Ποιος φοβάται τις κούκλες;

Δέκα ταινίες όπου τα αθώα παιδικά παιχνίδια μοίρασαν απροσμάχητο φόβο, θανάσιμες απειλές, αρκετούς φόνους και ποτάμια αίματος.

Κωνσταντίνος Καϊμάκης 19/07/2019 | 09:00

Πώς ένα αντικείμενο παιδικής χαράς, ξενοιασιάς και ασφάλειας μπορεί να μεταμορφωθεί σε σκεύος φόβου και απειλής; Και για ποιον λόγο ένας κινηματογραφιστής αποφασίζει να κάνει σκόνη την περίφημη παιδική αθωότητα; Οι ταινίες με ζωντανές κούκλες έχουν έναν μεγάλο εχθρό να αντιμετωπίσουν: την πραγματικότητα. Από τη στιγμή που ο νατουραλισμός είναι το ύψιστο αγαθό και ζητούμενο στην κινηματογραφική Terranova (η αναμέτρηση Ντι Κάπριο και αρκούδας στην «Επιστροφή» είναι το σημείο τομής που έφερε τη μέθοδο Στανισλάφσκι στα μέτρα του απόλυτου ρεαλισμού) κάποιοι αντιστασιακοί σκηνοθέτες σηκώνουν το λάβαρο της επανάστασης, η οποία έχει σύμβολο μια… κούκλα. Οχι οποιαδήποτε κούκλα όμως χωρίς ζωή και ψυχή. 

Οι creepy dolls που έκαναν επανάσταση στην ιστορία του κινηματογραφικού τρόμου μπορεί να μοιάζουν παλιομοδίτικες και φτιαγμένες δίχως ειδική φροντίδα –δεν είναι τυχαίο ότι πολλές εξ αυτών στις κινηματογραφικές περιπλανήσεις τους φτάνουν μια ανάσα από τα σκουπίδια– αλλά αυτή η ουσιαστικά σημειολογική διαφορά τις κάνει πραγματικά ενδιαφέρουσες και επικίνδυνες. Επίσης είναι ένας σίγουρος τρόπος για να εισέλθει το κακό χωρίς δυσκολία στο εσωτερικό της μικροαστικής οικίας προκειμένου να καταλύσει κάθε έννοια καλοσύνης και αθωότητας. Περισσότερο ιερός χώρος από το παιδικό δωμάτιο δεν υπάρχει. Είναι ίσως η μόνη γωνιά του σπιτιού που αποπνέει τρυφερότητα, γαλήνη και ασφάλεια. Η πολιορκία του κακού ξεκινά λοιπόν από το «μαγάρισμα» του συγκεκριμένου χώρου που συνδέεται με το μεγαλύτερο άγχος των γονιών. Οταν στο δωμάτιο που κοιμούνται τα παιδιά τους παύει να υπάρχουν γαλήνη και ασφάλεια, ταυτόχρονα σταματά να υφίσταται και λογική. Οπότε ο ζωντανός εφιάλτης αρχίζει.

 Chucky 

«Child’s play» 1988

Ο Τσάκι ξεκίνησε ως μέσο σάτιρας των marketing toys και της βιομηχανίας παιδικών παιχνιδιών προτού μεταλλαχτεί σε καθαρό αγωγό σπλάτερ. Το απόλυτο horror icon γεννήθηκε από τη φαντασία του σεναριογράφου Ντον Μαντσίνι που χάρισε στο σώμα του κούκλου την ψυχή ενός στραγγαλιστή λίγο προτού πεθάνει. Για τη μορφή της κούκλας-δολοφόνου επιστρατεύτηκαν οι στρουμπουλές κούκλες Cabbage Patch που έκαναν θραύση στα 80s. 

Φόνοι 4

Annabelle 

«Annabelle» 2014

Κι όμως αυτή η κούκλα υπάρχει και ανήκει στη συλλογή των δαιμονολόγων Εντ και Λορέιν Γουόρεν. Η ιστορία της ξεκινά από πολύ παλιά, όταν δύο νοσοκόμες έδωσαν στους Γουόρεν μια κούκλα Raggedy Ann –πρωταγωνίστρια παιδικών ιστοριών του συγγραφέα Τζόνι Γκριέλι (1880-1938)– με την οποία συνέβαινε κάτι ανησυχητικά περίεργο. Οπως παρατήρησε το ζευγάρι, κάθε φορά που άφηναν μόνη την κούκλα σε ένα δωμάτιο επιστρέφοντας την έβρισκαν σε διαφορετική θέση.

Φόνοι 5

Slappy 

«Goosebumps» 2015

Στην ταινία «Ανατριχίλες» του Ρομπ Λέτερμαν ο Ρ. Λ. Στάιν, μετρ του ανήλικου λογοτεχνικού τρόμου, ακούγεται να λέει πως έχει πουλήσει περισσότερο από τον Στίβεν Κινγκ, κάτι που ισχύει αφού οι πωλήσεις των βιβλίων του αγγίζουν το μισό δισεκατομμύριο. Ο Σλάπι είναι ο πιο τρομακτικός ήρωάς του, ένας μικρομέγαλος κούκλος εγγαστρίμυθου με κοστούμι, παπιγιόν και τριαντάφυλλο στο πέτο, ο οποίος έρχεται στη ζωή όταν ακούγεται η μαγική φράση «karru marri odonna loma molonu karrano»!

Φόνοι 0

Κλόουν 

«Poltergeist» 1982

Στο «Πνεύμα του κακού» του Τομπ Χούπερ μια πολύτεκνη οικογένεια μετακομίζει σε νέο σπίτι. Η μικρή Κάρολ Αν γίνεται το πρώτο πρόσωπο που έρχεται σε επαφή με μια απόκοσμη οντότητα όταν ο αγαπημένος κλόουν της αποκτά ζωή και παίζει μαζί της ένα τρομακτικό κρυφτούλι. Μακάβρια λεπτομέρεια: τόσο η Χέδερ Ο’ Ρουρκ που υποδύεται την Κάρολ Αν όσο και η Ντομινίκ Νταν που υποδύεται τη μεγάλη αδερφή της πέθαναν έπειτα από λίγο καιρό. Η πρώτη ήταν 12 ετών και η δεύτερη μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων στα 22 της χρόνια. 

Φόνοι 0

Billy 

«Saw» 2004

Ο Μπίλι κατασκευάστηκε από τον Τζέιμς Γουάν ως μέσο επικοινωνίας του ψυχοπαθούς δολοφόνου Τζον Κράμερ με τα θύματά του. Μια κούκλα που μεταφέρει τις νοσηρές οδηγίες του κυρίου της στους μελλοθανάτους. Ενίοτε λερώνει τα χέρια του με αίμα, όπως φαίνεται από τη σειρά που μετρά άλλα επτά φιλμ, ενώ δείχνει να απολαμβάνει τα τρικ θανάτου που ετοιμάζει στα θύματά του. Ο μύθος θέλει τον Τζίγκσοου, δηλαδή τον Κράμερ, να δημιουργεί τον Μπίλι για να τον χαρίσει στο αγέννητο παιδί του.

Φόνοι 6

Hugo 

«Dead of night» 1945

Το «Μάντεψε ποιον θα σκοτώσουν απόψε» είναι ένα μακάβριο παζλ μεταξύ πραγματικότητας και εφιάλτη. Eνα αριστούργημα του βρετανικού σινεμά φτιαγμένο από πέντε απόκοσμες αφηγήσεις. Η κορύφωση έρχεται στην πέμπτη, όπου ένας εγγαστρίμυθος οδηγείται στην τρέλα από την ίδια του την κούκλα. Ο Σκορσέζε έχει σε περίοπτη θέση την ταινία αυτή που θεωρείται αξεπέραστη. Στο «Dead of night» ο τρόμος, η παράνοια και οι τρομακτικές ψυχώσεις απεικονίζονται ανατριχιαστικά και εφιαλτικά.

Φόνοι 1

Suzie 

«May» 2002

Η 28άχρονη Μέι Ντοβ Κάναντι ταλαιπωρείται λόγω του στραβισμού της από την παιδική της ηλικία. Αυτό της έχει αφήσει ψυχολογικά τραύματα. Ευτυχώς ή δυστυχώς, η άτυχη Μέι έχει παρηγοριά στην άχρωμη ζωή της την αγαπημένη της κούκλα Σούζι που η μητέρα της της είχε χαρίσει σε κάποια από τα πρώτα γενέθλιά της με την εξής χαρακτηριστική φράση: «If you can’t find a friend, make one». Και η Μέι αυτό έκανε, κρατώντας την «άσχημη» κούκλα της κλεισμένη σε ένα γυάλινο κλουβί. 

Φόνοι 7

Fats 

«Magic» 1978

Στην ταινία «Ο δολοφόνος με τα δύο πρόσωπα» του Μάικλ Γουίνερ ο  Αντονι Χόπκινς ψάχνει λίγο από το σαλεμένο βλέμμα του μέλλοντος και το εντοπίζει στην απόκοσμη ζωντάνια του Fats, ο οποίος δίνει άλλη ερμηνεία στη γνωμάτευση «διπολική συμπεριφορά». Οι σχεδιαστές της κούκλας την έκαναν να μοιάζει όσο το δυνατόν περισσότερο στον Χόπκινς. Το πράγμα πάντως ξέφυγε κάπως από τη στιγμή που ο Χόπκινς άρχισε να παίρνει την κούκλα μαζί του μετά τα γυρίσματα και να περνάει αμέτρητες νύχτες μαζί της στο άδειο σπίτι του. 

Φόνοι 3

Billy 

«Dead silence» 2007 

Ο Τζέις Γουάν στην ταινία «Νεκρική σιγή» παρακολουθεί τη διαδρομή ενός άντρα που αναζητάει απαντήσεις για τον μυστηριώδη θάνατο της γυναίκας του. Ο ήρωας βρίσκεται αντιμέτωπος με έναν τοπικό θρύλο που σχετίζεται με μια νεκρή εγγαστρίμυθη ονόματι Μέρι Σόου. Στο φιλμ εμφανίζεται φευγαλέα και ο Μπίλι, η διάσημη κούκλα από τις ταινίες «Saw» του Γουάν, με τον οποίο η τρομακτική κούκλα εγγαστρίμυθου, την οποία κάποιος άγνωστος έστειλε στο διαμέρισμα του ήρωα λίγο προτού δολοφονηθεί η γυναίκα του, έχει το ίδιο όνομα. 

Φόνοι 6

Brahms 

«The boy» 2016 

Το πνεύμα ενός νεκρού αγοριού ζει μέσα στο σώμα της αγαπημένης του κούκλας. Ωραία κεντρική ιδέα για ένα φιλμ που ξεκινά με τις καλύτερες προθέσεις και μια ιδιοφυώς παράδοξη συνθήκη (νεαρή Αμερικανίδα νταντά διαπιστώνει έκπληκτη πως το νεαρό αγόρι που πρέπει να φροντίσει είναι μια κούκλα) για να πατήσει στα κλισέ προτού τα αποδομήσει με έξοχο τρόπο. Ο μικρός Μπραμς έχει αυστηρό πρόγραμμα που πρέπει να τηρείται ευλαβικά και κάθε φορά που η νταντά παραμελεί τα καθήκοντά της η ατμόσφαιρα βαραίνει επικίνδυνα. 

Φόνοι 4

Τσάκι Vs «Toy story» 

Στα τέλη Απριλίου στον λογαριασμό του reboot του «Child’s play» στο Twitter εμφανίστηκαν οι αφίσες που συνέδεαν τον σατανικό Τσάκι με τα γεμάτα αθωότητα παιχνίδια τού «Toy story 4» (και οι δύο ταινές έκαναν έξοδο στις ΗΠΑ στις 21 Ιουνίου). Ο διαβολικός ήρωας της Orion κάνει με τα κρεμμυδάκια τα καλοσυνάτα παιχνίδια της Pixar. Με σειρά εξολόθρευσης, από τη σαδιστική μανία του υποφέρουν οι Μπαζ, Γούντι, Λουκάνικος και Πατατοκέφαλος!

To koutipandoras.gr θεωρεί δικαίωμα του κάθε αναγνώστη να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, τονίζουμε ρητά ότι δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν τον εκάστοτε χρήστη και μόνο αυτόν. Παρακαλούμε πολύ να είστε ευπρεπείς στις εκφράσεις σας. Τα σχόλια με ύβρεις θα διαγράφονται, ενώ οι χρήστες που προκαλούν ή υβρίζουν θα αποκλείονται.