Σαν σήμερα, πριν από 38 χρόνια, ο Μάνος Λοΐζος πεθαίνει σε νοσοκομείο της Μόσχας

Ας θυμηθούμε 10 κινηματογραφικά τραγούδια του, όλα σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου, από τη «Νεράιδα και το παλικάρι» μέχρι το θρυλικό αμερικανικό «The Exorcist»

Μάνος Λοΐζος

Ο Μάνος Λοΐζος (22/ 10/ 1937 – 17/ 09/ 1982) ασχολήθηκε με τη σύνθεση τραγουδιών για τον ελληνικό κινηματογράφο σχεδόν ταυτόχρονα με τη δισκογραφία του. Πολλά απ’ αυτά τα τραγούδια πρωτακούστηκαν σε ταινίες με άλλους ερμηνευτές και διέγραψαν αυτόνομη τροχιά. Η φιλμογραφία του «κινηματογραφικού Λοΐζου» εκτείνεται σε κωμωδίες, κοινωνικά δράματα, αισθηματικές κομεντί, ακόμα και σε τολμηρές ταινίες των αρχών του 1970. Ωστόσο, αυτή του η δραστηριότητα θα φτάσει στο απόγειο της το 1973, όταν το τραγούδι του, «Παραμυθάκι μου» σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου, με τη φωνή του Γιάννη Καλατζή, θα ακουστεί στη θρυλική αμερικανική ταινία τρόμου «Ο Εξορκιστής» του William Friedkin. Με αφορμή τη συμπλήρωση 37 χρόνων από την ημέρα που ο Λοΐζος άφησε την τελευταία του πνοή σε νοσοκομείο της Μόσχας, πάμε να θυμηθούμε δέκα κινηματογραφικά τραγούδια του, όλα σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου:

Το τραγούδι «Αυτό τ’ αγόρι» σηματοδότησε την πρώτη συνεργασία του Μάνου Λοΐζου με τον στιχουργό Λευτέρη Παπαδόπουλο. Κυκλοφόρησε στις αρχές του 1966 σε δίσκο 45 στροφών με ερμηνεύτρια τη νεοκυματική τραγουδίστρια Αλέκα Μαβίλη. Στην άλλη πλευρά του δίσκου υπήρχε ο οργανικός «Λαϊκός Χορός 9/8». Ήταν τέτοια η επιτυχία του τραγουδιού, ώστε τη σαιζόν τέλη ’66 – αρχές ’67 εντάχθηκε στη σουρεαλιστική κωμωδία του Θανάση Βέγγου «Βοήθεια ο Βέγγος! Φανερός Πράκτωρ 000» σε μία σκηνή που το τραγουδάει η Μαβίλη και το χορεύουν ο Φώτης Μεταξόπουλος και η Νάντια Φοντάνα, το σούπερ χορευτικό ντουέτο της εποχής.

«Η δουλειά κάνει τους άντρες», σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου, κυκλοφόρησε στον πρώτο προσωπικό δίσκο του Μάνου Λοΐζου, τον «Σταθμό» του 1968, με ερμηνευτή τον Δημήτρη Ευσταθίου, έχει όμως κινηματογραφική προϊστορία, ταυτισμένη με την τραγουδίστρια Ελένη Ροδά. Η Ροδά εμφανιζόταν να το τραγουδάει στο κοινωνικό δράμα «Τρούμπα ’67» του Γρηγόρη Γρηγορίου με πρωταγωνιστή τον Γιώργο Φούντα. Η ταινία δεν «περπάτησε» σε αντίθεση με το τραγούδι, που, όπως είπαμε, ηχογραφήθηκε κανονικά για τη δισκογραφία. Ίσως αυτή να ήταν η αιτία που η πρώτη διδάξασα, Ελένη Ροδά, το ηχογράφησε σε δίσκο 45 στροφών με τη δική της φωνή το 1971. Στην άλλη πλευρά υπήρχε το «Απ’ τη ζωή παράπονα δεν έχω», επίσης σύνθεση των Μ. ΛοΐζουΛ. Παπαδόπουλου.

Ακόμη ένα τραγούδι των Μάνου ΛοΐζουΛευτέρη Παπαδόπουλου, το «Λεβεντόπαιδο», ακούστηκε στην ομότιτλη ταινία του Ντίνου Δημόπουλου στη σκηνή με το ζεϊμπέκικο του ΑρίστουΔημήτρη Παπαμιχαήλ. Ο Γιάννης Καλατζής εμφανιζόταν επίσης να το τραγουδάει μεσ’ στην ταινία, αλλά όχι και η Λίτσα Διαμάντη που ήταν η δεύτερη φωνή. Στο πάλκο, δίπλα του, κάθονταν οι ηθοποιοί Νίτσα ΜαρούδαΝίκος Τσούκας. Το τραγούδι κυκλοφόρησε σε δίσκο 45 στροφών το 1969 με τους Γ. Καλατζή Λ. Διαμάντη. Στην άλλη πλευρά του δίσκου υπήρχε η «Γοργόνα (Στην απάνω γειτονίτσα)» που την επόμενη χρονιά θα συμπεριλαμβανόταν στο άλμπουμ «Θαλασσογραφίες» του συνθέτη.

Το τραγούδι «Κουτσή κιθάρα» σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου το γνωρίσαμε με τη Δήμητρα Γαλάνη στον τελευταίο εν ζωή δίσκο του Μάνου Λοΐζου, το «Για μια μέρα ζωής» του 1980. Όπως όμως διαπιστώνουμε από την ταινία «Διακοπές στην Κύπρο μας» του Ορέστη Λάσκου, είχε γραφτεί μία δεκαετία πριν για να αποδοθεί από το πρωταγωνιστικό ντουέτο Δώρα ΣιτζάνηΝίκος Δαδινόπουλος σε μία σχεδόν «χίπικη» εκδοχή για κιθάρα, φυσαρμόνικα και κρουστά. Στα γυρίσματα της εν λόγω ταινίας, το 1971, ο Λοΐζος γνώρισε και ερωτεύθηκε παράφορα τη Σιτζάνη. Παντρεύτηκαν εφτά χρόνια μετά.

Τα «Δέκα παλικάρια» ηχογραφήθηκαν με τον Γιώργο Νταλάρα στις «Θαλασσογραφίες», το δεύτερο προσωπικό δίσκο του Μάνου Λοΐζου σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου το 1970. Ένα χρόνο αργότερα, για τις ανάγκες της ταινίας «Διακοπές στην Κύπρο μας» του Ορέστη Λάσκου, εμφανιζόταν να το τραγουδάει ο Μιχάλης Βιολάρης στη σκηνή του εξοχικού κέντρου στην Κερύνεια.

Το 1971 ο Μάνος Λοΐζος και ο Λευτέρης Παπαδόπουλος γράφουν τα τραγούδια της ερωτικής ταινίας «Πρόκληση» του Όμηρου Ευστρατιάδη με πρωταγωνιστές τους Έλενα Ναθαναήλ, Άννα Φόνσου, Ανδρέα Μπάρκουλη, Ελένη Ανουσάκη και τον Udo kier. Η ταινία διαφημιζόταν ως «Ένας παροξυσμός του σεξ και της ακολασίας»! Το τραγούδι «Κόκκινο γλυκό μου στόμα» το τραγουδούσε ο Γιάννης Καλατζής στη σκηνή του νυχτερινού κέντρου. Ένα χρόνο πριν ο Καλατζής τό’χε ηχογραφήσει και για το άλμπουμ «Θαλασσογραφίες». Αξίζει να σημειωθεί ότι για τις ανάγκες της συγκεκριμένης ταινίας, ο Λοΐζος είχε χρησιμοποιήσει ακόμη ένα τραγούδι του από τις «Θαλασσογραφίες», το «Μάνα δεν φυτέψαμε» με τον Γιώργο Νταλάρα, που όμως εμφανιζόταν να το τραγουδάει ο Γιάννης Πάριος.

Η μπαλάντα «Αχ, χελιδόνι μου» των Μάνου ΛοΐζουΛευτέρη Παπαδόπουλου δόθηκε στον Γιώργο Νταλάρα και τον μεγάλο του δίσκο, «Ο Μέτοικος», τέλη του 1971. Ωστόσο, υπάρχει και η όμορφη εκτέλεση με την ερμηνεύτρια Λίτσα Σακελλαρίου που χρονικά προηγείτο. Εμφανιζόταν να το τραγουδάει η ίδια σε ακόμη μία τολμηρή ταινία του Όμηρου Ευστρατιάδη με την Άννα Φόνσου, την «Ιδιωτική μου ζωή» από εκείνη τη χρονιά. Η εκτέλεση με τη Λίτσα Σακελλαρίου παρέμεινε αδισκογράφητη.

Στη «Νεράιδα και το παλικάρι» του Ντίνου Δημόπουλου, εμφανιζόταν να το τραγουδάει η ΝεράιδαΑλίκη Βουγιουκλάκη με το λαούτο της, περιμένοντας να έρθει το Παλικάρι Δημήτρης Παπαμιχαήλ κάτω από το παράθυρο της. Πρόκειται για μια από τις ωραιότερες διαχρονικές μπαλάντες των Μάνου Λοΐζου Λευτέρη Παπαδόπουλου που ένα χρόνο αργότερα, το 1970, σφράγισε με την ερμηνεία της η πρωτοεμφανιζόμενη Μαρίζα Κωχ στο άλμπουμ «Θαλασσογραφίες».

Πάλι από την «Πρόκληση» του Όμηρου Ευστρατιάδη, σοφτ πορνό της εποχής, η ηθοποιός Ελένη Ανουσάκη που υποδυόταν τη Μάγδα, μια πόρνη με άδοξο τέλος, τραγουδά μια μπαλάντα των Μάνου ΛοΐζουΛευτέρη Παπαδόπουλου, ολότελα άγνωστη, μια και δημιουργήθηκε για τις ανάγκες της ταινίας και δεν πέρασε ποτέ στη δισκογραφία με άλλον ερμηνευτή. Ήταν το τραγούδι «Πλύθηκα με ανθόνερο», που ακουγόταν σε μία λιτή, σχεδόν «ethnic», ενορχήστρωση.

Το «Παραμυθάκι μου» των Μάνου ΛοΐζουΛευτέρη Παπαδόπουλου κυκλοφόρησε το 1971 σε δίσκο 45 στροφών με ερμηνευτή τον Γιάννη Καλατζή. Στην άλλη πλευρά υπήρχαν τα «Πλεούμενα», τραγούδι των ίδιων δημιουργών. Ήταν τέτοια η απήχηση του τραγουδιού που δύο χρόνια αργότερα, μαζί με το «Ιστορία μου – αμαρτία μου» με τη Ρίτα Σακελλαρίου, επιλέχθηκε από τους συντελεστές του «Εξορκιστή», του φιλμ που άλλαξε τον ρουν των ταινιών τρόμου, ως αντιπροσωπευτικό δείγμα ελληνικής μουσικής των αρχών του ’70: Στη σκηνή που ο Πατέρας Καρράς (Jason Miller) επισκεπτόταν το διαμέρισμα της γριάς μητέρας του (Vasiliki Malliaros), εκείνη άκουγε από το ραδιόφωνο Μ. ΛοΐζοΛ. ΠαπαδόπουλοΓ. Καλατζή και Γ. ΜανισαλήΚ. ΨυχογιόΡ. Σακελλαρίου

ΣΥΡΙΖΑ: «Οι προκλητικές δηλώσεις του Ερντογάν υπονομεύουν και τις ελληνοτουρκικές σχέσεις»

mist erdo

ΣΥΡΙΖΑ: «Οι προκλητικές δηλώσεις του Ερντογάν υπονομεύουν και τις ελληνοτουρκικές σχέσεις»

«Καλούμε την κυβέρνηση, να προβεί άμεσα στις απαραίτητες διπλωματικές ενέργειες απέναντι στη νέα αυτή τουρκική…

Νέα πρόκληση Ερντογάν: Δήλωσε «μετανιωμένος» που η Τουρκία δεν κατέκτησε ολόκληρη την Κύπρο το 1974

8ce56d6d499047e58e6fa1054f091391

Νέα πρόκληση Ερντογάν: Δήλωσε «μετανιωμένος» που η Τουρκία δεν κατέκτησε ολόκληρη την Κύπρο το 1974

«Λάδι στη φωτιά» γύρω από το Κυπριακό έριξε το βράδυ της Δευτέρας (18/3) ο Τούρκος…