο οποίος την εκβιάζει απροκάλυπτα πως : είτε θα του δώσει αποκλειστική συνέντευξη και θα την βοηθήσει να σμίξει με τον αγαπημένο της, είτε θα την παραδώσει πίσω στον πατέρα της.

Εκείνη θέλοντας και μη, συναινεί στο πρώτο.

Περνούν πολλές περιπέτειες μαζί και στο τέλος φυσικά ερωτεύονται. 

Το σενάριο θεωρήθηκε από πολλούς ηθοποιούς ως σαχλό, μελό και αδιάφορο.

Ο ρόλος της Έλι προτάθηκε σε άλλες 5 ηθοποιούς προηγουμένως, οι οποίες τον απέρριψαν. Η Κλοντετ Κολμπερ, η οποία τελικά τον υποδύθηκε, αναγκάστηκε να συμφωνήσει με μισή καρδιά μόνο όταν ο σκηνοθέτης Φρανκ Κάπρα της διπλασίασε την αμοιβή της και της υποσχέθηκε πως τα γυρίσματα της ταινίας θα διαρκούσαν μόλις ένα μήνα, ώστε να σχεδιάσει τις διακοπές της. Η Κολμπερ είχε συνεργαστεί με τον Κάπρα, στην πρώτη της ταινία «Για τον Μάικ» το 1927, η οποία υπήρξε παταγώδης αποτυχία. Είχε ορκιστεί πως δε θα συνεργαζόταν ποτέ ξανά μαζί του αλλά πάτησε τον όρκο της για τα προνόμια που της πρόσφερε.

Στα γυρίσματα γκρίνιαζε κάθε μέρα για :το πόσο κακή ταινία ήταν, πως οι κριτικοί θα την έθαβαν, πως το κοινό δε θα την έβλεπε, πόσο πολύ δεν ήθελε να ήταν στο καστ αυτής της τόσο αποτυχημένης ταινίας.

Τα ίδια συναισθήματα για την ταινία μοιραζόταν μαζί της και ο συμπρωταγωνιστής της Κλαρκ Γκεϊμπλ. Από την πρώτη μέρα γυρισμάτων είπε στο συνεργείο « Λοιπόν ας τελειώνουμε μια ώρα αρχύτερα με αυτήν». Ο μύθος λέει πως δέχτηκε το ρόλο ως τιμωρία από την κινηματογραφική εταιρία Warner Bros, όταν δεν δέχτηκε να συμμετέχει σε μια ταινία της. Εκείνη τον δάνεισε στη μικρή, τότε, κινηματογραφική εταιρία, Columbia Pictures και σε μια ταινία που όλοι πίστευαν πως θα γινόταν αποτυχία, θέλοντας να του «κατεβάσουν τη μύτη».

Οι διάλογοι της ταινίας έπρεπε να ξαναγράφοντας σχεδόν κάθε μέρα σκηνή - σκηνή αφού οι ηθοποιοί γκρίνιαζαν πως το σενάριο ήταν παιδικό.

Τα γυρίσματα της ταινίας τελείωσαν προς ανακούφιση όλων και κανείς δεν πίστευε πως θα είχε επιτυχία.

Την θεωρούσαν μια σαχλή ρομαντική ιστορία από τις λεγόμενες «ελαφριές» με πολλά κωμικά στοιχεία.

Έμελλε μάλιστα να θεωρείται και η πρώτη ταινία που εγκαινίασε το είδος της «ρομαντικής κωμωδίας».

Ο κόσμος την λάτρεψε το ίδιο και οι κριτικοί. Υπήρξε η πρώτη ταινία που σάρωσε τα 5 πιο σημαντικά βραβεία Όσκαρ : Πρώτου ανδρικού ρόλου, πρώτου γυναικείου ρόλου, σκηνοθεσίας, καλύτερης διασκευής σεναρίου και παραγωγής.

Κέρδισε όλες τις κατηγορίες στις οποίες είχε προταθεί, ρεκόρ που θα πετύχει ξανά, μόλις το 1991, η ταινία «Σιωπή των αμνών» και «Ο άρχοντας των δαχτυλιδιών» μια δεκαετία αργότερα.

Το ξάφνιασμα ήταν τέτοιο που σχεδόν κανένας συντελεστής της ταινίας δεν είχε πάει στην τελετή απονομής. Την τελευταία στιγμή η Κολμπερ βρέθηκε στην αίθουσα φορώντας ακόμα τα ρούχα των διακοπών της.

Η ταινία θεωρείται σήμερα μια από τις πιο κλασικές του είδους της αλλά και του αμερικανικού κινηματογράφου βρισκόμενη στην τρίτη θέση των καλύτερων ταινιών που γυρίστηκαν ποτέ.

Επηρέασε όλες τις ρομαντικές κωμωδίες όχι μόνο στην Αμερική αλλά παντού αφού πολλά από τα «ευρήματα» της ταινίας χρησιμοποιήθηκαν ευρέως παγκοσμίως στο είδος.

Το σενάριο της μας θυμίζει έντονα το σενάριο της δικής μας ελληνικής ταινίας « Η αρχόντισσα και ο αλήτης» όπου η πλούσια Αλίκη το σκάει από το σπίτι της, εδώ για να μην παντρευτεί τον εκλεκτό του πατέρας της, και ταξιδεύει με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ ντυμένη ως Πίπης.

Η σκηνή του ξενοδοχείου όπου κρεμούν μια κουβέρτα ανάμεσα τους για να αλλάξουν ρούχα είναι παρμένη από την ταινία.

Στην αυθεντική βερσιόν ο Κλαρκ Γκεϊμπλ έγινε μάλιστα υπεύθυνος για την πτώση πωλήσεων ανδρικών φανελών αφού εμφανίζεται ξέστηθος κάτω από το πουκάμισό του.
Κατά την διάρκεια των γυρισμάτων, το πλήρες γδύσιμο του έπαιρνε αρκετή ώρα σε σχέση με τα λόγια του και αυτό προκαλούσε αμηχανία στην σκηνή. Αποφασίστηκε να μην φορά ώστε να γυριστεί η σκηνή γρηγορότερα.

Αυτό, λέγεται, πως προκάλεσε πτώση στις πωλήσεις των ανδρικών φανελών σε σημείο οι εταιρίες να σκέφτονται να μηνύσουν τους παραγωγούς της ταινίας, το οποίο δεν συνέβη.

Γυρίζοντας στην δική μας βερσιόν, με την Βουγιουκλάκη και τον Παπαμιχαήλ την δεκαετία του '60, τέτοια προβλήματα δεν είχαμε για αυτό έχουμε εφιάλτες ακόμα από το ξέστηθο δασύτριχο στήθος με καδένα που φαινόταν σχεδόν σε όλα τα πλάνα της ταινίας.

Εκεί που η ελληνική βερσιόν αντιγράφει πάλι την ταινία είναι όταν, λανθασμένα τόσο η Κλοντετ όσο και η Αλίκη, θεωρούν πως προδοθήκαν για τα χρήματα από τους αγαπημένους τους και γυρίζουν πίσω στον πατέρα τους ταπεινωμένες. Και στις δύο περιπτώσεις οι δύο έντιμοι νέοι, όταν μαθαίνουν πως οι αγαπημένες τους, τους θεωρούν τόσο ανέντιμους για να πράξουν μια τέτοια κασκαρίκα πληγώνονται και ζητούν μόνο τα μικροέξοδα του ταξιδιού τους.
Τώρα να σας πω πως εμένα μου φαίνεται μίζερο και αυτό. Αν είσαι μάγκας και καραμπουζουκλής ζητάς τώρα 2 εισιτήρια, ένα ξενοδοχείο και ένα κεσέ γιαούρτι ; Όχι πείτε μου στα σχόλια..

Ένα δεύτερο εύρημα το οποίο χρησιμοποιείται συχνά σε ρομαντικές road trip ταινίες ανά την υφήλιο είναι το «δείξιμο της γάμπας» για ωτοστόπ.

Στην ταινία «Συνέβη μια νύχτα» στην αρχή η Κολμπερ αρνήθηκε να δείξει την γάμπα της και ο σκηνοθέτης σκέφτηκε να την ντουμπλάρει με γάμπα άλλης ηθοποιού. Όταν την είδε την σκηνή η Κολμπερ είπε πως έχει καλύτερη γάμπα από την άλλη και αποφάσισε να την γυρίσει ξανά η ίδια.

Δεν χρειάζεται να σας απορρυθμίσω σε πόσες ταινίες έχουμε δει αυτή την σκηνή.

Θα αναφερθώ όμως τι έγινε 4 μήνες μετά την ολοκλήρωση της ταινίας. Για πολύ καιρό η επιτροπή Αμερικανών παραγωγών και διανομέων ταινιών επεξεργάζονταν έναν κώδικα δεοντολογίας με το βάση τον οποίον, τα στούντιο παραγωγής θα έπρεπε να αυτό-λογοκρίνονται κόβοντας κάθε σκηνή με γυμνό, βία, βωμολοχία, υποκίνηση σε βίαιες πράξεις, υπονοούμενα γύρω από την σεξουαλική επαφή ή να ηρωοποιούν παρεμβατικές συμπεριφορές σύμφωνα με τα χρηστά ήθη της εποχής.

Ο κώδικας δεοντολογίας πέρασε μόλις 4 μήνες μετά την ολοκλήρωση της παραγωγής της ταινίας και φυσικά δεν έγινε με αφορμή την ίδια, ωστόσο από το 1934 μέχρι και το 1968 κατάφερε να λογοκρίνει αρκετές ταινίες και σίγουρα αν η ταινία είχε κυκλοφορήσει τέσσερις μήνες αργότερα, σκηνές όπως του ξενοδοχείου ή της γάμπας θα είχαν κοπεί.

Η ταινία δεν επηρέασε μόνο τις ρομαντικές κομεντί. Μέσα από το παίξιμο πολλών πρωταγωνιστών της η Warner Bros,  η οποία έσκασε από την ζήλεια της για την Columbia, δημιούργησε στην συνέχεια τους πιο γνωστούς χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων της.

Στην σκηνή όπου ο Κλαρκ Γκεϊμπλ τρώει καρότα και μιλά γρήγορα και ειρωνικά στην Κολμπερ ο ένας από τους αρχικούς  σχεδιαστές του Μπαγκς Μπάνι, Ρόμπερτ Γκιμπενς βρήκε το πρότυπο για τον διάσημο λαγό του στούντιο.

Στο πρόσωπο του αυστηρού πατέρα της νεαρής κληρονόμου Αλεξάντερ Άντριους ( Γουόλτερ Κόνολι) γεννήθηκε ο Γιοσέμιτι Σαμ και ο Πέπε λε Πίου ήταν ο γλοιώδης προικοθήρας της ταινίας Κινγκ Γουέσλι ( Τζέισον Τόμας).

Αυτά ήταν λίγα στοιχεία για την ταινία «Συνέβη μια νύχτα», η οποία συνέβη 87 χρόνια πριν και κατάφερε να σημαδέψει τον αμερικανικό και παγκόσμιο κινηματογράφο στο είδος τον ρομαντικών κομεντί.

Από μας, πάρτε  θέση και ρίξτε της μια ματιά και αν όχι στην αυθεντική ταινία, ξαναδείτε έστω την δική μας «Αρχόντισσα και Αλήτη».