Το Κουτί της Πανδώρας «φωτίζει» τη διαμάχη της ψήφου των αποδήμων

Το θέμα που βρίσκεται ψηλά στην πολιτική ατζέντα των ημερών, η ψήφος των απόδημων Ελλήνων μπαίνει στο μικροσκόπιο από τη δημοσιογραφική ομάδα του koutipandoras.gr. 

Αντώνης Ρηγόπουλος, Στάθης Πάνος, Συραγώ Λιάτσικου, Αντρέας Βάγιας 14/10/2019 | 19:00

Η προεκλογική δέσμευση της ΝΔ για την ψήφο των κατοίκων του εξωτερικού και η απόφασή της να επιχειρήσει να νομοθετήσει το δικαίωμά τους να ψηφίζουν από τον τόπο κατοικίας τους έχει προκαλέσει τις τελευταίες εβδομάδες εξαιρετικά έντονες συζητήσεις σε όλο το πολιτικό φάσμα.

Ο λόγος είναι ότι εκκρεμεί εδώ και χρόνια η ρύθμιση που θα τους διευκολύνει να ψηφίζουν από το εξωτερικό χωρίς να χρειαστεί να ταξιδέψουν στην Ελλάδα, καθώς, ήδη από το 1975 το δικαίωμα ψήφου εκλογέων εκτός επικρατείας είναι κατοχυρωμένο.

Ωστόσο, η συμφωνία των κομμάτων για την ανάγκη να υπάρξουν αλλαγές στον τρόπο που ψηφίζουν οι κάτοικοι του εξωτερικού, μάλλον φτάνει ακριβώς μέχρι αυτό το σημείο, καθώς οι διαφωνίες για το περιεχόμενο αυτών των αλλαγών, τον πληθυσμό που θα αφορούν και τον τρόπο της ψηφοφορίας, είναι θεμελιώδεις.

Σε αυτό το πλαίσιο, και με τη σχετική πολιτική συζήτηση να οξύνεται μέρα με τη μέρα, το Κουτί της Πανδώρας επιχειρεί να αναδείξει τα βασικά σημεία, ενός θέματος που σε κάθε περίπτωση αφορά χιλιάδες έλληνες του εξωτερικού και ιδιαίτερα όσους αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη χώρα κατά την τελευταία δεκαετία της οικονομικής κρίσης.

Ποιοι... λογίζονται Έλληνες;

Μπορεί το ερώτημα να φαντάζει φιλοσοφικό, όμως το ζήτημα του ποιος λαμβάνει την ελληνική ιθαγένεια είναι βαθύτατα νομικό.

Στην Ελλάδα ο Κώδικας Ελληνικής Ιθαγένειας διαχρονικά καθιέρωνε το «δίκαιο του αίματος» (jus sanguinis), αναγνωρίζοντας μάλιστα την ελληνική ιθαγένεια σε οποιονδήποτε μπορεί να αποδείξει, σε απεριόριστο γενεαλογικό βάθος, την καταγωγή του από Ελληνα ή Ελληνίδα πολίτη. Για να γίνει αυτό κατανοητό, αρκεί να αναφέρουμε ότι η αντίθετη νομική οδός που εφαρμόζεται σε χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Μεγάλη Βρετανία είναι το «δίκαιο του εδάφους» (Jus soli), το οποίο δίνει δικαίωμα ιθαγένειας σε όσους έχουν γεννηθεί στην επικράτεια του κράτους.

Όταν η ιθαγένεια αποδίδεται με βάση το αίμα, μπορεί να εκτείνεται στο διηνεκές. Όταν αποδίδεται με βάση το έδαφος, σταματάει μετά τη δεύτερη γενιά εφόσον δεν υπάρχει σύνδεση με το έδαφος.

Τι ισχύει σήμερα

Σήμερα όσοι Έλληνες ζουν στο εξωτερικό και είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, είναι υποχρεωμένοι να ταξιδέψουν στην Ελλάδα κατά την ημερομηνία των εκλογών ώστε να μπορέσουν να ψηφίσουν.

Μοναδική εξαίρεση σε αυτό το καθεστώς αποτελούν οι ευρωεκλογές, όπου οι Ελληνες πολίτες που κατοικούν, διαμένουν ή θα βρίσκονται την ημέρα της ψηφοφορίας σε κάποια από τις 27 λοιπές χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, μπορούν να ψηφίσουν από εκεί, εφόσον είχαν υποβάλει έγκαιρα αίτηση ώστε να περιληφθούν σε ειδικό εκλογικό κατάλογο Ελλήνων κατοίκων ΕΕ.

Είναι ενδεικτικό ότι στους ειδικούς αυτούς καταλόγους, στις ευρωεκλογές του Μαΐου 2019 ήταν εγγεγραμμένοι σχεδόν 15.000 πολίτες, ενώ η συμμετοχή άγγιξε το 79%.

Ωστόσο, είναι δύσκολο να εξαχθούν πολιτικά συμπεράσματα από αυτά τα στοιχεία, καθώς από αυτόν τον πληθυσμό απουσιάζουν μερικές από τις πολυπληθέστερες ελληνικές κοινότητες του πλανήτη, όπως των ΗΠΑ, της Αυστραλίας, του Καναδά και όλης της Αφρικής, της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής. Επίσης, οι ελληνικές κοινότητες σε αυτές τις χώρες παρουσιάζουν σοβαρές διαφοροποιήσεις από τις αντίστοιχες εντός της ΕΕ, καθώς οι Έλληνες που μετανάστευσαν τα τελευταία χρόνια λόγω κρίσης, επέλεξαν σε συντριπτικό ποσοστό χώρες της Ευρώπης.

Αυτά τα διαφορετικά χαρακτηριστικά που έχουν οι έλληνες κάτοικοι του εξωτερικού είναι που προκαλούν και τις πολιτικές αντιδράσεις στο ζήτημα της ψήφου. Ο κίνδυνος να αλλοιωθεί το εκλογικό σώμα με την είσοδο χιλιάδων ανθρώπων που δεν έχουν σχέση με την ελληνική πραγματικότητα είναι υπαρκτός, εάν οι αλλαγές δεν γίνουν με γνώμονα τη δημοκρατική έκφραση των κατοίκων του εξωτερικού, αλλά την προσπάθεια να υπάρξουν πρόσκαιρα μικροκομματικά οφέλη.

Στα «αγκάθια» περιλαμβάνεται επίσης το ζήτημα της επιστολικής ψήφου καθώς οι πολέμιοι αυτης της άποψης υποστηρίζουν ότι είναι αναγκαία η αυτοπρόσωπη παρουσία των εκλογέων κατά την ψηφοφορία (σε πρεσβείες, προξενεία ή άλλους χώρους), όπως άλλωστε, είναι και για τους πολίτες που ζουν στην Ελλάδα. 

Με περιορισμούς η ψήφος από το εξωτερικό στις περισσότερες χώρες της ΕΕ

Ενώ στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπάρχει πρόβλεψη για ψήφο από το εξωτερικό, οι περιορισμοί που τη συνοδεύουν είναι πολυάριθμοι. Μάλιστα, σε περιπτώσεις χωρών με μεγάλο και πρακτικά άγνωστο αριθμό αποδήμων, εφαρμόζονται συστήματα «κλειστής εκπροσώπησης».

Συγκεκριμένα, στην Ιταλία, υιοθετείται το εξής μοντέλο: Όσοι ιταλοί πολίτες κατοικούν στο εξωτερικό έχουν το δικαίωμα να ψηφίσουν για τις βουλευτικές εκλογές στην πρεσβεία της χώρας ενώ για τα δημοψηφίσματα προβλέπεται επιστολική ψήφος. Σε όσες χώρες δεν υπάρχει ιταλική διπλωματική αποστολή, οι ιταλοί πολίτες μπορούν να ψηφίσουν αν ταξιδέψουν στην Ιταλία και το κράτος τούς επιστρέφει το 75% των εισιτηρίων τους. Σε κάθε περίπτωση, εκλέγονται 12 βουλευτές σε σύνολο 630.

Οι κάτοικοι εξωτερικού στη Γαλλία μπορούν να ψηφίσουν με εξουσιοδότηση, επιστολική ψήφο ή ακόμα και μέσω Ίντερνετ. Η ιδιαιτερότητα της Γαλλίας έγγειται στην ύπαρξη διαφορετικής λίστας βουλευτών και μελών Γερουσίας που εκπροσωπούν τους Γάλλους εξωτερικού, και είναι 12 γερουσιαστές σε σύνολο 348.

Στην Ισπανία, όσοι μένουν ή επισκέπτονται το εξωτερικό έχουν δικαίωμα ψήφου στις εθνικές και στις κοινοτικές εκλογές στην πρεσβεία ή επιστολικά. Μάλιστα, έχει θεσμοθετηθεί ειδικό όργανο, το Γενικό Συμβούλιο για τους Ισπανούς πολίτες που βρίσκονται στο εξωτερικό, με αρμοδιότητα να υπερασπίζεται τα συμφέροντα των Ισπανών αποδήμων. Παρόμοιο καθεστώς επικρατεί σε Βέλγιο και Πορτογαλία.

Στην περίπτωση της Γερμανίας, υπάρχει η επιστολική ψήφος για όσους βρίσκονται στο εξωτερικό προσωρινά ή ζουν στο εξωτερικό ενώ παράλληλα έχουν ζήσει στη Γερμανία για συνεχόμενη περίοδο, που ορίζεται στους τρεις μήνες την τελευταία 25ετία. Δικαίωμα ψήφου έχουν και οι απόδημοι που όμως μπορούν να αποδείξουν ότι έχουν στενές σχέσεις με το πολιτικό περιβάλλον στη χώρα και επηρεάζονται από αυτό.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι πολίτες που μένουν στο εξωτερικό μέχρι και 15 χρόνια ψηφίζουν με επιστολική ψήφο ή μέσω κάποιου άλλου προσώπου. Ωστόσο, πρέπει να πληρούν τις εξής προϋποθέσεις: Να είναι βρετανοί πολίτες και εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους μέσα στα τελευταία 15 χρόνια. Οι πολίτες αυτοίέχουν δικαίωμα ψήφου στις εθνικές εκλογές, τις ευρωεκλογές και σε κάποια από τα δημοψηφίσματα. Αν κάποιος βρίσκεται εκτός χώρας την ημέρα των εκλογών, μπορεί να ψηφίσει επιστολικά ή μέσω κάποιου άλλου προσώπου.

Στην Ιρλανδία, το καθεστώς είναι αρκετά διαφορετικό, καθώς όσοι Ιρλανδοί διαμένουν στο εξωτερικό δεν εγγράφονται στους εκλογικούς καταλόγους, επομένως δεν μπορούν να ψηφίσουν ούτε αν ταξιδέψουν στη χώρα, με εξαίρεση στρατιωτικούς και διπλωμάτες οι οποίοι ψηφίζουν με επιστολική. Εδώ και αρκετά χρόνια γίνεται δημόσια συζήτηση για την αλλαγή του νόμου, ενώ φέτος θα διεξαχθεί σχετικό δημοσίευμα.

Εκτός από την Ιρλανδία, Μάλτα, Κύπρος και Ελλάδα είναι οι χώρες στις οποίες δεν υπάρχει πρόβλεψη για ψήφο από το εξωτερικό.

Η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας

H εκκίνηση της πολιτικής αντιπαράθεσης σχετικά με την ψήφο των αποδήμων και η ανακίνηση του όλου θέματος, ουσιαστικά πυροδοτήθηκε από τον ίδιο τον Κυριάκο Μητσοτάκη κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στην Νέα Υόρκη, στο πλαίσιο της Συνόδου Κορυφής του ΟΗΕ για το Κλίμα.

Εκεί ο πρωθυπουργός μιλώντας σε συγκέντρωση ομογενών στην Αστόρια υποσχέθηκε δικαίωμα ψήφου με επιστολική ψήφο αλλά και αύξηση του αριθμού των βουλευτών Επικρατείας σε 15. Καθόλου τυχαία επίσης η αναφορά του Κυριάκου Μητσοτάκη στη πρώτη συνεδρίαση της Πολιτικής Επιτροπής της ΝΔ ως κυβέρνησης, όπου ο πρωθυπουργός τόνισε ότι: «Το δικαίωμα ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού από τον τόπο διαμονής τους καθίσταται, για εμένα, κεντρική πολιτική προτεραιότητα. Και η σχετική ρύθμιση έρχεται -σύντομα και αυτόνομα- στην Βουλή. Ελπίζω και εύχομαι στο ζήτημα αυτό τουλάχιστον να υπάρξουν οι απαραίτητες κοινοβουλευτικές συγκλίσεις. Αλλού μπορεί τα κόμματα να διαφωνούν μεταξύ τους. Στο δικαίωμα, όμως, των αδελφών μας που ζουν εκτός των συνόρων να έχουν λόγο για τα τεκταινόμενα στην πατρίδα μας, να ψηφίζουν από τον μόνιμο τόπο διαμονής τους, δεν χωρούν ούτε επιφυλάξεις, ούτε «αστερίσκοι» από κανέναν».

Σε γενικές γραμμές οι βασικές αρχές της πρότασης της ΝΔ για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, όπως αυτή έχει κατατεθεί από το 2017, είναι ψήφος σε όλους όσους μπορούν να εγγραφούν σε εκλογικούς καταλόγους, προσμέτρηση στο τελικό αποτέλεσμα και δυνατότητα επιστολικής ψήφου.

Ειδικότερα η πρόταση νόμου που έχει καταθέσει η Νέα Δημοκρατία περιλαμβάνει τους εξής άξονες:

1) Δυνατότητα σε όλους τους Έλληνες πολίτες που ζουν στο εξωτερικό να ασκήσουν το δικαίωμα ψήφου στις βουλευτικές εκλογές, στον τόπο της διαμονής τους, αρκεί να είναι γραμμένοι στα δημοτολόγια της χώρας μας.

2) Η πρόταση δεν αφορά μόνο τους ομογενείς, αλλά και όλους τους Έλληνες που έφυγαν τα τελευταία χρόνια λόγω της κρίσης και οι οποίοι αδυνατούν να ασκήσουν το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμά τους.

3)Οι ψήφοι τους θα προσμετρώνται στο πανελλαδικό ποσοστό των Κομμάτων. Επί της ουσίας θα ψηφίζουν στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας.

4) Όσοι από τους Έλληνες πολίτες του εξωτερικού προτίθενται να ψηφίσουν, θα πρέπει να ενημερώσουν εγγράφως το αργότερο 60 ημέρες πριν από τη διεξαγωγή των εκλογών το προξενείο που είναι αρμόδιο για την περιφέρεια στην οποία διαμένουν. Στη συνέχεια τα στοιχεία αυτά θα αποστέλλονται στο Υπουργείο Εσωτερικών το οποίο θα καταρτίζει τους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους.

5) Καθιέρωση επιστολικής ψήφου για όλους τους απόδημους που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους. Δυνατότητα δηλαδή οι ομογενείς να ταχυδρομούν την ψήφο τους «ώστε να μην χρειάζεται κάποιος να ρθει στην Ελλάδα για να ψηφίσει», όπως χαρακτηριστικά έχει δηλώσει και ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

H πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ 

Η κεντρική θέση του ΣΥΡΙΖΑ όπως αυτή εκφράζεται από τα στελέχη του αλλά και από τον προέδρο του κόμματος, Αλέξη Τσίπρα, είναι η διευκόλυνση της συμμετοχής στις εθνικές εκλογές και της εκπροσώπησης του απόδημου ελληνισμού στο ελληνικό Κοινοβούλιο.

Σε γενικές γραμμές προτείνει τη συγκρότηση εκλογικής περιφέρειας Επικρατείας αποδήμων για την εκλογή βουλευτών, ανάλογα με το πόσοι θα εγγραφούν στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού. Προβλέπει επίσης την αυτοπρόσωπη συμμετοχή στις εκλογές, σε ειδικά εκλογικά τμήματα εξωτερικού, και απορρίπτει την επιστολική ψήφο καθώς δεν εγγυάται το αδιάβλητο. Επιπρόσθετα επιμένει η ψήφος των εκτός επικρατείας εκλογέων να μην προσμετράται στο τελικό αποτέλεσμα.

Ειδικότερα, η πρόταση νόμου που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ, προβλέπει ότι στις γενικές βουλευτικές εκλογές, οι εκτός επικρατείας εκλογείς δεν θα επιλέγουν τους εκπροσώπους τους μόνον από την γεωγραφική περιφέρεια στην οποία διαμένουν, αλλά θα επιλέγουν μεταξύ του νέου θεσμού των ψηφοδελτίων επικρατείας «εξωτερικού» των κομμάτων.

Επιπλέον, αυξάνεται ο αριθμός των βουλευτών Επικρατείας στο ανώτατο επιτρεπτό από το Σύνταγμα όριο, ήτοι σε δεκαπέντε (15), και αυτό προκειμένου να δημιουργηθεί επαρκής χώρος για την κατά το δυνατόν ισότιμη εκπροσώπηση των εκλογέων που διαμένουν εκτός Ελλάδας.

Στη συνέχεια, προβλέπεται η διαφοροποίηση του αριθμού των εδρών που θα κατανέμονται βάσει των αποτελεσμάτων των εκλογικών τμημάτων του εξωτερικού, ανάλογα με τον αριθμό των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού, με κατώτατο όριο τις τρεις (3) έδρες και ανώτατο τις δώδεκα (12). Εάν ο αριθμός όσων ψηφίσουν είναι μέχρι 180.000 ψήφοι θα εκλέγονται 3 βουλευτές. Για κάθε 60.000 ψήφους, πέρα από τον αριθμό αυτό θα εκλέγεται ένας ακόμη βουλευτής, που θα αφαιρείται από τον αντίστοιχο αριθμό βουλευτών Επικρατείας «εσωτερικού», οι οποίες, κατά τα λοιπά, θα κατανέμονται με βάση το γενικό αποτέλεσμα της επικράτειας.

Απέναντι όμως στην αντίστοιχη πρόταση της ΝΔ ο ΣΥΡΙΖΑ εγείρει μια σειρά από ερωτήματα σχετικά με το ποιες ακριβώς είναι οι διαφορετικές ομάδες των απόδημων Ελλήνων, ποιοι έχουν την ελληνική ιθαγένεια και ποιοι είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, ποιες είναι οι διασφαλίσεις της δημοκρατικής διαδικασίας των εκλογών και πόσο μπορεί και πρέπει να επηρεάζει ένα τόσο μεγάλο, διευρυμένο εκλογικό σώμα εκτός χώρας, που δεν είναι καν καταγεγραμμένο.

Η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ στην κυβερνητική πρόταση

Για το επίμαχο θέμα της επιστολικής ψήφου για όσους είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, που προτείνει η ΝΔ, το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης καταθέτει σοβαρές ενστάσεις.

Εξηγεί πως στους εκλογικούς καταλόγους εγγράφονται αυτόματα όσοι έχουν ή μπορούν να αποκτήσουν ελληνική ιθαγένεια. Δηλαδή, όσοι είχαν στο απώτερο παρελθόν έναν Ελληνα πρόγονο. Επομένως δεν αφορά, όπως επικοινωνιακά παρουσιάζει η κυβέρνηση, μόνο στους συμπολίτες που έφυγαν στην κρίση για επαγγελματικούς και βιοποριστικούς λόγους. Ούτε σε όσους εγκαταστάθηκαν σε όλες τις γωνιές του πλανήτη, αλλά γεννήθηκαν εδώ, έχουν περιουσία ή δραστηριότητες κι έχουν στην ψυχή τους να επιστρέψουν.

Με αυτόν τον τρόπο η πρόταση της ΝΔ περιλαμβάνει και Έλληνες απόδημους δεύτερης και τρίτης γενιάς, που πιθανά να μην έχουν έρθει ποτέ στη χώρα. Που πιθανά να μην γνωρίζουν τα προβλήματα της χώρας, τα συμφέροντα, τις ιδιαιτερότητες, την καθημερινότητα και τα προβλήματα των Ελλήνων πολιτών που διαμένουν στη χώρα ή έχουν πρόσφατα αποδημήσει ή, έστω, έχουν δραστηριότητες, την επισκέπτονται, βιώνουν την ελληνική πραγματικότητα.

Για αυτούς του λόγους ο ΣΥΡΙΖΑ εκτιμά πως η δυνατότητα επιστολικής ψήφου αποτελεί μια αρνητική εξέλιξη. Τονίζει πως είναι εντελώς διαφορετικό να υπάρχουν εκπρόσωποι των αποδήμων στο ελληνικό Κοινοβούλιο απ’ όλες τις ηπείρους και διαφορετικό να καθορίζεται το αποτέλεσμα των εκλογών. Είναι διαφορετικό να υπάρχουν κάλπες, εφορευτικές επιτροπές και όλη η διαφανής, διασφαλισμένη, δημοκρατική διαδικασία που προβλέπεται για τη μυστικότητα της ψήφου και τη δημοκρατική έκφραση του πολίτη και άλλο η επιστολική ψήφος, που δεν διασφαλίζει τίποτε από τα παραπάνω.

Ραγκούσης: Μπορεί να βρεθεί κοινός τόπος μόνο αν αλλάξει ρότα ο κ. Μητσοτάκης

Κατηγορηματικός είναι από την πλευρά του ο ειδικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Ραγκούσης σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο να υπάρξει συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών.

Απαντώντας σε ερώτηση του koutipandoras.gr για το αν μια ενδεχόμενη αποδοχή από τη ΝΔ να τεθούν παράμετροι για την εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους (όπως η ενεργή οικονομική σχέση με την Ελλάδα και η παραμονή εκτός Ελλάδας για περισσότερα από 30 χρόνια), μπορεί να φέρει δημιουργήσει περιθώρια σύγκλισης, ο κ. Ραγκούσης τονίζει:

«Μα κάτι τέτοιο θα ήταν ευθέως αντίθετο με τις μέχρι τώρα κοινές απόψεις Μητσοτάκη - Γεννηματά. Αν αλλάξει ρότα ο κ.Μητσοτακης όπως του ζήτησε ο κ.Τσίπρας, τότε ναι μπορεί να βρεθεί κοινός τόπος. Εμείς επιμένουμε ότι η μόνη σωστή κατεύθυνση είναι αυτή της «επιτροπής Βενετίας» του Συμβουλίου της Ευρώπης. Δηλαδή, όπως εμείς προτείνουμε οι απόδημοι Έλληνες να εκλέγουν μέχρι 12 βουλευτες από τους 300, οι οποίοι θα τους εκπροσωπούν ως η φωνή τους στο ελληνικό κοινοβούλιο. Χωρίς όμως να διχάζονται κομματικά όπως επιδιώκει ο κ.Μητσοτάκης».

Παράλληλα, σχολιάζοντας τις προτάσεις των άλλων κομμάτων, Γιάννης Ραγκούσης σημειώνει στο Κουτί της Πανδώρας:

«Καμία άλλη από τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί στη δημόσια συζήτηση δεν έχει συνοδευτεί από την απαραίτητη πρόταση Συνταγματικής Αναθεώρησης. Το ίδιο ισχύει και για προτάσεις που κινούνται σε θετική κατεύθυνση όπως αυτή του ΚΚΕ. Και για να ακριβολογώ, η ΝΔ κατέθεσε τη δική της πρόταση αναθεώρησης η οποία όμως απορρίφθηκε στην προηγούμενη βουλή» .

H στάση των άλλων κομμάτων – Διαχωριστικές γραμμές και συναινέσεις

Σειρά επαφών με τους πολιτικούς αρχηγούς είχε το προηγούμενο διάστημα ο Κυριάκος Μητσοτάκης με στόχο την επίτευξη ευρύτατης συναίνεσης για την ψήφιση της πρότασης της κυβέρνησης αλλά και τη δημιουργία βάσεων για μια τυχόν γενικότερη πολιτική συμφωνία με ορισμένα από τα κόμματα.

Η πρόταση της κυβέρνησης απαιτεί 200 ψήφους για να εγκριθεί από το κοινοβούλιο και μέχρι στιγμής το μόνο, ξεκάθαρο «όχι» που έχει εισπράξει ο πρωθυπουργός είναι από τον Αλέξη Τσίπρα.

Σύγκλιση και «καλό κλίμα» μεταξύ ΝΔ και ΚΙΝΑΛ

Υπέρ της πρότασης της κυβέρνησης, τουλάχιστον επί της αρχής, τοποθετήθηκε η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής ,Φώφη Γεννηματά.

«Εμείς θέλουμε επιτέλους να ψηφίζουν οι Έλληνες πολίτες κάτοικοι του εξωτερικού. Να προσμετράται η ψήφος τους. Να εκλέγουν αντιπροσώπους. Όχι άλλη χαμένη ευκαιρία», τόνισε η Φ. Γεννηματά μετά τη συνάντηση με τον Κυριάκο Μητσοτάκ, καλώντας όλα τα κόμματα να αναλάβουν τις ευθύνες τους για το θέμα.

Επί των σημείων το Κίνημα αλλαγής έχει θέσει τις ακόλουθες τέσσερις αρχές: 1) Δικαίωμα ψήφου στους Έλληνες του εξωτερικού που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους. 2) Θέσπιση επιστολικής ψήφου, που θα δίνει την δυνατότητα σε όλους να ψηφίζουν-ακόμη και αν δεν μπορούν να ταξιδέψουν. 3) Οι Έλληνες του εξωτερικού να έχουν δική τους εκπροσώπηση. 4) Να συνυπολογίζεται το αποτέλεσμα της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα.

Καθοριστική η στάση του ΚΚΕ

Εκ των πραγμάτων οι βουλευτές του ΚΚΕ θα κρίνουν εν πολλοίς την τύχη του νομοσχεδίου καθώς η αρχική εκτίμηση της κυβέρνησης πως το ΚΚΕ θα ήταν κατηγορηματικά αντίθετο στην πρότασή της, διαψεύστηκε.

Το ΚΚΕ έχει κάνει μια σαφή τοποθέτηση, χαρακτηρίζοντας αναχρονιστικό το «δίκαιο του αίματος» για την ιθαγένεια και υποστηρίζει ότι πρέπει η επέκταση του δικαιώματος να αφορά ανθρώπους που εξακολουθούν να έχουν ουσιαστικούς δεσμούς με τη χώρα, π.χ. με το να φορολογούνται, να υπάρχει περιορισμός στα χρόνια απουσίας από τη χώρα (μέχρι 30) και αποκλείει την επιστολική ψήφο.

«Οπωσδήποτε πρέπει να εξασφαλιστεί η ψήφος των ομογενών, των Ελλήνων δηλαδή που εργάζονται, ζουν και σπουδάζουν σε άλλες χώρες με συγκεκριμένα κριτήρια» δήλωσε ο γγ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας μετά τη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

Ναι μεν αλλά...ο Βαρουφάκης

Το ΜεΡΑ25, o σχηματισμός του οποίου ηγείται ο κ. Γιάνης Βαρουφάκης, έχει επιμείνει πολύ στο θέμα της ψήφου των ελλήνων του εξωτερικού. Και εδώ έχουμε απόρριψη της επιστολικής ψήφου, όμως έχουμε επιμονή σε εκλογικές περιφέρειες εξωτερικού, που να εκπροσωπούνται με βάση το συνολικό αριθμό εγγεγραμμένων σε αυτές. Μάλιστα, το ΜέΡΑ 25 θεωρεί ότι σε αυτές τις περιφέρειες πρέπει να μεταφερθούν όροι ήδη είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους και όσο ομογενείς έχουν την ιθαγένεια και ολοκληρώσουν τη σχετική διαδικασία πολιτογράφησης και άρα εγγραφής σε εκλογικούς καταλόγους

«Είχαμε μια συζήτηση με τον πρωθυπουργό σε πολύ καλό κλίμα. Ο πρωθυπουργός μου μετέφερε την βασική αγωνία που έχει ο ίδιος και η κυβέρνηση για να διευκολυνθεί η ψήφος των αποδήμων Ελλήνων», ανέφερε ο Γιάνης Βαρουφάκης μετά από την συνάντησή του με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.

Ξεκάθαρο «ναι» από την Ελληνική Λύση

Την πλήρη συμφωνία του κόμματός του στο θέμα της ψήφου των ομογενών, εξέφρασε ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, Κυριάκος Βελόπουλος, μετά τη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, στο γραφείο του πρωθυπουργού στη Βουλή.

Σε δηλώσεις του μετά τη συνάντηση ο κ. Βελόπουλος είπε ότι θεωρεί αυτονόητο το ότι θα πρέπει να ψηφίζουν οι ομογενείς.

«Είμαι άνθρωπος της ομογένειας, γεννήθηκα στη Γερμανία και θεωρώ αυτονόητο οι Έλληνες ομογενείς να ψηφίσουν στην Ελλάδα. Δεν μπορεί να ψηφίζει ο κάθε ελληνοποιηθέντας Ιμπραήμ, Χασάν, Μεχμέτ και να μην ψηφίζει ο Έλληνας, ο Γιώργος, ο Νίκος, ο Σταύρος», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης.

Σε γραμμή ΝΔ και η Χρυσή Αυγή

Σημειώνεται ότι το ναζιστικό μόρφωμα, η Χρυσή Αυγή, μπορεί να τέθηκε εκτός βουλής ωστόσο η θέση της για την ψήφο των ομογενών είναι σχεδόν ταυτόσημη με την πρόταση της ΝΔ ειδικά σε ότι αφορά στην επιστολική ψήφο.

«Συνεχίζω, λοιπόν, με την παράγραφο 4 του άρθρου 51 του Συντάγματος, το οποίο λέει: Ως προς τους εκλογείς αυτούς, η αρχή της ταυτόχρονης διενέργειας των εκλογών, δεν κωλύει την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος με επιστολική ψήφο ή άλλα πρόσφορα μέσα. Ιδού, λοιπόν, από το 2001. Γιατί; Αφού λέτε ότι θα κάνετε εκλογές τον Σεπτέμβριο του 2019. Δεν προλαβαίνετε σε τρία χρόνια να κάνετε απογραφή των ομογενών; Ή μήπως δεν σας αρέσει να ψηφίσουν οι oμογενείς; Διότι είναι βέβαιο ότι όλοι αυτοί δεν θα είναι εκλεκτοί πελάτες σας. Είναι ελεύθεροι Έλληνες, που σε παλαιότερους χρόνους ήρθαν και πολέμησαν και πέθαναν για την Ελλάδα», λέει χαρακτηριστικά ο Ν.Μιχαλολιάκος στη βουλή.

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.