NewsRoom
25/06/2014, 13:16

Στη Βουλή οι αποκαλύψεις του Hot Doc για την πολύπαθη Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας

cover
NewsRoom 25/06/2014 | 13:16

Ερώτηση προς τον υπουργό Μεταφορών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, αναφορικά με το μείζον θέμα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), το οποίο έχει αναδείξει το Hot Doc με συνεχή δημοσιεύματά του, τόσο στα τεύχη 44 και 45, όσο και σ’ εκείνο που κυκλοφορεί, κατέθεσε χθες Τρίτη στη Βουλή η βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Τάνια Ιακωβίδου, αντιλαμβανόμενη προφανώς τη σοβαρότητα της κατάστασης, για την οποία οι αρμόδιοι κωφεύουν προκλητικά, παρά τις προειδοποιήσεις.

Η Τάνια Ιακωβίδου επισημαίνει στην ερώτησή της, βασιζόμενη στις αποκαλύψεις του Hot Doc, ότι η Ελλάδα έχει υποβαθμιστεί ήδη από δύο χώρες, με την Κίνα να δηλώνει την άρνησή της να προσλαμβάνει έλληνες πιλότους, λόγω της χαμηλής αξιολόγησης της ΥΠΑ από τον Διεθνή Οργανισμό Ασφάλειας Πτήσεων ICAO, ενώ αναφέρεται και στην προειδοποίηση  του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας Αεροπορίας, περί καθήλωσης των αεροσκαφών που θα προσγειώνονται στην Ελλάδα, πληροφορία την οποία επιβεβαιώνουν μέλη της Ομοσπονδίας Σωματείων Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΠΑ) και ουδέποτε διέψευσε επίσημα το υπουργείο μεταφορών.

Η βουλευτής του κυβερνώντος κόμματος ρωτά τον υπουργό Μεταφορών πόσοι είναι οι επιθεωρητές ασφάλειας πτήσεων της ΥΠΑ και αν όλοι τους διαθέτουν τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα που προβλέπονται από τη νομοθεσία, γιατί η Κίνα και η Ινδία υποβάθμισαν την Ελλάδα και τέλος, πρόκειται να προωθηθεί η άμεση πρόσληψη από την ΥΠΑ του κατάλληλου εξειδικευμένου προσωπικού ασφάλειας πτήσεων και λοιπών τμημάτων, που να είναι σε θέση να εφαρμόζει πιστά τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς κανονισμούς.

Διαβάστε την ερώτηση της Τάνιας Ιακωβίδου

«Προς τον Υπουργό Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων

ΘΕΜΑ: Οι παθογένειες της ΥΠΑ επηρεάζουν την ασφάλεια των πτήσεων

Σε άρθρο του Μάριου Αραβαντινού στο περιοδικό HOTDOC στο τεύχος της 19/6/2014 παρουσιάζονται ανησυχητικά στοιχεία για τη στελέχωση και οργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), τα οποία θέτουν σε αμφισβήτηση το σύστημα ασφάλειας πτήσεων στην Ελλάδα και ενέχουν κινδύνους για τους επιβάτες.

Συγκεκριμένα, στο άρθρο αυτό παρουσιάζονται διάφορες διαχρονικές παθογένειες της ΥΠΑ, εξ αιτίας των οποίων ήδη η Κίνα και η Ινδία έχουν υποβαθμίσει την Ελλάδα λόγω της χαμηλής αξιολόγησης της ΥΠΑ σε 4 κατηγορίες αξιολόγησης από τον διεθνή οργανισμό ICAO.

Επίσης, το άρθρο αναφέρεται σε προειδοποίηση της EASA προς τον κ. Υπουργό Μεταφορών για καθήλωση κάθε αεροπλάνου που θα προσγειώνεται στην Ελλάδα λόγω της αδυναμίας ελέγχου, ότι ο κ. Χρυσοχοίδης δεσμεύτηκε ότι η κατάσταση θα διορθωθεί, αλλά τα προβλήματα διογκώθηκαν.

Το βασικό πρόβλημα φαίνεται να προέρχεται από την εσφαλμένη περυσινή απομάκρυνση από την ΥΠΑ όλων των επιφορτισμένων με την επιθεώρηση αεροσκαφών, 249 πρώην υπαλλήλων της Ολυμπιακής, παρότι επρόκειτο για μηχανικούς αεροσκαφών με μεγάλη εμπειρία και παρότι όλοι οι μηχανικοί είχαν κριθεί απαραίτητοι από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο.

Η ύπαρξη επιθεωρητών πτήσεων που να έχουν πραγματική πολυετή εμπειρία ως μηχανικοί αεροσκαφών αποτελεί εκ των ουκ άνευ διεθνή προϋπόθεση και υποχρέωση της ΥΠΑ για την εξασφάλιση της ασφάλειας των πτήσεων.

Είναι γνωστό ότι το 2002 η Ελλάδα είχε υποβαθμιστεί από τον ICAO λόγω της έλλειψης επιθεωρητών ασφάλειας πτήσεων και ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο είχε διαπιστώσει σωρεία παράνομων ενεργειών στην ΥΠΑ, μεταξύ των οποίων και τον ορισμό υπαλλήλων άσχετης Διεύθυνσης στη θέση του επιθεωρητή ασφάλειας πτήσεων με εισήγηση των ιδίων και είχε απαιτήσει την επιστροφή των χρημάτων που τους είχαν καταβληθεί. Το άρθρο επισημαίνει ότι 8 από αυτούς τους ακατάλληλους επιθεωρητές εξακολουθούν να υπηρετούν στην ΥΠΑ. Επίσης, αναφέρεται ότι σε καίριες θέσεις τοποθετούνται κηπουροί, βιβλιοθηκάριοι, πολιτικοί μηχανικοί…. Ανησυχητική είναι και η πληροφορία ότι διεθνείς οργανισμοί έχουν επιπλήξει την ΥΠΑ για την μη ικανότητά της να ασκεί τον απαραίτητο έλεγχο σε αεροσκάφη ξένων αεροπορικών εταιρειών

Παράλληλα, σε συνέντευξη της ΟΣΠΑ καταγγέλθηκε ότι τα αεροπλάνα που έρχονται στην Ελλάδα δεν παρουσιάζουν προβλήματα, ενώ αντιθέτως σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες κατά μέσο όρο ανά 3 αεροπλάνα διαπιστώνεται πρόβλημα. Η μόνη λογική εξήγηση σε αυτό το φαινόμενο είναι η πλημμέλεια των ελέγχων της ΥΠΑ από επιθεωρητές περιορισμένων τυπικών προσόντων. Η ΟΣΠΑ κατήγγειλε ότι το προσωπικό της ΥΠΑ δεν έχει την ικανότητα να επανδρώσει το τμήμα Συνεχούς Παρακολούθησης της Πτητικής Ικανότητας των Αεροσκαφών, ούτε προσωπικό ικανό να λειτουργήσει σωστά το σύστημα Αναφοράς Συμβάντων & Ατυχημάτων, με αποτέλεσμα να μην επισκευάζονται οι βλάβες στην Ελλάδα με απώλεια εσόδων και θέσεων εργασίας.

Γίνεται αντιληπτό ότι η κατάσταση είναι πολύ σοβαρή και το πρόβλημα της ΥΠΑ χρονίζει. Εάν δεν επιλυθεί άμεσα, θα πρέπει να εξεταστεί η περίπτωση της κατάργησης της ΥΠΑ και η αυτόματη υποκατάσταση του έργου της από την Πολεμική Αεροπορία, όπως έγινε το 1985 στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1) Πόσοι είναι οι επιθεωρητές ασφάλειας πτήσεων της ΥΠΑ και αν όλοι τους διαθέτουν τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα που προβλέπονται από τη νομοθεσία;

2) Γιατί η Κίνα και η Ινδία έχουν υποβαθμίσει την Ελλάδα στα θέματα ασφάλειας πτήσεων;

3) Σκοπεύει να προωθήσει την άμεση πρόσληψη από την ΥΠΑ του κατάλληλου εξειδικευμένου προσωπικού ασφάλειας πτήσεων και λοιπών τμημάτων, που να είναι σε θέση να εφαρμόζει πιστά τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς κανονισμούς;

Η Βουλευτής

ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΙΑΚΩΒΙΔΟΥ»