Νέα έκθεση - κόλαφος για την κυβέρνηση Μητσοτάκη από το Reuters για τα ελληνικά ΜΜΕ

Μόλις λίγες εβδομάδες μετά την έκθεση-κόλαφο των «Ρεπόρτερ Χωρίς Σύνορα» με την θέση της Ελλάδας στο νούμερο 108 παγκοσμίως για την ελευθερία του Τύπου, η οποία ανέδειξε το αυταρχικό πρόσωπο της  κυβέρνησης Μητσοτάκη για την ενημέρωση , νέα έκθεση σχετικά με τα ΜΜΕ και τον ρόλο τους, εκθέτει το Μαξίμου ακόμα περισσότερο.
 

NewsRoom 15/06/2022 | 21:16

Συγκεκριμένα, η νέα έκθεση για την Ενημέρωση στο Διαδίκτυο (Digital News Report) του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύει κι αναλύει η διαΝΕΟσις και ο ερευνητικός συνεργάτης του Ινστιτούτου Αντώνης Καλογερόπουλος, έρχεται να επιβεβαιώσει την κατρακύλα της Ελλάδας.  Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έκθεσης, μόνο το 7% και 8%, αντίστοιχα, θεωρεί ότι τα ΜΜΕ είναι ανεξάρτητα από πολιτικές και επιχειρηματικές επιρροές, καταλαμβάνοντας έτσι η χώρα μας την τελευταία θέση και στις δυο κατηγορίες μεταξύ 46 χωρών και μάλιστα με διαφορά από την προτελευταία. Τα στοιχεία βασίζονται σε μια μεγάλη διαδικτυακή δημοσκόπηση δείγματος μεγαλύτερου των 2.000 ατόμων ανά χώρα και πραγματοποιήθηκε από τα τέλη του Ιανουαρίου μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου του 2022. Το δείγμα είναι αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού κάθε χώρας που διαθέτει σύνδεση στο διαδίκτυο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η εν λόγω έκθεση έρχεται λίγες εβδομάδες μετά την ετήσια έκθεση των «Ρεπόρτερ Χωρίς Σύνορα» στην οποία η χώρα μας κατετάγη στην 108η θέση σε ό,τι αφορά στην ελευθερία του Τύπου.

 

Όπως επισημαίνει η έκθεση του Reuters Institute Digital News Report για την κατάσταση στην Ελλάδα, οι αντιλήψεις περί μεροληψίας των μέσων ενημέρωσης ήταν στο επίκεντρο της πολιτικής συζήτησης τη χρονιά που πέρασε, ενώ κάνει ειδική αναφορά στη «λίστα Πέτσα» και στην έκθεση του Vouliwatch σχετικά με τα κριτήρια πάνω στα οποία βασίστηκαν οι οικονομικές ενισχύσεις.

Σε ό,τι αφορά την εμπιστοσύνη στις ειδήσεις, η Ελλάδα βρίσκεται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τις άλλες χώρες που συμμετέχουν στην έρευνα, με μόνο το 27% του δείγματος να λέει πως εμπιστεύεται «τις περισσότερες ειδήσεις τις περισσότερες φορές».

Για τις ανάγκες του γραφήματος, χωρίσανε τους ερωτηθέντες σε αριστερούς, κεντρώους και δεξιούς με βάση το πώς τοποθετούν τον εαυτό τους στον πολιτικό άξονα.

Αν και ήδη από το 2016 υπήρχαν χαμηλά επίπεδα εμπιστοσύνης στις ειδήσεις και από τις τρεις ομάδες, το 2022 υπάρχουνε μεγαλύτερες διαφορές. Πιο συγκεκριμένα, ενώ ανάμεσα στους αριστερούς ερωτηθέντες υπήρχε μια μικρή πτώση (από 18% σε 16%) παρατηρείται άνοδο της εμπιστοσύνης στους κεντρώους (από 22% στο 30%) και στους δεξιούς ερωτηθέντες (από 24% σε 42%). Έτσι οι 6 ποσοστιαίες μονάδες εμπιστοσύνης που χώριζαν αριστερούς και δεξιούς ερωτηθέντες το 2016 έγιναν 26 το 2022, αντανακλώντας την πολιτική αντιπαράθεση γύρω από τα ΜΜΕ μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης τα τελευταία χρόνια.

Συνολικά, η Φινλανδία παραμένει η χώρα με τα υψηλότερα επίπεδα συνολικής εμπιστοσύνης (69%), καταγράφοντας αύξηση τεσσάρων μονάδων μέσα στη πανδημία.

Στον αντίποδα, στις ΗΠΑ η εμπιστοσύνη έπεσε κατά τρεις μονάδες ενώ η χώρα παραμένει στη τελευταία θέση της έρευνας μαζί με τη Σλοβακία, στο 26%. Η αξιοπιστία στην Ελλάδα είναι στο χαμηλό του 27%, στις τελευταίες θέσεις στην Ευρώπη μαζί με Σλοβακία, και Ουγγαρία.
 

ΕΦΤΑ ΣΤΟΥΣ ΔΕΚΑ ΕΝΗΜΕΡΩΝΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΑ SOCIAL MEDIA

Ακόμη, στην Ελλάδα υψηλά παραμένει η χρήση των social media. Περίπου επτά στους δέκα (71%) των διαδικτυακών χρηστών της χώρας λαμβάνουν νέα με αυτόν τον τρόπο κάθε εβδομάδα, κάτι που έρχεται ως συνέπεια του κατακερματισμού στη διαδικτυακή αγορά Μέσων. Οι εκδότες κατανέμουν σημαντικό χρόνο και πόρους στις στρατηγικές ανάπτυξης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που διαθέτουν, καθώς οι πλατφόρμες αυτές φέρνουν μεγάλο μερίδιο επισκεψιμότητας προς τις ειδησεογραφικές ιστοσελίδες. TikTok, Instagram και Facebook, εξακολουθούν να έρχονται στις πρώτες θέσεις χρήσης, με το 53% του "ψηφιακού" πληθυσμού να τα χρησιμοποιεί για ενημέρωση.

Το Ινστιτούτο παρατηρεί πως κατά τη διάρκεια των εμβολιαστικών περιόδων, η συζήτηση για τον ρόλο των social media εντάθηκε στη χώρα μας ιδιαίτερα λόγω των αντιεμβολιαστών στο Facebook. Το Reuters Institute for the Study of Journalism στέκεται και στην αναφορά του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος είχε αποκαλέσει τα social media ως "απειλή για τη δημοκρατία", ενώ αναφορά γίνεται και στον Νόμο που ψηφίστηκε στη Βουλή ο οποίος καθιστά τη διάδοση των fake news, ποινικό αδίκημα.