Αποχώρηση-βόμβα δημάρχων από συνεδρίαση για τη Cosco: Καταγγέλλουν τις κυβερνητικές αλχημείες

Οι δύο δήμαρχοι κατήγγειλαν τη διαδικασία κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων και, όπως ανακοίνωσαν σε σχετικό Δελτίο Τύπου, μετά τις χθεσινές εξελίξεις, σκέφτονται να προσφύγουν στη δικαιοσύνη.

«Η κυβέρνηση αγνοεί την απόφαση του ΣτΕ για το Master Plan της COSCO» – Αποχώρησαν από τη χθεσινή (21/07) συνεδρίαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) οι δήμαρχοι Κερατσινίου-Δραπετσώνας Χρήστος Βρεττάκος και Περάματος Γιάννης Λαγουδάκης, καταγγέλλοντας τη διαδικασία, η οποία είχε ως μοναδικό θέμα την έγκριση του master plan του ΟΛΠ, στο οποίο περιλαμβάνεται και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ).

Με λίγα λόγια η κυβέρνηση δημιούργησε νέα νομοθεσία προκειμένου να ξεπεράσει την απόφαση του ΣτΕ που έθετε «μπλόκο» στο Master Plan της COSCO, δίνοντας έτσι το «πράσινο φως» στην εταιρεία-μεγαθήριο να προχωρήσει κανονικά τις εργασίες επέκτασης στο λιμάνι.

Οι δύο δήμαρχοι κατήγγειλαν τη διαδικασία κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων και, όπως ανακοίνωσαν σε σχετικό Δελτίο Τύπου, μετά τις χθεσινές εξελίξεις, σκέφτονται να προσφύγουν στη δικαιοσύνη.

Υπενθυμίζεται ότι τον Μάρτιο του 2022 το Συμβούλιο της Επικρατείας με τρεις αποφάσεις του επί προσφυγών πολιτών και φορέων έκρινε ότι είναι «μη νόμιμες οι πράξεις έγκρισης» των έργων του ΟΛΠ-Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, καθώς δεν είχε προηγηθεί Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ).

Οι τρεις προσφυγές κατατέθηκαν το 2020 από δικηγόρους, φορείς και πολίτες και εκδικάστηκαν ενώπιον της Ολομέλειας του ΣτΕ στις 2/4/2021. Και οι τρεις υποστήριζαν ότι ανεξαρτήτως εάν υπάρχουν Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τα έργα, πριν αυτά ξεκινήσουν χρειάζεται οπωσδήποτε ΣΜΠΕ. Θέση την οποία το ΣτΕ έκανε αποδεκτή, ακυρώνοντας πράξεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) με τις οποίες είχαν εγκριθεί, οι υποχρεωτικές επενδύσεις, βάσει της Σύμβασης Παραχώρησης, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΠ που κυρώθηκε με τον νόμο 4404/2016 και οι πρόσθετες επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά.

Η απόφαση του ΣτΕ είχε κρίνει τις πράξεις έγκρισης «μη νόμιμες»

Ειδικότερα η Ολομέλεια του ΣτΕ είχε κρίνει ότι οι πράξεις έγκρισης ήταν μη νόμιμες διότι δεν είχε προηγηθεί, κατά παράβαση της οδηγίας 2001/42/ΕΚ και της κοινής υπουργικής απόφασης ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ.107017/28.8.2006, Στρατηγική Περιβαλλοντική Εκτίμηση του νέου σχεδιασμού του λιμένα του Πειραιά (master plan) που περιλάμβανε, σύμφωνα με δημοσίευμα της efsyn.gr μεταξύ άλλων:

  • Τη νότια επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά
  •  Νέο χερσαίο επιβατικό σταθμό
  • Τέσσερα νέα ξενοδοχειακά συγκροτήματα
  • Την επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων στον εμπορικό λιμένα Ηρακλέους (Κερατσίνι-Δραπετσώνα) την κατασκευή πενταώροφου κτιρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στην προβλήτα Ηρακλέους και νέων αποθηκών σε χώρο 80 στρεμμάτων

Ακυρώθηκε επίσης η πράξη του γενικού γραμματέα Λιμένων με την οποία χορηγήθηκε η άδεια κατασκευής του έργου της νότιας επέκτασης του επιβατικού λιμένα Πειραιά.

Μετά την απόφαση του ΣτΕ, ο ΟΛΠ-Cosco προχώρησε στη σύνταξη νέας ΣΜΠΕ την οποία κατέθεσε στο υπουργείο Περιβάλλοντος απ’ όπου και έλαβε τη θετική του εισήγηση. Ωστόσο, ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι την ερχόμενη εβδομάδα συνεδριάζει το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής– ήταν να γίνει αυτή την εβδομάδα αλλά αναβλήθηκε λόγω της φωτιάς στη Πεντέλη- με θέμα την έγκριση της ΣΜΠΕ.

Με λίγα λόγια χθες (21/07) πραγματοποιήθηκε η συνεδρίαση της ΕΣΑΛ, και ενέκρινε το master plan του ΟΛΠ, χωρίς ακόμα να έχει εισηγηθεί επί της ΣΜΠΕ το Περιφερειακό Συμβούλιο και χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση τουλάχιστον με τους ενδιαφερόμενους δήμους. Να σημειώσουμε ότι η προηγούμενη ΣΜΠΕ είχε απορριφθεί από το Περιφερειακό Συμβούλιο.

Δήμαρχος Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Χρ. Βρεττάκου: «Όταν οι δικαστικές αποφάσεις δεν αρέσουν στη κυβέρνηση, απλά νομοθετεί και τις ξεπερνά»

Ο Χρ. Βρεττάκος ξεκαθάρισε ότι τα έργα που θα επιβαρύνουν τη ζωή των ανθρώπων της πόλης δεν θα προχωρήσουν και επισήμανε: «Το Συμβούλιο της Επικρατείας με πρόσφατη απόφαση του ανάγκασε την Cosco να διακόψει τις εργασίες για την επέκταση του λιμανιού του Πειραιά σε βάρος της ανάπτυξης των πόλεων μας και της ποιότητας ζωής των κατοίκων μας.  Η κυβέρνηση τρέχοντας, πέρασε νόμο για να ξεπεράσει τα εμπόδια που η απόφαση του ΣτΕ έβαλε. Κρατώντας και το μαχαίρι και το πεπόνι αποδεικνύει ότι όταν η Δικαιοσύνη αποφυλακίζει βιαστές εκείνη δεν μπορεί να παρέμβει γιατί η δικαιοσύνη είναι ανεξάρτητη όπως ισχυρίζεται. Όταν όμως η δικαιοσύνη στέκεται δίπλα στους πολίτες στηρίζοντας τον αγώνα τους για μια καλύτερη ζωή εκείνη απλά νομοθετεί για να τη «διορθώσει».

«Σήμερα προχώρησε σε μια συνεδρίαση η ΕΣΑΛ για να εγκρίνει το Master Plan της Cosco, που το είχε εγκρίνει πάλι το 2019, γράφοντας στα παλιά της τα παπούτσια την απόφαση του ΣτΕ. Η ΕΣΑΛ και η κυβέρνηση δεν εφαρμόζουν ούτε καν τον νόμο που ψήφισαν, προχωρώντας σε προεδρικό διάταγμα που θα αδειοδοτήσει τα έργα της Cosco χωρίς καμία διαβούλευση, χωρίς εγκεκριμένη ΣΜΠΕ όπως το ΣτΕ της το επιβάλλει. “Επενδύσεις” που θα έχουν ως μοναδικό κριτήριο το κέρδος της Cosco δεν θα γίνουν αποδεκτές και ανεξάρτητα από τις αποφάσεις της κυβέρνησης θα αποτραπούν και από τους αγώνες των κατοίκων αλλά και με την προσφυγή στη Δικαιοσύνη».

Ολόκληρη η ανακοίνωση του Δήμου Κερατσινίου:

Ανακοίνωση Δήμου Περάματος: «Η κυβέρνηση αγνοεί την απόφαση του ΣτΕ για το Master Plan της COSCO»

«Η κυβέρνηση αγνοεί την απόφαση του ΣτΕ για το Master Plan της COSCO» έχει τίτλο η ανακοίνωση που εξέδωσε ο Δήμος Περάματος στην οποία αναφέρεται ότι «στη σημερινή συνεδρίαση της ΕΣΑΛ για την έγκριση του master plan του ΟΛΠ, απαξιώθηκαν πλήρως οι αποφάσεις του ΣτΕ που εκδόθηκαν εντός του 2022 και με τις οποίες ακυρώθηκε το master plan του ΟΛΠ, επειδή δεν είχε προηγηθεί της έγκρισής του η έγκριση ΣΜΠΕ».

Υπενθυμίζεται οτι το ΣτΕ για την διασφάλιση της τήρησης της διαδικασίας προστασίας του περιβάλλοντος έκρινε με τις αποφάσεις του, ότι σύμφωνα με την ευρωπαϊκή  οδηγία 2001/42 ΕΚ και το ενωσιακό δίκαιο που υπερισχύει του εσωτερικού δικαίου, η ΣΜΠΕ υπό την προϋπόθεση της ολοκλήρωσης της διαβούλευσης, εγκρίνεται πριν την έγκριση του master plan προκειμένου να ερευνηθούν οι επιπτώσεις του στο περιβάλλον.

«Η κυβέρνηση αντί να τηρήσει την ευρωπαϊκή οδηγία και να διασφαλίσει την αναγκαία συμμόρφωση της ΟΛΠ ΑΕ με τις αποφάσεις του ΣτΕ, επιχειρεί να ανατρέψει τα αποτελέσματά τους νομοθετώντας αντίθετα και ψηφίζοντας εσπευσμένα νομοθετική διάταξη στην οποία ορίζεται ότι ΣΜΠΕ και master plan εγκρίνονται ταυτόχρονα με το ίδιο Προεδρικό Διάταγμα» επισημαίνει ο δήμος, κάνει λόγο για «σκανδαλώδη μεθόδευση» και προσθέτει: «Όλη αυτή η μεθόδευση εντάσσεται στο πλαίσιο της διευκόλυνσης της COSCO να ξεπεράσει τις νόμιμες διαδικασίες που επέβαλλε το ΣτΕ για την εκτέλεση και την αδειοδότηση των έργων προκειμένου να κερδίσει χρόνο και χρήμα».

Ανακοίνωση της Νομαρχιακής Επιτροπής ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Πειραιά

Σε καθεστώς πλήρους αδιαφάνειας επιχειρείται η εκ νέου έγκριση του Master Plan του ΟΛΠ. Η σημερινή απόφαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων επί του Master Plan του ΟΛΠ αποτελεί ένα ακόμα επεισόδιο σε μια πορεία συνεχούς εκφυλισμού κάθε διαδικασίας δημόσιου ελέγχου στις ιδιωτικές επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά και αλλού. Χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί η προβλεπόμενη από τη Σύμβαση Παραχώρησης διαδικασία διαβούλευσης του Master Plan και χωρίς να έχει προηγηθεί η έγκριση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η ΕΣΑΛ προχώρησε στη διατύπωση θετικής γνώμης για το Master Plan.

Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αφού μετέτρεψε την ΕΣΑΛ σε κομματικό όργανο με την τοποθέτηση των Γενικών Γραμματέων των Υπουργείων στη θέση υπηρεσιακών παραγόντων, στη συνέχεια της αφαίρεσε τη δυνατότητα έγκρισης των Master Plans η οποία δόθηκε στον εκάστοτε Υπουργό. Πλήρης συγκεντρωτισμός και αδιαφάνεια από την κυβέρνηση για ένα σχέδιο Μaster Plan που επηρεάζει οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά τις ζωές εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων.

Καλούμε την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας να πορευτεί στη βάσητων πρόσφατων αποφάσεων του ΣτΕ και κυρίως να αφουγκραστεί τις ανησυχίες των εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης, των εργαζομένων, των παραγωγικών φορέων και κυρίως των πολιτών για τον τρόπο ανάπτυξης και λειτουργίας του λιμανιού του Πειραιά. Η Πειραϊκή κοινωνία απαιτεί από την κυβέρνηση να σταματήσει επιτέλους να λειτουργεί ως ενεργούμενο ιδιωτικών συμφερόντων εις βάρος της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας.