ΑΚ

Αιμιλία Καραλή

Ο υποχρεωτικός εγκλεισμός, το σπήλαιο και η σπηλιά

Ο υποχρεωτικός εγκλεισμός στα σπίτια μπορεί να αποτελέσει μια σύγχρονη εκδοχή της αλληγορίας του σπηλαίου. «Αναγκασμένοι» να βλέπουμε την ψηφιακή αποτύπωση της πραγματικότητας, όπως τη διαχειρίζονται οι μέντορες της τηλεοπτικής εξουσίας, νομίζουμε ότι βλέπουμε την ίδια την πραγματικότητα.

5071730

Στο έργο του Πολιτεία ο Πλάτωνας παραθέτει την αλληγορία του σπη­λαίου προκειμένου να αναφερθεί στην παιδεία και στην απαιδευσία, στη δυσκολία να κατακτηθεί το «αγαθό» – η αλήθεια και η δικαιοσύνη – και η γνώση. Αλυσοδεμένοι φυλακισμένοι στο σπήλαιο δεν έχουν δυνατότητα να βγουν προς την έξοδο. Είναι υποχρεωμένοι να βλέπουν μόνο προς μια κατεύθυνση, σε έναν τοίχο στον οποίο προβάλλονται σκιές ομοιωμάτων που τους προβάλλουν κάποιοι άλλοι, μη ορατοί σε αυτόν. Ακόμη και οι ήχοι που ακούν, δεν είναι παρά οι αντίλαλοι των φωνών των «δεσμοφυλάκων» τους. Συνηθισμένοι στη φυλακή τους νομίζουν ότι η αλήθεια είναι τα ομοιώματα και λόγος η αντήχησή του.

Ο υποχρεωτικός εγκλεισμός στα σπίτια μας – όσοι έχουμε – μπορεί να αποτελέσει μια σύγχρονη εκδοχή της αλληγορίας του σπηλαίου. «Αναγκασμένοι» να βλέπουμε την ψηφιακή αποτύπωση της πραγματικότητας, όπως τη διαχειρίζονται οι μέντορες της τηλεοπτικής εξουσίας, νομίζουμε ότι βλέπουμε την ίδια την πραγματικότητα. Ο φόβος και ο πανικός είναι τα συναισθήματα που καλλιεργούνται για να μετατραπούμε σε κατοικίδια και οικόσιτα, να αντιβαίνουμε σε ό,τι κάνει ανθρώπινο τον άνθρωπο, δηλαδή την κοινωνικότητά του. Αντίθετα, αυτή θεωρείται μέγα έγκλημα στις μέρες μας καθώς παρουσιάζεται σε μια μονομερή εκδοχή της. Ταυτίζεται με τη φυσική της μορφή, δηλαδή το πλησίασμα σωμάτων και την ανταλλαγή χειραψιών στην καθημερινότητά μας.

Και αυτό πάλι όχι σε όλες τις περιπτώσεις. Δε θεωρείται, για παράδειγμα κοινωνική επαφή η δουλειά στο εργοστάσιο, στις φυλακές, στους στρατώνες, στα εργοτάξια ούτε και στα νοσοκομεία. Κι επειδή οι φύλακες της ενημέρωσης δεν τη θεωρούν ως τέτοια, γι’ αυτό και δεν την αναφέρουν. Και οι δεσμώτες των οικιακών σπηλαίων ανησυχούν μόνο όταν βλέπουν στις οθόνες τους κατασκευασμένα και μονταρισμένα πλάνα από «πολυπληθείς» περιπάτους σε παραλίες, από γιατρούς και νοσηλευτές που – παίρνοντας ως οι κατ’ εξοχήν ειδικοί τα απαραίτητα μέτρα προστασίας – αποκαλύπτουν το τι πραγματικά γίνεται μέσα στα νοσοκομεία.

Κι ενώ καλλιεργείται η οργή για τις λιγοστές φωνές, για τις νησίδες ζωής που σποραδικά και με μέτρο φανερώνονται στους δρόμους και στις γειτονιές, αποθεώνεται η εξοικείωση με τη σιωπή και την ερημιά. Εντυπωσιακά πλάνα αδειασμένων από ανθρώπους δημόσιων χώρων καθηλώνουν το τηλε-βλέμμα. Το αφύσικο παρουσιάζεται φυσικό, το πρόσκαιρο επιδιώκεται να γίνει μόνιμο, ο φόβος του άλλου συνθήκη ύπαρξης, μοναδική ασφάλεια το σπίτι.

Και το σπίτι εκτός από καταφύγιο, χώρος πρόσκαιρης φιλοξενίας, αν θυμηθούμε τη λατινική προέλευση της λέξης (hospes: ξένος, φιλοξενούμενος), έχει γίνει για ορισμένους τόπος μαρτυρίου, βίας και – κυρίως – τόπος δουλειάς. Έχει γίνει προέκταση της επιχείρησης, του σχολείου, του «γραφείου». Όλα «τήλε» (μακριά, όπως μας δίδαξε ο Όμηρος). Αν το σκεφτούμε, δε «μένουμε σπίτι». Παραμένουμε στους χώρους εργασίας μας, χωρίς ωράρια, χωρίς υπερωρίες, χωρίς ρεπό, χωρίς «σπίτι». Κανένας τοίχος δε μας προστατεύει, καμιά πόρτα δε μένει κλειστή. Όλα ανοιχτά, ένα είδος δοκιμαστικού σωλήνα για το μέλλον της εργασίας με πειραματόζωα τους εν-οίκους του σπιτιού που ακόμη κι αν είναι ιδι­οκτησία τους θα είναι ενοικιαστές του. Δε θα ανήκει σε αυτούς, αλλά στους εργοδότες του, τμήμα του παγίου κεφαλαίου του, όπως θα έλεγε και ένας οικονομολόγος.

Στην αλληγορία του ο Πλάτωνας έλεγε πως υπάρχει τρόπος να απελευθερωθεί ο δεσμώτης. Θα μπορούσε κάποιος να λυθεί ή κάποιος να τον τραβήξει έξω από το σπήλαιο. Θα ήταν πολύ δύσκολο να συνηθίσει το φως και να πιστέψει πως όσα έβλεπε ως τότε ήταν ψεύδος. Ο πόνος από τη λάμψη του ήλιου θα ήταν τόσο δυνατός που μπορεί να προτιμούσε να ξαναγυρίσει στη σπηλιά. Υπήρχε περίπτωση όμως να καταλάβει την αλήθεια. Αν γυρνούσε πίσω να μιλήσει σε όσους είχαν παραμείνει δεσμώ­τες, εκείνοι θα τον περιγελούσαν λέγοντάς του ότι είχαν χαλάσει τα μάτια του, ενώ αν προσπαθούσε να απελευθερώσει κάποιον, αν μπορούσαν να τον πιάσουν στα χέρια τους, θα τον σκότωναν.

Η έκβαση λοιπόν της ιστορίας έχει πολλές εκδοχές. Ας ελπίσουμε ότι βγαίνοντας από τις σύγχρονες σπηλιές μας, θα μπορέσουμε να ξαναδούμε τον ήλιο. Αλλά να τον δούμε αλλιώς.

Πηγή: Πριν

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr

Καλλιάνος: Aπάντησε για τα «50 τηλέφωνα» στον Άδωνι – «Απηύδησα, τον πήρα να ρωτήσω πότε μπαίνει κάποιος στη ΜΕΘ» (video)

InCollage 20240430 131149736

Καλλιάνος: Aπάντησε για τα «50 τηλέφωνα» στον Άδωνι – «Απηύδησα, τον πήρα να ρωτήσω πότε μπαίνει κάποιος στη ΜΕΘ» (video)

«Του λέω "Άδωνι θα πεθάνει ο πατέρας μου" και μου λέει "Γιάννη δεν είμαι εγώ…

«Ποιος κυβερνά αυτό το υπουργείο κυρία Μενδώνη;» – Το αιχμηρό άρθρο της Δέσποινας Κουτσούμπα για τα αίσχη στην Ακρόπολη

Ακρόπολη

«Ποιος κυβερνά αυτό το υπουργείο κυρία Μενδώνη;» – Το αιχμηρό άρθρο της Δέσποινας Κουτσούμπα για τα αίσχη στην Ακρόπολη

«Τι πραγματικά συνέβη το Σάββατο στην Ακρόπολη;», η Δ. Κουτσούμπα αποκαλύπτει όλο το παρασκήνιο με…

«Γειά! Η πρώτη μέρα στο Μάλμε…» έγραψε σε ανάρτησή της η Σάττι – Oι φωτογραφίες μέσα από το ξενοδοχείο

439276989 18433263142018381 4774363085437372164 n

«Γειά! Η πρώτη μέρα στο Μάλμε…» έγραψε σε ανάρτησή της η Σάττι – Oι φωτογραφίες μέσα από το ξενοδοχείο

Η Μαρίνα Σάττι πραγματοποίησε την πρώτη της τεχνική πρόβα για τη Eurovision 2024 και μοιράστηκε…

Ουκρανία: Στις φλόγες το εμβληματικό «Κάστρο του Χάρι Πότερ» μετά από ρωσική επίθεση στην Οδησσό

2024 04 29 22 25 29

Ουκρανία: Στις φλόγες το εμβληματικό «Κάστρο του Χάρι Πότερ» μετά από ρωσική επίθεση στην Οδησσό

Ο περιφερειακός κυβερνήτης Oleh Kiper δήλωσε ότι οκτώ από τους τραυματίες είναι σε σοβαρή κατάσταση, συμπεριλαμβανομένου…