ΓΜ

Γιάννης Μυλόπουλος

Πώς εξηγείται ότι οι δημοσκοπήσεις γέρνουν… δεξιά

Η εξήγηση για τα ποσοστά που δίνουν οι δημοσκοπήσεις βρίσκεται στο κατά πόσο το δείγμα των ερωτώμενων είναι αντιπροσωπευτικό του εκλογικού σώματος

Η εξήγηση για τα ποσοστά που δίνουν οι δημοσκοπήσεις όσον αφορά στην πρόθεση ψήφου των πολιτών, βρίσκεται στο κατά πόσο το δείγμα των ερωτώμενων είναι αντιπροσωπευτικό του εκλογικού σώματος.

Στην ακραία περίπτωση, για παράδειγμα, που μια δημοσκοπική εταιρεία απευθύνονταν στα γραφεία της ΝΔ, ρωτώντας όσους εργάζονται σε αυτά τι θα ψηφίσουν στις επόμενες εκλογές, είναι σαφές ότι η ΝΔ θα κατήγαγε πρωτοφανή για δημοκρατική χώρα θρίαμβο.

Στην αντίστοιχα ακραία περίπτωση που μια δημοσκοπική εταιρεία απευθύνονταν σε συγκέντρωση της ΑΝΤΑΡΣΥΑ, θα ήταν η πρώτη φορά που στην πρόθεση ψήφου η εξωκοινοβουλευτική αριστερά θα έβγαζε κυβέρνηση.
Στα δύο ακραία σε βαθμό… τρολαρίσματος παραδείγματα γίνεται σαφές ότι το αποτέλεσμα μιας δημοσκόπησης είναι άμεσα εξαρτημένο από το δείγμα της έρευνας και από τον βαθμό που αυτό είναι αντιπροσωπευτικό του εκλογικού σώματος.

Με δεδομένο ότι οι περισσότερες δημοσκοπήσεις προσεγγίζουν τους πολίτες μέσω σταθερού τηλεφώνου, οι απαντήσεις είναι λογικό να αποκτούν τα χαρακτηριστικά που αυτή η αρχική στάθμιση του δείγματος τους δίνει.
Το καίριο ερώτημα λοιπόν που εξηγεί τις δημοσκοπικές προβλέψεις είναι αν αυτοί που συμμετέχουν στο δείγμα, όσοι είναι δηλαδή διαρκώς προσβάσιμοι σε σταθερό τηλέφωνο, έχουν χαρακτηριστικά αντιπροσωπευτικά του εκλογικού σώματος.

Ποια είναι όμως τα χαρακτηριστικά των κοινωνικών ομάδων που είναι διαρκώς προσβάσιμες σε σταθερό τηλέφωνο;

Η απάντηση είναι ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία πρόκειται για ανθρώπους με χαμηλή έως ελάχιστη κινητικότητα, που μένουν πολλές ώρες της ημέρας στο σπίτι και γι’ αυτό και μπορούν εύκολα να προσεγγιστούν μέσω σταθερού τηλεφώνου. Γεγονός που δευτερευόντως τους προσδίδει και το χαρακτηριστικό ότι μένοντας στο σπίτι, βλέπουν πολλές ώρες τηλεόραση και ενημερώνονται από τα συστημικά ΜΜΕ.

Δηλαδή στη συντριπτική του πλειοψηφία το δείγμα των δημοσκοπικών εταιρειών είναι νοικοκυρές, συνταξιούχοι και άτομα τρίτης ηλικίας, που δεν κυκλοφορούν πολύ εκτός σπιτιού και γι’ αυτό ενημερώνονται κυρίως από τις ειδήσεις της κυβερνητικής προπαγάνδας.

Όπερ έδει δείξαι, όπως θα έλεγαν τα παλιά βιβλία των μαθηματικών.

Οι δημοσκοπικές εταιρείες, για τη διαμόρφωση του δείγματός τους, κατά τεκμήριο δεν προσεγγίζουν νέους, δεν προσεγγίζουν φοιτητές και δεν προσεγγίζουν νέους άνεργους ή και εργαζόμενους, που όλη την ημέρα βρίσκονται εκτός σπιτιού ή γραφείου και επικοινωνούν μόνο μέσω κινητού τηλεφώνου.

Δεν προσεγγίζουν δηλαδή το τμήμα εκείνο του εκλογικού σώματος που χαρακτηρίζεται από τις πιο αντικυβερνητικές προθέσεις. 

Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι σε αυτό το δυναμικό κοινό των νέων 18 – 35 ετών, που δεν έχουν ακόμη τακτοποιηθεί ούτε επαγγελματικά, ούτε και οικογενειακά, ο ΣΥΡΙΖΑ προκύπτει στις ειδικές έρευνες να έχει τα μεγαλύτερα ποσοστά.
Κι ακόμη, το κοινωνικό σώμα που δεν προσεγγίζουν οι δημοσκοπήσεις που διενεργούνται μέσω σταθερών τηλεφώνων είναι οι δυναμικές ηλικίες των εργαζομένων, ανδρών και γυναικών, που ολημερίς και λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων βρίσκονται εκτός επιρροής σταθερού τηλεφώνου, επικοινωνώντας αποκλειστικά μέσω κινητού.

Το δείγμα συνεπώς των ερωτώμενων στις δημοσκοπήσεις δεν είναι αντιπροσωπευτικό του εκλογικού σώματος, καθώς έχει στην πλειοψηφία του χαρακτηριστικά συντηρητικών ψηφοφόρων που ενημερώνονται αποκλειστικά από την κυβερνητική προπαγάνδα και αποτελούν προνομιακό εκλογικό κοινό για τη ΝΔ.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι αποκλείονται των δημοσκοπήσεων, εμμέσως πλην σαφώς, οι νέες και δυναμικές ηλικίες που αποτελούν προνομιακό κοινό για τον ΣΥΡΙΖΑ, είναι θαύμα που η διαφορά μεταξύ ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ προκύπτει μόνο 6-7 ποσοστιαίες μονάδες.

Που σημαίνει ότι οι επερχόμενες εκλογές, όπου θα ψηφίσουν εκατομμύρια νέοι άνθρωποι οι οποίοι δύσκολα προσεγγίζονται με σταθερό τηλέφωνο, οι οποίοι συνειδητά και εκ πεποιθήσεως δεν απαντούν σε δημοσκοπικές έρευνες γιατί εμφορούνται από αντικυβερνητικά και αντισυστημικά αισθήματα και οι οποίοι σε κάθε περίπτωση ενημερώνονται κατά προτεραιότητα από το μη ελεγχόμενο επικοινωνιακά διαδίκτυο, θα είναι πολύ δυσάρεστη έκπληξη για την κυβέρνηση και για όσους τεχνηέντως προβάλλουν τη δημοσκοπική υπεροχή της.

Η εξήγηση αυτή δίνει απάντηση και στο… αξιοπερίεργο φαινόμενο των προηγούμενων εκλογικών αναμετρήσεων, όταν συστηματικά γίνονταν δημοσκοπική υποεκτίμηση των ποσοστών του ΣΥΡΙΖΑ κατά 6-7 ποσοστιαίες μονάδες.

Όπερ έδει δείξαι, όπως έλεγαν παλιά, για να μη γίνεται πιστευτή η παλλαπλά προβαλλόμενη και υπερ-διαφημιζόμενη, δίκην αυτοεκπληρούμενης προφητείας, σταθερή δημοσκοπική υπεροχή της ΝΔ.

Πηγή: TVXS

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν τον/την συντάκτη/τριά τους και οι θέσεις δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του koutipandoras.gr

Σεισμός 7,7 Ρίχτερ στην Τουρκία: Άκρως ανησυχητική προειδοποίηση για τσουνάμι από τις Ιταλικές αρχές

Σεισμός 7,7 Ρίχτερ στην Τουρκία: Άκρως ανησυχητική προειδοποίηση για τσουνάμι από τις Ιταλικές αρχές

Μετά τον ισχυρό σεισμό, η ιταλική Πολιτική Προστασία προειδοποίησε τους κατοίκους νοτιοανατολικών περιοχών της χώρας…

Νέο έκτακτο δελτίο καιρού για την κακοκαιρία «Μπάρμπαρα»: Που θα χτυπήσει, πώς θα εξελιχθεί

Νέο έκτακτο δελτίο καιρού για την κακοκαιρία «Μπάρμπαρα»: Που θα χτυπήσει, πώς θα εξελιχθεί

Που θα σημειωθεί παγετός, χιονοπτώσεις - Ποιες περιοχές βρίσκονται στο μάτι της κακοκαιρίας «Μπάρμπαρα»