ΓΜ

Γιάννης Μυλόπουλος

Ψέματα και διαψεύσεις για το Μετρό και τα Αρχαία της Θεσσαλονίκης

Aποδεικνύεται για μια ακόμη φορά ότι κάθε φορά που έρχεται στην κυβέρνηση η ΝΔ, τα έργα καθυστερούν και το κόστος τους αυξάνει κατακόρυφα...

5083472

Ότι τα έργα του Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι σταματημένα από τις εκλογές του 2019 μέχρι σήμερα είναι γνωστό σε όλους, τουλάχιστον σε όσους ζουν στην πόλη και βλέπουν καθημερινά τα ερμητικά κλειστά εργοτάξια.

Την αφορμή για να σταματήσουν τα έργα την έδωσε η ιδεοληπτική εμμονή της κυβέρνησης της ΝΔ, η οποία εξ αρχής επέμενε ότι ο τεμαχισμός και η απόσπαση των αρχαίων της Βενιζέλου είναι μονόδρομος. Η εμμονή αυτή καταρρίφθηκε στην πράξη όταν ύστερα από εργώδεις επιστημονικές και μελετητικές προσπάθειες το 2016 βρέθηκε, μελετήθηκε και άρχισε να εφαρμόζεται μια καινοτόμος τεχνική λύση, δοκιμασμένη και σε έργα Μετρό στην Αθήνα και διεθνώς, που επιτρέπει στο σταθμό Βενιζέλου να κατασκευαστεί, με τα εξαιρετικής σημασίας αρχαιολογικά ευρήματα αμετακίνητα στη θέση τους.

Ισχυρό στοιχείο υπέρ αυτού του σχεδιασμού είναι η εντυπωσιακή πρόοδος που σημειώθηκε στα έργα όσο κατασκευάζονταν με αυτή τη μέθοδο, καθώς από το 30% που μόλις βρίσκονταν το 2015, έφτασαν στο 75% της ολοκλήρωσής τους το Σεπτέμβριο του 2019.

Ο καινοτόμος αυτός σχεδιασμός, για τον οποίο συνεργάστηκε γνωστό μελετητικό γραφείο υπόγειων τεχνικών έργων της Αθήνας με ειδικούς στο αντικείμενο επιστήμονες, εκτός από την παραμονή των αρχαίων στη θέση τους και τη μεγάλη πρόοδο που για πρώτη φορά καταγράφηκε στο έργο, είχε ένα ακόμη πλεονέκτημα:

Επέτρεπε να δοθούν οι 12 από τους 13 σταθμούς της βασικής γραμμής σε λειτουργία στο τέλος του 2020, ανεξάρτητα από την ολοκλήρωση του ήδη καθυστερημένου σταθμού Βενιζέλου. Ο οποίος σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα θα ολοκληρώνονταν στα τέλη του 2023.

Με δυο λόγια η Θεσσαλονίκη, με αυτόν τον σχεδιασμό θα είχε ήδη Μετρό σε λειτουργία από τον Δεκέμβριο του 2020, ενώ συγχρόνως θα παρέμενε και στη θέση του, αυθεντικό και ακέραιο, το σπουδαίο Βυζαντινό πολεοδομικό σύμπλεγμα του Decumanus Maximus που βρέθηκε σε εξαιρετική κατάσταση κατά την ανασκαφή του σταθμού.

Όλα αυτά όμως δεν άρεσαν στην κυβέρνηση Μητσοτάκη.

Πρώτα γιατί η κατασκευή του Μετρό με τα αρχαία αμετακίνητα θα διέψευδε το κεντρικό διαχρονικό αφήγημα της ΝΔ, ότι δηλαδή η κατασκευή του σταθμού είναι μονόδρομος να συνοδευτεί με τεμαχισμό και απόσπαση – και άρα και με καταστροφή της ακεραιότητας και της αυθεντικότητας των ευρημάτων.

Δεύτερον γιατί ο μεγάλος πολιτικός της αντίπαλος, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, θα πιστώνονταν την διπλή επιτυχίαΚαι Μετρό σε λειτουργία το 2020 και Αρχαία αμετακίνητα στη θέση τους, να θυμίζουν την αδιατάρακτη ιστορία της Μακεδονίας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και τα ολέθρια λάθη και τις καθυστερήσεις και την αύξηση του κόστους των έργων επί των κυβερνήσεων της ΝΔ.

Η τρίτη αιτία πίσω από τη στάση της κυβέρνησης Μητσοτάκη, αποκαλύπτεται εκ του αποτελέσματος. Η καθυστέρηση των έργων του Μετρό μετέφερε πακτωλό εκατομμυρίων ευρώ, δίκην αποζημιώσεων, από τα δημόσια ταμεία στα ταμεία των φιλικών της εργολαβικών συμφερόντων.

Μόλις λοιπόν η κυβέρνηση Μητσοτάκη ανέλαβε μετά τις εκλογές του 2019 σταμάτησε την εκτέλεση των έργων και ανακοίνωσε, δια στόματος πρωθυπουργού, την αλλαγή του σχεδιασμού. Το πρόσχημα που χρησιμοποιήθηκε ήταν ότι η καινοτόμος μελέτη στην οποία στηρίζονταν το διπλό επίτευγμα και Μετρό και Αρχαία ήταν ανύπαρκτη, αόρατη, άφαντη, ανυπόστατη, μη εγκεκριμένη, ανυπόγραφη ή και ελλιπής – όλα τα ισχυρίστηκαν προκειμένου να την εξαφανίσουν.

Κι ακόμη, ισχυρίστηκαν ότι η πρόοδος των έργων του Μετρό τα προηγούμενα χρόνια, την οποία πιστοποιούσαν οι σταθμοί που ολοκληρώνονταν κατασκευαστικά ο ένας μετά τον άλλον, οι προϋπολογισμοί που είχαν επενδυθεί, οι Ευρωπαίοι χρηματοδότες και οι ελληνικές υπηρεσίες, αλλά και οι ίδιοι οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης που για πρώτη φορά έβλεπαν το Μετρό να προχωρεί, δεν ήταν αληθής αλλά… κατασκευασμένη.

Χρησιμοποίησαν μάλιστα και το επικοινωνιακό πυροτέχνημα, άνθρωποι που δεν είχαν περάσει ποτέ ούτε από έξω από τεχνικό έργο στη ζωή τους, ότι τα έργα ήταν δήθεν από… μουσαμάδες.

Επέστρεψαν έτσι στο παλιό αντιεπιστημονικό και ξεπερασμένο δόγμα «Ή Αρχαία ή Μετρό». Ικανοποιώντας το μικροπολιτικό τους πείσμα και αδιαφορώντας για την τύχη των σημαντικών αρχαιοτήτων, για την καθυστέρηση ενός μεγάλου συγκοινωνιακού έργου που θα λύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, αλλά και για τη σπατάλη εκατομμυρίων ευρώ σε αποζημιώσεις στους εργολάβους σε εποχές οικονομικής κρίσης.

Σήμερα, 2 χρόνια μετά, αποκαλύπτεται η υποκρισία και οι επικοινωνιακές μεθοδεύσεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη, η οποία διαψεύδεται σε όλα.

  1. Η ελληνική και διεθνής επιστημονική κοινότητα και ειδικοί στο αντικείμενο επιστήμονες και καθηγητές πολυτεχνείου διαψεύδουν ότι η συνύπαρξη αρχαίων και μετρό είναι ανέφικτη. Από την άλλη μεριά δεν υπάρχει ούτε ένας επιστήμονας που να υποστηρίζει όσα ισχυρίζεται η κυβέρνηση για την τεχνική λύση και τη σχετική μελέτη, παρά μόνο πολιτικά πρόσωπα, κατά τεκμήριο άσχετα με το επιστημονικό αντικείμενο.
  2. Σύσσωμη η διεθνής επιστημονική αρχαιολογική κοινότητα, με επιστολές προς τον πρωθυπουργό, διαψεύδει ότι τα αρχαία θα σωθούν αν τεμαχιστούν και αποσπαστούν, επιβεβαιώνοντας την ανάγκη να παραμείνουν αμετακίνητα στη θέση τους.
  3. Η στασιμότητα των έργων επί δύο χρόνια εκθέτει την κυβερνητική επιλογή της απόσπασης των αρχαιοτήτων, ως την αποκλειστικά υπεύθυνη για τη μεγάλη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του Μετρό.
  4. Το έργο, με τη μηδενική πρόοδο που έχει καταγραφεί στα δύο χρόνια και σύμφωνα με τα μισόλογα, τις αντιφατικές δηλώσεις και την απουσία χρονοδιαγράμματος σήμερα, δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί στο σύνολό του, όπως υποσχέθηκε ο Μητσοτάκης, τον Απρίλιο του 2023. Διαψεύδοντας έτσι το κυρίως πρόσχημα με το οποίο άλλαξαν τον σχεδιασμό, αλλά και εκθέτοντας τον ίδιο τον πρωθυπουργό, ο οποίος πιάστηκε να ξεγελά με τις ανυπόστατες υποσχέσεις του τη Θεσσαλονίκη. Αποδεικνύεται έτσι ότι η επιλογή της απόσπασης ήταν ολέθρια γιατί ήταν πολύ πιο χρονοβόρα και ως εκ τούτου και πολύ πιο ακριβή από εκείνη που εφαρμόζονταν μέχρι το 2019.
  5. Το έργο, με τις καθυστερήσεις που του έχουν φορτώσει εξ αιτίας της αλλαγής σχεδιασμού, επιβαρύνεται οικονομικά με δεκάδες εκατομμύρια ευρώ που διεκδικούν, ως αποζημιώσεις, οι εργολάβοι. Αν δεν το είχαν σταματήσει το 2019, όλα αυτά τα εκατομμύρια των αποζημιώσεων θα είχαν αποφευχθεί.
  6. Αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά ότι κάθε φορά που έρχεται στην κυβέρνηση η ΝΔ, τα έργα καθυστερούν και το κόστος τους αυξάνει κατακόρυφα. Τα ίδια έγιναν και το διάστημα 2012 – 2015, όταν η κυβέρνηση Σαμαρά επιβάρυνε το κόστος, λόγω αποζημιώσεων, κατά σχεδόν 200 εκατομμύρια ευρώ.

Όλα εδώ πληρώνονται. Οι επιλογές της κυβέρνησης έχουν χάσει τη στήριξη της κοινωνίας, καθώς το 63% των Θεσσαλονικέων, σε πρόσφατη δημοσκόπηση, απορρίπτει την αλλαγή σχεδιασμού στο Μετρό και υποστηρίζει τη λύση της παραμονής των αρχαίων στη θέση τους, όπως εφαρμόζονταν πριν το 2019.

Ήρθε η ώρα της αλήθειας. Η ώρα της διάψευσης όλων των επικοινωνιακών μεθοδεύσεων και των ψευδών υποσχέσεων που έδωσε για το Μετρό και τα Αρχαία της Θεσσαλονίκης η κυβέρνηση Μητσοτάκη.

Πηγή: TVXS

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr