Μη

Ματριόσκα η Κόκκινη

Richard Pryor: Ο Πικάσο του stand-up comedy

Υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους Αφροαμερικάνους κωμικούς στην ιστορία της κωμωδίας. Πέρασε μια ζοφερή παιδική και εφηβική ηλικία καταφέρνοντας να μετατρέψει τα τραύματα του σε γέλιο. Κέρδισε τις καρδιές των Αμερικάνων, σαν ο δικός τους Ρίτσαρντ.

AP 070822015593

Γεννημένος την 1η Δεκέμβριου του 1940 στην Πεόρια του Ιλλινόις από μητέρα ιερόδουλη και πατέρα προαγωγό. Με την πρώτη του ανάσα ήταν πρόδηλο πως αυτό το παιδί δεν θα ζούσε μια εύκολη ζωή. Στην καλύτερη  να κατέληγε και ο ίδιος προαγωγός στο οίκο ανοχής της γιαγιάς του. Στο ίδιο μέρος, εργάζοταν επί χρόνια και οι γονείς του.

Μεγαλώνοντας, όπως  και  η Έντιθ Πιαφ, σε ένα κόσμο πληρωμένου έρωτα και βίας, ο μικρός Ρίτσαρντ δυσκολευόταν σε όλη του την ζωή να ξεδιαλύνει την αγάπη από τον πόνο. Για πολλά χρόνια, τα βογκητά από τα δωμάτια και οι καυγάδες από τους ξυλοδαρμούς γυναικών, είτε από οξύθυμους πελάτες είτε από τους μαστροπούς τους, τον νανούριζαν τα βράδια.

Η μητέρα του τον εγκατέλειψε σε ηλικία 5 ετών. Παρά την εγκατάλειψη της, εκείνος της ήταν ευγνώμων  και έλεγε συχνά στις συνεντεύξεις του:

‘’Τουλάχιστον δεν με πέταξε σε κάποια λεκάνη τουαλέτας όπως τα υπόλοιπα αδέρφια μου’’

Λέγεται πως ανοίγοντας, σε νηπιακή ηλικία, ένα κουτί από παπούτσια αντίκρισε ένα νεκρό μωρό της μητέρας του ή κάποιας άλλης ιερόδουλης του οίκου ανοχής.

Στα εφτά του κακοποιείται και ο ίδιος σεξουαλικά από πελάτη. Στα 14 παρατά το σχολείο και πιάνει δουλειά ως θυρωρός.  

Παραμένει άγνωστο πως ανακαλύπτει το ταλέντο του στην κωμωδία και πότε ανέβηκε για πρώτη φορά στην σκηνή. Στα 23 του μετακομίζει στη Νέα Υόρκη και εμφανίζεται  σε διάφορα κλαμπ της πόλης ως επαγγελματίας κωμικός της stand-up. Δίπλα του εμφανίζονται ονόματα που έμελλε να γράψουν την δική τους λαμπρή ιστορία στο καλλιτεχνικό στερέωμα όπως ο Μπομπ Ντύλαν και ο Γούντι Άλλεν.

Μόλις 2 χρόνια, πριν από εκείνον, είχε ανέβει στην σκηνή ο Μπίλι Κόσμπι και είχε ανοίξει ήδη σαν εκχιονιστικό τον δρόμο για την καρδιά του μέσου Αμερικάνου πολίτη. Ας μην ξεχνάμε είμαστε την δεκαετία του ’60. Μια δεκαετία όπου οι φυλετικές διακρίσεις είναι παρούσες σε κάθε βήμα των Αφροαμερικάνων . Ένας μαύρος κωμικός να καταφέρνει τον μέσο λευκό Αμερικάνο να κόβει εισιτήριο στις παραστάσεις του ήταν ήδη μια μεγάλη νίκη.

Ξεφεύγοντας από τα φυλετικά στερεότυπα και οι δυο ανεβαίνουν στην σκηνή και κάνουν χιούμορ με ένα ‘’καθωσπρέπει’’ τρόπο ώστε να προσελκύσουν λευκούς αλλά να μην διώξουν και όσους Αφροαμερικάνους θα ΄θελαν να μετέχουν στην ‘’λευκή κουλτούρα’’. Το χιούμορ του Πράιορ τα πρώτα χρόνια ήταν το χιούμορ του μεσοαστούλευκού θα λέγαμε. 

Όχι αρκετά κουλτουριάρικο και εκλεπτυσμένο αλλά σε καμία περίπτωση βωμολοχικό και προσβλητικό. Αυτό ήρθε μερικά χρόνια αργότερα.. 

Ένα βράδυ, το 1967, κοιτάζοντας το κοινό της παράστασης του, αναφωνεί:

‘’Τι στα γαμ*** κάνω εγώ εδώ;’’

Και φεύγει από την σκηνή.

Το επόμενο χρόνο, το 1968,  η κωμωδία του έχει λάβει μια πιο ..λαϊκή και καθημερινή χροιά. Χρησιμοποιεί βρισιές και την λέξη ‘’νέγρος’’ πράγμα που προκαλεί αμήχανο γέλιο σε λευκούς και μαύρους Αμερικάνους πολίτες σε μια χρονιά γεμάτη ένταση και κοινωνικό-πολιτικές συγκρούσεις, σημαδεμένη από την δολοφονία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ.

Το όνειρο του Λούθερ Κινγκ παραμένει , μέχρι σήμερα,απραγματοποίητο στην Αμερική αλλά η καριέρα του Πράιορ εκτινάσσεται την επόμενη δεκαετία . Έχοντας τάξει τον εαυτό του υπέρ των δικαιωμάτων των Αφρο-αμερικάνων δεν δίσταζε πλέον να περνά τα μηνύματα του μέσα στις παραστάσεις του.

Η χρυσή του δεκαετία είναι η δεκαετία του ’70. Γράφει τηλεοπτικές σειρές και κερδίζει μαζί με την Λίλι Τομλίν το πρώτο του Emmy για μια ειδική εκπομπή που της είχε γράψει. Ακολουθούν δύο Grammies: ένα το 1975 για το καλύτερο κωμικό άλμπουμ με τίτλο ‘’ Αυτός ο τρελός νέγρος’’ και το 1976 με τίτλο ‘’ Ο νέγρος των δυο αιώνων’’.

Με τον Τζιν Γουάιλντερ  η επαγγελματική τους χημεία ήταν μαγική. Ο Γουάιλντερ πρωταγωνιστεί το 1974 στην ταινία ‘’ Μπότες, σπιρούνια και καυτές σέλες’’ όπου το σενάριο συνυπογράφεται και  από τον Πράιορ . Δυο χρόνια μετά συναντιούνται, για πρώτη φορά από κοντά, σε μια μάλλον ψυχρή πρώτη  συνάντηση, η οποία  όμως θερμαίνεται, από τις πρώτες γραμμές που αντάλλαξαν μπροστά στις κάμερες, για την ταινία ‘’Silver Streak ‘’,το κλίμα άλλαξε και οι δυο τους έγιναν αχώριστοι.

Πρωταγωνίστησαν μαζί σε τέσσερις ταινίες με τρομερή επιτυχία ( ποιος δεν τους θυμάται στην αγαπημένη ταινία‘’Δεν βλέπω τίποτα. Δεν ακόύω τίποτα’’; )   κ και θα υπήρχε μια πέμπτη, το 1981, αν ο Πράιορ δεν ήταν εθισμένος και βαθιά χωμένος στο κόσμο των ναρκωτικών. 

Το 1975, εμφανίζεται στην τότε νεοσύστατη εκπομπή ‘’Saturday Night Live’’ και είναι ο πρώτος έγχρωμος που εμφανίζεται στο σόου. Ο παραγωγός της εκπομπής έχει εμφανίσει στους υπεύθυνους του καναλιού ένα ψεύτικο έγγραφο υπογεγραμμένο και καλά από το Πράιορ ο οποίος υποσχόταν πως δεν θα βρίσει στον τηλεοπτικό αέρα… Ο Πράιορ δεν γνώριζε φυσικά τίποτα γι αυτό και έκανε το οτιδήποτε κατά την διάρκεια του σόου να μην λογοκρίνονται τα κείμενα του από το κανάλι.

Δύο χρόνια αργότερα εμφανίζεται σε δικό του σόου το οποίο κόβεται στα πρώτα 4 επεισόδια. Μέσα σε αυτά πρόλαβε να εμφανιστεί ως ο πρώτος Αφροαμερικάνος Πρόεδρος των Η.Π.Α και …σχεδόν γυμνός σε ένα σκετς για το ‘’Star trek’’.

Είχε προλάβει, ήδη, να κάνει τρεις γάμους μέχρι τα τέλη της δεκαετίας. Με τόσο δύσκολη παιδική και εφηβική ηλικία ήταν δύσκολο να εμπιστευτεί πλήρως τις γυναίκες. Δεν τις κακοποιούσε σωματικά, αυτό το άφηνε για τον εαυτό του μέσω των ναρκωτικών, αλλά συναισθηματικά. Πολλοί έλεγαν πως ο ίδιος δεν είχε αποδεχτεί πως ήταν αμφισεξουαλικός και πως τον τραβούσε και το ίδιο φύλο. Αμφισεξουαλικός ή μια προσπάθεια να κρυφτεί η ομοφυλοφιλία πίσω από αυτήν; Λέγεται πως υπήρξαν εραστές με τον Μάρλον Μπράντο.

Η τέταρτη του γυναίκα, την οποία παντρεύτηκε δυο φορές, μια το 1981 και μια ακόμη φορά είκοσι χρόνια αργότερα το 2001 και τελικά έγινε και η χήρα του το 2005 επιβεβαίωσε πως ο Πράιορ είχε επαφή με τον Μάρλον Μπράντο αλλά αυτό δεν τον καθιστούσε αμφισεξουαλικό ή ομοφυλόφιλο :

‘’ Ήμασταν στην δεκαετία του ’70 και παντού υπήρχαν ναρκωτικά. Όλοι έπαιρναν ναρκωτικά σε σημείο να πηδάνε καλοριφέρ και το επόμενο πρωί να του πηγαίνουν λουλούδια. Και να ΄χε συμβεί κάτι τέτοιο δεν αποδεικνύει τίποτα για την σεξουαλικότητα του Πράιορ’’ 

Στα τέλη της δεκαετίας κάνει ένα τουρ στην Αφρική και υπόσχεται πως δεν θα ξαναχρησιμοποιήσει ποτέ σε κωμωδία την λέξη ‘’νέγρος’’ .

Το 1980  έπειτα από μια βραδιά κραιπάλης και χρήσης ναρκωτικών ρίχνει ένα ολόκληρο μπουκάλι ρούμι πάνω στο σώμα του και αυτοπυρπολείται βγαίνοντας τρέχοντας στους δρόμους. Παρά τον εθισμό του, την αθυροστομία του και την κακή του συμπεριφορά απέναντι σε τεχνικούς και συναδέλφους, ο Πράιορ παραμένει περιζήτητος καθ’ όλη την δεκαετία πετυχαίνοντας πανάκριβα συμβόλαια.

Στα μέσα της δεκαετίας του ’90 νοσεί από εγκεφαλομυελίτιδα , η οποία του στερεί σιγά σιγά την κινητικότητα του. Εμφανίζεται για τελευταία φορά στην ταινία νεο-νουάρ του 1997 ‘’Χαμένη Λεωφόρος’’ σε μικρό ρόλο πάνω στο μηχανοκίνητο αναπηρικό καροτσάκι του.

Έφυγε από την ζωή στις 10 Δεκεμβρίου του 2005 από καρδιακή προσβολή.

Ο συνάδελφο του Τζέρι Σάινφελντ  τον ονόμασε ‘’Πικάσο του stand- up’’. O Πράιορ σίγουρα άλλαξε τα δεδομένα στην κωμωδία όπως ακριβώς και ο Πικάσο στην ζωγραφική με το δικό του ξεχωριστό στυλ. Πολλοί κωμικοί ακολούθησαν τα χνάρια του, ιδιαίτερα οι Αφροαμερικάνοι, οι οποίοι έπαψαν να ‘’νταντεύουν’’ το λευκό κοινό δείχνοντας επί σκηνής την πραγματικότητα που βιώνει ένας έγχρωμος στην Αμερική ακριβώς με τα λέξεις που μπορούν να τις περιγράψουν.. ένα ατελείωτο οργισμένο βρισίδι ενάντια στις φυλετικές διακρίσεις και στα εμπόδια που ορθώνονται καθημερινά μπροστά τους. 

Μητσοτάκης: Σε πανικό στη Βουλή – Αντί για απαντήσεις, επίθεση και «δεν ντρέπεστε» στην αντιπολίτευση (video)

6167665

Μητσοτάκης: Σε πανικό στη Βουλή – Αντί για απαντήσεις, επίθεση και «δεν ντρέπεστε» στην αντιπολίτευση (video)

«Ουδέποτε, δόθηκε καμία εντολή για συγκάλυψη», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κοιτώντας τους συγγενείς των θυμάτων

Βουλή: Ο λόγος για τα άδεια έδρανα του ΚΚΕ και της Νέας Αριστεράς στην ομιλία της Κωνσταντοπούλου

6167422

Βουλή: Ο λόγος για τα άδεια έδρανα του ΚΚΕ και της Νέας Αριστεράς στην ομιλία της Κωνσταντοπούλου

Μετά την ολοκλήρωση της ομιλίας της Ζωής Κωνσταντοπούλου, οι βουλευτές των δύο κομμάτων επέστρεψαν στις…

Μητσοτάκης: Όλο το παρασκήνιο για τις εκκαθαρίσεις Μπρατάκου και Παπασταύρου

InCollage 20240328 205245331

Μητσοτάκης: Όλο το παρασκήνιο για τις εκκαθαρίσεις Μπρατάκου και Παπασταύρου

O Κυριάκος Μητσοτάκης φαίνεται πως «παραίτησε» τους δύο στενούς του συνεργάτες προκειμένου να μην απολογηθεί…