«Σαλαμοποιούν» το έργο του Πικιώνη στου Φιλοπάππου

Μετά τα... κατορθώματα σε Ακρόπολη, Σταθμό Βενιζέλου και στον Μεγάλο Περίπατο, υπ. Πολιτισμού και Δήμος Αθηναίων συνεργάζονται τώρα για αναπλάσεις στον Λόφο Φιλοπάππου. Το έργο του μεγάλου αρχιτέκτονα είναι το πρώτο θύμα των παρεμβάσεων που ετοιμάζονται με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και προϋπολογισμό σχεδόν 7 εκατ. ευρώ.

Άρης Χατζηγεωργίου 08/11/2021 | 14:34

To ρεπορτάζ του Άρη Χατζηγεωργίου στην Εφημερίδα των Συντακτών:

Μετά τα... κατορθώματα σε Ακρόπολη, Σταθμό Βενιζέλου και στον Μεγάλο Περίπατο, υπ. Πολιτισμού και Δήμος Αθηναίων συνεργάζονται τώρα για αναπλάσεις στον Λόφο Φιλοπάππου. Το έργο του μεγάλου αρχιτέκτονα είναι το πρώτο θύμα των παρεμβάσεων που ετοιμάζονται με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και προϋπολογισμό σχεδόν 7 εκατ. ευρώ.

«Ενός κακού, μύρια έπονται». Τι συμβαίνει όμως όταν τα... κατορθώματα είναι μαζεμένα και πολύ περισσότερα; Μετά τις τσιμεντοστρώσεις στην Ακρόπολη, τον τεμαχισμό των αρχαιοτήτων στον Σταθμό Βενιζέλου και τα επιτεύγματα του Μεγάλου Περιπάτου, υπουργείο Πολιτισμού και Δήμος Αθηναίων συνεργάζονται τώρα για αναπλάσεις στον Λόφο Φιλοπάππου.

Πρώτο θύμα των παρεμβάσεων που ετοιμάζονται με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και προϋπολογισμό σχεδόν 7 εκατομμυρίων ευρώ, το έργο του μεγάλου αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη, ο οποίος ανέλαβε τη διαμόρφωση των χώρων στη δεκαετία του 1950, ισορροπώντας με μοναδικό τρόπο ανάμεσα στην τάση της εποχής για ανεξέλεγκτη ανάπτυξη και την ανάγκη σεβασμού στην ιερότητα του τοπίου.

Ο Δημήτρης Πικιώνης

Οι δημιουργίες του Πικιώνη, που δούλεψε επί σχεδόν πέντε χρόνια εποπτεύοντας τις διαμορφώσεις του εδάφους, τις φυτεύσεις, τα υπέροχα λιθόστρωτα, τον Αγιο Δημήτριο Λουμπαρδιάρη αλλά και τα κτίσματα γύρω από αυτόν, έτυχαν διεθνούς αναγνώρισης στις δεκαετίες που ακολούθησαν. Μάλιστα, κηρύχθηκαν ως μνημεία και έργα τέχνης – πρώτα οι εργασίες στον ιερό ναό (1958) και πολύ αργότερα, το 1996, τα υπόλοιπα.

Στα χρόνια που μεσολάβησαν η τουριστική ανάπτυξη κυριάρχησε και τα κτίσματα της «ταπεινής αρχιτεκτονικής» του Πικιώνη παραβιάστηκαν πολλαπλώς από εμπορικές χρήσεις πριν ξεκινήσει η πλήρης εγκατάλειψη και η υποβάθμιση μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004.

Το υπουργείο Πολιτισμού της Λίνας Μενδώνη και ο Δήμος Αθηναίων του Κώστα Μπακογιάννη ετοιμάζονται τώρα να υπογράψουν μια Προγραμματική Σύμβαση που κυοφορείται εδώ και μήνες και, σύμφωνα με την τελευταία της εκδοχή, περιλαμβάνει μελέτες και έργα συνολικού προϋπολογισμού σχεδόν 7 εκατομμυρίων ευρώ. Τη συνυπογράφουν η Περιφέρεια Αττικής αλλά και ένας ακόμη φορέας που συνδέεται με τον δήμο, η Ανώνυμη Εταιρεία με την επωνυμία «Εθνικός Κήπος-Μητροπολιτικό Πράσινο» που συστάθηκε και «λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος, σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας» με σκοπό «τη διαχείριση του Εθνικού Κήπου και του Λόφου Φιλοπάππου».

Η προγραμματική σύμβαση για την «Ανάπλαση, Αποκατάσταση και Ανάδειξη Δυτικών Λόφων Ακρόπολης Αθηνών» εγκρίθηκε ήδη από την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Αθηναίων την περασμένη Δευτέρα και αναμένεται να έρθει προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο. Συζήτηση για το ίδιο θέμα έγινε στο Δημοτικό Συμβούλιο και τον περασμένο Μάιο εν μέσω πλήθους ερωτημάτων και αντιδράσεων. Το θέμα τέθηκε γιατί ο δήμαρχος είχε κάνει τις προηγούμενες μέρες διάφορες αναρτήσεις στα κοινωνικά δίκτυα, οπότε η αντιπολίτευση ζήτησε ενημέρωση, που έγινε όμως χωρίς εισήγηση, αν και το θέμα είχε περάσει λίγες μέρες πριν από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ).

Ο τότε πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Χρήστος Τεντόμας υποσχέθηκε να γίνει αναλυτική συζήτηση όταν θα ερχόταν η προγραμματική σύμβαση σε επόμενη συνεδρίαση. Αυτή η «επόμενη» συνεδρίαση δεν έχει γίνει ακόμη και, στο μεταξύ, ο κ. Τεντόμας έγινε αντιδήμαρχος Κλιματικής Αλλαγής και Πρασίνου και ως τέτοιος εισηγήθηκε την έγκριση της σύμβασης από την Οικονομική Επιτροπή της περασμένης Δευτέρας. Αλλωστε, εκεί η παράταξη Μπακογιάννη έχει συντριπτική πλειοψηφία και σχέδια αξίας πολλών εκατομμυρίων περνούν μέσα σε λίγα λεπτά.

Kεντρική φωτογραφία: Τα περίφημα λιθόστρωτα του Δημήτρη Πικιώνη που τρέχουν παράλληλα με το διατείχισμα - φωτ.: Μ. Βαλασόπουλος

Πηγή: efsyn.gr