Newsroom

Newsroom

Πρόστιμο 350.000 στις εταιρείες που προωθούν "ενεργειακά βραχιολάκια"

H Γενική Γραμματεία Καταναλωτή προχώρησε στην επιβολή προστίμων συνολικού ύψους 350 χιλιάδων ευρώ σε πέντε εταιρείες που προωθούν προς πώληση…

H Γενική Γραμματεία Καταναλωτή προχώρησε στην επιβολή προστίμων συνολικού ύψους 350 χιλιάδων ευρώ σε πέντε εταιρείες που προωθούν προς πώληση «ενεργειακά βραχιολάκια» με την αιτιολογία ότι υιοθετούσαν ψευδείς ισχυρισμούς.

Συγκεκριμένα οι εταιρείες προωθούσαν προς πώληση τα εν λόγω προϊόντα, με ισχυρισμούς όπως: ότι πρόκειται για ειδικής τεχνολογίας προϊόντα που χαρίζουν ισορροπία, ενέργεια, δύναμη, βοηθούν στην υγεία, ότι είναι αθλητικά προϊόντα τεχνολογίας για καλύτερες επιδόσεις, ότι βελτιώνουν την ισορροπία, τη δύναμη και την ευελιξία του σώματος και βοηθούν στην καθημερινή, καλύτερη λειτουργία και απόδοση του οργανισμού του ανθρώπου.

Οι παραπάνω ισχυρισμοί κρίθηκαν ως αναληθείς επειδή οι εταιρείες δεν προσκόμισαν αποδεικτικά στοιχεία για την επαρκή επιστημονική τεκμηρίωσή τους. Επιπλέον δεν διέθεταν αποδεικτικά στοιχεία βασισμένα σε μελέτες, σχετικά με βελτίωση των αθλητικών επιδόσεων από τη χρήση των προϊόντων αυτών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το τηλεοπτικό «Κουτί της Πανδώρας» είχε αφιερώσει δύο συνεχόμενες εκπομπές με τίτλο «Κακή επιστήμη στην υπηρεσία της διαφήμισης» όπου γινόταν μια εκτεταμένη αναφορά για το πώς η επιστημονικοφάνεια χρησιμοποιείται για να εξαπατηθεί το καταναλωτικό κοινό και πως διάφοροι ψευδείς ισχυρισμοί υγείας συνοδεύουν την πώληση προϊόντων χωρίς καμία επιστημονική τεκμηρίωση.

Επιπλέον η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή το καλοκαίρι του 2012, μετά από δημοσίευμα του HOTDOC, ζητούσε από την εταιρεία NANOBIONICS που προωθεί στην ελληνική αγορά τα νανογιλέκα (που διαφήμιζε μέσω των τηλεοπτικών του εκπομπών ο Μάκης Τριανταφυλλόπουλος) να αποσύρει τους ισχυρισμούς υγείας που κάνουν λόγο για ευεργετικές επιδράσεις των προϊόντων στον ανθρώπινο οργανισμό, αφού τα διαθέσιμα στοιχεία στερούνται επιστημονικής τεκμηρίωσης.

Παράλληλα η Σύγκλητος του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου με απόφαση της το καλοκαίρι του 2012 αναφερόταν στην αυθαίρετη και παραπλανητική επίκληση του ονόματος του Πανεπιστημίου από την εταιρεία που διακινεί τα λεγόμενα νανογιλέκα, αλλά και από τον Μάκη Τριανταφυλλόπουλο που τα διαφημίζει και προωθεί με ιδιαίτερο ζήλο από τις τηλεοπτικές εκπομπές του, αλλά και το site zougla.gr. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου, τόσο η εταιρεία BΙΟΤΕΚ που εισάγει τα νανογιλέκα, όσο και ο Μάκης Τριανταφυλλόπουλος που τα διαφημίζει με κάθε δυνατό τρόπο, εκμεταλλευόμενος τα μέσα που του παρέχει η δημοσιογραφική ιδιότητά του, ψευδώς διατυμπάνιζαν πως οι θεραπευτικές ιδιότητες των νανογιλέκων έχουν πιστοποιηθεί από έρευνα που διεξήχθη υπό την αιγίδα του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου.

Οι εταιρείες στις οποίες επιβλήθηκαν τα πρόστιμα είναι:
1. Στην εταιρεία με την επωνυμία «4Q ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ -ΕΞΑΓΩΓΙΚΗ – ΕΜΠΟΡΙΚΗ Α.Ε.» χρηματικό πρόστιμο ύψους 105.000 Ευρώ.
2. Στην εταιρεία με την επωνυμία «Β.ΒΑΤΙΚΙΩΤΗΣ & ΣΙΑ Ε.Ε.» χρηματικό πρόστιμο ύψους 105.000 Ευρώ.
3. Στην εταιρεία με την επωνυμία ΠΑΦΑΡΜ ΑΔΕΛΦΟΙ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ Ανώνυμη Εμπορική Εταιρεία, χρηματικό πρόστιμο ύψους 65.000 Ευρώ.
4. Στην εταιρεία με την επωνυμία ΒΙΤΟΡΓΚΑΝ (VITORGAN) ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΕΣ – ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ – ΕΜΠΟΡΙΑ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΩΝ ΕΙΔΩΝ ΜΟΝΟΠΟΡΩΠΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ χρηματικό πρόστιμο ύψους 50.000 Ευρώ.
5. Στην εταιρεία με την επωνυμία JUMBO ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ χρηματικό πρόστιμο ύψους 25.000 Ευρώ.

Τα προϊόντα για τα οποία γίνεται λόγος έχουν διάφορες εμπορικές επωνυμίες όπως: Power Balance, Bios Balance, Trymax, ENERGY BALANCE PERFORMANCE TECHNOLOGY, SB Super Balance κ.λπ.

Επιπλέον κρίθηκε παραπλανητική και η προώθηση ορισμένων από τα προϊόντα αυτά, σε περιοδικά και στις σχετικές ιστοσελίδες ηλεκτρονικών καταστημάτων πώλησής τους, μέσω δηλώσεων γνωστών αθλητών, που παροτρύνουν τους καταναλωτές να αγοράσουν προϊόντα, τα οφέλη των οποίων στερούνται επιστημονικής τεκμηρίωσης.

Η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή με επιστολή της στον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο ενημέρωσε τα φαρμακεία όλης της χώρας για τα συγκεκριμένα προϊόντα προκειμένου να προχωρήσουν άμεσα στην απομάκρυνση όλου του σχετικού προωθητικού υλικού με τους παραπάνω παραπλανητικούς ισχυρισμούς.

Διαβάστε σχετικά:
-HOT DOC: Το γιλεκάκι του Καματερού

-Μέτρα κατά των νανογιλέκων από τη ΓΓ Καταναλωτή μετά τις αποκαλύψεις του HOT DOC

Δείτε τις σχετικές εκπομπές:

-Κακή Επιστήμη στην υπηρεσία της διαφήμισης 1ο μέρος

-Κακή Επιστήμη στην υπηρεσία της διαφήμισης 2ο μέρος